• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsångest inför ett köp...

Vilken är mest prisvärd/bäst?

  • Raymond Weil Maestro Skeleton

    Röster: 2 1.5%
  • Tag Heuer Aquaracer Calibre 5

    Röster: 134 98.5%

  • Totala väljare
    136
  • Enkät stängd .

DavidE

Breitling
Hej! Mitt namn är David och jag är 17 år, fyller 18 nu i mars och mina föräldrar ville köpa en bättre klocka till mig i 18-årspresent. Jag har en bekant som jobbar i en klockbutik och kan fixa 30% på de flesta klockorna. Jag är nu kluven i mitt val mellan två klockor, har ej många kompisar som är intresserade av klockor så vänder mig hit för hjälp. Valet är ligger mellan en Raymond Weil och en Tag Heuer (Ska köpa 41mm inte 43mm, länkade fel). Tag Heuern finns i butik så den kan jaga testa och känna på men Raymond Weilen måste beställas in och då måste jag köpa den, har ej kunnat hitta någon video eller liknande om den på youtube så vet ej hur den ser "on-hand".
All hjälp uppskattas!

Mvh David
 
Senast ändrad:

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Schysst present! Om vi säger såhär, vilken tror du att du skulle bli gladast av att se när du vaknar på morgonen? Det är ju en fördel att du kan prova Aquaracern så det skulle jag göra om jag vore du. Sedan är ju Aquaracern en sportklocka med god vattentäthet så den lämpar sig bättre om du vill kunna bära klockan när du badar etc. Dock är RWn mer speciell till sitt utseende.
 

Mw79

Vacheron
2-Faktor
Av de två du länkade till skulle jag säga Tag Heuer. Framför allt om det är en klocka som du ska ha länge eller till och med resten av livet så är TH mera neutral, vad jag tror kommer den att fungera lika bra i dag som om 10, 20 eller 30 år för den delen oavsett vilken stil du har i framtiden. Den från RW kanske du tycker är häftig idag men tror den åldras sämre och den kanske inte är lika rolig om några år.
 

DavidE

Breitling
Schysst present! Om vi säger såhär, vilken tror du att du skulle bli gladast av att se när du vaknar på morgonen? Det är ju en fördel att du kan prova Aquaracern så det skulle jag göra om jag vore du. Sedan är ju Aquaracern en sportklocka med god vattentäthet så den lämpar sig bättre om du vill kunna bära klockan när du badar etc. Dock är RWn mer speciell till sitt utseende.
Yes väldigt schysst! Helt ärligt skulle jag vara glad om jag fick vilken som helst, därav har jag ganska svårt att bestämma mig. Kommer ta av mig klockan när jag badar/duschar. Som du skrev så är RW:n mer speciell i utseende och Tag Heuer lite mer "casual".
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Tag heuer alla dagar i veckan! Mycket mer allround tycker jag. Finns i 41 också men möjligtvis inte i samma färg. Sannolikt ännu mer allround. (Om du inte har rejält stora handleder) En klocka blir lättare för stor än för liten även om just dykare gärna får vara lite stora.
 

DavidE

Breitling
Av de två du länkade till skulle jag säga Tag Heuer. Framför allt om det är en klocka som du ska ha länge eller till och med resten av livet så är TH mera neutral, vad jag tror kommer den att fungera lika bra i dag som om 10, 20 eller 30 år för den delen oavsett vilken stil du har i framtiden. Den från RW kanske du tycker är häftig idag men tror den åldras sämre och den kanske inte är lika rolig om några år.
Där hade du en väldigt bra punkt, jag kommer inte sälja den här klockan då den kommer vara en 18-årspresent. Jag kanske kommer tröttna på RW:n men just nu tycker jag att den är riktigt häftig. Dock så kan jag inte testa RW:n innan köp vilket gör mig osäker på den och lutar därav mer åt att köpa Tag Heuer.
 

DavidE

Breitling
Av dom där två så tycker jag Tag Heuer. In och prova hos polaren. Finns väl i 41mm också :)
Yes ska in nu på torsdag/fredag och testa.
Tag heuer alla dagar i veckan! Mycket mer allround tycker jag. Finns i 41 också men möjligtvis inte i samma färg. Sannolikt ännu mer allround. (Om du inte har rejält stora handleder) En klocka blir lättare för stor än för liten även om just dykare gärna får vara lite stora.
Jag såg nu att jag länkade 43 varianten men jag kommer att köpa 41 haha. Lutar just nu åt Tag Heuer då alla hr på forumet har sagt det + att den är mer allround.
 

DrDre

Patek
TH’n är en alldeles utmärkt klocka för (nästan) alla tillfällen. Robust och bra urverk också.

Standardtipset är att köpa den på länk eftersom det ofta blir väldigt dyrt att en köpa i efterhand.
 

DavidE

Breitling
TH’n är en alldeles utmärkt klocka för (nästan) alla tillfällen. Robust och bra urverk också.

Standardtipset är att köpa den på länk eftersom det ofta blir väldigt dyrt att en köpa i efterhand.
"På länk" så antar jag att du menar bandet? Det ska jag göra, har haft klockor med gummiband och tycker inte om det särskilt mycket. Tygband har jag aldrig klarat av och inte något som jag tänker på när jag köper klocka.
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Yes väldigt schysst! Helt ärligt skulle jag vara glad om jag fick vilken som helst, därav har jag ganska svårt att bestämma mig. Kommer ta av mig klockan när jag badar/duschar. Som du skrev så är RW:n mer speciell i utseende och Tag Heuer lite mer "casual".
Precis som alla andra påpekar så är det nog mycket mer troligt att du tröttnar på RWn fortare än THn, så väg in risken för detta. Jag själv hade tagit THn alla dagar i veckan - verkar vara en riktigt skoj klocka för pengarna!
 

DavidE

Breitling
Precis som alla andra påpekar så är det nog mycket mer sannolikt att du tröttnar på RWn fortare än THn, så väg in risken för detta. Jag själv hade tagit THn alla dagar i veckan - verkar vara en riktigt skoj klocka för pengarna!
Blir en TH, ni har övertalat mig! Nu ska jag bara kolla runt på deras hemsida om jag möjligtvis hittar en annan i samma prisklass, har dock kollat igenom 5ggr och av TAG klockorna hittar jag ingen. Tänkte köpa en Omega Seamaster men då blir det en begagnad och köper hellre en ny klocka som jag kan få billigare.
 

Marenostrum

Omega
2-Faktor
Som sagt, TH:n är en bättre allroundklocka än RW:n. Men också för att jag tycker att man ska hålla sig borta från budgetvarianter av "skeletonklockor". Tanken med ett skeleterat urverk är att man ska kunna se vilket utsökt hantverk det handlar om. För det får man nog betala minst 10-20ggr så mycket för... :facepalm:
 
Topp