• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beredskap / Prepping / Survivalism / Självförsörjning

Frodda

Omega
Tycker detta är en bra tråd!
Att skapa förutsättningar för sin egna familj att klara sig utan att behöva handla mat eller öppna kranen under X dagar/veckor/månader är väldigt sunt oavsett vad det är som inträffar ex strömavbrott, insnöad eller vad det är.

Varför skulle man inte vilja vara förberedd, framför allt om du exempelvis har barn?
Finns ganska mycket information i ämnet om allt från boende till mat, till nyttiga kunskaper, bloggar mm.
För stunden klarar jag mig hyfsat länge skulle jag vilja påstå.

Att ha en plan, tankar på vad man gör om det händer något oförutsett, hur löser jag det, hur kommer jag i kontakt med nära och kära om inte telefonen fungerar exempelvis, träffas vi någonstans?
Kommer man väldigt långt med!

Roligt att TS lyfter det här! =)
 
Senast ändrad:

Frodda

Omega
Absolut men jag resonerar som så att OM det skulle bli ett större strömavbrott så borde inte hela Sverige lamslås och då jag är bilburen kan jag då ta mig till annan fungerande ort.

Dessutom har jag väldigt svårt att se att det inom snar framtid blir zombie-invasion så att samtliga Ica Maxis blir tömda på sina lager :)

Räcker att det blir drivmedelsbrist i Sverige för det ska bli katastrof. Vi lever tyvärr i just in time modellen.
handlarns lager räcker max en vecka. Dvs. vi är självförsörjande på mat i Sverige ca en vecka.
Vi importerar ca 50% av allt vi äter. En gång i tiden hade vi jordbruk som bidrog till självförsörjande i större grad än i dag.
Finland har för stunden 6 månader som en jämförelse.
 

mega

Rolex
Mitt lilla förråd. Inget äkta prepersförråd men gör att man klarar sig någon vecka om man snålar.
Bra tråd, skall handla lite vattendunkar och någon typ av gasdriven värmekamin när jag ändå håller på.
Funderar på hur man fyller glykol i värmesystemet...
Nödklockan är en relativt nyservad Nivada grenchen Chronomaster Aviator Sea Diver. Bring it on...
DSC_0614.jpeg
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Tycker detta är en bra tråd!
Att skapa förutsättningar för sin egna familj att klara sig utan att behöva handla mat eller öppna kranen under X dagar/veckor/månader är väldigt sunt oavsett vad det är som inträffar ex strömavbrott, insnöad eller vad det är.

Varför skulle man inte vilja vara förberedd, framför allt om du exempelvis har barn?
Finns ganska mycket information i ämnet om allt från boende till mat, till nyttiga kunskaper, bloggar mm.
För stunden klarar jag mig hyfsat länge skulle jag vilja påstå.

Roligt att TS lyfter det här! =)
Precis! Barnen är en stor anledning till att jag började preppa.

Tyckte det var dags för en sån här tråd, rida lite på vågen från broschyren från MSB vilken gav mig mer vatten på min kvarn
 
Hade förväntat mig mycket ironiserande när jag startade tråden, detta trots att MSB i närtid gick ut med en broschyr i ämnet till alla hushåll. Lite förvånande är det att folk tycker att det är jättekonstigt att man är förberedd, eller kanske inte...
Folk har kanske en oerhört stark tro till att stat/kommun/landsting skall gå in och lösa allt om det uppstår problem. Eller så skiter man i konsekvenserna bara.

Eller också håller man hårt på opsec.
 

frere

Audemars
2-Faktor
Precis! Barnen är en stor anledning till att jag började preppa.

Tyckte det var dags för en sån här tråd, rida lite på vågen från broschyren från MSB vilken gav mig mer vatten på min kvarn
Klart vettigt tycker jag! Min fru tycker att jag är lite paranoid som vill vika ett helt skåp i tvättstugan men överlag är vi sjukt dåligt rustade för allt oförutsett. Ironiserandet i tråden talar sitt tydliga språk - det är såklart meningslöst att ha en veckas konserver om man på riktigt tror att det kommer radioaktiva ebola-zombies från ryssland, men jäkligt skönt om man åker på ett långt strömavbrott oavsett om det beror på vinterstorm eller cyberattack.

Tänker mig att en måltid per månad får bli preppermat ur förrådet för att hålla rotation på hyllorna. Barnen kommer sannolikt att älska det:)
 

Frodda

Omega
Bra inspel om kompetens också. Samarbete lär ju också behövas för att klara oss under en längre period. Jag blir ibland lite fundersam över hur få praktiska kunskaper människor har idag.

Exakt så är prepping, samverka, nätverka, flera är man starkare.
Få har riktigt praktiskt kunskaper, och framför allt vilja lära sig..
 

Frodda

Omega
Klart vettigt tycker jag! Min fru tycker att jag är lite paranoid som vill vika ett helt skåp i tvättstugan men överlag är vi sjukt dåligt rustade för allt oförutsett. Ironiserandet i tråden talar sitt tydliga språk - det är såklart meningslöst att ha en veckas konserver om man på riktigt tror att det kommer radioaktiva ebola-zombies från ryssland, men jäkligt skönt om man åker på ett långt strömavbrott oavsett om det beror på vinterstorm eller cyberattack.

Tänker mig att en måltid per månad får bli preppermat ur förrådet för att hålla rotation på hyllorna. Barnen kommer sannolikt att älska det:)


Man får gärna gissa vad som helst kan hända! Men att ansvara för sig eget liv torde vara enkel matte.
Mat till alla i hushållet, vatten framför allt, om det finns husdjur osv.
Låter som en klok ide de du skriver, jag hade ökat till något mer en per månad! Preppa sånt med lång hållbarhet:)
Sen preppa saker du äter inte du tror du ska äta vid kris!
 

Urkvinnan

Vacheron
2-Faktor
Tänk på att ni/de som preppar inte bara gör det för er/sin egen skull utan även för att samhället ska kunna lägga sina resurser på de som verkligen behöver det.
Det är helt absurt att myndigheter blir nerringda av fullt friska och kapabla människor så fort det blir några timmars avbrott i el- eller vattenförsörjning.
De som klarar sig bäst i kris är inte den unga friska stadsbon utan de som bor på landet och är vana vid att strömmen kommer och går eller att tillfartsvägarna kanske blir igensnöade ett par dagar om året.
För de verkligen behövandes skull, se till att ni klarar er själva så att ni inte blir en belastning.
Och det handlar inte bara om att vara beredd med sin 72-timmarslåda när ryssen kommer utan även att veta hur man kan hjälpa sig själv och andra vid diverse kriser i samhället.
Läs gärna mer här;
https://www.krisinformation.se
Och engagera er gärna i en frivillig resursgrupp, läs mer här http://www.civil.se/frg/
eller i valfri organisation i totalförsvaret.
Samhället är beroende av att alla hjälps åt. Särskilt vid kriser.
 

Jpg

Cartier
2-Faktor
Nu så har jag inte fått den så kallade MSB broschyren :eek:
Det är lugnt. :)
En utbildning är bra att ha :blackalien: ifall bävern kommer.

Glöm inte medicin mm om ni förbereder.

IMG_1103.JPG


//Simon
Bara 3 stjärnor? Det var fattigt!
Skämt åsido, jag fick inte ens göra lumpen. Kändes bra då, känns tråkigt nu. Hade varit en upplevelse. Gällande mediciner, vad anser du (och övriga för den delen) är rimligt att ha hemma? Kolpulver och Alvedon?
 

Frodda

Omega
Bara 3 stjärnor? Det var fattigt!
Skämt åsido, jag fick inte ens göra lumpen. Kändes bra då, känns tråkigt nu. Hade varit en upplevelse. Gällande mediciner, vad anser du (och övriga för den delen) är rimligt att ha hemma? Kolpulver och Alvedon?

Magsjuk tabletter, resorb, antibiotika, ev personliga mediciner är en start..

En del är ju något svårare få tag i !
 

Spenniz

Omega
Hade förväntat mig mycket ironiserande när jag startade tråden, detta trots att MSB i närtid gick ut med en broschyr i ämnet till alla hushåll. Lite förvånande är det att folk tycker att det är jättekonstigt att man är förberedd, eller kanske inte...

Folk har kanske en oerhört stark tro till att stat/kommun/landsting skall gå in och lösa allt om det uppstår problem. Eller så skiter man i konsekvenserna bara.

Samhället är bra mycket mer sårbart än vad gemene man tror.
Tror dom valde att skicka ut den precis innan herr Elisasson tillträde... Bara för att vara på den säkra sidan ;)
 

Spenniz

Omega
I min lilla kommun hade blivit en vattenläcka eller så skulle dom byta någon av vattenledningarna i marken. Kommer inte riktigt ihåg...
Hur som helst så hade något gått lite snett och kommunen gick ut med information att det med största sannolikhet inte var någon fara med vattenkvaliten, men dom skulle skicka iväg vattenprover för test. Ville man vara på den säkra sidan skulle man koka dricksvattnet.
Det blev "kaos" Var enda vattenflaska i matbutikerna tog slut. Folk ojjade och nojjade sig på Facebook. "Råkade dricka lite kranvatten utan att koka det, känner mig konstig. Någon annan som känner likadant?" Hela kommunen blev "magsjuk"
Proverna kom tillbaka och det visade sig att det inte va något fel på vattnet alls.
 

Simon.x

Rolex
Bara 3 stjärnor? Det var fattigt!
Skämt åsido, jag fick inte ens göra lumpen. Kändes bra då, känns tråkigt nu. Hade varit en upplevelse. Gällande mediciner, vad anser du (och övriga för den delen) är rimligt att ha hemma? Kolpulver och Alvedon?

Jaså du smet undan :D

Så mycket olika preparat du kan even dom som inte går att köpa utan recept (men inte så du går till överdrift) ;)
Samt kunskapen till hur/vad dessa kan används till är mycket viktigt.

'' Det som finns i ambulansens blå väska. (men detta kan vara svårt för personer att inneha) ''
Smärt stillande, Saltlösning, Muskelavslappnande, Bedövnings medel, Luftvidgande medel, Slemlösande medel, Adrenalin.

Antihistaminer (recept fritt) finns i tabletter för åksjuka/allergier
En fass bok (Som läkare använder) finns info på nätet.

//Simon
 

MrPlow

Rolex
Vi har en båt dit man kan ta tillflykt under sommarhalvåret. Bränsle och vatten för minst en vecka. Allt går på diesel. Alltid konserver ombord.

Allt man behöver komplettera med är älgstudsaren.
 
Intressant tråd!
Lyssnade på Ring P1 för några veckor sedan. Det ringde in en upprörd dam som tyckte att broschyren från MSB skrämde upp folk i onödan. Baserat på diskussionen i samhället i allmänhet och vissa svar i denna tråd i synnerhet (misstänker dock att det mesta skrivs med en viss grad av ironi) så för det tankarna till ett citat ur Reinfeldts Det Sovande Folket (1993), som i och för sig inte handlar om ämnet i fråga men ack så relevant och applicerbar på diskussionen.

"Svenskarna är mentalt handikappade och indoktrinerade att tro att politiker kan skapa och garantera välfärd."


God kväll!


Ps. Och nej Fredrik; försvaret är INTE ett särintresse bland andra!
 
Metanol sotar mindre än T-röd (etanol) men har också lägre energiinnehåll. Personligen struntar jag i sotet i en post-apokalyptisk värd.
 
Topp