• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bergeon bandverktyg (6767)

Sond

Patek
Detta är kanske en kort och på gränsen till för liten recension. Men jag sitter och har lite bandbytarkväll här för mig själv...

Till min hjälp har jag ett nyinköpt verktyg från den inte så okände tillverkaren Bergeon(http://www.bergeon.ch). Det finns många här som kan detta bättre än mig, men ofta lyfts dessa verktyg fram som mycket bra. Själv har jag alltid varit skeptisk då jag inte kunnat tänka mig att själva verktyget kan spela så stor roll. Men efter många år med diverse skitverktyg så införskaffade jag mig ett Bergeon 6767F. Det är ett bandbytarverktyg som har två spetsar.
standard-1.jpg


Spetsarna är gängade och går att byta. 6767F har mindre/smalare spetsar och 6767S(bilden) har större/bredare spetsar.

Jag köpte alltså 6767F och sedan spetsar motsvarande 6767S så man kan byta. Men nu till det väsentliga. Skillnaden mot mina skitverktyg är enorm. Första bandbytet gick så enkelt att jag trodde det var något fel på bandstiften. Klocka/band två provade nu i kväll med samma resultat. Även de följande klockorna följde samma mönster. En enorm skillnad. Jag kan inte riktigt förklara varför det är en så stor skillnad. Men det är verkligen en stor skillnad och det är därför värt att köpa Bergeon. Finns till bra priser på eBay.

Det finns en svaghet i konstruktionen då ändarna inte "suger" till i gängan. De lossnar lätt från sitt fasta läge. Det gör inte så mycket i och för sig men drar ned betyget.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Intressant och tack för att du delar med dig, Sond. Vad kostar det smalare, ungefär? Någon annons eller säljare du har sparat?
 

Sond

Patek

Sond

Patek
Kanske ska förtydliga mig om köpet på eBay. Jag slog inte till på vad som helst. Jag viste att jag ville ha en Bergeon 6767F + ändbitar S. Men säljaren var bland de första jag hittade och där slog jag till utan större research.
 

jabla

Sarlacc
Har också handlat därifrån, Bra säljare men lite dyr frakt om man inte handlar flera saker samtidigt.
 

jabla

Sarlacc
Detta är kanske en kort och på gränsen till för liten recension. Men jag sitter och har lite bandbytarkväll här för mig själv...



Det finns en svaghet i konstruktionen då ändarna inte "suger" till i gängan. De lossnar lätt från sitt fasta läge. Det gör inte så mycket i och för sig men drar ned betyget.

Bergeon 6111 har inte detta problem men är dyrare så det är tveksamt om detta motiverar prisskillnaden.
Själv har jag båda men använder 6111 mest.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Detta är kanske en kort och på gränsen till för liten recension. Men jag sitter och har lite bandbytarkväll här för mig själv...

Till min hjälp har jag ett nyinköpt verktyg från den inte så okände tillverkaren Bergeon(http://www.bergeon.ch). Det finns många här som kan detta bättre än mig, men ofta lyfts dessa verktyg fram som mycket bra. Själv har jag alltid varit skeptisk då jag inte kunnat tänka mig att själva verktyget kan spela så stor roll. Men efter många år med diverse skitverktyg så införskaffade jag mig ett Bergeon 6767F. Det är ett bandbytarverktyg som har två spetsar.


Spetsarna är gängade och går att byta. 6767F har mindre/smalare spetsar och 6767S(bilden) har större/bredare spetsar.

Jag köpte alltså 6767F och sedan spetsar motsvarande 6767S så man kan byta. Men nu till det väsentliga. Skillnaden mot mina skitverktyg är enorm. Första bandbytet gick så enkelt att jag trodde det var något fel på bandstiften. Klocka/band två provade nu i kväll med samma resultat. Även de följande klockorna följde samma mönster. En enorm skillnad. Jag kan inte riktigt förklara varför det är en så stor skillnad. Men det är verkligen en stor skillnad och det är därför värt att köpa Bergeon. Finns till bra priser på eBay.

Det finns en svaghet i konstruktionen då ändarna inte "suger" till i gängan. De lossnar lätt från sitt fasta läge. Det gör inte så mycket i och för sig men drar ned betyget.

Vilken ska man köpa om man kör mest Rolex och deras fetare bandstift? Tips någon?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tänkte bara säga att puckot på ebay där jag beställde mitt verktyg inte skickade det efter 19 dagar och menade att de inte har någon garanti för hur lång tid det ska ta, så jag avbeställde och fick pengarna tillbaka.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det där "pincettverktyget"?

Ja, precis. Hoppsan, jag kanske skrev i fel tråd? Fick för mig att trådstartaren ville veta hur pincettverktyget var när det kom, men ser nu att jag verkar postat i fel tråd. Ber om ursäkt för kladdet.

Edit: Det var samma säljare. De har inte allt de har ute för annons hemma, så man måste tydligen vara beredd på att vänta minst tre veckor innan de ens kan skicka.
 

max

Dancing Queen
Skulle vilja inflika att 6111 har fördelen med att stiften spänns åt och därmed sitter fast, på 6767 så är de endast gängade och de gängar väldigt lätt ur när man håller på.
Ursäkta om jag sabbar hyllningståget men den kostar bara nån tia mer och finns med samma stift som 6767. 6767 är ju dock lite smalare i skaftet om man finner nytta i det.
Ett tips i all välmening, båda är ljusår bättre än gratisverktygen man får med band lite här å var men 6767an ligger mest i lådan sen jag köpte 6111.

image.php
 

CROE

Omega
2-Faktor
Funderar på att köpa en Bergeon 6111, men den kostar hela 550kr med frakt på Ebay. Finns det någon svensk återförsäljare? Säljer urmakare sådana verktyg?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Har också 6767, både S och F, använder till 99% bara F. Beställde båda från cousinsuk.¨
Tycker de fungerar perfekt, bra grepp och lätt att få av banden.
Får inhandla 6111 nästa gång :)
 
Hej!

Hoppar på denna "gamla" tråden med en fråga. Jag har en Breitling Super Avenger med både stållänk och gummiband. Skulle vilja byta lite mellan dessa och undrar om Bergeon 6767-F skulle fungera? Eller är det -S varianten som gäller när man har ett "lite" större ur?

Mvh Olof Bergström
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vilken av Bergeons modeller ska man köpa för att kunna byta band på de vanligaste klockorna, som Rolex, TAG, Breitling mfl?
 

DeejaySthlm

Breitling
Någon som kan tipsa om viket av verktygen man ska satsa på om man jobbar med speedys och äldre vintage ur med merparten läderband? Smaksak?
 

Phileas Fogg

Cartier
Blev tvungen att springa och köpa ett 6767F efter att ha läst recensionen. Jösses vilken skillnad mot det bandbytarverktyget jag haft sen innan - värt varenda krona!
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Vet inte om det är fel på min 6111 men den stora gaffeln är helt omöjlig att behålla på plats. Den ramlar ur :(
 
Topp