• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bergeon Verktyg

HannaP

Breitling
Hallå allesammans!
Har ett gäng olika Bergeon verktyg som jag är nyfiken att ta reda på mer om, inför utförsäljning.
Har allt ifrån dyra lådor med gängverktyg till borstar! Jag vet på ett ungefär vad värdet ligger på för det separata delarna.
Det Jag undrar är vad är er erfarenhet av detta märke är?
Och vad är era bästa tips på vart man ska vända sig om det är till försäljning?
Allt är mer eller mindre använt, så det är dessutom begagnat skick!
Är ny här och uppskattar alla tips och råd jag kan få :)

(bilden är bara ett exempel på vad jag har)
13978305_10155138731508206_435473869_o.jpg
 

Martin Lovasz

Audemars
Bergeon är en av mycket få överlevare så idag är de standarden man köper in men inte bäst på något egentligen och en del produkter är tveksamma, andra är bara verktyg med deras namn på som man betalar extra för. Nu är amatörmakare inte så vanliga och det finns så mycket gamla verktyg från nedlagda tillverkare på marknaden och det gör att man får väldigt lite tillbaks på nya dyra verktyg.

Den satsen på bilden kostade ny ca 14000kr men skulle du sälja den på Tradera skall man vara glad om man får 2000kr. eBay är nog det bästa stället att sälja den för då når man hala världen.
 

HannaP

Breitling
Såg 2 annonser med en exakt likadan uppsättning för några veckor sen, ena såldes för 16,000 den andra för 20,000.
Det finns samlar värde i detta. Eftersom dom inte görs längre går priset uppåt och inte neråt. :)
Sen finns det ju faktorer som hur snabbt jag skulle vilja sälja detta objekt eller liknande.
 

DrKlocka

Audemars
Såg 2 annonser med en exakt likadan uppsättning för några veckor sen, ena såldes för 16,000 den andra för 20,000.
Det finns samlar värde i detta. Eftersom dom inte görs längre går priset uppåt och inte neråt. :)
Sen finns det ju faktorer som hur snabbt jag skulle vilja sälja detta objekt eller liknande.
Om du redan vet varför frågar du? Sälj där den gick dyrast om du vill ha bäst betalt helt enkelt.
 

HannaP

Breitling
Jag frågade efter lite diverse experthjälp :)
Säkert överpris, Den har ju kostat 14,000 så någon samlare hade väl inget emot att betala lite extra. Jag har redan haft den upplagd utan större tur, runt 10,000 för att testa lyckan, antar väl att man väntar på rätt person eller får sänka priset enormt. Sa ju att jag hade koll på priserna.
Tänkte om det kanske fanns en speciell sida där man kan lägga upp klockrelaterade annonser?
 

DrKlocka

Audemars
Jag frågade efter lite diverse experthjälp :)
Säkert överpris, Den har ju kostat 14,000 så någon samlare hade väl inget emot att betala lite extra. Jag har redan haft den upplagd utan större tur, runt 10,000 för att testa lyckan, antar väl att man väntar på rätt person eller får sänka priset enormt. Sa ju att jag hade koll på priserna.
Tänkte om det kanske fanns en speciell sida där man kan lägga upp klockrelaterade annonser?
Tradera, Ebay eller här är bäst. Flera här har ju uppskattat värdet till 2-4' så det är väl inte så konstigt att den är svårsåld för 10'. Men om du säger att den har sålts för både 14' och 16' så är det väl bara att köra på och vänta ut rätt köpare. Du säger ju själv att du har koll på priserna så..
 

Martin Lovasz

Audemars
När man ser annonser på nätet med höga priser på klockor och verktyg är det tyvärr bara säljare som försöker trissa upp priserna så de går oftast osålda eller säljer till lägre pris då man kan ha budgivning vid sidan av det fasta priset.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Jag frågade efter lite diverse experthjälp :)
Säkert överpris, Den har ju kostat 14,000 så någon samlare hade väl inget emot att betala lite extra. Jag har redan haft den upplagd utan större tur, runt 10,000 för att testa lyckan, antar väl att man väntar på rätt person eller får sänka priset enormt. Sa ju att jag hade koll på priserna.
Tänkte om det kanske fanns en speciell sida där man kan lägga upp klockrelaterade annonser?
Jag tycker du ska vänta på rätt person. Den sista idioten är inte född ännu. De lär ju bara fortsätta stiga med ditt resonemang så varför inte se lådan som en pensionsförsäkring?
 

rogart-63

Patek
Jag frågade efter lite diverse experthjälp :)
Säkert överpris, Den har ju kostat 14,000 så någon samlare hade väl inget emot att betala lite extra. Jag har redan haft den upplagd utan större tur, runt 10,000 för att testa lyckan, antar väl att man väntar på rätt person eller får sänka priset enormt. Sa ju att jag hade koll på priserna.
Tänkte om det kanske fanns en speciell sida där man kan lägga upp klockrelaterade annonser?
Såg att Cousinsuk hade som beställnigsvara. Då skulle den kosta £1200 + Vat och frakt. Såg även en annons på Ebay för 20K
Dessa var helt nya. Tveksam om någon kommer att betala så mycket för ett begagnat gängset. Hur det än är så slits det?
Saknas det inte nån gängtapp i din låda oxå? Hade det däremot varit en glaspress eller svarv eller nåt sånt som är mer användbart? hade du säkert fått mer betalt?
 

alexndr

Rolex
2-Faktor
Bergeon är en av mycket få överlevare så idag är de standarden man köper in men inte bäst på något egentligen och en del produkter är tveksamma, andra är bara verktyg med deras namn på som man betalar extra för. Nu är amatörmakare inte så vanliga och det finns så mycket gamla verktyg från nedlagda tillverkare på marknaden och det gör att man får väldigt lite tillbaks på nya dyra verktyg.

Jag kan stämma in i att man inte alltid får vad man betalar för när det kommer till Bergeon. I många fall kan man hitta likvärdiga verktyg för mindre peng. För mig är märket dock fortfarande något av en kvalitetsstämpel. Jag har med få undantag alltid varit nöjd med mina Bergeon - verktyg.
 

HannaP

Breitling
Puh, det är inte lätt det här med klockor och verktyg minsan! uppskattar diskussion, råd och tips!
Fortsättning följer....
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
@HannaP jag tror att du har missförståt efterfrågan på verktygen, det är inte samlare av verktyg som köper utan klocksamlare med urmakarintresse, alternativt fristående urmakare som vill köpa billigare verktyg som är intressenter...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Hade det varit mer renodlade urmakarverktyg så hade det säkert funnits en större marknad och fler intressenter, men ett gammalt gängverktygssats oavsett märke betalar man tyvärr inga 12k-16k för begagnat. När du kan gå på Classe, Biltema eller Jula och köpa en sats för inga pengar alls i princip. Och ja, jag vet att man får det man betalar för, men det är fortfarande ingen boettöppnare eller något liknande vi pratar om här.

Kan bara önska TS lycka till med försäljningen!
 
Topp