• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest de luxe. 3 klockor, 2 modeller - Rolex

Cristian

Rolex
2-Faktor
Kör på den DU tycker mest om. Själv gillar jag inte siffrorna alls på explorern. Ser konstigt ut enligt mig så jag skulle välja DJ2.
 

hannes1988

Cartier
Explorer enligt mig som många andra, den satt bättre. Men det är fortfarande upp till dig... Det kan vara väldigt svårt ibland. Men det går alltid att sälja och köpa en annan efter ett tag, eller så sparar du och köper den andra om ett tag ;)
 

joF

Panerai
Explorer utan tvekan. Passar till allt. Passar på allt.
DSC_0438.JPG
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
Finns ju en anledning att Rolex har slutat tillverka DJ II, helt fel storlek på den.
Vet du hur många år den gjordes? Tänkte slippa googla ;)

Av dom 3 så tycker jag explorern. Dock finns det ju andra roligare tavlor till DJ.
En sak att tänka på är om man tycker om att byta läder etc. Explorer tycker jag blir mer toolig och DJ mer dressig.
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Vet du hur många år den gjordes? Tänkte slippa googla ;)

Av dom 3 så tycker jag explorern. Dock finns det ju andra roligare tavlor till DJ.
En sak att tänka på är om man tycker om att byta läder etc. Explorer tycker jag blir mer toolig och DJ mer dressig.
Ingen aning, men den nya i 40mm är i alla fall mycket trevligare :)
 

NiklasM

Omega
Tack för alla svar! Explorer verkar poppis minst sagt. Anledningen till att jag gillar DJ2 är att den är lite större och "fetare". Men som någon skrev, den har en släng "kotlett" i sig samtidigt. Visste inte heller att den slutat tillverkats! Vilket ersätter? Kanske ska kolla på den innan man bestämmer sig?

Nåväl, stort tack för all input. Jag tar mig nog till en AD idag för att testa lite mer..
 
P

Philippe Stern

Guest
DJ II, svart tavla. Trust me. Explorern ser ut som en tjejklocka. Du vet väl var 3, 6 och 9 sitter?
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Tack för alla svar! Explorer verkar poppis minst sagt. Anledningen till att jag gillar DJ2 är att den är lite större och "fetare". Men som någon skrev, den har en släng "kotlett" i sig samtidigt. Visste inte heller att den slutat tillverkats! Vilket ersätter? Kanske ska kolla på den innan man bestämmer sig?

Nåväl, stort tack för all input. Jag tar mig nog till en AD idag för att testa lite mer..
http://www.fratellowatches.com/rolex-day-date-return-of-a-classic/
 
Har under en tid haft siktet inställt på en ny klocka och Rolex är i fokus. Jag var först helt säker på att det var en Explorer 1 som var modellen. Men när jag testade den, så passade jag på att även testa en DJ2 (41mm). Den satt som en smäck och i min mening var ännu snyggare på handleden än på brickan.
Men jag kan fasiken inte bestämma mig.

Så lite råd uppskattas. Igår var jag inne på Explorer. I morse DJ2 i silver. Just nu är den svarta DJ2an schysst....Ja ni fattar...
Till saken hör även att jag inte är en kostymsnubbe. Jeans, sneakers och sweatshirts/skjorta är mer "jag". Hyfsat välklätt.

Lite bilder;
explorer.jpg
silver.jpg
svart.jpg

Just i det här fallet, med dessa tre klockor, hade jag gått på explorern utan att tveka.
 

Nicke L

Audemars
2-Faktor
39mm's Explorer är fiiiiin den storleken som sitter bäst på mig. Den har suttit på armen i sträck sedan jag fick hem den. DJ2 har jag inte testat ännu.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Explorer alla dar i veckan! De två andra liknar modeklockor, och får mig att tänka på @masterkiller 's benämning "sportdressare", i en negativ bemärkelse :) Jag upplever ingen sport i de där, utan bara dressare på steroider, som jag förutspår aldrig kommer hålla i längden, jämfört med Explorern.
 

notnA

Omega
Explorer helt klart av de du visat. Rolex har ju också Oyster Perpetual i 39 mm, ref 114300, som jag personligen verkligen gillar med slät bezel och oyster-länk. Sportig och dressad på samma gång.
 

NiklasM

Omega
OK, efter ännu ett besök hos AD så har jag fastnat hårt för Explorern. Den för stora ringen på DJ2 är allt jag ser nu. Den är, som någon redan sagt, inte proportionerlig.
Testade även OP 39mm och den blir för dressad och nätt för mig. Snygg, men inte "min" klocka. Tack igen för all input!
 

FilipF

Vacheron
2-Faktor
En klassisk Explorer är alltid en klassisk Explorer. Själv gillar jag klockor som är 41 min, men skulle verkligen överväga en Explorer.
 

Flow

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag stod inför samma val. Eftersom jag så som du oftast har jeans och tisha eller skjorta på mig så föll tyngden på explorern då den är lite sportigare, har säkerhetsbygel på viklåset och är lite mer diskret med dom borstade ytorna. Båda är fantastiskt fina klockor men man får utgå ifrån vad som passar bäst. Om datum inte är ett måste eller att du föredrar blingbling så tycker jag absolut att explorern är de givna valet.
 
Topp