• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bespokehandskar från Hestra

Blev legitimerad läkare i våras och fick då i present av min sambo att sy upp ett par handskar från Hestra. Idag var det äntligen dags för första mötet med handskmakare Niklas Magnusson på Norrlandsgatan 12 i Stockholm. Tänkte skriva lite kort om processen och fylla på efter hand som projektet utvecklar sig. Tanken är att ha ett par handskar färdiga till sen höst.

Klockan 15 steg jag in i butiken och blev presenterad för en lång man som visar sig vara handskmakare. Efter att ha fått en espresso i handen följde lite kort diskussion om olika handsk- och lädertyper. Det som behövde bestämmas idag var om handsken skulle vara fodrad eller ej (då detta påverkar måtten på lädret) samt lite mindre detaljer. Jag hade tidigare haft lite funderingar kring detta. Beslutade till slut att göra en helt ofodrad handske i samråd med Niklas för att få den där riktiga känslan av en produkt som är helt anpassad efter mina händer. Intressant nog kommer då skinnet att vara något tjockare än i de varianter som ska få foder.

Därefter följde måttagning där handens omkrets noterades (tydligen är min vänsterhand en kvarts fransk tum mindre än min högra) liksom ett mått mellan tumveck och fingrarna. Handen måttades även på ett papper där Niklas markerade fingarnas spets och veck.

20160910_152211.jpg


Allt var mycket trevligt. Vi pratade skor, Rolex och en del annat förutom handskar. Nästa möte blir antingen i början eller slutet av oktober (mellan detta ska Niklas vara i New York och Chicago och hålla i trunk shows). Planen är då att en provhandske i älgskinn är uppsydd. Vänster och höger handske kommer att vara lite olika. Den ena lite längre upp på underarmen och ha knapp för stängning och den andra något kortare och utan knapp. Detta för att känna efter vad som känns bäst. Måtten kommer då att korrigeras och val göras gällande material, färg och de sista detaljerna.

Vid ett tredje möte får jag se den tilltänkta handsken för första gången och mindre justeringar kan eventuellt göras.

Blev inte så mycket bilder idag. Tänker att jag fyller på med mer när det finns något som liknar en produkt.
 
Kul att läsa och följa. Vilken fin present!
Vågar man fråga vad det ungefär kostar?

Nu är det ju min sambo som betalar men jag tror att det var så att det billigaste man kommer undan med är 4 000 för ett par ofodrade handskar i lammnappa. Peccary och carpincho är dyrast och dessa ofodrade går på 5 500. Med foder tillkommer det 500 till 1 500 kronor till beroende på material.

Det är lite dyrare än för några år sedan när de började med tjänsten men sedan dess har det tillkommit en provning och en provhandske. Jämfört med andra handskar är det dyrt. Med tanke på arbetet som ligger bakom och att man får en produkt som passar perfekt och kan användas i decennier framöver känns det helt rimligt. Syr man upp en kostym har den både ett klart högre pris och kortare livslängd. En skjorta är billigare men håller sedan bara några år.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Kul tråd och kul att du delar med dig.

Otroligt nöjd med mina RTW peccary från Hestra, grymt mycket över förväntan. Men de sitter ju inte 110% så klart, så ett par bespoke kommer troligen bli fantastiska! Fin present! Och grattis till examen och en grym donna!
 
I helgen är det dags för min första avprovning av testhandsken i älgskinn. Det är då också dags att göra de slutgiltiga designvalen. Materialet har jag beslutat ska vara peccary. De aspekter som kvarstår är då följande: färg, slits eller knapp och lite mindre beslut gällande bland annat längd upp på underarmen.

b0bc24a6de1be85c58129d1d179cb705.jpeg


Färgmässigt står valet främst mellan kork och mellanbrun. Kork är lite mer klassiskt men jag lutar åt mellanbrun. Detta då jag personligen känner mig mer bekväm in den färgen och den lättare kan matchas med resterande garderob. Även andra färger såsom racinggrön, svart och cappuccino finns.

54c571813737b35988c2312ded96ff7a.jpeg


Sedan är frågan främst knapp eller slits. Jag är lite kluven där. Knapp är praktiskt och ger kanske en snyggare övergång mot underarmen men är inte slits snyggare i sig?

Åsikter kring detta?
 
Tack för era svar som verkligen inte gör saken lättare. ;) Tror, för tydlighetens skull, att den mellanbrun jag tänker mig går mer mot handskarna på bilden i första inlägget än de i mitt senaste.
 

Zingo

Rolex
Racinggrön är skitsnyggt, eller dvs om det är riktig "british racing green". Mörkgrönt och racinggreen i allmänt är lika lättmatchat som mellanbrun skulle jag säga. Dessutom är färgen lite roligare och du sticker ut lite från mängden.
Instämmer! Funderar allvarligt på att sy upp ett par handskar bara för att få de gröna! Eller nån som har något mer budget på gröna handskar? Tappar ju lite för ofta handskar... :sorry:
 
Då har jag äntligen varit på en första efterlängtad provning av mina bespokehandskar från Hestra. Jag anlände 45 minuter sent efter att tåget från Uppsala blivit stående på grund av en olycka i Solna. Delade till slut en taxi med tre andra olyckliga resenärer från Arlanda.

Väl framme tog Niklas, dagen till ära uppklädd i en dubbelknäppt marinblå kostym, hand om mig och bjöd på en espresso. Trots att hans schema var fulltecknat hela förmiddagen kändes det aldrig stressat trots min sena ankomst.

20161001_115353~2~2.jpg

Niklas vid provbordet där magin händer.

Avprovningshandskarna var uppsydda i älgskinn med olika design på höger och vänster hand.

20161001_115508.jpg

Älgskinnet är inte av någon vidare kvalitet utan endast tänkt för att prova passform.

Efter lite diskussion kunde jag fatta de sista besluten gällande det slutgiltiga utseendet. Det blir knäppa och korkade handskar (för att parafrasera en tidigare skribent). Med andra ord handskar i ljus peccary i nyansen kork som stängs med knapp, klädd i samma material, på handleden. Nyansen ses på de handskar som ligger i boxen bredvid mina avprovningshandskar. Handsken blir en och en fjärdedels fransk tum upp på handleden från tumsömmen. På handledens insida broderas även mina initialer med tråd i samma ton som peccaryn.

20161001_115429.jpg

Espresso, avprovningshandskar och RTW-handske i peccary i nyansen kork. Överst ses olika möjliga nyanser.

20161001_115341.jpg

Passformen var riktigt bra men Niklas markerade var några fingrar skulle skäras upp lite ytterligare.

20161001_115211.jpg

Wrist/hand shot. Även elasticiteten över handryggen skulle korrigeras lite.

Otroligt nöjd än så länge och spänd på slutresultatet som förhoppningsvis kommer sista helgen denna månad. Priset blir 5 500 kronor för dessa ofodrade handskar i peccary. Värt det med tanke på den förväntade livslängden i min mening. Tack Niklas!
 

Bilagor

  • 20161001_115353~2~2.jpg
    20161001_115353~2~2.jpg
    199.8 KB · Visningar: 74

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Då har jag äntligen varit på en första efterlängtad provning av mina bespokehandskar från Hestra. Jag anlände 45 minuter sent efter att tåget från Uppsala blivit stående på grund av en olycka i Solna. Delade till slut en taxi med tre andra olyckliga resenärer från Arlanda.

Väl framme tog Niklas, dagen till ära uppklädd i en dubbelknäppt marinblå kostym, hand om mig och bjöd på en espresso. Trots att hans schema var fulltecknat hela förmiddagen kändes det aldrig stressat trots min sena ankomst.

20161001_115353~2~2.jpg

Niklas vid provbordet där magin händer.

Avprovningshandskarna var uppsydda i älgskinn med olika design på höger och vänster hand.

20161001_115508.jpg

Älgskinnet är inte av någon vidare kvalitet utan endast tänkt för att prova passform.

Efter lite diskussion kunde jag fatta de sista besluten gällande det slutgiltiga utseendet. Det blir knäppa och korkade handskar (för att parafrasera en tidigare skribent). Med andra ord handskar i ljus peccary i nyansen kork som stängs med knapp, klädd i samma material, på handleden. Nyansen ses på de handskar som ligger i boxen bredvid mina avprovningshandskar. Handsken blir en och en fjärdedels fransk tum upp på handleden från tumsömmen. På handledens insida broderas även mina initialer med tråd i samma ton som peccaryn.

20161001_115429.jpg

Espresso, avprovningshandskar och RTW-handske i peccary i nyansen kork. Överst ses olika möjliga nyanser.

20161001_115341.jpg

Passformen var riktigt bra men Niklas markerade var några fingrar skulle skäras upp lite ytterligare.

20161001_115211.jpg

Wrist/hand shot. Även elasticiteten över handryggen skulle korrigeras lite.

Otroligt nöjd än så länge och spänd på slutresultatet som förhoppningsvis kommer sista helgen denna månad. Priset blir 5 500 kronor för dessa ofodrade handskar i peccary. Värt det med tanke på den förväntade livslängden i min mening. Tack Niklas!

Det där kommer bli fantastiskt! Inspirerande.

Jag är otroligt nöjd med mina fodrade RTW i kork. Redan där var jag tveksam då jagctrigeb det var dyrt men de är värda varenda krona. Blir dessutom bara vackrare med tiden.

Dock blir de, trots att kag tog absolut så tighta handskar som jag kunde, lite slappa över handryggen med tiden, har naturligtvis med fodret att göra också, så ett par bespoke skulle vara ännu ett steg upp så klart.
 
Det där kommer bli fantastiskt! Inspirerande.

Jag är otroligt nöjd med mina fodrade RTW i kork. Redan där var jag tveksam då jagctrigeb det var dyrt men de är värda varenda krona. Blir dessutom bara vackrare med tiden.

Dock blir de, trots att kag tog absolut så tighta handskar som jag kunde, lite slappa över handryggen med tiden, har naturligtvis med fodret att göra också, så ett par bespoke skulle vara ännu ett steg upp så klart.

Detta var anledningen till att mina blev med knapp. Niklas menade att materialet töjs med tiden och med knapp får man en bättre passform över handleden.
 
Under dagen upptäckt att både @LongCon och @Zingo köpt sig ofodrade peccaryhandskar från Hestra. Jag som ännu inte äger något par är nyfiken på vad ni tycker om dessa. Kvalitet, passform och hur de klarar höstens temperatur. Ni får gärna lägga upp lite bilder också.

Om någon annan är sugen på att diskutera handskar kanske detta på sikt utvecklas till "Den stora tråden om kvalitetshandskar" som bumpas lagom till hösten varje år.
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Kvaliteten är helt outstanding. Känns som om dom är fodrade med sammet. Handskarna blir lite breda efter ett tag men det är bara att dra ut dom så blir de som nya i passformen.
https://hestragloves.com/dress/sv-se/article/glove-care/

Angående hur mycket minus dom klarar antar jag att det är beroende av hur kall man själv är. Återstår att se, kan försöka att återkomma i tråden när det börjar bli för kyligt för mig :)

Kul att följa din tråd här! Mäktigt med bespoke :D
20161006_142758.jpg
20161006_140639.jpg
 
Kvaliteten är helt outstanding. Känns som om dom är fodrade med sammet. Handskarna blir lite breda efter ett tag men det är bara att dra ut dom så blir de som nya i passformen.
https://hestragloves.com/dress/sv-se/article/glove-care/

Angående hur mycket minus dom klarar antar jag att det är beroende av hur kall man själv är. Återstår att se, kan försöka att återkomma i tråden när det börjar bli för kyligt för mig :)

Kul att följa din tråd här! Mäktigt med bespoke :D
20161006_142758.jpg
20161006_140639.jpg

Kul att du gillar tråden. Mycket fina bilder och handskar. Hoppas jag trivs lika bra, om inte bättre, med mina.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Jag har ett par sammetsfodrade Peccary, i rätt risig kvalité skall tilläggas, dessa kör jag ner till kanske nollan eller strax över. Sen vill jag gärna ha någon typ av foder. Då cyklar jag iof till jobb.

Om man rör sig till fots klarar man ett par grader kallare tycker iaf jag.

Hestra är den bästa kvalité jag testat hittills. Skulle vara kul med tips på fler kvalitetstillverkare.
 

Zingo

Rolex
Under dagen upptäckt att både @LongCon och @Zingo köpt sig ofodrade peccaryhandskar från Hestra. Jag som ännu inte äger något par är nyfiken på vad ni tycker om dessa. Kvalitet, passform och hur de klarar höstens temperatur. Ni får gärna lägga upp lite bilder också.

Om någon annan är sugen på att diskutera handskar kanske detta på sikt utvecklas till "Den stora tråden om kvalitetshandskar" som bumpas lagom till hösten varje år.
Efter att att ha läst denna tråd så växte ett intresse att klämma på ett par bättre handskar, speciellt från Hestra. Blev ett spontanbesök i Hestra butiken och efter att ha prövar några modeller så blev det väldigt uppenbart att det fanns ett samband mellan pris och känsla av lädret. Efter att bara känt på utsidan av ett par peccary så var jag såld. Helt magiska.

För de som inte kör bespoke (inkl jag). Ett tips är att du måste pröva handsken, köpte ett par nummer lägre än vad jag brukar ha så de sitter riktigt tajt. Bara att köpa.
 
Jag har ett par sammetsfodrade Peccary, i rätt risig kvalité skall tilläggas, dessa kör jag ner till kanske nollan eller strax över. Sen vill jag gärna ha någon typ av foder. Då cyklar jag iof till jobb.

Om man rör sig till fots klarar man ett par grader kallare tycker iaf jag.

Hestra är den bästa kvalité jag testat hittills. Skulle vara kul med tips på fler kvalitetstillverkare.

Hestra tycker även jag har den bästa kvaliteten och designen av de handskar jag provat. Skulle dock vara intressant att höra om någon äger till exempel ett par Dents eller annat märke av erkänt bra kvalitet.
 

kalufsen

Panerai
Jag har ett par sammetsfodrade Peccary, i rätt risig kvalité skall tilläggas, dessa kör jag ner till kanske nollan eller strax över. Sen vill jag gärna ha någon typ av foder. Då cyklar jag iof till jobb.

Om man rör sig till fots klarar man ett par grader kallare tycker iaf jag.

Hestra är den bästa kvalité jag testat hittills. Skulle vara kul med tips på fler kvalitetstillverkare.
Har själv aldrig testat dents men är riktigt sugen.
 
Topp