• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beställa från Italien

Hej alla vänliga klockkunniga! Har bestämt mig för en Omega Aqua Terra 8500 med blå urtavla i storlek 41.5 mm. Postade tidigare kring detta och fick många bra synpunkter. Jag hade ett pris från AD för några månader sedan på 31000:- och väntar på att de ska få in den (är dock inte hundra på att priset fortfarande gäller). Detta är dock något över min tänkta budget. Tyvärr dyker de inte upp begagnade särskilt ofta. Hittade en italiensk återförsäljare på Chrono24 som begär strax över 26000:- och kan leverera direkt. Namnet på ÅF är Virtuoso.

Är det någon som har erfarenhet av dem? Finns det några risker/ nackdelar med att beställa därifrån? Ska man teckna den försäkring de erbjuder? Gäller den fyraåriga garantin? Jag förstår om jag kanske inte kan gå in till AD här i Sverige och få länken justerad kostnadsfritt, men det kan det kanske vara värt om jag sparar mer än fyratusen kronor..? I övrigt borde svenska AD ta eventuella garantiärenden?

Klockan är tänkt som en vardagsklocka (min enda) och inte ett samlarobjekt och jag ämnar inte sälja den vidare om ett halvår.

Många tack på förhand till alla som kan ge upplysningar!
 

F-L-P

Panerai
Italienska postväsendet är känt för att inte vara att lita på, så en fraktfirma är nog att föredra. Finns möjlighet att tredjeparts försäkra försändelser. kolla upp priserna för detta innan du säger kör. kan kosta någon tusenlapp om man har otur. även värt att kolla är om det är något valuta påslag/fasta växelpriser som är helt åt helvete/kortbetalnings avgift eller något annat. Blev nästan blåst på Doxas webshop då de tillämpade en fast växlingkurs som låg nästan 20% över den faktiska kursen. bastards..
 

Mille79

Trollungen
Just den butiken ville inte skicka några bilder till mig på just den klockan eftersom han inte kunde ta sig tid att göra det och att han inte behövde göra det för den kommer säljas om några dagar ändå.

Det var för 3 mån sedan ...
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Jag köpte från show commerce. Det var inga konstigheter, stämplat cert med mitt namn och hela faderullan, snabb leverans oxå.
Det man ska komma ihåg att det tillkommer ca en tusing på frak samt att de ibland tar någon procent extra pm du betalar med kort. I mitt fall blev klockan ca 2000kr dyrare än annonspris, i mitt fall var det ändå väldigt billigt. Men om du fått pris på 31 tusen på en AT i Sverige så ta det. Du tjänSr kanske 3000kr på Italien men va fan, 31 är ett bra pris.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Normala säljare ansvarar till dess du har klockan. Händer något innan dess så är det deras huvudvärk. Till Italien är värre iom man står risken själv som säljare.
 
Många tack för alla svar! Det här är verkligen ett fantastiskt forum med alla hjälpsamma och vänliga medlemmar. Ja, efter att ha läst på i stora tråden om garantier och när och hur dessa gäller, blev jag lite fundersam. Även om man har rätten på sin sida vill i alla fall inte jag lägga en massa tid och ork på att tjafsa. Och om det i slutändan kanske kommer att handla om ca 3000:- som Beastie nämnde så är det nog frågan om det är värt det..

Någonstans läste jag att Omega kommer att uppdatera alla 85XX-verk till "Milgauss-verk" under hösten och att man därför kunde ha ett bättre läge att förhandla om nuvarande klockor. Å andra sidan verkar den blå Aqua Terran vara så populär att de nog ändå säljs?

Än en gång, om någon skulle känna till en i nyskick som ligger och väntar på en köpare är jag mer än tacksam för tips!

Ha det gott!
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Många tack för alla svar! Det här är verkligen ett fantastiskt forum med alla hjälpsamma och vänliga medlemmar. Ja, efter att ha läst på i stora tråden om garantier och när och hur dessa gäller, blev jag lite fundersam. Även om man har rätten på sin sida vill i alla fall inte jag lägga en massa tid och ork på att tjafsa. Och om det i slutändan kanske kommer att handla om ca 3000:- som Beastie nämnde så är det nog frågan om det är värt det..

Någonstans läste jag att Omega kommer att uppdatera alla 85XX-verk till "Milgauss-verk" under hösten och att man därför kunde ha ett bättre läge att förhandla om nuvarande klockor. Å andra sidan verkar den blå Aqua Terran vara så populär att de nog ändå säljs?

Än en gång, om någon skulle känna till en i nyskick som ligger och väntar på en köpare är jag mer än tacksam för tips!

Ha det gott!
Viktigt att inte vara dumsnål. Skiljer sig så lite att det bör du inte tveka på.
 
Topp