• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Besök på A. Lange & Söhne i NYC

Kakob

Cartier
Kan inte låta bli att fundera på vad en så komplicerad klocka som typ Lagematik skulle kosta att serva... Att jag ens funderar på det är såklart ett tydligt tecken på att ekonomin inte tillåter klockor av den kalibern ännu :angel: Någon som vet vad det går på i runda slängar?
 
  • Like
Reactions: ZQT

Hebbe

Ki-Adi-Mundi
2-Faktor
Mycket trevlig läsning. Fina klockor. Den på första bilden hur tjock (hög) är den?
Tack för att du delar med dig. :)
 
  • Like
Reactions: ZQT

Joakim

Sugen
2-Faktor
A. Lange & Söhne. Jag saknar ord... Vilken upplevelse... Imponerande butik på bra adress. Snygg brud som var löjligt bra pålästa, kunde allt som jag frågade om, och då hade jag en jävla massa frågor.

När jag provade klockorna så fanns inte den här vanliga tystnaden som ofta finns när man ska prova utan istället berättades det om den aktuella modellen vilket gjorde att jag blev sittandes längre än jag tänkt. Det hade jag inte något emot dock hehe.

Lange i korthet:
- Tysk tillverkare.
- Återuppstod 1994.
- Tillverkar ca 5 000 – 6 000 dinkor per år.
- Tillverkar bara klockor i vitt, gult och roséguld samt platina.
- Flaggskepsmodellen heter Lange 1.


Först ut!
1815 Rattrapante Perpetual Calendar. Galen... Helt galen... Split second chrono OCH perpetual calendar... Mäktig, otroligt vacker baksida och relativt tjock. Vilket man kan förstå med tanke på komplikationerna.

Genomgående hos Lange är att baksidorna och urverken är så otroligt välarbetade, det är konst på hög nivå. De har i och för sig bara 6 st graverare på Lange så om man kommer dit med sin klocka så vet man vem som har graverat den. Häftigt... Baksidorna är riktig porr alltså.






Nästa dinka är Richard Lange Tourbillon, såklart med tourbillon, jävla stekig pryl alltså. Minuter på den stora tavlan kl 12 och på höger sida är det timmar. Tim-tavlan försvinner bakom tourbillonen när visaren inte är där... Galet...










Bruden som visade mig allt sportade en Saxiona i rosé med isad krans och schysst band... Hade tydligen jobbat på Panerai innan och jag sa: haha skönt uppbyte, hon höll med hehe...


Nu var det Lange 1, som bekant är flaggskeppet hos Lange & Söhne. Den jag provade var i rosé.



Sen min absoluta favorit hos Lange. Langematik, den är verkligen helt galen. MEN! I bra storlek!!!! Den sitter till och med bra på mina pinnar till handleder... Helvete va cool den är. "micro" rotor också, såklart. Lite ovanligt med en sån komplicerad klocka som är automatisk. Boxen som Langematik levereras i har tydligen en inbyggd winder så man slipper ställa månfas, dag, månad, år, leap year osv om man skulle glömma att använda den. (Ja för det skulle ju hända hehe...)





Nu kör vi Zeitwerk som nog många har sett. Är lite tveksam till denna, den är nice, men skulle köpt i princip alla andra i Lange:s sortiment innan denna. Den var jävligt tung att dra upp, stor krona kl 2 dock. Anledningen till att den är så tung är att det krävs massa energi för att flytta diskarna så ofta (varje minut). Man kan se det tydligare på baksidan med.
















Det var allt för denna gång!

/ Jakob
Tack för ett riktigt bra reportage!
 
  • Like
Reactions: ZQT

san

Cartier
2-Faktor
Lange är inget annat än fantastiskt. Kul att du nämner de som graverar – i brist på bättre ord – bryggan ("balance cock"). Jag var på rundtur hos dem i Glashütte tidigare i år och mötte graverarna som satt på rad bredvid varandra i ett eget litet rum. Med på rundturen var en äldre herre från Singapore som bar en Lange 1. Klockan hamnade ganska snabbt under luppen hos en av graverarna som inom loppet av några sekunder lyckades identifiera personen som graverat den och letade fram en broschyr med bild på både den före detta Lange-anställda graveraren och mönstret som "tillhörde" honom – hans signatur. Singaporianen blev bra lycklig av denna gest kan jag säga :)
 

Hugii

Audemars
tackar för reportage och tackar för att du delar med dig...
..Men nu fick jag lite vibbar om att du eventuellt är lite partis här...:) Alla vi här är nu nyfikna på bruden, när blir det date? :)
 
Topp