• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutshjälp disputationsklocka

Stetes

Omega


Jag har faktiskt missat att kolla den elfte sedan jag läste det inlägget.. :oops: Får återkomma den elfte mars istället.

Jag hade en Union Noramis tidigare
https://klocksnack.se/threads/jakten-på-den-perfekta-klockan-del-2-union-noramis.24826/

Jag gillade den skarpt, men eftersom urtavlan var så stor, så upplevde jag den närmare 42mm än vad måttet angav. Jämfört med min tissot visodeate på 40mm så har visodaten lite fasade kanter vilket gör att tavlan är mindre, och upplevs betydligt mindre, trots att den är tjockare. Jag oroar mig lite för att det skulle vara samma med orion 38, men då har man ju 2mm till tillgodo. Men fin är den!

Min referens nedåt är DJ som jag tycker är i minsta laget, men då är istället bezeln relativt stor.

Var hittade du Nomos live? Känner någon till en Junghansåterförsäljare i sverige?


Jag såg den live när jag var i Edinburgh, Skottland, en fantastiskt härlig butik på George Street om jag inte minns fel.
Visst känns klockan lite större än de 38 som måttet anger, men jag tycker att det är precis under gränsen om vad jag tycker upplevs för stort. I mitt tycke hade 37mm varit den perfekta storleket på denna klockan, men med det sagt så gör ett par millimeter väldigt stor skillnad. Efter läsning om din Union känns det rent spontant att Orion 38 bär mindre än den, då den också är ganska tunn och även välvd på ett väldigt coolt och tilltalande sätt. Både fram och bakkristallen är välvda, vilket ger en "sleek" känsla. Skulle ändå säga att Nomosen bär som en 39mm klocka (typ).

Intressant läsning!

har själv varit sugen på en Orion länge och klurat på precis du nämner här med vilken storlek samt datum eller ej. Tror det får bli att man skulle bestämma sig efter att ha sett dem live. Du har valt den snyggaste enligt med mig vad gäller index och visare.

Får se om det kan bli en sådan för mig i framtiden :)

Tack!
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Jag har faktiskt missat att kolla den elfte sedan jag läste det inlägget.. :oops: Får återkomma den elfte mars istället.

Det är väl bara dra ut kronan ett snäpp och snurra datumplattan ett varv? Du påverkar ju inte ens tiden.

Angående svart tavla på dressare, så gick jag på den linjen;
https://klocksnack.se/threads/guld-eberhard-co-extra-fort.34286/
Dagens klocka
image.jpg
 
Svårt, du har fått en hel del bra tips redan. Jag slänger in en lite underskattad modell från JLC, deras ultra thin som inte riktigt lever upp till storlekskravet (är 34mm) och är lite dyr. Dock finns det en sportslig att hitta dessa under 30k.
En helt fantastiskt fin dressare är det i alla fall.

Lånad bild från webben
reloj-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-q1348420.jpg
 
Svårt, du har fått en hel del bra tips redan. Jag slänger in en lite underskattad modell från JLC, deras ultra thin som inte riktigt lever upp till storlekskravet (är 34mm) och är lite dyr. Dock finns det en sportslig att hitta dessa under 30k.
En helt fantastiskt fin dressare är det i alla fall.

Lånad bild från webben
reloj-jaeger-lecoultre-master-ultra-thin-q1348420.jpg

Magisk...JLC är verkligen topp :) ultra thin moon är ju förövrigt det vackraste som finns!
 

Stetes

Omega
Det är väl bara dra ut kronan ett snäpp och snurra datumplattan ett varv? Du påverkar ju inte ens tiden.

Angående svart tavla på dressare, så gick jag på den linjen;
https://klocksnack.se/threads/guld-eberhard-co-extra-fort.34286/
Dagens klocka
image.jpg


Tyvärr bara en semi qiuck-set date på Nomos. När man kommer över 12-slaget så måste man vrida tillbaka klockan till typ 21.30 för att vrida fram den till 00.00 igen. Rätt enkelt när det gäller ett par dagar eller tre, men ganska tradigt när man ska göra många dagar. Litet minus för Beta-urverket hos Nomos. Vet inte hur det är för deras nya urverk med swing-systemet dock, det urverket skall väl in i alla deras modeller. Det är ju ett tips, att vänta tills det kommer till Orion, lite roligt och spännande med ett in-house "escapement" (vad heter det på svenska?) också.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hur upplevde du storleken? Har du något "vanligt" som de kan jämföras med?

Hmm, jag vill minnas att den upplevdes ganska stor. Efter att ha bildgooglat något så stämmer nog det också.. de ser rätt stora ut på de bilder man ser. Men varför inte en 1803 head only och stretcha budgeten något.. En klocka med ett beständigt värde och en tidsenlig design.
 

Ale

Cartier
Jag satt i exakt samma sits som dig för cirka 1½ år sedan, skulle också disputera och ville ha en långvarig dressklocka. Jag hade inte kravet med guld dock, så jag kollade på Omega DeVille Prestige Small Seconds, Junghans Max Bill, några Raymond Wiel, Longines och Frederique Constant med mera. Efter mycket velande fram och tillbaka bestämde jag mig när jag såg den live: Nomos Orion 38 Date!
2014-08-27 20.54.48.jpg
2014-09-05 14.35.41.jpg


Man måste verkligen se den live för att uppskatta den enkla stilrena tyska designen, jag ångrar inte mitt val en sekund idag. Den är diskret och elegant utan att vara tråkig, flexibel och mångsidig utan att vara komplicerad. Det är verkligen en klocka man lär sig uppskatta ju mer man kollar på den. Personligen var det svåra valet för min del att välja typ av Orion, 35 eller 38? Date eller no date? Vad som avgjorde det hela för min del var 38mm satt bättre på armen (inget emot 35, men den enkla designen gjorde sig inte på samma sätt på min arm) och framförallt att timmarkeringarna på 38 med datum är applicerade på annat sätt än på den utan datum (jämför på hemsidan), vilket gör dom mycket mer levande och spännande.

Lycka till med ditt val och disputation!

Det blåa natobandet var sjukt snyggt, får man fråga var du köpt det?
 

Stetes

Omega
  • Like
Reactions: Ale

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
En schysst vintage Omega eller Longines i guld, borde väl gå att hitta i 36 mm, för inte så mycket mer än 10k?
 

Rojalisten

Panerai
Kollat upp Baume & Mercier ? Många fina dressare i bra priser =)

Quartz, men fortfarande väldigt mycket klocka!
Finns också automat, för några lappar till.
Classisma 10144
BMM0A10144.front.productgallery.png




41BZjcj5F5L.jpg


(inte mina bilder)
 

Stetes

Omega


Det är väl bara dra ut kronan ett snäpp och snurra datumplattan ett varv? Du påverkar ju inte ens tiden.


Bumpar tråden med den utlovade datumvisningen den 11e. Lade även upp bilden på tråden som länkas ovan.
Tycker att den är snygg även den elfte, ettorna ligger nära och fint. Nomos fortsätter att visa deras goda ögon för detaljer.

2015-03-11 17.43.12.jpg
 

DrSbaitso

Rolex
2-Faktor
Sent omsider är ärendet avslutat. Jag återkommer när jag har möjlighet att ta lite bättre bilder. Stort tack för all input!
 

Fredgusta

Panerai
Skulle själv sagt junghans med månfas och kalender. Annars kolla på Frederique Constant slim moon phase. In-house verk och snygg dressare!
 

Andyrew

Cartier
Nya montblanc heritage chronométrie ultra thin i stål. Kostar runt 24 papp
image.jpg
image.jpg


Annars hade jag tittat på Longines heritage modeller samt Baume Mercier och deras classima.

Tycker som många andra att Longines har bra klockor i den prisklassen. Jag skulle nog personligen lägga antingen 10 eller 30k. Och ärligt talat börja på kanske 10k. Go big eller go reasonable.... Speedmastern är ju grym. Nu har jag personligen börjat intressera mig för mer dykar/sportiga klockor men tycker absolut det funkar bra till kostym. Longines legend diver är även den väldigt snygg. Tycker du borde satsa på att pröva alla klockor du funderar på minst en gång. Det är stor skillnad på att surfa runt och faktiskt ha klockan på armen.

Så suita upp och gå ner till en urmakare och känn efter lite!

Lycka till!
 
Topp