• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest, hjälp!

Vad ska jag göra?

  • Köpa Seiko SKX?

    Röster: 11 24.4%
  • Köpa Seiko SUMO?

    Röster: 10 22.2%
  • Behålla Certina DS Action?

    Röster: 24 53.3%

  • Totala väljare
    45

Pluto

Cartier
Tjena! Har beslutsångest och känner att jag skullle behöva lite råd från detta kloka forum.
Snart kommer min Certina DS Action Diver Automatic tillbaka från Certina HQ i Schweiz där den varit på lagning. (Har bara haft klockan ett år så det gick på garanti).

Under tiden klokan varit iväg har jag köpt en PADI. Det har lett till att jag verkligen fått upp ögonen för Seiko. Och här kommer dilemmat:
Jag funderar på att sälja Certinan när den kommer tillbaka och för pengarna köpa antingen en SKX eller SUMO... Vilken klocka tycker ni bäst?
Eller ska jag behålla min Certina?

Blir det en SKX (som är väldigt billig) ska jag även unna mig ett kvalitéts läder till PADIN!

Skriv gärna vad ni tycker och varför? Kanske har ni haft nån av klockorna och som ni rekommenderar?
 

Pluto

Cartier
Tjena! Har beslutsångest och känner att jag skullle behöva lite råd från detta kloka forum.
Snart kommer min Certina DS Action Diver Automatic tillbaka från Certina HQ i Schweiz där den varit på lagning. (Har bara haft klockan ett år så det gick på garanti).

Under tiden klokan varit iväg har jag köpt en PADI. Det har lett till att jag verkligen fått upp ögonen för Seiko. Och här kommer dilemmat:
Jag funderar på att sälja Certinan när den kommer tillbaka och för pengarna köpa antingen en SKX eller SUMO... Vilken klocka tycker ni bäst?
Eller ska jag behålla min Certina?

Blir det en SKX (som är väldigt billig) ska jag även unna mig ett kvalitéts läder till PADIN!

Skriv gärna vad ni tycker och varför? Kanske har ni haft nån av klockorna och som ni rekommenderar?
Om ni tycker att köp av SUMO eller SKX är vägen att gå, skriv isåfall gärna också vilken färg! Hehe :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sumo såklart. Varför? För att det är en bättre klocka än en skx. Bättre urverk, bättre finish, mer lume. Svart tavla i och med att du redan har en blå PADI.
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
SKX! För att Sumon har för smal luggvidd. Konstiga proportioner helt enkelt. Funkar fan inte på NATO.:(
Man ska alltid undvika klockvärldens tråkigaste färg, dvs svart.:D
För att sammanfatta vad du ska köpa: SKX009 (men köp till en Dave Murphy-bezel!)
Seiko SKX009 160312 (4).jpg
 
Senast ändrad:

Pluto

Cartier
Sumo såklart. Varför? För att det är en bättre klocka än en skx. Bättre urverk, bättre finish, mer lume. Svart tavla i och med att du redan har en blå PADI.
Ja helt klart är det en bättre klocka! Samtidigt gillar jag hur enkel SKX är. Tänker nog svart jag med, dvs om det blir ett köp! :)
 

Pluto

Cartier
SKX! För att Sumon har för smal luggvidd. Konstiga proportioner helt enkelt. Funkar fan inte på NATO.:(
Man ska alltid undvika klockvärldens tråkigaste färg, dvs svart.:D
För att sammanfatta vad du ska köpa: SKX009 (men köp till en Dave Murphy-bezel!)
Seiko SKX009 160312 (4).jpg
Hmmm.... Hade tänkt SUMOn på ett nato faktikskt... Stör det verkligen så mycket?
Tycker du svart är tråkigt?? Passar ju till allt, en perfekt vardaglig beater!
 

widde_f

Breitling
Intessant! Hur ser du på att det är en 44/45mm klocka med 20mm luggvidd störde det?
La märke till det nån timme kanske, nu reflekterar jag inte över det alls. Visst den är större men också tunnare än SKX'en så tycker faktiskt den
bärs smidigare och mycket skönare. Kan verkligen rekommendera Sumon. Superfin klocka!
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Hmmm.... Hade tänkt SUMOn på ett nato faktikskt... Stör det verkligen så mycket?
Tycker du svart är tråkigt?? Passar ju till allt, en perfekt vardaglig beater!
Well, jag tycker att svart passar till...svart (och grått).
Sålde min (blåa) Sumo för att jag tyckte att 20mm nato blev lite löjligt till 45mm klocka.
 

Pluto

Cartier
Well, jag tycker att svart passar till...svart (och grått).
Sålde min (blåa) Sumo för att jag tyckte att 20mm nato blev lite löjligt till 45mm klocka.
Förtår det 20 blir verkligen på gränsen. Antar att de är en smaksak.
Tack för din input, ska tänka på saken. Svårt när man bara ser bilder på nätet...
 
Tjena! Har beslutsångest och känner att jag skullle behöva lite råd från detta kloka forum.
Snart kommer min Certina DS Action Diver Automatic tillbaka från Certina HQ i Schweiz där den varit på lagning. (Har bara haft klockan ett år så det gick på garanti).

Under tiden klokan varit iväg har jag köpt en PADI. Det har lett till att jag verkligen fått upp ögonen för Seiko. Och här kommer dilemmat:
Jag funderar på att sälja Certinan när den kommer tillbaka och för pengarna köpa antingen en SKX eller SUMO... Vilken klocka tycker ni bäst?
Eller ska jag behålla min Certina?

Blir det en SKX (som är väldigt billig) ska jag även unna mig ett kvalitéts läder till PADIN!

Skriv gärna vad ni tycker och varför? Kanske har ni haft nån av klockorna och som ni rekommenderar?

Du har ju en PADI (grymt fin) så behåll Certinan som är en riktigt bra klocka. Spara sen pengar och lägg på Longines, Tag Heuer, Alpina eller en Seiko Shogun :)
 

Pluto

Cartier
La märke till det nån timme kanske, nu reflekterar jag inte över det alls. Visst den är större men också tunnare än SKX'en så tycker faktiskt den
bärs smidigare och mycket skönare. Kan verkligen rekommendera Sumon. Superfin klocka!
Hoppas att jag isåfall känner likadant. Hehe
Aa det har du rätt i! Gillar utseendet starkt med den speciella bezeln, uppmärsamheten på detaljer m.m
Ska tänka på saken! :)
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag har haft en sumo och har en Skx007 just nu. Sumon är grymt fin, och känns verligen robust. Jag tycker att den absolut är i klass med padin. Ifall du har handlederna som krävs så kör på den! Jag har strax under 17 cm (lite för litet kanske). 007:an är mindre och grymt bra också. Svårt val! Men jag tror inte att det kan bli fel oavsett. :)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Sumo såklart. Varför? För att det är en bättre klocka än en skx. Bättre urverk, bättre finish, mer lume. Svart tavla i och med att du redan har en blå PADI.
What he said!.. Förutom att du givetvis även kan köpa en Sumo med Orange tavla!! Eller den snygga limiterade silvertavlade ThaiSumon.. Tror @klockodile har säljtankar..
Eller så behåller du Certinan..
 

Pluto

Cartier
Jag har haft en sumo och har en Skx007 just nu. Sumon är grymt fin, och känns verligen robust. Jag tycker att den absolut är i klass med padin. Ifall du har handlederna som krävs så kör på den! Jag har strax under 17 cm (lite för litet kanske). 007:an är mindre och grymt bra också. Svårt val! Men jag tror inte att det kan bli fel oavsett. :)
Tack för bra info! Har runt 17 jag med! Har inga problem med PADIn så antar att SUMOn borde funka!
 
Topp