Laddar...
Nymans Ur 1851

Erikson Urhandel

Besök hos SEIKO 2017

Diskussion i 'Resereportage' startad av yonsson, 12 oktober 2017.

  1. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Bakgrund
    IMG_1642.JPG
    Jag har alltid gillat Japan och likt för många andra 70/80-talister har min uppväxt präglats av den japanska ungdomskulturen. När jag var tonåring tittade mina kompisar och jag på mycket Manga. Jag vet inte hur många gånger jag tittat på Akira och Ghost in the shell, givetvis dubbat till engelska och med holländsk text. Gillar du Manga så har du säkert även märkt att min avatar på andra forum alltid varit Tetsou från just Akira.

    Musik, samma sak där; Hiphop och under ungdomen mycket Wu-Tang med massvis av influenser av samurajer och Kung-Fu filmer.

    Detta kompletterades med tv-spel, oftast Street Fighter, Mortal Kombat, Final Fantasy och liknande. De filmer vi såg som inte var mangafilmer var såklart fulla av diverse asiatiska kampsporter, Bloodsport, Kickboxer, Karatekid och Kung Fu legenden gick på repeat. Som kampsportsutövare har Pride (mma) och K-1 (kickboxning) rullat frekvent på TVn. Övergången från den respektfulla tysta publiken i Japan till den skrikiga publiken i USA var lite svår i början.

    Jag gissar att det är minst sagt känt här att jag tycker "SEIKO>resten" sammanfattar mitt klockintresse ganska bra. Drömmen har såklart alltid varit att åka till Japan och besöka SEIKOs fabriker.


    Dag 1 - Jetlag och fönstershopping
    IMG_0425.JPG
    Tidsskillnaden på 7 timmar gjorde att jag var lite halvsliten när planet landade.

    IMG_0490.JPG IMG_0489.JPG
    Jag begav mig ganska omgående till en liten lokal restaurang där jag åt dumplings och tog en välförtjänt öl. Jon Henrik från Tidssonen smsade mig och frågade om jag ville "ta en promenad".

    IMG_0953.JPG
    Givetvis hade jag redan förberett en lång lista på butiker att besöka och Jon Henrik hängde gärna på.

    IMG_0492.JPG
    Uniqlo efterföljdes av Dover Street Market.

    IMG_0493.JPG
    I Wako Store ligger SEIKO och Grand Seikos flaggskeppsbutik så givetvis ville vi gå förbi där första dagen för att se vad de hade för roligt. Vad jag inte visste var att det skulle bli en nyinvigning i slutet av veckan vilket medförde att det inte fanns så mycket kul där.

    IMG_0497.JPG
    Därefter gick vi till Bic Camera vilket är en av de två största elektronik-kedjorna (Yodobashi är den andra).

    IMG_0507.JPG
    Jag var på jakt efter en LE G-Shock till @Molle och mig men den hade (såklart) sålt slut direkt vid lanseringen.

    IMG_0501.JPG IMG_0503.JPG


    Klockor och leksaker i mängder och vansinnigt mycket ljud och intryck gjorde att hjärnan tröttnade ganska snabbt.

    IMG_0531.JPG
    På kvällen gick Jon Henrik och jag till ett hak där vi tog några öl, åt revbensspjäll och löste världens problem.

    IMG_0536.JPG
    Hotellrummet hade TOTO toilet och badkar som automatiskt fylls upp till rätt nivå och med rätt temperatur, rätt kul. Mindre kul var det att kräkas halva natten (jag skyller på revbenen eftersom dumplingarna var så goda), sov totalt 3 timmar den natten. :)
     
    bckr, Riffraff, timevoid och 77 andra gillar detta.
  2. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Dag 2 - Design
    Först åkte vi till huvudkontoret i Ginza där vi fick en presentation av Seikos organisationsstruktur, de olika fabrikerna och grundläggande information av olika typer av urverk.

    IMG_0540.JPG
    Detta efterföljdes av att designern Nobuhiro Kosugi beskrev grammar of design, zaratsu-teknikens fördelar samt beskrev olika kopplingar mellan dagens design och de Grand Seikos som tillverkades under 60/70-talet.

    IMG_9020.JPG
    Zaratzu-metoden är densamma som under 60-talet men tekniken och hantverket har förbättrats avsevärt sedan 60-talet vilket medför att SEIKO nu kan producera boetter med hög komplexitet.

    sbgj005.
    Som designexempel nämndes boetten till SBGJ001/003/005 vilken har spetsar där fyra olika ytor möts vilket. Detta kräver en hög grad av skicklighet. Modellen vilken är en nytolkning av 44GS (1967) vann designpriset "Petite Aiguille" 2014.

    Personligen gillar jag boetten mycket då den för mig är ett väldigt tydligt exempel på vad "Grammar of design" (GS designfilosofi) innebär (mer om detta senare).

    IMG_0554.JPG
    Mr Kosugi hade även med sig handmålade originalsketcher vilket var riktigt häftigt.

    IMG_0547.JPG
    SBGR023 (1998) Grand Seikos återintroduktion av mekaniska klockor.

    IMG_0546.JPG
    SBGM001 (2002) Grand Seikos första mekaniska GMT. Recension

    IMG_0553.JPG
    IMG_0551.JPG
    IMG_0550.JPG
    SBGH001 (2009) Grand Seikos första moderna hi-beat (36 000 vph).

    IMG_0548.JPG
    SBGJ001 (2014) Grand Seikos första mekaniska hi-beat GMT.

    IMG_0549.JPG
    57GS & SBGJ001

    IMG_0552.JPG
    SBGW?

    IMG_0555.JPG IMG_0556.JPG

    IMG_0562.JPG
    (SBGJ001) Väldigt kul! De andra provade klockor, jag fotograferade sketcherna. :D


    Personporträtt Mr Nobuhiro Kosugi
    IMG_0544.JPG
    Mr Kosugi har arbetat som designer på SEIKO sedan 1993. Några exempel på modeller han designat är SBDS001 (Flightmaster), SBGJ003, SBGH003, SBGR053, Credor Tourbillon "Fugaku" och nu senast SLA017/SBDX019 (på bild ovan) vilken lanserades 2017.

    Hans favoritmaterial är stål eftersom det är kostnadseffektivt och går att polera om och om igen. Idag arbetar Mr Kosugi med att handleda den nuvarande designern Shinichiro Kubo.


    IMG_0570.JPG
    Efter detta åkte vi Shinkansen mot Morioka där SEIKOs fabrik för de mekaniska Grand SEIKO-modellerna ligger.

    IMG_0598.JPG
    Traditionell middag, fick klämma lite på en SBGH255, mer om designen av denna modell kommer senare under reportaget.
     
    mglaum, rikard454, klevis och 72 andra gillar detta.
  3. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Dag 3 - Shizuku-ishi watch studio, SII (SEIKO Instruments Inc, tidigare Daini), Morioka.
    IMG_0914.JPG IMG_0917.JPG
    Bussresa till SII med tillhörande språkskola.

    IMG_1650.JPG

    Gammal bild från SEIKOs hemsida. Nu för tiden har byggnaden en SII-logo uppe till vänster.

    Hos SII tillverkas alla mekaniska Grand Seikos samt andra mer avancerade mekaniska urverk som exempelvis 8L-urverket.

    SII är även den avdelning av SEIKO som tillverkar de urverk som säljs till andra klocktillverkare. Seikos historik av att tillgodose andra tillverkare med urverk är lång. Det finns exempelvis kvarts-Breitlings från 80-talet med urverk från SEIKO i sig, dessa är märkta "Morioka". Idag märks urverken med SII och har andra modellnamn än motsvarande urverk som används inhouse av SEIKO. Det vanligt förekommande 6R15 heter exempelvis NE15 när det säljs till en annan tillverkare.

    IMG_0631.JPG
    Givetvis hade jag på mig min SII vilken uppskattades av de som arbetar på fabriken. Modellen är en jubileumsmodell från 1997 och tilldelades enbart de som arbetar på fabriken. När jag däremot berättade att jag har ytterligare en, fast fullset så undrade de nog om jag var fullt frisk. :D
    Mer om modellen kan du läsa här.

    IMG_0636.JPG
    IMG_0662.JPG IMG_0664.JPG
    Efter en inledande introduktion var det dags att titta på tillverkningen. En anställd som arbetade med värmebehandling av skruvar till urverken bar en limiterad Credor GCBP-kronograf.

    IMG_0644.JPG
    Internt rankingsysystem för urmakarna.

    IMG_0659.JPG IMG_0670.JPG
    Den inre delen tillverkas i "brass" (mässing) medan den yttre tillverkas av tungsten. Därefter finisheras och plätteras rotorn.

    IMG_0685.JPG
    Olika typer av Spron-fjädrar.

    IMG_0739.JPG
    IMG_0749.JPG
    SLA015 vs SBDX001/017

    IMG_0751.JPG
    DSC_1000.JPG DSC_0996.JPG DSC_1008.JPG
    Efter den långa vandringen i den del av fabriken där urverksdelar och annat tillverkas avslutades promenaden med att vi fick titta på några tavlor och boett-delar. Notera här att tavlan till SLA017 inte har applicerade index utan istället är stämplad, precis som på gamla dykarklockor som exempelvis 6105.



    Hjärtat av tillverkningen/monteringen
    IMG_0756.JPG
    Monteringsmiljön bör såklart vara så dammfri som möjligt så därför fick vi alla dessa snygga kläder att ta på oss innan vi fick gå in i rummet där monteringen sker.

    IMG_0754.JPG
    Den SEIKO-anställda som gav oss kläderna bar en Credor GCBR997.

    IMG_0853.JPG
    IMG_0763.JPG
    Shisuzuishi är mest känt för den del av tillverkningen där de mekaniska urverken monteras, justeras och där Grand Seikos mekaniska modeller och Credors mekaniska modeller monteras i sin helhet.

    IMG_0779.JPG
    I studion arbetar 24st urmakare. Miljön utanför är vacker och har inspirerat många Grand Seiko-tavlor. Respektive urmakare har sin personliga plats och samtliga urmakarbänkar är vackert tillverkade utifrån respektive urmakares storlek och preferenser.

    IMG_0809.JPG IMG_0814.JPG IMG_0813.JPG
    Urmakare Katsuo Saito, montering av Credor-urverk. Mr Saito bar en Landmaster.

    DSC_1022.JPG
    Montering av Grand SEIKO-urverk.

    IMG_0829.JPG
    Montering av visare, endast två urmakare arbetar med detta moment.

    IMG_0798.JPG
    Justering av tidhållning utifrån 6 positioner. Efter slutmontering sker givetvis ytterligare gångkontroll utifrån 6 olika positioner och 3 olika temperaturer.

    DSC_0982.JPG DSC_0985.JPG
    Urmakare Masanobu Horoiwa, slutmontering och inspektion.

    DSC_1021.JPG IMG_0771.JPG

    Mästerurmakare Tsutomu Ito demonstrerar hur manuell justering av balansfjädern sker. Samtliga balansfjädrar justeras för hand för att säkerställa att urverket håller så exakt tidhållning som möjligt.


    Personporträtt Mr Tsutomu Ito
    IMG_0889.JPG IMG_0887.JPG
    (SBGJ013 på armen)

    Mästerurmakare Tsutomu Ito är idag ansvarig för Shizuku-ishi studion som presenteras ovan. Han började arbeta på Seikos kvartsurverksmontering men har arbetat i SII-studion sedan år 2000 då den grundades. Han inspekterar och godkänner personligen alla mekaniska GSar innan de får lämna studion.

    Mr Ito justerar en balansfjäder på 3min, för de andra som arbetar i studion tar det cirka 30min för att justera en enda balansfjäder. På urmakarskolan har urmakarna 4 timmar på sig. Balansfjädern i "Spron" kräver manuell justering och är därför svår att använda till massproducering.
     
    mglaum, HSK, rikard454 och 83 andra gillar detta.
  4. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Dag 4 - SEIKO Epson (tidigare Suwa)
    IMG_1004.JPG
    Mot Epson! Dags att lära sig veckodagarna. Kan du din kanji? Klart du kan, måndag visas ovan, månens dag, lätt som en plätt.

    IMG_1025.JPG
    Dagens agenda.

    IMG_1020.JPG
    Hos Seiko Epson, vilket betyder "electric printer son" robot-tillverkas billiga kvartsurverk på automatiska löpande band men här tillverkas även Grand Seikos 9R och 9F-urverk.

    Något oväntat är SIIs och Epsons tillverkning helt parallell vilket innebär att båda ställen tillverkar tavlor, visare, index, boetter mm. Denna tillverkning fick vi däremot ingen insyn i hos SII så nu ska det bli ändring på det.

    IMG_1027.JPG
    Först fick vi genomgång av urverken 9F (kvarts) och 9R (springdrive). Det går ju att skriva hyllmeter om 9F och som tur är har jag gjort det tidigare exempelvis här. Därmed kan vi hoppa till tillverkningen.

    Tillverkning - Tavla, visare, index
    IMG_1056.JPG

    Vi börjar på detaljnivå och jobbar oss framåt. Först ut blir tillverkning av tavlor. Ovan ser vi den maskin som används till sunburst. Skålen till vänster snurrar och likaså gör trissan som sitter i skålen. I skålen ligger alltså en tavla som får sin nya finish. När den är färdig kontrolleras tavlan och nästa tavla stoppas i.

    IMG_1058.JPG

    Resultatet.

    IMG_1072.JPG IMG_1073.JPG

    Här får tavlor sitt tryck en efter e via transfertryck. Vid ett senare skede monteras index styckvis för hand.

    DSC_1188.JPG

    Här tillverkas index i en svarv. Samtliga fasningar ställs in manuellt och det var så många olika vinklar som skulle poleras både horisontellt, vertikalt och i sicksack-mönster att jag inte klarar av att beskriva komplexiteten.

    IMG_1144.JPG IMG_1145.JPG

    Blånering av sekundvisare till Credor och Grand SEIKO. Visarna läggs styckvis på en värmeplatta och personen ovan plockar bort visaren då den fått exakt rätt färg. Jag frågade om de inte kunde automatisera processen eller använda en tidtagare men det går inte. Tiden en visare ska ligga på värmeplattan varierar nämligen under dagen eftersom innertemperatur och luftfuktighet varierar mellan förmiddag och eftermiddag samt utifrån säsong och väder. Här snackar vi koncentration på hög nivå.

    IMG_1065.JPG
    Denna kille borstar ovansidan av Grand SEIKO-visarna styckvis. Borsta, kontrollera, borsta, kontrollera, tills varje enskild visare har exakt rätt borstning. När visaren är perfekt plockar han fram nästa visare och börjar om.


    Polering - Zaratsu
    IMG_1031.JPG

    Här ser vi de olika typerna av skivor som används vid Zaratsu-polering. Jag återkommer till designspråket "grammar of design" senare men tekniken Zaratsu är en grundförutsättning för att förverkliga Grand Seikos designer.

    DSC_1148.JPG DSC_1151.JPG
    IMG_1049.JPG
    Poleringen sker ibland med hjälp av en jigg enligt bilden ovan och ibland helt på frihand mot en roterande platta. Tekniken medför att ytorna på boetten kan göras helt platta vilket i slutänden medför en platt spegelblank yta.

    DSC_1144.JPG IMG_1052.JPG
    När de blanka ytorna är färdiga får klockan sin borstade finish på samma sätt men mot en skiva som inte roterar. Hela tiden kontrollerar de som polerar att linjerna och ytorna blir perfekta.

    IMG_1091.JPG
    Montering av 9F.

    IMG_1105.JPG
    Slutmontering av SBGX065.

    När klockorna anses "färdiga" testas vattenresistensen. Först trycktestad klockorna med hjälp av lufttryck, därefter i vatten (-10*c & +60*c) i två dygn.


    Micro Artist Studio
    DSC_1172.JPG
    IMG_1108.JPG

    Här inne tillverkas de Credor och Grand SEIKOs med Springdrive urverk som får extra kärlek i form av ädla metaller, komplikationer och handfinishering av urverk.

    IMG_1113.JPG
    Vi börjar med en stilstudie av SBDG202, en guldklocka med 8-dagars springdrive-urverk vilket finisheras helt för hand.

    IMG_1124.JPG
    Här poleras de blanka juvelinfästningarns på ett av urverket bryggor för hand. Varje brygga tar 8-10 timmar att finishera.

    IMG_1127.JPG
    Borstning av samma sorts brygga. Efter varje drag kontrolleras finishen.

    IMG_1132.JPG IMG_1134.JPG
    Ihopsättning.

    IMG_1118.JPG IMG_1116.JPG
    IMG_1122.JPG
    Därefter Credor Eichi 2 (i platina). Självklart får även detta urverk samma typ av kärlek.

    IMG_1125.JPG
    Samtliga tavlor målas för hand.



    Personporträtt Mr Nakazawa Yoshifusa
    IMG_1141.JPG
    Micro Artist studions ansikte utåt, oftast i alla fall. Han vann guldmedalj i OS i urmakare 1981, sitter under en trappa och arbetar gör han också. Studion är väldigt modest både storleksmässigt och till sin utsmyckning men de som arbetar där trivs i miljön. Små utrymmen och nära avstånd till kollegorna minimerar distraktioner och hjälper koncentrationen.

    Tidigare rcensioner:
    SBGA003
    SBGX061 & SBGX083
    SBGX117 (Paketöppning)
     
    mglaum, HSK, rikard454 och 66 andra gillar detta.
  5. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Dag 5 - Prospex

    Historik

    [​IMG]
    Ni kan ju gissa om jag blev exalterad när jag förstod att det var Mr Tokunaga som skulle hålla i presentationen om Prospex. Som ni vet är jag ett stort Prospex-fan så jag ska försöka fatta mig kort även om det kan bli svårt. :D

    Vart man drar gränsen för vad som är Prospex går givetvis att diskutera men jag drar den vid år 1967 och lanseringen av SEIKO 6215, en 300m dykarklocka med ett någorlunda ordinärt urverk.

    IMG_2113.JPG
    1968 lanserar SEIKO en uppdaterad modell, 6159-7000/7001. Urverket är nu ett 36 000 vph Grand SEIKO-urverk som har modifierats något för att orka driva runt de större visarna. Mer om den modellen kan ni läsa här.

    [​IMG]
    1969 tas 6159-7000/7001 ur produktion, dels på grund av ett brev från en SAT-dykare som tycker klockan inte håller måttet och dels för att klockan är väldigt dyr och därmed inte blir någon storsäljare.

    [​IMG]
    Efter 7 års utveckling där Mr Tokunaga leder utvecklingsteamet lanseras 6159-7010, den första tonfisken. Den är heliumtät tack vare "L-packningen" under glaset, har dubbla boetter varav den inre är i titan, har världens första dragspelsband mm. En väldans massa patent är kopplade till denna modell. Urverket var alltså samma som tidigare, 6159 med 36k vph.

    IMG_3564.JPG
    Därefter följde 300-meters och 600-meters kvartsversioner med cal 7549 (1978) vilka ersattes av 300m och 1000m-versioner med cal 7c46 år 1986 och resten är som man säger "historia".


    IMG_1173.JPG
    Hur som helst, Mr Tokunaga började presentationen med en kort historieberättelse och beskrev därefter utvecklingen av den första tonfisken, alltså 6159-7010.

    IMG_1170.JPG
    Vidare fortsatte Mr Tokunaga att berätta om L-packningen (vilken gör klockan heliumtät), om dess funktion och utformning.

    IMG_1167.JPG
    På härligt japanskt vis beskrivs SAT-dykning och problemet med Heliumgasblandning i kombination med klockor.

    IMG_1177.JPG
    Så här går det om man utsätter en tub för 1000m tryck.

    IMG_1187.JPG
    Mr Tokunaga bar en moddad 7549 med 6159-urverk och blå keramisk ytterboett.

    Vi fick även en ytterst kort presentation av nuvarande Prospex-modeller samt Astron. Astrons utveckling är nu inriktad på att få Astron att bli mindre, tunnare och lättare.



    Personporträtt Mr Ikuo Tokunaga
    FullSizeRender.
    Best WIS-buddies forever. När resten av folket var ute och GPS-synkroniserade Astrons smet jag in igen och snackade klockor med Mr Tokugana. Skön snubbe och en riktig klocknörd.

    Tokunaga har massvis av klockor vilka han katalogiserat på sin hemsida och han har även skrivit flertalet böcker på japanska som beskriver tekniken bakom seikos dykarklockor. Dessa är tyvärr enbart skrivna på japanska och de är även slutsålda överallt. Han har även 10st 6159-urverk samt massvis av reservdelar. Han gillar titan och keramik då det är de bästa materialen för dykarklockor.

    Jag passade på att ställa alla frågor jag haft men aldrig fått vettiga svar på, här kommer svaren:
    • SEIKO sätter 1000m som maxdjup på sina dykarklockor trots att de klarar mer. Anledningen till detta är att ingen någonsin har SAT-dykt djupare än 500m. SEIKO dubblade då detta och satte sin maxstandard till 1000m.
    • Anledningen till att SEIKO använder band i silikon istället för naturgummi till sina dykarklockor är att naturgummi inte klarar tillräckligt med stress för att klara av SEIKOs krav, kraven grundar sig på (JIS/ISO). Detta gäller framförallt hållbarhet/elasticitet samt värmebeständighet.
    • Innan SEIKO som första klocktillverkare införde icke radioaktiv lyspasta 1993 (Lumibrite) så använde de Prometium, inte Tritium. Anledningen till detta var att Japan hade strikta maxgränser för radioaktiva material (3,7 baccarell).
    • Anledningen till att SEIKO använder packning under vridringen är helt enkelt att det då blir lättare att få exakt rätt friktion på vridringen.
    • SBGA029 har inte keramiskt vridringsinlägg eftersom keramik spricker, den har keramisk IP-beläggning.
    • Det tar ett dygn att anpassa sig till trycket vid 300m-600m men det tar 12 dagar att anpassa kroppen till normalt atmosfäriskt tryck efter SAT-dykningen.

    Tidigare recensioner av Prospexmodeller kan ni hitta här: SBDC001 , SBBN015 , SBBN023 , SBBN031 , SBDC039 , SBEC003 , SBDJ013



    Wako Store
    IMG_1209.JPG
    Efter detta möte med dykarhistorikens kunglighet åkte vi till Wako Store.

    IMG_1207.JPG
    De hade nyinvigning samma dag som bi åkte dit och butiken hade fräschats upp.

    IMG_1217.JPG IMG_1218.JPG
    IMG_1222.JPG
    En snabb tripp upp till taket där klockan stod bjöd på rolig utsikt.

    Vi besökte även SEIKO Premium Boutique i Ginza där jag var väldigt nära att få berättat av butikschefen vilken LE-modell butiken snart ska lansera. Tyvärr avbröts samtalet av en anställd på PR-avdelningen som gav oss onda ögat. :D

    IMG_1240.JPG
    Under promenaden från Wako Store smet vi in och shoppade lite leksaker till de som väntade i våra hemländer.

    IMG_1233.JPG IMG_1236.JPG
    De hade givetvis sjukt mycket. Lyckan var total när jag hittade ett planetarium för en vettig peng vilket jag letat efter hur länge som helst.

    IMG_1237.JPG
    Damen utanför var inte imponerad.



    IMG_1244.JPG
    På kvällen åt vi middag med Seikos ledning vilket såklart var väldigt trevligt. Utsikten imponerade.

    IMG_1246.JPG
    Mr Hattori höll välkomst-tal och stod för underhållningen.

    IMG_1259.JPG
    Till bordet hade jag Mr Shuji Takahashi som sedan 1 April 2017 i princip är chef för hela klabbet. Han var extremt trevlig och vi diskuterade design, klockor, marknadsföring och annat världsligt. På armen hade han en SBGJ203.
     
    Senast ändrad: 19 mars 2018
    mglaum, HSK, rikard454 och 74 andra gillar detta.
  6. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Dag 6
    IMG_1278.
    Dagens schema. Morgonen började med individuella intervjuer med Mr Shuji Takahashi, eller rättare sagt, den startade med väntar på en individuell intervju.

    IMG_0604.JPG
    Medan vi väntade kom Shinichiro Kubo, Grand seikos nuvarande designer och nu hade vi möjlighet att snabbt intervjua även honom och prata om designbakgrunden till SBGH255. :wideyed:

    IMG_0601.JPG
    Till att börja med berättade Mr Kubo om "Grammar of design" vilket är Grand Seikos designspråk. När ljus träffar en konvex (välvd) yta reflekteras ljuset åt alla möjliga håll. Grand Seikos däremot har platta spegelblanka ytor vilket gör att boetten reflekterar ljus likt en spegel. För att lyckas få denna platta och spegelblanka ytan använder sig SEIKO av Zaratzupolering.

    IMG_1669.JPG
    (Min dåliga sketch)

    Mr Kobu hade aldrig dykt tidigare och därför begav han sig ut och dök i havet (han bar en tonfisk med guldtext på tavlan när han dök). Han märkte då att färger och ljus beter sig annorlunda under vattnet och att kontrast och färger försvinner mer och mer ju djupare man dyker.

    IMG_0603.JPG
    IMG_0610.JPG
    Guld är en av de första färgerna som försvinner under vattnet och han tyckte därför att det vore bra för läsbarheten att använda mycket guldfärg. På så sätt skulle visare och index framträda bättre under dykningen medan resterande delar på klockan skulle bli mindre framträdande.

    IMG_1670.JPG
    Tavlans mönster är inspirerade av de stigande bubblor Mr Kobu såg när han dök. Han märkte att bubblorna inte är perfekt formade och det är dessa former som återspeglas tavlan.



    Personporträtt Shinichiro Kubo
    IMG_1671.PNG

    (Tyvärr hade jag inte tid till att fotografera Mr Kubo så därför slänger jag in en bild från Shogun Assasin istället). :) (På armen hade Mr Kubo en SBGH037)

    Mr Kubo är ung och han började arbeta på SEIKO direkt efter design college år 1999. Hans första design för SEIKO var en pilotklocka och hans första Grand SEIKO-design var SBGE001. Därefter han han bland annat designat SBGA029, SBXG117, SBGA127/SBGH037, SBGA011 mm mm. Han har givetvis även designat Grand Seikos första hi-beat dykarklocka SBGH255 (på bild ovan).


    Intervju med Mr Shuji Takahashi
    [​IMG]

    Mitt under pågående intervju var jag tvungen att avbryta eftersom det var min tur att intervjua Mr Shuji Takahashi. Jag var ganska uppspelt från samtalet med Mr Kubo och tyckte hela situationen var väldigt trevlig. Eftersom jag redan hade pratat med Mr Takahashi under middagen dagen innan kändes det avslappnat och näst intill mysigt att få intervjua honom i ett formellt sammanhang.


    Museumbesök
    DSC_1200.JPG

    I Tokyo har SEIKO ett eget museum men att läsa om museumbesök är näst intill det tråkigaste som finns så därför kommer här endast en sammanfattning.

    IMG_1295.JPG


    De hade en dator uppkopplad till 3D-grejer där det gick att lära sig hur Grand Seikos olika urverk fungerar. Det gick även att "plocka isär" urverket, titta på delarna och sätta ihop det igen.

    IMG_1275.JPG IMG_1298.JPG
    De hade även en liten shop där jag köpte målarbok till min son.


    Personporträtt Robert Wilson
    IMG_1308.JPG

    Mr Wilson har arbetat på SEIKO sedan 1981 och han arbetar idag på SEIKO UK. Mr Wilson kan även stoltsera med att han fick höga poäng på min SEIKO-quiz som jag gjorde till releasen av SLA017.

    5 snabba med Mr Wilson
    Vilken är första klockan du minns?

    En Ingersoll Ana/digi, jag var 12 år gammal.

    Vilken är favoritklockan i din samling?
    Min Grand SEIKO SBGA003, den är så bra att det är svårt att bära något annat.

    Vilken typ av urverk föredrar du och varför?
    Springdrive, sekundvisaren är hypnotiserande. Jag gillar även Kinetic och har flera SEIKOs med detta urverk. Nästa klocka jag ska köpa är däremot mekanisk, en SBDC053.

    Har du någon graal?
    Credor Eichi 2

    Vad finns det för fördelar med att Grand SEIKO nu är separerat från SEIKO?
    I dagsläget saknar Grand SEIKO en hel del modeller i sitt sortiment, en klar fördel med separeringen är att Grand SEIKO nu kan fylla dessa "hål" med nya modeller. Att ha Grand SEIKO överst på tavlan är även logiskt ur ett internationellt marknadsföringsperspektiv. I Japan däremot, har SEIKO ett så positivt rykte att många japaner föredrar att ha SEIKO överst på tavlan.




    IMG_1327.JPG
    Efter lunchen åkte jag taxi till Odaiba, cirka 20min med bil från Ginza. Detta var den enda sightseeing jag VERKLIGEN inte ville missa. Utanför Diver city har de precis (veckan innan) installerat en "mobile suite" från Animeserien Gundam.

    IMG_1329.JPG IMG_1338.JPG
    20 meter hög, coolare blir det inte. Tyvärr hade jag inte tid att vänta på att den skulle transformera så jag skyndade mig in på Uniqlo för att köpa en extra skjorta istället.

    IMG_1344.JPG
    Därefter haffade jag en taxi och åkte tillbaka till Ginza igen. På väg tillbaka passerade vi hela gänget från Nintendos Mariokart men jag garvade så mycket att jag bara lyckades få ett enda dåligt foto.

    IMG_1406.JPG
    Väl tillbaka i Ginza var det bara att byta om och ta ett snabbt dopp i badkaret innan GS9-eventet.

    IMG_1356.JPG IMG_1359.JPG
    I schemat stod det enbart "Jazz event" så jag hade ju inte förstått att det var ett GS9-event med hela Seikos ledning, Grand SEIKO-butiker och Grand SEIKO-ägare.

    GS9 är Japans Grand SEIKO-klubb vilken man kan registrera sig i om man köper en Mastershop Edition Grand Seiko och bor i Japan. Varje år har de events till vilka man kan vinna biljetter och GS9 lanserar även ett magasin på japanska.

    IMG_1672.JPG
    Komiskt nog hamnade jag i efterhand på ett av Grand Seikos instagramfoton från eventet.

    IMG_1624.JPG
    IMG_1673.JPG
    Jag "råkade" även få med mig ett drinkunderlägg samt programmet. :)


    IMG_1386.JPG
    Efter en drink i hotellbaren var vi alldeles för uppspelta för att gå och lägga oss så vi gick och hämtade våra jackor. Under hissresan stannade hissen och öppnade sig samt meddelade *EARTHQUAKE*.

    Det gjorde det ju inte direkt lättare att varva ner så vi tog en lång promenad i ösregnet och länsade Ginzas 7/11-butiker på snacks.
     
    HSK, rikard454, klevis och 55 andra gillar detta.
  7. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Dag 7
    IMG_1487.JPG
    Dag 7 var det hemresa och det finns inte mycket att säga om det. Resan har givetvis varit helt fantastisk och för mig har det varit extremt uppskattat och berikande.

    IMG_1589.JPG IMG_1595.JPG
    Redan på planet på väg hem beslutade jag mig för att återigen köpa en SBGX117 samt den 7c46-Tonfisk jag sålde för ett tag sedan. Efter att ha träffa både Mr Kubo som designat SBGX117 samt Mr Tokunaga som varit med och utvecklat de tidiga Prospexmodellerna var beslutet enkelt.

    Det har varit väldigt kul att få svar på alla de frågor jag lagrat de under åren och att få träffa personerna bakom klockorna, ingen nämnd, ingen glömd.

    Tack för uppmärksamheten. :)
     
    Royson, 116334/5, J3sus och 126 andra gillar detta.
  8. Birkhellman

    Birkhellman Brons Premium

    Inlägg:
    1.073
    Grymt intressant och roligt att få läsa! Bra och utförligt skrivet.
    Tack @yonsson !
     
    yonsson gillar detta.
  9. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.224
    Fantastiskt @yonsson ! Att komma så nära inpå alla de best-of-the-best från Seiko måste varit en grym känsla. Tack för resereportaget!
     
    yonsson gillar detta.
  10. johnz

    johnz Tantal

    Inlägg:
    691
    Stort tack för en fantastisk reseberättelse. Att läsa om det kan endast överträffas av att ha fått vara med om det.
     
    yonsson gillar detta.
  11. Gummo

    Gummo Joker

    Inlägg:
    10.922
    Jävla skön resa !!! Tack @yonsson !

    Får extrema tuna-cravings nu... Fan en svart 600m måste jag ha!

    Väldigt fint att du vrider upp handleden på alla du träffar och tvingar dem visa klockan :D:D:D:hilarious:
     
    Senast ändrad: 13 oktober 2017
    Maro och yonsson gillar detta.
  12. spammerstakeahike

    spammerstakeahike Silver

    Inlägg:
    2.224
    OT men ändå inte eftersom det handlar om @yonsson - är du inte lite lik Kiefer Sutherland?

    kiefer sutherland.
     
  13. Guinness

    Guinness Tantal

    Inlägg:
    688
    Från:
    Umeå
    Häftig resa!
     
    yonsson gillar detta.
  14. 007

    007 Tantal

    Inlägg:
    570
    Riktigt riktigt bra! Tack för reportaget. Kul ”att få vara med”:) Törs vi hoppas på en gruppresa nästa år!?;)
     
    yonsson gillar detta.
  15. Wheelie

    Wheelie Titan

    Inlägg:
    242
    Hur bäst var inte den resebeskrivningen !!!

    Respect !
     
    yonsson gillar detta.
  16. Molle

    Molle Kambei Moderator Premium

    Inlägg:
    5.715
    Stort TACK @yonsson! Mycket bra sammanställt. Extra kul var det att följa dina bravader under japanveckan via WhatsApp . :)
     
    yonsson gillar detta.
  17. Loshin

    Loshin Brons

    Inlägg:
    821
    Från:
    Göteborg
    Vilken toppenresa!
    Tack för ett mycket bra och trevligt resereportage.
    Blir ännu mera sugen på fler GS nu.
     
    yonsson gillar detta.
  18. Fixoflex

    Fixoflex Diamant Premium

    Inlägg:
    6.048
    Från:
    Småland
    Underbart yonsson, underbart!:) Stort tack för denna resa!
     
    yonsson gillar detta.
  19. Nicbex

    Nicbex Guld

    Inlägg:
    3.589
    Tusen tack för detta monsterinlägg. Härliga bilder och roligt att få "följa med" i Seikotillverkningen. Det är mycket svårt att inte bli Seikofanatiker av att läsa detta. Funderar genast om det kanske inte blir en till Japan i påsk när jag själv åker till Japan :) Den nya påfågeltavlade SBGJ227 är ju mighty fine, men garanterat slut då :oops:
     
    yonsson gillar detta.
  20. Sveparn

    Sveparn Tantal

    Inlägg:
    699
    Vilken resa Yonsson. Mycket kul att läsa om och intresset för Seiko fick sig ännu en skjuts. Japan verkar ju trevligt också :) Och som vanlig mycket roligt med den tid du tar dig att dela. Tack!
     
    yonsson gillar detta.
  21. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    IMG_1666.JPG
    DSC_1067.JPG DSC_1062.JPG IMG_0848.JPG
    SBGJ227 kommer inte säljas i Japan, bara "internationellt". Globen har beställt hem modellen och den lanseras i december. Vi fick kika på tavlorna under besöket vilket var kul, de var däremot svåra att fotografera.
     
    molinari, Goose, Sorubim och 8 andra gillar detta.
  22. martback

    martback Plast

    Inlägg:
    43
    Tack för detaljerat reportage och alla bilder. @yonsson Var ni på Seiko Epson i Kami Suwa också ?
    - martin
     
    yonsson gillar detta.
  23. Nicbex

    Nicbex Guld

    Inlägg:
    3.589
    Aha, trodde det menades internationellt som "globalt", men det var ju iofs en extensiv tolkning. Om det inte vore för att man måste sälja en njure och en bit av levern för att köpa en klocka i Sverige så absolut :D Men halva nöjet är ju att få köpa klockan i Japan också.

    En japannörd anmärkte för övrigt omedelbart på att det heter Odaiba och inte Obaida ;)

    Den här tråden bör undvikas att öppna i mobilen, halva datatrafiken för månaden lär ju ryka :p
     
    yonsson gillar detta.
  24. Pelarn

    Pelarn Guld

    Inlägg:
    4.493
    Vilket härligt inlägg, stort tack för trevlig och lärorik läsning.
     
    yonsson gillar detta.
  25. aljung

    aljung Brons

    Inlägg:
    1.393
    Från:
    Uppsala
    Fantastiskt reportage, blir inte annat än sugen på att åka till Japan efter att ha läst detta. Imponerad över vilken tillgång ni hade till anläggningar och chefer (på hög nivå). Får man fråga vilka du gjorde resan med?
     
    yonsson gillar detta.
  26. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Vi var på SII i Morioka samt Epson i Shiojiri, Nagano, Shinshu.
     
  27. sherwan

    sherwan Silver Friends Of KS Premium

    Inlägg:
    2.476
    Från:
    Stockholm
    Tack :)
    Jäkligt roligt att följa dig & resan.
    Drömde bort mig de senaste dagarna, kändes som man va där och bugade höger o vänster bland alla japaner ”arigato, hai, domo mm”
     
    Senast ändrad: 13 oktober 2017
    yonsson gillar detta.
  28. yonsson
    Trådstartare

    yonsson Kikuchiyo Moderator Premium

    Inlägg:
    41.158
    Från:
    Jymden
    Lite olika folk, bland annat några reportrar från Tyskland, Holland, USA samt Jon Henrik som driver Tidssonen. + Olika personer från SEIKOs ledning såklart.
     
    aljung gillar detta.
  29. martback

    martback Plast

    Inlägg:
    43
    Mforce och yonsson gillar detta.
  30. UNO

    UNO Brons

    Inlägg:
    1.006
    Från:
    Bullshit City
    Fantastiskt, tack !
     
    yonsson gillar detta.
Kaplans Auktioner Knut Gadd