• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest ang Rolex, hilfe bitte!

Laurentius

Cartier
Jag tänker köpa min första Rolex inom kort men kommer vara lite kärringen motvals och inte välja någon av de populärare varianterna. Jag har letat och hittat två jag tycker är lika diskreta, tystlåtna och lagom som jag själv och de jag väljer mellan är en vit 116400/2 Milgauss eller en 16622 Yachtmaster i stål/platina.

Jag vet att det är två av Rolex mest bespottade varianter men kanske just därför har jag lust att prova en av dom. Vilken ska jag köpa, och varför? Priset är ju ungefär detsamma så jag behöver lite hjälp!
Någon som haft båda här kanske?

Tack på förhand!
 

jabla

Sarlacc
Vilken ska jag köpa, och varför?

Tack på förhand!

Tyckte Milgaussen satt lite för högt på min arm. Röstar på 16622, sitter riktigt skönt på handleden eftersom boetten har lite mer böjda bandhorn än övriga sportRolex.
Här är min.

YM_ute.jpg
 

LVM

Breitling
Är inte alls vidare förtjust i 116400/2 Milgauss, utan tycker YM är ett betydligt trevligare val! Är själv ägare till en YM som jag dessvärre använder på tok för sällan. Precis som du finner jag att YM har en diskret charm som är tilltalande. Att den av vissa är bespottad rör mig icke i ryggen, jag har kommit till en punkt där jag endast införskaffar vackra ting för mitt eget höga nöjes skull. Inte för att få bekräftelse av andra.

Har du haft möjligheten att få prova båda klockorna?
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Eftersom du frågar: Jag föredrar Milgaussen, eftersom jag gillar historiken, designen och den relativt onödiga funktionen i form av extra skydd mot magnetfält. :D Yachtmastern är lite för mycket "bling" för min personliga smak... Och så associerar jag inte mig själv till livet på sjön...

A
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Helt klart Yacht Mastern. En fantastisk klocka med perfekta proportioner.
Jag har själv varit mycket nära att slå till på den vita milgaussen men flippfaktorn
verkar slå till blixtsnabbt för flertalet övriga bärare.
blingfaktorn är hög på båda uren.
/j
 

JoberMan

Politruk
2-Faktor
Båda är grymt coola för att inte vara vintage. Hade nog satsat på Milgaussen, även om en YM hade suttit fint den med.

Trevlig måndag
JoberMan
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Båda två är hur fina som helst. Udda, mer spännande val än de vanliga svarta subbarna och DJ. Jag hade valt 16622 i första hand, den är snäppet roligare med sin platinatavla, ring och sportlook i övrigt. 16622 håller värdet bättre.
 

Sten

Cartier
Den vita Milgaussen är ju verkligen fräsch! Skulle själv vilja ha en. YM faller mig inte alls i smaken...
 

Sond

Patek
Oj, inte mina favoriter. Men jag gillar när folk går egna vägar. Hade nog gått på Milgaussen av de du nämner.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Jag tänker vara tråkig och säga Sub-C som första Rolle. Trots den ej finns bland alternativen...:)
 

Ricrob

Patek
Om du måste ha vit Mille då skulle jag hellre ta YM'en men personligen skulle jag satsat på en svart Mille med grönt glas, dvs GV.
 
Jag tänker köpa min första Rolex inom kort men kommer vara lite kärringen motvals och inte välja någon av de populärare varianterna. Jag har letat och hittat två jag tycker är lika diskreta, tystlåtna och lagom som jag själv och de jag väljer mellan är en vit 116400/2 Milgauss eller en 16622 Yachtmaster i stål/platina.

Jag vet att det är två av Rolex mest bespottade varianter men kanske just därför har jag lust att prova en av dom. Vilken ska jag köpa, och varför? Priset är ju ungefär detsamma så jag behöver lite hjälp!
Någon som haft båda här kanske?

Tack på förhand!

Kan säga av egen erfarenhet att en vit Millie INTE är 'diskret, tystlåten eller lagom' den är rätt stor och biffig på armen, väldigt bling och syns -särskilt med den vita tavlan och dom orangea detaljerna...

Men den är cool och en bra klocka om man gillar att den INTE skriker Rolex men den syns, tro mig...

OM du verkligen vill ha en Rolex som är 'diskret, tystlåten och lagom' så är nog Rolex Explorer 1 klockan för dig....
 

Malcolm Y

Omega
Utav de två hade jag valt en Millgaus. Hade den haft datum hade jag redan ägt den, för mig är det det enda som talar emot den.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Milgausen är ju lite roligare som koncept tycker jag. Blixtsekundvisare som matchar med användningsområdet är ju lite kul. YMn tycker jag ser väldigt "modeklockig" ut även om det säkert är en kanonklocka. Varför inte kolla på en kermit, gatorade eller hulken? Då får du ju din färgskvätt.

369-1.jpg

0eed3a63_4936667362_2ea6de5647.jpeg

347677303414722909_fd13b7b2e471.jpeg
 

Laurentius

Cartier
Tack för all input och ärliga svar, jag ska (för en gångs skull) inte rusa iväg och panikköpa någon utan verkligen ta mig tid.

Att ironi ska vara så förbaskat svårt på internet, jag får bli bättre på att använda smileys.
Jag gillar att båda är lite bling och skiljer sig lite från mängden så era förslag på t.ex en Hulk, Gatorade eller Milgauss GV ska jag absolut fundera på. Tyvärr jobbar jag varje dag fram till jul så jag hinner inte kolla någon av dem irl, ibland suger det att inte ha en AD i min lilla stad:ap:

Än en gång, tusen tack för er hjälp!
 
Topp