• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Beslutsångest! Hjälp behövs

Arcticreef

Silver
”Behöver” en 38 mm klocka. En av dessa. Det är ingen större skillnad i pris. Finns det något rationellt skäl att välja den ena över den andra?

8A84D696-0C9A-45EE-BEEB-E900E2D4F5DF.jpeg
1EF9F0C6-B35D-4102-A263-73EC33398795.jpeg

”Behöver” en 38 mm klocka. En av dessa. Det är ingen större skillnad i pris. Finns det något rationellt skäl att välja den ena över den andra?

Beror väl lite på hur du tänkt använda dem? Behöver du en kronograf, så ta kronografen. Tänker du en vardagsklocka du kan hoppa i plurret med så ta dykaren. Jag själv hade kört på blancpain men det är endast pga hur jag använder klockorna. Vardagligt, oömt och risk för bad. Estetiskt tilltalar de mig personligen mer eller mindre likvärdigt. Men användningsområdet känns som det bör styra!?

Har haft El Primeron i rätt färg. Den är grym! Trots det hade jag valt BPn. BP är alltid BP.

Har inte koll på hur de bärs, men L2L måttet spelar oftast minst lika stor roll som diametern, samt tryckknapparna på kronografen borde göra att den upplevs lite större. Även tavlans storlek eller vridringens närvaro, gör nog att de bärs olika stort.

Kan säga att jag varken behöver en dykare eller kronograf. Så inget rationellt där. BP har dock en rejält lång reservtid

Sedan kan du ju också fundera på hur du vill sköta din klocka. BP är grymma men ingen urmakare i Sverige kommer vilja röra den och service hos BP brukar betyda 6 månader och 15000kr (om det bara är service). Är pengar inga problem är BPn dock det självklara valet. Den historian märket har är oslagbart. Har en BP själv och får väl starta ett sparande för service.

Sedan kan du ju också fundera på hur du vill sköta din klocka. BP är grymma men ingen urmakare i Sverige kommer vilja röra den och service hos BP brukar betyda 6 månader och 15000kr (om det bara är service). Är pengar inga problem är BPn dock det självklara valet. Den historian märket har är oslagbart. Har en BP själv och får väl starta ett sparande för service.
Sweet Jesus! Bara för att serva en klocka med bara datum som komplikation!?

Den där El Primeron är grym, framförallt i den färgen. Tror inte den tillverkas längre.

kollar man swatchgroups servicekostnader i usa så ligger denna på runt 600 dollar att serva och behövs ej skickas till schweiz
Screenshot_20210501-230732_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210501-230935_Samsung Internet.jpg

bp'n har ett 1150 verk som inte exakt finns med i listan men 1151 finns med som är ett uppgraderat 1150 verk.

så några 15 loppor har jag svårt att se att det ska kosta att serva denna.

nästan så man själv blir lite sugen på att testa en 38mm dykare!

Hmmm, datumet sitter ju fel pa bagge, BP kanns som en elegant dykare, Zenith tycker jag ar coolare, tilltalar mer, har du provat dem ? Kul kop, men, men - Zenith pa lank pls...

kollar man swatchgroups servicekostnader i usa så ligger denna på runt 600 dollar att serva och behövs ej skickas till schweiz
Screenshot_20210501-230732_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20210501-230935_Samsung Internet.jpg

bp'n har ett 1150 verk som inte exakt finns med i listan men 1151 finns med som är ett uppgraderat 1150 verk.

så några 15 loppor har jag svårt att se att det ska kosta att serva denna.

nästan så man själv blir lite sugen på att testa en 38mm dykare!
Najs! Och jag bor i USA ett stenkast från NYC. Så då bli inte kostnaderna oöverstigliga

Alltså jag är sjukt svag för El Primero... Lätt mitt val. Och det här kanske låter lite töntigt, men de där tre färgerna på subdials hade gett så sköna möjligheter att matcha klockan med mina kläder, få ihop helheten.

Någon gång ska jag allt fånga in...

Tillbaka
Topp