• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Besökte krediterad butik med en Diesel, Tissot och Casio, ingen av dem kunde få nytt armband. Hjälp?

Arrwe

Basic
Jag har en Diesel, en Tissot PR100 och en Casio A171 knockoff (Yikaze från Aliexpress). Min handled är 20 cm (logistikbranschen) och alla klockbanden är 22 cm eller mindre.

Bild nedan

- Diesel: Personen i butiken var väldigt kunnig och hjälpsam, men bandet är 27 mm brett och hen sade att det inte finns något 27 mm armband på tredjepartsmarknaden med längre strap eller kardborr

- Tissot: Bredden på bandet är 19 mm och det var okonventionellt. Det fanns inget 3rdpart-band som skulle passa den. Ett 18 mm skulle skramla och peta ut sprinten av sig självt

- Casio: Alla Casioklockor hen hade inne hade T-formade fattningar på banden, där fästet är en bredd och sedan går bandet ut och blir bredare. Urmakaren provade att fästa ett kardborrband som ska loopa innanför sprinten men klockan har så snålt tilltaget utrymme mellan sprinten och boetten att bandet böjde pinnen. No go.

Kan någon tipsa mig om hur jag får band på dessa klockor? Jag skulle behöva ett 30-32cm långt band totalt, på alla tre klockorna. Tänkte ha olivfärgat på Casion, svart läder på Dieselen och Tissoten.

Urmakaren sade att man på många håll erbjuder sig att custom-tillverka klockband med vilka dimensioner som helst, börjar runt 1200-1500 kr. Jag har inte råd att bygga customband för 1500+ kr för någon av dessa klockor, jag har inte stor disponibel inkomst. Hela idén med Yikazen var att skaffa en arbetsklocka för omild miljö som inte gör något om den går sönder. Och originalbandet saknar fem centimeter för att ens mötas.

Jag är villig att mecka själv med lite tutorials och pluggflit.

Bilagor

• ho0r3OH.jpeg
    ho0r3OH.jpeg
    354.5 KB · Visningar: 6
Senast ändrad:
27mm band har jag ingen aning om tyvärr.

19mm band finns det massor att köpa men sällan hos tex Stjärnurmakarna. kolla ex www.watchwear.se

Förstår inte riktigt problemet med ”Casion”, hade behövat se fästet för att fatta.

När du säger att du behöver 30cm långa band, har extremt stora handleder eller tänker du att du ska ha natoband?

Såg nu att du har 29cm handled, misstänker att det enda som finns tillgängligt utan att göra custom är natoband, eller att man hemmasnickrar band.

Såg nu att du har 29cm handled, misstänker att det enda som finns tillgängligt utan att göra custom är natoband, eller att man hemmasnickrar band.

Jag testade ett NATO-band i butiken och det passade jättebra, men Casions mellanrum mellan kopplingsfjädern och boetten var så smalt att när urmakaren försökte få in bandet gick det inte in.

Närmare bild på klockan:

Bilagor

• 8rnKJc4.jpeg
    8rnKJc4.jpeg
    172.4 KB · Visningar: 3
Till Kotodx: Jag frågade också urmakaren om de AE1200-Casios som fanns i butiken, som hade 18 mm metall- eller plastband, om det gick att sätta ett 18mm kardborr eller NATO eller annat tredjepartsband på. Fick svaret att det kanske kunde gå men att ett 18mm-band som går ut ur en boett som sedan direkt breddar sig till 24mm längre ut (Casios T-form) förmodligen skulle se weird ut.

Har du nån erfarenhet av att modda AE1200?

Ex: https://www.klockmagasinet.com/casio-ae-1200wh-1cvef

Kan du visa bild på din handled?
Låter väldigt imponerande med 29cm runt handleden. Jag har aldrig stött på så stora handleder.

Låter väldigt märkligt, till Casion och Tissoten bör det finnas hur mkt som helst som passar?
Jag blev också förvånad, att 19 mm skulle vara så exotiskt. Kotodx länkade watchwear.se och där fanns det mycket riktigt 19 mm-band, men sedan vet jag inte om de är långa nog.

Om man vänder på frågan istället: om jag köper ett olivfärgat NATO-band (som jag testade i butiken och det hade absolut gott om plats att låsa ovanför handledsbenet), kan någon rekommendera en digital klocka under 600 kr som garanterat kan ta NATO-bandet? Casioknockoffen ovan kostade bara 25 kr så det är ingen stor förlust, men jag måste ha en jobbklocka som sitter bra.

Jag blev också förvånad, att 19 mm skulle vara så exotiskt. Kotodx länkade watchwear.se och där fanns det mycket riktigt 19 mm-band, men sedan vet jag inte om de är långa nog.

Om man vänder på frågan istället: om jag köper ett olivfärgat NATO-band (som jag testade i butiken och det hade absolut gott om plats att låsa ovanför handledsbenet), kan någon rekommendera en digital klocka under 600 kr som garanterat kan ta NATO-bandet? Casioknockoffen ovan kostade bara 25 kr så det är ingen stor förlust, men jag måste ha en jobbklocka som sitter bra.
Du kan garanterat klämma in i stort sett alla 20mm band i en 19mm lug också. 20 cm handled är inte heller så extraordinärt, så i stort sett alla band bör räcka till.

Du kan garanterat klämma in i stort sett alla 20mm band i en 19mm lug också. 20 cm handled är inte heller så extraordinärt, så i stort sett alla band bör räcka till.
Okej, men Tissoten kommer jag inte ha på jobbet. Jag behöver handla ett digitalur som tar 18mm NATO-band, och där sade urmakaren idag att Casio inte tar NATO-band då det inte finns rum att klämma in bandet innanför lugen, så finns det något annat märke som bevisligen funkar?

Okej, men Tissoten kommer jag inte ha på jobbet. Jag behöver handla ett digitalur som tar 18mm NATO-band, och där sade urmakaren idag att Casio inte tar NATO-band då det inte finns rum att klämma in bandet innanför lugen, så finns det något annat märke som bevisligen funkar?
Köp en sån här för några hundralappar, tar garanterat 20 cm handled utan att behöva klämma på natoband. Har en själv i lådorna och länken är lång.

Köp en sån här för några hundralappar, tar garanterat 20 cm handled utan att behöva klämma på natoband. Har en själv i lådorna och länken är lång.

Jag har en F91W och den är nästan identisk, med plastband, och det bandet är så litet att jag enbart kan stänga på sista hålet om klockan är framdragen på handen, förbi handledsbenet.

När jag var i butiken idag prövade jag en AE-1200WH men den satt för tajt på sista hålet, dock ovanför benet åtminstone. Men AE-1200 skulle jag behöva sätta dit NATO-band för att ha, och det sa butiksägaren att det inte gick att sätta på en AE-1200, pga T-formen på lug-fästet som ser dumt ut med rakt band.

Jag har en F91W och den är nästan identisk, med plastband, och det bandet är så litet att jag enbart kan stänga på sista hålet om klockan är framdragen på handen, förbi handledsbenet.

När jag var i butiken idag prövade jag en AE-1200WH men den satt för tajt på sista hålet, dock ovanför benet åtminstone. Men AE-1200 skulle jag behöva sätta dit NATO-band för att ha, och det sa butiksägaren att det inte gick att sätta på en AE-1200, pga T-formen på lug-fästet som ser dumt ut med rakt band.
Länken på A168 är längre. Tar lätt 20 cm handled, har som sagt en själv hemma.

Tillbaka
Topp