Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
Ingen skillnad fram till och med nyåret:
https://www.tullverket.se/sv/privat/brexitforprivatpersoner.4.2894757916870c7915c2.html
Passar på att handla massor av prylar som blir svårare framöver.
Vid export ska momsen dessutom dras av så skillnaden blir i praktiken bara ett par procent dvs. att deras moms (20% om jag inte missminner mig) dras av och att svensk moms (25%) läggs på i samband med införseln till Sverige vilket i vissa fall sker redan idag beroende på vilken butik man handlar hos. Med reservation för att man förhandlar fram andra villkor i samband med utträdet ur EU så klart.Nej. Safe till 2021. Och det är momsen som är problemet, inte tull.
Klockbranschen har i alla fall tidigare varit rätt kassa på att momsutjämna, men ja, så borde det gå till när allt fungerar som det ska. På hemsidor med svensk text och pris i SEK brukar det funka så. Dock först 2021.Vid export ska momsen dessutom dras av så skillnaden blir i praktiken bara ett par procent dvs. att deras moms (20% om jag inte missminner mig) dras av och att svensk moms (25%) läggs på i samband med införseln till Sverige vilket i vissa fall sker redan idag beroende på vilken butik man handlar hos. Med reservation för att man förhandlar fram andra villkor i samband med utträdet ur EU så klart.
Om de säljer till svenska kunder för mer än 320k/år är de redan idag skyldiga att momsregistrera sig här i Sverige och betala svensk moms.Klockbranschen har i alla fall tidigare varit rätt kassa på att momsutjämna, men ja, så borde det gå till när allt fungerar som det ska. På hemsidor med svensk text och pris i SEK brukar det funka så. Dock först 2021.
Undra hur många som gör detOm de säljer till svenska kunder för mer än 320k/år är de redan idag skyldiga att momsregistrera sig här i Sverige och betala svensk moms.
https://europa.eu/youreurope/busine...ex_sv.htm#withintheeusellgoodsfinalconsumer-1
Ingen aning men det förändrar ju inte faktumet att de ska göra det.Undra hur många som gör det
vet att pluswatch i italien brukar gnälla på somrarna redan att dom sålt sin kvot till sverige och inte vill akicka mer hit och det är mest för den regelnUndra hur många som gör det
Det finns en tråd för referenser om det var det du syftade på, annars förstår jag inte riktigt hur land och pris är relevant?Många bra svar. Någon som i närtid har köpt något från England i 100.000:- klassen via tex Chrono24?
Det finns en tråd för referenser om det var det du syftade på, annars förstår jag inte riktigt hur land och pris är relevant?
https://klocksnack.se/threads/chrono24-stora-tråden-för-referenser-av-handlare.9825/
Om du tänker på leverans så tror jag att de allra flesta skickar med DHL Express vilket fungerar som vanligt (dock något längre leveranstid) så här i Coronatider.
Märkligt, det ska inte tillkomma någon tull över huvud taget och den enda skillnaden i moms är som sagt +5% om man köper av vissa större butiker. Jag vet dock att vissa har fått betala moms på paket från UK som hanterats av PostNord p.g.a. felaktiga etiketter men det är inte tillämpligt vid den här typen av affärer eftersom ingen (eller åtminstone väldigt, väldigt få) använder royal mail vid dessa värden och då är väldigt noga med att deklarera värde osv. för att försäkringar ska gälla.Verkar finnas alla typer av olika resultat för folk som beställt från England, både i avseende till och moms.
Märkligt, det ska inte tillkomma någon tull över huvud taget och den enda skillnaden i moms är som sagt +5% om man köper av vissa större butiker. Jag vet dock att vissa har fått betala moms på paket från UK som hanterats av PostNord p.g.a. felaktiga etiketter men det är inte tillämpligt vid den här typen av affärer eftersom ingen (eller åtminstone väldigt, väldigt få) använder royal mail vid dessa värden och då är väldigt noga med att deklarera värde osv. för att försäkringar ska gälla.
Det ska inte vara några problem alls. Jag har som sagt läst om ett fåtal personer som felaktigt åkt på moms men det berodde på att en orutinerad säljare hade använt fel typ av tulldeklaration (det ska egentligen inte användas alls inom EU) och att försändelserna därför hanterats som import från utanför EU av PostNord men det är inte applicerbart i det här fallet så jag vågar nog påstå att du kan handla på med gott samvete.man får testa och se helt enkelt och hoppas allt blir som det ska.
Det ska inte vara några problem alls. Jag har som sagt läst om ett fåtal personer som felaktigt åkt på moms men det berodde på att en orutinerad säljare hade använt fel typ av tulldeklaration (det ska egentligen inte användas alls inom EU) och att försändelserna därför hanterats som import från utanför EU av PostNord men det är inte applicerbart i det här fallet så jag vågar nog påstå att du kan handla på med gott samvete.![]()
Köpte en Panerai 309 från London i mitten av marsMånga bra svar. Någon som i närtid har köpt något från England i 100.000:- klassen via tex Chrono24?
Köpt från handlare i England i den prisklassen och då har det varit FedEx. Handlaren tecknar en försäkring utanför FedEx.Många bra svar. Någon som i närtid har köpt något från England i 100.000:- klassen via tex Chrono24?
Någon som beställt från en UK-webbshop ännu och vet hur detta går till i praktiken?Momsen ska dock lyftas på varor som säljs av brittiska företag och går på export så det blir i alla fall inga GBP-priser +25% som många har befarat. Se dock till att kolla upp detta innan köp då många slarvar med det vilket resulterar i att man dubbelbeskattas och måste krångla en hel del för att få tillbaka sina pengar. För att räkna ut aktuellt pris så tar man det brittiska priset -20% (dvs. deras momssats om priset visas inkl. VAT) och lägger därefter på vår momssats på 25% så i slutändan rör det sig om några enstaka procent i prisskillnad.
Det ska bli en skillnad på 4,2% (eller 4,166666...%). 20% är beräknat på priset utan moms så man ska bara dra av knappt 17% av det brittiska priset. Jag är också nyfiken på om någon har testat hur det fungerar i praktiken.Momsen ska dock lyftas på varor som säljs av brittiska företag och går på export så det blir i alla fall inga GBP-priser +25% som många har befarat. Se dock till att kolla upp detta innan köp då många slarvar med det vilket resulterar i att man dubbelbeskattas och måste krångla en hel del för att få tillbaka sina pengar. För att räkna ut aktuellt pris så tar man det brittiska priset -20% (dvs. deras momssats om priset visas inkl. VAT) och lägger därefter på vår momssats på 25% så i slutändan rör det sig om några enstaka procent i prisskillnad.