• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beslutsstöd vid köp av Gråhandlare vs AD

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Sedan kan man diskutera om det inte är medvetet moms / skattefusk att köpa från de större gråhandlarna i Italien också... Visst de betalar väl Italiensk moms, lägre än svenska momsen (?)... MEN de större Italienska gråhandlarna lär utan problem ligga över gränsen för att de borde betala svensk moms, gränsen är väl 250 000 kr per år eller liknade.
Blev intresserad av att kolla upp det och just nu är beloppet ca 320.000 SEK:
http://www.skatteverket.se/skatter/mervardesskattmoms/troskelvarden.4.18e1b10334ebe8bc80005545.html
 

Anden

Cartier
2-Faktor
En konkurs innebär ju inte per automatik att en handpenning eller såld klocka ska ingå i konkursboet.
Nu var det ett tag sen jag läste sakrätt, men jag vill minnas att beloppet eller klockan måste vara avskiljd från det övriga boet. Nu tror jag inte att det nödvändigtvis behöver bli ett problem i verkligheten, men risken finns ju beroende på hur bra ordning man haft.
 

Oew

Rolex
Vilka ("serietillverkade") klockor hittar man inte på Chrono24, Watchrecon eller Ebay menar du?
Handlar ju inte om serietillverkade klockor. De finns klockor som bara tillverkas i ett tiotal ex och då är det omöjligt om du inte vill betala dubbel list hos ad. Patek 5575/5370 är två exempel. Carbotech är inte heller lätt att få tag på om man inte vill pröjsa över list. Självklart så går dussinsubbar att köpa via vilken gråhandlare som helst, syftar mer på speciella pjäser.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Nu var det ett tag sen jag läste sakrätt, men jag vill minnas att beloppet eller klockan måste vara avskiljd från det övriga boet. Nu tror jag inte att det nödvändigtvis behöver bli ett problem i verkligheten, men risken finns ju beroende på hur bra ordning man haft.

Jag håller med dig att det inte är helt självklart hur det kommer att bli vid en eventuell konkurs. Min erfarenhet är dock att det brukar göras skillnad på t.ex. en bilhandlares konkurs och en leksaksaffärs konkurs då det rör sig om större belopp och färre saker i det förstnämnda.
 
Handlar ju inte om serietillverkade klockor. De finns klockor som bara tillverkas i ett tiotal ex och då är det omöjligt om du inte vill betala dubbel list hos ad. Patek 5575/5370 är två exempel. Carbotech är inte heller lätt att få tag på om man inte vill pröjsa över list. Självklart så går dussinsubbar att köpa via vilken gråhandlare som helst, syftar mer på speciella pjäser.
Du vill alltså först betala mer än vad du egentligen behöver för att bygga upp en relation med en AD, för att senare eventuellt få vissa modeller hos sagda AD till lägre pris än vad de handlas för på den öppna marknaden?

Har jag förstått dig rätt här?

Är tanken att du i slutändan skall tjäna på detta? Frågan är i så fall hur många limited editions man behöver köpa för att "tjäna in" den uppbyggda relationen?

Eller så kanske du själv sätter ett egenvärde i att köpa dig till en vänskap hos en AD?

I fallet med 5575 som du nämner så verkar man ha kunnat "spara" runt 300 000 till 400 000 SEK på att få en klocka via AD.

http://www.chrono24.se/search/index.htm?dosearch=true&query=patek+5575&searchexplain=1&sortorder=1
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=377225

Då återstår ett antal frågor:
1) Hur många klockor behöver man köpa hos en AD för att bygga en bra relation?
2) Hur mycket extra får man betala för att bygga denna relationen jämfört med att köpa alla klockor hos gråhandlare?
3) Hur många limited edition klockor planerar man att köpa / har man råd med?
4) Hur gör man den dagen man vill köpa en klocka, och ringer upp sin AD, men då märker att det till slut är 5 "tjommar" före dig i kön, "tjommar" som fjäskat upp AD:n ännu hårdare genom att köpa ännu fler Patek (etc.) klockor... AD:n blir tilldelad kanske 2 klockor (enligt tråden länkad ovan). Ja då står du där ändå. Hur hanterar du detta? Går du då till gråhandlare, eller intalar du dig att "nja, jag vill nog inte ha den där modellen ändå..."? 5575G liksom... G står ju får gris som ju betyder just gris på svenska... Eller???


Nej, min slutsats är att jag köper på öppna marknaden - så borde varje troende på de fria marknaderna göra - och inte förlita sig på någon sorts monopol / uppstyrd och totalkontrollerad distributionskanal. Självklart är det öppet för andra att göra annorlunda, inklusive att värdesätta köpt AD-vänskap.
 

Oew

Rolex
Du vill alltså först betala mer än vad du egentligen behöver för att bygga upp en relation med en AD, för att senare eventuellt få vissa modeller hos sagda AD till lägre pris än vad de handlas för på den öppna marknaden?

Har jag förstått dig rätt här?

Är tanken att du i slutändan skall tjäna på detta? Frågan är i så fall hur många limited editions man behöver köpa för att "tjäna in" den uppbyggda relationen?

Eller så kanske du själv sätter ett egenvärde i att köpa dig till en vänskap hos en AD?

I fallet med 5575 som du nämner så verkar man ha kunnat "spara" runt 300 000 till 400 000 SEK på att få en klocka via AD.

http://www.chrono24.se/search/index.htm?dosearch=true&query=patek+5575&searchexplain=1&sortorder=1
http://www.rolexforums.com/showthread.php?t=377225

Då återstår ett antal frågor:
1) Hur många klockor behöver man köpa hos en AD för att bygga en bra relation?
2) Hur mycket extra får man betala för att bygga denna relationen jämfört med att köpa alla klockor hos gråhandlare?
3) Hur många limited edition klockor planerar man att köpa / har man råd med?
4) Hur gör man den dagen man vill köpa en klocka, och ringer upp sin AD, men då märker att det till slut är 5 "tjommar" före dig i kön, "tjommar" som fjäskat upp AD:n ännu hårdare genom att köpa ännu fler Patek (etc.) klockor... AD:n blir tilldelad kanske 2 klockor (enligt tråden länkad ovan). Ja då står du där ändå. Hur hanterar du detta? Går du då till gråhandlare, eller intalar du dig att "nja, jag vill nog inte ha den där modellen ändå..."? 5575G liksom... G står ju får gris som ju betyder just gris på svenska... Eller???


Nej, min slutsats är att jag köper på öppna marknaden - så borde varje troende på de fria marknaderna göra - och inte förlita sig på någon sorts monopol / uppstyrd och totalkontrollerad distributionskanal. Självklart är det öppet för andra att göra annorlunda, inklusive att värdesätta köpt AD-vänskap.
Det är tyvärr inte så enkelt då du får bättre priser också när du byggt upp en god relation och kan komma väldigt nära gråhandlarpris ofta. Tycker framförallt att det som saknas i din ekvation är AD upplevelsen. Sen om du är trevlig och återkommande kund så brukar ad se till att du blir väl omhändertagen samt kan få bra rabatter. Handlar inte alltid om kostnaden, jag handlar min mat på sabis istället för hemköp där det är runt 20% billigare för samma varor, detta för att upplevelsen och känslan att handla där är bättre enligt mig och det är något jag gärna betalar en premium för. Samma sak gäller i alla branscher, människor handlar kläder på NK hellre än att beställa online trots att det kan vara billigare. Självklart finns också dom som provar i butik och sen beställer online.
 
Det är tyvärr inte så enkelt då du får bättre priser också när du byggt upp en god relation och kan komma väldigt nära gråhandlarpris ofta. Tycker framförallt att det som saknas i din ekvation är AD upplevelsen. Sen om du är trevlig och återkommande kund så brukar ad se till att du blir väl omhändertagen samt kan få bra rabatter. Handlar inte alltid om kostnaden, jag handlar min mat på sabis istället för hemköp där det är runt 20% billigare för samma varor, detta för att upplevelsen och känslan att handla där är bättre enligt mig och det är något jag gärna betalar en premium för. Samma sak gäller i alla branscher, människor handlar kläder på NK hellre än att beställa online trots att det kan vara billigare. Självklart finns också dom som provar i butik och sen beställer online.
Tyvärr är inte personalen på NK direkt trevlig (i genomsnitt), även om det säljs många fina produkter där. Mycket värre snorkighet där än i klockbutikerna, som många på detta forum ofta klagar på.

Därtill, jo jag tog upp AD-upplevlsen, även om den inte är med i min ursprungliga ekvation. Jag kallar det "att köpa en vän". Jag klandrar inte de som uppskattar detta, jag kan dock konstatera att det inte är något för mig. Självklart kan man få lägre priser hos AD vid volymköp, men på något sätt skall en AD betala sina lokaler, personal och reklam...
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Min erfarenhet av NK är inte speciellt positiv. Jag upplever personalen som stressad och något okunnig, helt utöver att lokalerna i stort är trånga och bullriga (samt i behov av redesign). Helt utöver det uppskattar jag inte riktigt deras 30-70%-iga markup på diverse produkter som man kan köpa från stressad personal på andra trånga och bullriga aktörer. Personalen på NKs olika avdelningar har det senaste året:
  1. Misslyckats med att korta en ladies DJ-länk.
  2. Misslyckats larma av flertalet julklappar före de slog in dem (vilket ledde till att mottagaren fick gå in till NK med kvittot!).
  3. Misslyckats med att producera kostnadsförslag för service på en Breitling och nämnda DJ.
Vart vill jag komma i det här? Jo, jag vill konstatera att mark-up'en från AD på fina gatan i min erfarenhet inte alltid är något som utväxlas till service eller kompetens ens i de enklaste arbetsuppgifterna. Nu har jag som handelsanställd kanske höga krav på kollegorna i butikerna jag spenderar mina pengar i, det är min rättighet som kund. Det Handeln i stort och butiker som vill kalla sig exklusiva i synnerhet behöver bli bättre på är just professionalitet. I en värld där allt kan köpas billigare med musklick utan att behöva schleppa/stå i kö/vänta på service/bli övervakad av väktare behöver man som säljare och säljorganisation omvärdera sitt arbetssätt, något jag dessvärre inte tror svensk handel helt har insett än.

Själv har jag fram till härom året uteslutande handlat av AD, dock aldrig svensk sådan. Istället har jag blivit behandlad trevligt och kompetent av ADs i både Asien och övriga Europa som erbjudit mig konkurrenskraftiga priser utan att jag på något sätt skulle vara en volymkund. Skulle jag handla nya klockor från gråhandeln? Kanske, kanske inte (beroende på pris).
 
Jag vill betona att min kommentar nedan angående NK gäller främst övriga butiker, ej klockavdelningen. Vad gäller klockavdelningen skulle jag som 903lew säga att de är främst okunniga och ointresserade, inte direkt snorkiga.



Tyvärr är inte personalen på NK direkt trevlig (i genomsnitt), även om det säljs många fina produkter där. Mycket värre snorkighet där än i klockbutikerna, som många på detta forum ofta klagar på.

Därtill, jo jag tog upp AD-upplevlsen, även om den inte är med i min ursprungliga ekvation. Jag kallar det "att köpa en vän". Jag klandrar inte de som uppskattar detta, jag kan dock konstatera att det inte är något för mig. Självklart kan man få lägre priser hos AD vid volymköp, men på något sätt skall en AD betala sina lokaler, personal och reklam...

Min erfarenhet av NK är inte speciellt positiv. Jag upplever personalen som stressad och något okunnig, helt utöver att lokalerna i stort är trånga och bullriga (samt i behov av redesign). Helt utöver det uppskattar jag inte riktigt deras 30-70%-iga markup på diverse produkter som man kan köpa från stressad personal på andra trånga och bullriga aktörer. Personalen på NKs olika avdelningar har det senaste året:
  1. Misslyckats med att korta en ladies DJ-länk.
  2. Misslyckats larma av flertalet julklappar före de slog in dem (vilket ledde till att mottagaren fick gå in till NK med kvittot!).
  3. Misslyckats med att producera kostnadsförslag för service på en Breitling och nämnda DJ.
Vart vill jag komma i det här? Jo, jag vill konstatera att mark-up'en från AD på fina gatan i min erfarenhet inte alltid är något som utväxlas till service eller kompetens ens i de enklaste arbetsuppgifterna. Nu har jag som handelsanställd kanske höga krav på kollegorna i butikerna jag spenderar mina pengar i, det är min rättighet som kund. Det Handeln i stort och butiker som vill kalla sig exklusiva i synnerhet behöver bli bättre på är just professionalitet. I en värld där allt kan köpas billigare med musklick utan att behöva schleppa/stå i kö/vänta på service/bli övervakad av väktare behöver man som säljare och säljorganisation omvärdera sitt arbetssätt, något jag dessvärre inte tror svensk handel helt har insett än.

Själv har jag fram till härom året uteslutande handlat av AD, dock aldrig svensk sådan. Istället har jag blivit behandlad trevligt och kompetent av ADs i både Asien och övriga Europa som erbjudit mig konkurrenskraftiga priser utan att jag på något sätt skulle vara en volymkund. Skulle jag handla nya klockor från gråhandeln? Kanske, kanske inte (beroende på pris).
 

Oew

Rolex
Tyvärr är inte personalen på NK direkt trevlig (i genomsnitt), även om det säljs många fina produkter där. Mycket värre snorkighet där än i klockbutikerna, som många på detta forum ofta klagar på.

Därtill, jo jag tog upp AD-upplevlsen, även om den inte är med i min ursprungliga ekvation. Jag kallar det "att köpa en vän". Jag klandrar inte de som uppskattar detta, jag kan dock konstatera att det inte är något för mig. Självklart kan man få lägre priser hos AD vid volymköp, men på något sätt skall en AD betala sina lokaler, personal och reklam...
Förstår din poäng även om jag själv inte håller med!
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
AD borde satsa mer på "AD-upplevelsen" såsom att erbjuda fler kundkvällar med visning av nya modeller samt regelbundna utskick med rabatter och erbjudanden så att man känner sig uppskattad som kund. Har blivit inbjuden till en kundkväll och sånt gillas!
 

Apansson

Torpare
AD borde satsa mer på "AD-upplevelsen" såsom att erbjuda fler kundkvällar med visning av nya modeller samt regelbundna utskick med rabatter och erbjudanden så att man känner sig uppskattad som kund. Har blivit inbjuden till en kundkväll och sånt gillas!
Typ som @ERIKSON URHANDEL som briljerar med sin personliga service? Förstår inte varför andra inte tar efter. Grattiskort på posten och allt sånt.
 
Topp