• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bergsbestigarur

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Med tanke på Viggens Flygarur och Dubbes eminenta artikel om Reinhold Messner och Rolex så inleder jag en tråd om klockor som har med klättring och bergsbestigning att göra.

Jag har klättrat och bestigit en del toppar både sommar och vintertid, dels i Sverige men främst i Alperna. Även vulkaner nere på Java i Indonesien har det bestigits!
Klockorna jag och min fru använder är Suunto Vector som är en riktigt bra klocka för klättring med bra funktioner som höjdmätning, barometer, termometer, larm etc. Hon har en Vector i rosa som numera gått ur produktion och blivit efterfrågad! Då man ofta repar klockorna mot bergsväggar och utrustning passar denna klocka riktigt bra.

Har ni några förslag på klockor i detta tema? :)

bild-22.jpg


Frun;
scan0009.jpg


Undertecknad;
scan0005.jpg
 

ottwon

Omega
Den här är ju rätt självklar... och lika skönt cheesy som alla andra R-reklamer.,, fick för övrigt precis mail från Rob E att min är klar att hämta ut efter en månads servicevistelse.. riktigt sköna nyheter :shock:

Sir2.jpg
 

Pleximannen

Cartier
ottwon skrev:
Den här är ju rätt självklar... och lika skönt cheesy som alla andra R-reklamer.,, fick för övrigt precis mail från Rob E att min är klar att hämta ut efter en månads servicevistelse.. riktigt sköna nyheter :shock:

Lite OT men det som gör Rolex reklam så skön är just att den är skönt cheesy som du säger. Inte smaklöst cheesy. Viktig skillnad där =)
 
V

Viggen

Guest
Kul! Jag har inte klättrat. Dock vart intresserad av klättring, men min höjdskräck har satt stopp för ren bergsbestigning. Håller mig numera mest till att läsa böcker om diverse äventyr på Everest. Klockor som jag spontant kommer att tänka på är givetvis Casio´s G-shock serie, just dom med höjdmätare.

Detta kommer nu från en ren amatör i både klock och bergsbestigningskunskaper, men det enda jag inte vill ha på armen är en klocka i metall. Fast det beror väl också på hur högt man skall. Kommer att bli intressant att se vad som dyker upp i denna tråd.

"När du har nått toppen på berget. Kom då ihåg att du bara är halv-vägs". :D
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
ottwon skrev:
Den här är ju rätt självklar...

Ja, Rolex som tillverkare har många klockor som Explorern som hör hemma i denna kategori. Jag tänker bl.a. på Rolex ref.6084 eller ref.1655. Någon som har något här?
Men det finns så mycket mer mekaniska klockor än alla digitala varianter med höjdmätare etc som förknippas med berg och äventyr. Jag tänker Smith och så Seiko Alpinist såklart, fanns det inte någon här på KS som visade upp en sådan för ett tag sedan? Vad finns mer?
 

Rber

Audemars
2-Faktor
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Edit: plöjer? Autocorrect... Olja menar jag såklart.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Rber skrev:
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Jag vet att Fortis gjort några klockor anpassade för extremt låga temperaturer, avsedda för expeditioner till polcirklarna etc där de bl.a. ersatt oljorna så att de fungerar bra i extrem kyla.

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=422

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=500
 

Knät

Cartier
Rozzy skrev:
Rber skrev:
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Jag vet att Fortis gjort några klockor anpassade för extremt låga temperaturer, avsedda för expeditioner till polcirklarna etc där de bl.a. ersatt oljorna så att de fungerar bra i extrem kyla.

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=422

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=500

Man ska ju inte glömma Omega Speedmaster Alaska Project..

omega-speedmaster-moonwatch-alaska-project-2.jpg
 

Målarn

The Steak
Knät skrev:
Rozzy skrev:
Rber skrev:
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Jag vet att Fortis gjort några klockor anpassade för extremt låga temperaturer, avsedda för expeditioner till polcirklarna etc där de bl.a. ersatt oljorna så att de fungerar bra i extrem kyla.

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=422

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=500

Man ska ju inte glömma Omega Speedmaster Alaska Project..

omega-speedmaster-moonwatch-alaska-project-2.jpg


hahah FET, 80mm :D??
 

Optimisten

Cartier
Rber skrev:
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Edit: plöjer? Autocorrect... Olja menar jag såklart.

Elektroniska går ju inte så bra vid de temperaturerna heller, mest kanske pga batteriet. Man får väl helt enkelt ha klockan innanför vantarna?

Som jag skrev i dagens klocktråden, så finns det bara en klocka som passar en sån här snöig dag, samt bergsbestigning!
Rolex-Explorer-1997.jpg

Ed-Viesturs-Rolex-Explorer-Orange-Hand-709x987.jpg


Eller om du vill köra lite mer oldschool och elektroniskt:
Peter-Habeler-Rolex-Datejust-Oystequartz.jpg


http://rolexblog.blogspot.se/2009/03/re ... rk-ii.html


Men skulle JAG bestiga berg på riktigt skulle jag nog köra suuntoooo eller g-shock, iaf som backup till en Exp II. Om man blir stillasittande några dagar pga storm eller likande är ju det sista man vill behöva oroa sig för att ens automatiska klocka skall stanna...
 

P-A

Sir Spamalot
Optimisten skrev:
Men skulle JAG bestiga berg på riktigt skulle jag nog köra suuntoooo eller g-shock, iaf som backup till en Exp II. Om man blir stillasittande några dagar pga storm eller likande är ju det sista man vill behöva oroa sig för att ens automatiska klocka skall stanna...

Ja, för det är verkligen ens värsta problem om man skulle bli fast på en bergstopp ett par dagar ;)
jag ser det framför mig:

Expiditonsdeltagarna Leif och Jonny har precis tag sig upp på ett jävligt högt berg när en storm kryper på. De är omgivna av enorma stup hela vägen runtom och kommer inte att kunna klättra ner igen under själva stormen.

- Fan, det är en storm på ingående och jag tror inte att vi kommer att klara oss ner, säger Leif och ser uppgivet nerför berget åt det hållet som basecamp ligger.
- jadu, vi får helt enkelt vänta ut det här uppe och hoppas på det bästa, säger Jonny.
- Kommer vi att klara oss med den utrustning vi har?
- ja absolut, vi har ju ändå vår jackor som tål ner till minus 150 grader. Sen så är jag ju en riktigt klätternärd så jag har ju ett riktigt överlevnadskit med mig.
- åh, vad bra att du har det med dig, jag är ju klocknörd så jag satsade på att släpa med mig en Exp II istället. Och med denna rackare så kommer vi att kunna hålla koll på tiden oavsett väder! Jag kan tex meddela att klockan är.... va fan... men gå då klockjävel...
- Vad är fel?
- Jag förstår inte, den tickar inte på så man måste ställa in den igen. Vi måste ringa fröken ur så att jag inte råkar ställa den fel, snälla ta fram telefonen NUUU!!
- Men hade vi kunnat göra det så skulle vi ju kalla på hjälp, vi har inte kontakt med någon annan.
- Men.... men... klockan... går ju fel... Du förstår inte... jag MÅSTE ställa in klockan ordentligt...
- jag har kanske någon digitalare från ur och penn här i packningen du kan få låna den om du vill.

Jonny vänder sig om för att kolla efter klockan i packningen när han hör ett par snabba steg och ett långt utdraget skrik bakom sig, han vänder sig hastigt om och ser Leifs fotsteg mot ett av stupen mer ser inte längre till hans bästa vän som nu är ännu en omkommen bergsklättrare vars klockan som inte har fungerat.

Och vad är så själva sensmoralen i denna berättelse?
Jo, ni vanliga dödliga som inte är klocknördar ska aldrig erbjuda en klocknörd att bära en Ur och Penn klocka! :D
 

Optimisten

Cartier
P-A skrev:
Optimisten skrev:
Men skulle JAG bestiga berg på riktigt skulle jag nog köra suuntoooo eller g-shock, iaf som backup till en Exp II. Om man blir stillasittande några dagar pga storm eller likande är ju det sista man vill behöva oroa sig för att ens automatiska klocka skall stanna...

Ja, för det är verkligen ens värsta problem om man skulle bli fast på en bergstopp ett par dagar ;)
jag ser det framför mig:

Expiditonsdeltagarna Leif och Jonny har precis tag sig upp på ett jävligt högt berg när en storm kryper på. De är omgivna av enorma stup hela vägen runtom och kommer inte att kunna klättra ner igen under själva stormen.

- Fan, det är en storm på ingående och jag tror inte att vi kommer att klara oss ner, säger Leif och ser uppgivet nerför berget åt det hållet som basecamp ligger.
- jadu, vi får helt enkelt vänta ut det här uppe och hoppas på det bästa, säger Jonny.
- Kommer vi att klara oss med den utrustning vi har?
- ja absolut, vi har ju ändå vår jackor som tål ner till minus 150 grader. Sen så är jag ju en riktigt klätternärd så jag har ju ett riktigt överlevnadskit med mig.
- åh, vad bra att du har det med dig, jag är ju klocknörd så jag satsade på att släpa med mig en Exp II istället. Och med denna rackare så kommer vi att kunna hålla koll på tiden oavsett väder! Jag kan tex meddela att klockan är.... va fan... men gå då klockjävel...
- Vad är fel?
- Jag förstår inte, den tickar inte på så man måste ställa in den igen. Vi måste ringa fröken ur så att jag inte råkar ställa den fel, snälla ta fram telefonen NUUU!!
- Men hade vi kunnat göra det så skulle vi ju kalla på hjälp, vi har inte kontakt med någon annan.
- Men.... men... klockan... går ju fel... Du förstår inte... jag MÅSTE ställa in klockan ordentligt...
- jag har kanske någon digitalare från ur och penn här i packningen du kan få låna den om du vill.

Jonny vänder sig om för att kolla efter klockan i packningen när han hör ett par snabba steg och ett långt utdraget skrik bakom sig, han vänder sig hastigt om och ser Leifs fotsteg mot ett av stupen mer ser inte längre till hans bästa vän som nu är ännu en omkommen bergsklättrare vars klockan som inte har fungerat.

Och vad är så själva sensmoralen i denna berättelse?
Jo, ni vanliga dödliga som inte är klocknördar ska aldrig erbjuda en klocknörd att bära en Ur och Penn klocka! :D

Ironi är kul!

Då jag inte håller med på bergsbestigning skulle jag vilja veta följande:

Har man någon verklig nytta av att veta tiden och t.ex. kunna ta tid?

Jag tror det. Har man suttit under skydd kan det vara lätt att tappa tidsuppfattningen. Jag inbillar mig att om man skall påbörja en passage som tar t.ex. 6 h är det bra att veta vad klockan är så man kan vara säker på att man kan genomföra passagen i dagsljus.

Tidstagning kan väl troligtvis vara bra för att reglera arbete och vila, speciellt om man är väldigt trött eller kör t.ex. utan syrgas och är borta i huvudet. Dessutom kan man då ta tid hur långt olika sträckor tar upp, så kanske man kan approximera hur långt det tar ner?

Så även om en klocka inte är livsnödvändig, som dryck / mat, så kan jag tänka mig ett antal fall där en klocka kan höja överlevnadschanserna ganska mycket. Och då är det sidigt att inte behöva oroa sig för klockans energireserv - behöva ta av sig vantarna och dra upp, etc..
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Klocka är livsviktigt när man bestiger höga stora berg. T.ex. skall man ha en, i förväg, väl genomtänkt plan och schema (som planeras på lägre höjd då man fortfarande kan tänka klart). I planen brukar man beräkna när man bör nå toppen på berget. Man uppskattar uppstigningstiden och räknar bakåt vilken tid du bör starta uppstigningen. Det är viktigt att respektera sin plan och schema så att man inte tar för lång tid upp och tröttar ut sig samt att det blir krisigt med tid för nerstigningen.

Nu är inte jag på den nivån att jag klättrar så stora berg utan mer sporadiska nöjesbestigningar, mest nere i Alperna.
Så här brukar det se ut;
När jag bestiger berg ställer jag larmet på en uppvakningstid som vanligtvis är mitt i natten (som när man checkar in i Cosmique-refugen i Mont Blanc massivet och får frågan på bästa ”Hallå hallå hemliga armén”-engelska "- Breakfast at one or two?").
- Kolla vädret, OK? Se nedan. Inte OK, ställ fram larmet någon timme, gå och lägg dig igen och upprepa proceduren. Bra med en barrometerfunktion i klockan som indikerar om lufttrycket är på väg upp eller ner.
- Snabb frukost.
- På med kläder och utrustning som förberetts kvällen innan.
- Tänd pannlampan och börja traska i mörkret. Varför man börjar så tidigt beror på flera saker;
1. Första biten brukar vara ganska lättklättrad transportsträcka som kan avklaras i mörker.
2. På natten brukar snön frysa och det tar mindre på krafterna än att behöva pulsa fram.
3. Man svettas mindre och behöver inte ha lika mycket vätska med sig.
4. Branta farliga passager bör passeras tidigt på dagen för att undvika att solen ligger på och utlöser laviner och isfall/seracs.
5. Dagen blir längre utifall man stöter på missöden och fördröjs så att man hinner ner innan mörkret.
6. Man får i regel en helt grym soluppgång....!
- Nå toppen helst innan kl 12.
- Nedstigning och gärna nere till tidig eftermiddag.
- Tag en välförtjänt öl och matbit som sällan smakar SÅÅ gott! :)

Suunto Vector är som sagt den klockan jag har på mig i bergen. Den har följande funktioner;
Klocka
Alarm, 3 st
Tidtagning
Timer
Barometer med trendindikering samt historia
Höjdmätare med minne, log-funktion (med historia ca 50 turer), minne hur många meter uppåt/neråt, uppstignings/nedstignings-hastighet. Högsta altitud minne.
Termometer
Kompass
Batteriindikator (med lätt öppnat batterilock för att enkelt kunna byta själv)
Och säkert fler funktioner som jag glömt bort.

Suunto är från Finland (precis som Polar) och gör riktigt bra klockor. Våra Vector är väl passé, utan nu finns de nya Core-modellen som gäller. Rekommenderas, för klockan är viktig i bergen.

Här skidbestigning tidig vintermorgon 2009 på väg upp mot Zumsteinspitze, Monte Rosa (Schweiz)
200904_SkiRando_SaasFee106.jpg
 

Helmeroni

Omega
2-Faktor
Knät skrev:
Rozzy skrev:
Rber skrev:
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Jag vet att Fortis gjort några klockor anpassade för extremt låga temperaturer, avsedda för expeditioner till polcirklarna etc där de bl.a. ersatt oljorna så att de fungerar bra i extrem kyla.

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=422

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=500

Man ska ju inte glömma Omega Speedmaster Alaska Project..

omega-speedmaster-moonwatch-alaska-project-2.jpg
Jag bara måste äga den där omegan någon gång i mitt liv. Jävlar vad cool :D
 

Rossi

Rolex
2-Faktor
Helmeroni skrev:
Knät skrev:
Rozzy skrev:
Rber skrev:
Kanske lite OT, men hur tålig är en klocka mot kyla resp. värme? Jag ser framför mig att framförallt en mekanisk klocka måste lida vid -40 grader. Vad händer med plöjer och packningar tex?

Jag vet att Fortis gjort några klockor anpassade för extremt låga temperaturer, avsedda för expeditioner till polcirklarna etc där de bl.a. ersatt oljorna så att de fungerar bra i extrem kyla.

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=422

http://www.fortis-watches.com/front_con ... ?idart=500

Man ska ju inte glömma Omega Speedmaster Alaska Project..

omega-speedmaster-moonwatch-alaska-project-2.jpg
Jag bara måste äga den där omegan någon gång i mitt liv. Jävlar vad cool :D

Stentuff. En sådan vill jag ha.
 
V

Viggen

Guest
Klockan som George Mallory bar under den ödesdigra klättringen 1924. Kroppen hittades 1999 på 8155m höjd. Kan ej se vad det är för märke och modell, står ej heller i boken. (Detectives on Everest.)
 

Bilagor

  • Mallory.jpg
    Mallory.jpg
    121.2 KB · Visningar: 190
Topp