• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beskrivning av en klockas skick

Hej!

Har reagerat på att det finns så extremt mycket olika beskrivningar på en klockas skick. Exempel som ”riktigt bra bruksskick”, ”Nyligen polerad, nyskick”, ”bra, använt skick” osv osv...

Sjuk diffust verkligen. Vad är egentligen ”riktigt bra bruksskick”? Är det att klockan är välanvänd eller sparsamt använd. Är klockan polerad så är den givetvis inte nyskick. Man kan givetvis försöka gissa vad deras bedömning av skick är och försöka se på bilderna på klockan.

Anser ni att det kan behövas en riktlinje på vad klockans skick är som står förklarat här på forumet? Kanske liknande Chrono24 som har sina siffror. Eller det kanske skapar mer problem när folk anser olika.

// Viktor

Hej!

Har reagerat på att det finns så extremt mycket olika beskrivningar på en klockas skick. Exempel som ”riktigt bra bruksskick”, ”Nyligen polerad, nyskick”, ”bra, använt skick” osv osv...

Sjuk diffust verkligen. Vad är egentligen ”riktigt bra bruksskick”? Är det att klockan är välanvänd eller sparsamt använd. Är klockan polerad så är den givetvis inte nyskick. Man kan givetvis försöka gissa vad deras bedömning av skick är och försöka se på bilderna på klockan.

Anser ni att det kan behövas en riktlinje på vad klockans skick är som står förklarat här på forumet? Kanske liknande Chrono24 som har sina siffror. Eller det kanske skapar mer problem när folk anser olika.

// Viktor

Mina två cent är att det skapar mer bekymmer än det löser problem. Oavsett om säljaren bedömer i siffror eller bruksskick/bra skick/nyskick/etc så blir det ju högst subjektivt.

Näe. Bra bilder, som sagt!

Hej!

// Viktor
Är klockan nypolerad av ad så är den väl i nyskick eller?
Som andra säger, titta på bilderna och avgör själv skicket.

Har två klockor ute till försäljning nu, ena var lätt och beskriva, nyskick inga märken alls! Andra är en i riktigt bra använt skick, sjukt svårt att beskriva! Tycker det är jättesvårt när en klocka är några år och har lite hairlines och märken, så försökte kompensera med extra många bilder i olika vinklar och även så räknar jag med att folk hör sv sig när dom är osäkra på skicket!

Är klockan nypolerad av ad så är den väl i nyskick eller?
Som andra säger, titta på bilderna och avgör själv skicket.
Nja det tycker inte jag är så självklart. Alltså de flesta AD suger ju på att polera, och även om de vore grymma på det kan det ju diskuteras om klockan är i nyskick eller inte efter polering.

Men anser man att repfri = nyskick så fine, dock lite konstigt samband när det gäller klockor

Den absolut bästa beskrivningen av en klockans yttre skick är ju ändå av (bra) bilder. Och det är så jävla vanligt att folk lägger upp fullständigt kassa annonser ur den aspekten. Man ser ofta ett gäng artistiska bilder och inget mer. Rakt framifrån. Ingenting på länk, clasp, boettlock etc.

Nja det tycker inte jag är så självklart. Alltså de flesta AD suger ju på att polera, och även om de vore grymma på det kan det ju diskuteras om klockan är i nyskick eller inte efter polering.

Men anser man att repfri = nyskick så fine, dock lite konstigt samband när det gäller klockor
Jag lämnade en subc på polering/borstning och den såg exakt ut som när jag plockade ut den ny så jag skulle säga nyskick men skulle självklart berätta att den var polerad om den skulle säljas

Ny eller begagnad menar du? ;)
Det blir ju i viss mån också subjektivt. Åtminstone i den härliga pseudo-diskussionen som ibland uppstår, om en "ny" klocka som säljs på annat sätt än hos AD verkligen är ny. Fun, fun, fun!
Nej, menar nyare grejer kontra vintage.

Gammal vintage ska ju med fördel vara repigt liksom (ofta ett bra tecken iom att iaf jag vill ha mina grejer så orörda som möjligt) men nyare grejer kanske inte är lika roliga om de ser likadana ut.

Jag lämnade en subc på polering/borstning och den såg exakt ut som när jag plockade ut den ny så jag skulle säga nyskick men skulle självklart berätta att den var polerad om den skulle säljas
Alright, ja vissa gånger kanske de får till det bättre än andra. Tänker mest på ökad distorsion på de polerade ytorna efter AD rört dem. Nu är ju de polerade ytorna på en opolerad SubC inte helt plana till o börja med, men ändå, har svårt att se att någon AD åstadkommer en yta lika plan som när den var ny men det kanske de gör..

Be säljaren om att få bilder i bra ljus från så många vinklar som möjligt, då kan du själv bedöma skicket. Vill inte säljaren skicka fler bilder så är det ju ett varningstecken.

Fråga: Vad är hairlines? För mig, när jag beskriver skicket, är det mikrorepor som knappt kan urskiljas utom i rätt vinkel på främst polerade ytor. Dvs, mindre än en repa. En repa i sin tur, är grövre, men kan ej uppfattas med nageln. En repa som kan uppfattas med nageln, är en grov repa. :)

Fråga: Vad är hairlines? För mig, när jag beskriver skicket, är det mikrorepor som knappt kan urskiljas utom i rätt vinkel på främst polerade ytor. Dvs, mindre än en repa. En repa i sin tur, är grövre, men kan ej uppfattas med nageln. En repa som kan uppfattas med nageln, är en grov repa. :)
Små små väldigt ytliga repor!

Vissa klockor skickas ju t.om tillbaka till själva tillverkaren för att poleras. Tycker det känns bäst på alla vis. Blir dock skeptisk när gråhandlare på t.ex C24 skryter med att de servar alla klockor och ”refurbishar” dem innan försäljning. Man ser ju faktiskt en del klockor som uppenbart blivit slaktade men beskrivs som nyskick.

"Allt en säljare skriver är lögn till dess du som köpare själv har kunnat bekräfta det."
Så, mer behöver man inte tänka på.
En säljares subjektiva beskrivningar väger åtminstone hos mig 0.

Ett siffersystem är bäst. Men för att det ska funka krävs det en likare för att göra bedömningen. Allt annat blir subjektivt. Alla har sitt eget bedömningssätt.
Tycker vi skulle ha en skala att bedöma efter, det vore bättre, men då vill det till att den läggs i förhållande till andra skalor, lämpligen i förhållande till andra seriösa forum. Och sen måste nån göra en bildbank för bedömningen.
Vilket jobb... Ingen kommer ha varken tid eller ork...

Så det är bara att köra med talande bilder som verkligen visar allt viktigt eller tvång att ta emot en retur som säljare om skicket väsentligt skiljer sig från annonstexten.

Fast kanske det allra bästa vore om man uttrycker säljarens personlighet, typ "jag är en petig jävel", eller "för mig innebär bruksskick att glaset inte lossnat. Än."
Det är kanske en av de viktigare delarna i annonstexten eftersom det ger en fingervisning om hur texten ska tolkas.

Senast ändrad:
Bra bilder är att föredra. Är man osäker får man deala till sig en retur om så inte ingår. :)

Skalor och olika uttryck ger jag inte mycket för. Alla har sitt sätt att se på saken.

Ett siffersystem är bäst. Men för att det ska funka krävs det en likare för att göra bedömningen. Allt annat blir subjektivt. Alla har sitt eget bedömningssätt.
Tycker vi skulle ha en skala att bedöma efter, det vore bättre, men då vill det till att den läggs i förhållande till andra skalor, lämpligen i förhållande till andra seriösa forum. Och sen måste nån göra en bildbank för bedömningen.
Vilket jobb... Ingen kommer ha varken tid eller ork...

Så det är bara att köra med talande bilder som verkligen visar allt viktigt eller tvång att ta emot en retur som säljare om skicket väsentligt skiljer sig från annonstexten.

Fast kanske det allra bästa vore om man uttrycker säljarens personlighet, typ "jag är en petig jävel", eller "för mig innebär bruksskick att glaset inte lossnat. Än."
Det är kanske en av de viktigare delarna i annonstexten eftersom det ger en fingervisning om hur texten ska tolkas.
Finns vissa problem med sifferskala också. En klassiker är många säljare på t.ex. Chrono24 som graderar den som 1 (nyskick) när den i själva verket är sönderpolerad men repfri och blank! Den kan ju då för vissa se ut att vara i nyskick då den saknar repor, men när den för många andra är helt förstörd.

Jag skulle inte försöka mig på att att beskriva skicket i detalj. Om klockan polerats är det fakta, om det gjorts bra är en bedömningsfråga. Bra, skarpa bilder är alltid att föredra framför "sparsamt använd" eller dyl. Det ligger en speedmaster ute här som beskrivs vara i gott skick med normalt slitage, men bilderna tycker jag visar en sönderpolerad klocka. Fakta+bilder slår krystad beskrivning, om den inte är uppenbart ärlig.

Håller med om att begreppen är diffusa. Ännu värre blir det ju också eftersom "gott, använt skick" betyder helt olika saker för olika klockor.
En Seiko-dykare från 80-talet kan ju vara ganska ordentligt härjad på ett sätt som knappast en dressare kan vara..
Nej, bra bilder borde vara ett krav.. :dead:

minimikrav på närbild framifrån, bägge sidor, bakboett med bandhorn samt clasp.
Standardfrågor gällande servicehistorik samt polering borde vara obligatoriskt. Dessutom bör framgå vilka tillbehör som medföljer samt ev tillhörande cert och dokumentation.

Tillbaka
Topp