• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Besök hos GoS Watches i Linköping

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Hej alla!

Här kommer ett mindre reportage som jag egentligen skulle ha släppt i somras, tyvärr försvann ett USB-minne med både bilder och anteckningar som behövdes för att kunna färdigställa allting, men det är nu återfunnet. Tyvärr så är inte bilderna av bästa kvalitet och jag var inte heller beredd på att jag faktiskt skulle ta bilder, men jag kommer komplettera med relevanta bilder från hemsida för att ge en så bra bild som möjligt.

I slutet av Maj förra året så var jag och @Denke av oklara anledningar i trakterna runt Linköping. Syftet med vistelsen innefattade bland annat ett besök till ett en svensk klocktillverkare jag aldrig hade hört talas om. Dryg som jag är så tänkte jag att det givetvis inte fanns ett enda märke i Sverige jag inte kände till, förutsatt att de faktiskt var värda att känna till, lex alla DW-wannabe startups.

Men tji fick jag, som det heter.

Sarek_Akka_bespoke-edition.1920.jpg


På en sidogata till Stora Torget i Linköping sitter en av Sveriges mest intressanta aktörer inom branschen, som jag hoppas att fler nu ska få vetskap om: GoS Watches

Skärmavbild 2019-01-06 kl. 19.47.56.png


GoS Watches, eller Gustafsson och Sjögren, är ett klockföretag på två man som är inriktade på handtillverkade klockor i Damaskusstål.
Damaskering eller mönstervällning är en avancerad smidesteknik där man sammanfogar flera lager av olika järn- och stålkvalitéer i syfte att erhålla en klinga eller ett blad som har både stålets skärpa och järnets seghet. Om det färdiga föremålet etsas framträder mönstret på ytan. Namnet kommer av staden Damaskus.
Damaskering Wiki


VD och urmakare Patrik Sjögren tar emot oss i grinden var på vi knatar upp på kontoret/urmakeriet. Då hela verksamheten styrs från samma lokal så blir det både showroom och verkstad på plats. Vid den här tidpunkten vet jag fortfarande inte vad jag ska förvänta mig, vi stegar in i verkstaden där projekten är igång och vi får en överblick på vilka tankar som är på väg att översättas i klockprojekt för tillfället

Projekt igång på arbetsbordet, en s.k GoS "Väring"
IMG_0992.jpg


Visare på gång
IMG_0989.jpg


Skissidé på gravyr för visare i all sin initiala enkelhet
IMG_0990.jpg


Boettdelar under bearbetning
IMG_0993.jpg


IMG_0991.jpg

IMG_0988.jpg



Duon arbetar på det sättet att Johan Gustafsson som är internationellt erkänd smed/knivsmed (master bladesmith) tar fram material och bearbetar det för att skapa allt ifrån boett och visare till spännen och urtavlor. Patrik är urmakaren som ser till att klockorna kommer till liv, och genom sina vardera områden av expertis så skapar de modeller som är inspirerade av skandinavisk historia, vilket reflekteras i modellernas presentation. Lädret till klockornas band kommer från uteslutande från svensk älg.

IMG_0995.jpg


Vi slår oss ned och tar en titt på de färdiga klockor som finns i lokalen. Det är inte tal om någon lagerhållning när produktionen ligger strax under 20 klockor för året, och i stort sett samtliga skickas till kunder från olika delar av världen.

IMG_1019.jpg


Då samtliga klockor bearbetas för hand från början till slut så är det en lång process från att en kund beställer en klocka till att den är färdig för leverans.

Sarek
IMG_0994.jpg

IMG_0996.jpg


IMG_0999.jpg


Väring
IMG_1003.jpg

IMG_1004.jpg

IMG_1005.jpg

IMG_1006.jpg

IMG_1007.jpg

IMG_1008.jpg

Klockorna känns otroligt gedigna och tunga i handen. Detta är inte förvånande på herruren som 43mm med 22mm mellan luggarna. Damuren ligger på mer modesta 31,5mm. Damaskusstålet med gravyr, komponerat med ett tjockt läder gör mycket för känslan trots att detta är långt ifrån min värld av klockor. Som total nörd får jag beskriva framförallt modellen Väring som ett riktigt ”bygge.” Tavlan på Sarek är också grymt cool i hur den skiftar beroende på hur ljuset ligger i rummet.
IMG_1014.jpg

IMG_1013.jpg


Äldre prototyp
IMG_1010.jpg

IMG_1012.jpg


Denna Sarek på mesh gillade jag skarpt, mönstren i tavlorna är unikt för vardera klocka och skapas genom att hetta upp stålet i stil med när man blånerar visare.
IMG_1018.jpg


Priset på en ”standard” Sarek är 8500usd
IMG_1037.jpg


De olika serierna produceras i olika volymer kontra specialbeställningarna som är unika. Det används även olika urverk till modellerna, som modifieras utefter behov med till exempel ny rotor.
IMG_0998.jpg


Även boxarna är genomarbetade och unika.
IMG_1020.jpg


Patrik visar pressklipp och talar om GoS historia som sträcker sig så långt tillbaka i tiden som 2007. För att gå tillbaka till min tanke i början om att vara en relativt okänd tillverkare i Sverige, så förstår jag att den utländska marknaden ter sig mer naturlig då klockorna och märkets historia givetvis är mer ”exotisk” om man bor på en annan kontinent.

IMG_1025.jpg


Internationellt är GoS kända som independent watchmakers, och deltar bland annat på Baselworld, och omskrivs till och från på bloggar, magasin och sociala medier.

Det är svårt att göra en rättvis beskrivning av någonting som hållit på så länge och som har en historia av att göra någonting ordentligt och annorlunda. Jag var inte beredd på att bli ordentligt imponerad av företaget som jag 45 minuter innan jag stegade in på kontoret inte kände till., speciellt då det inte någonstans är min smak på klockor. Jag hoppas detta gav en kort och trevlig introduktion till ett varumärke som i mitt tycke borde uppmärksammas mer på den svenska marknaden

GoS Watches kan ni läsa mer om på https://www.goswatches.com/ och ni hittar dem på instagram

/A
 
Senast ändrad:

Datzun

Omega
2-Faktor
Tack, intressant reportage om ett för mig helt okänt företag, och framför allt bra skrivet.
Med vänlig hälsning, Fredrik
 

Bas

Patek
Riktigt coola. Älskar Damaskus stål!
Fin design, förutom deras stora logga längst upp på tavlan.
Tack för att du delar :)
 

Bonumm

Panerai
Nu blev man ju lite sugen :hungry: Speciellt när man kunde få en kniv som passar till klockan oxå, farlig kombo för oss som både gillar knivar och klockor.
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Tänkte mest på Sareks utgångspris :)
$30k känns insane för en hyfsat okänd tillverkare

Vet inte om P skrev fel, han menade på 8500 men det kanske står 9500 på hemsidan. Ja 30k dollars är ju svalt men det är ju för en unik piece med en enorm handpåläggning från början till slut så det tilltalar ju alltid någon.
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Jag har många gånger funderat på att besöka dom när jag spatserat förbi, men aldrig fått tummen ur. Tack för att ni gjorde jobbet. Bra reportage.
 
Topp