• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Betala för klocka utomlands? (EU)

Willur

Cartier
Hur betalar ni för klockor utomlands? Kort, banköverföring o.s.v. vad kan man förvänta sig för avgifter?

Mvh
 
H

Hysteria

Guest
Med kort, i lokal valuta. Personligen inte gjort överföring till handlare men din bank har svar på bägge frågorna.
 

Husse

Patek
Jag gjorde en banköverföring.
Kanske är dumt i många fall, köäpte dock säljaren fullständigt! :)
Fick superservice och skulle lätt göra om det med samma säljare!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Banköverföring via internet är billigast.
Behövs BIC (bank identifitation code) och IBAN (international bank account) + mottagarbankens adress och mottagarens adress.
 

Willur

Cartier
Med kort, i lokal valuta. Personligen inte gjort överföring till handlare men din bank har svar på bägge frågorna.

SEPA-betalning, kolla med din bank vad som gäller.

Jag gjorde en banköverföring.
Kanske är dumt i många fall, köäpte dock säljaren fullständigt! :)
Fick superservice och skulle lätt göra om det med samma säljare!

Alright, tack för svar. Tar och kollar upp det led banken. Kanske borde nämnt att det endast är AD i fråga. Säljaren är redan 'köpt' med andra ord.
 

Jey

Cartier
Tar inte banköverföring några dagar innan pengarna når säljaren? Tänker främst på om man gör en snabb visit i en stad.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Tar inte banköverföring några dagar innan pengarna når säljaren? Tänker främst på om man gör en snabb visit i en stad.
Om jag inte minns fel går det att göra en direktöverföring mot en viss avgift.

Edit: En normal utlandsbetalning finns hos mottagaren två vardagar efter genomförandet men mot en avgift på 350kr så hanteras ärendet snabbare och pengarna finns hos mottagaren redan nästkommande vardag. Detta gäller Handelsbanken, det är möjligt att andra banker har andra villkor men det är troligtvis något liknande i så fall.

Gäller det en handlare ser jag dock inte varför man inte skulle betala med kort? Avgift för valutaväxling/betalning i utländsk valuta åker man väl på ändå och det borde inte skilja många kronor mellan kortutgivarens avgifter och bankens växlingskurs.
 
Senast ändrad:

Rulle

Audemars
sepa betalning tar väl typ max 3 arbetsdagar....

gjort det några gånger tex till gassan och har alltid gått perfekt!
väldigt nice att bara slänga upp passet och få en klocka...
 

Jey

Cartier
Om jag inte minns fel går det att göra en direktöverföring mot en viss avgift.

Edit: En normal utlandsbetalning finns hos mottagaren två vardagar efter genomförandet men mot en avgift på 350kr så hanteras ärendet snabbare och pengarna finns hos mottagaren redan nästkommande vardag. Detta gäller Handelsbanken, det är möjligt att andra banker har andra villkor men det är troligtvis något liknande i så fall.

Gäller det en handlare ser jag dock inte varför man inte skulle betala med kort? Avgift för valutaväxling/betalning i utländsk valuta åker man väl på ändå och det borde inte skilja många kronor mellan kortutgivarens avgifter och bankens växlingskurs.

Ja precis då är det med fördelaktigt att dra kortet framför en överföring :)
 

Willur

Cartier
Om jag inte minns fel går det att göra en direktöverföring mot en viss avgift.

Edit: En normal utlandsbetalning finns hos mottagaren två vardagar efter genomförandet men mot en avgift på 350kr så hanteras ärendet snabbare och pengarna finns hos mottagaren redan nästkommande vardag. Detta gäller Handelsbanken, det är möjligt att andra banker har andra villkor men det är troligtvis något liknande i så fall.

Gäller det en handlare ser jag dock inte varför man inte skulle betala med kort? Avgift för valutaväxling/betalning i utländsk valuta åker man väl på ändå och det borde inte skilja många kronor mellan kortutgivarens avgifter och bankens växlingskurs.

Jag befinner mig i Milano just. Ser att 1 Euro har kostat mig 10.61kr med MasterCard. Detta innebär att en klocka för 10 000 Euro hade kostat 106 100kr. Växelkursen är 10.41 vilket hade medfört en avgift på 2000kr. Hur står det sig mot avgiften för banköverföring?
 
  • Like
Reactions: HSK

Rulle

Audemars
Jag befinner mig i Milano just. Ser att 1 Euro har kostat mig 10.61kr med MasterCard. Detta innebär att en klocka för 10 000 Euro hade kostat 106 100kr. Växelkursen är 10.41 vilket hade medfört en avgift på 2000kr. Hur står det sig mot avgiften för banköverföring?
banköverföring brukar ha lite bätrre kurs!
man måste ju oftast betala en viss procent i nånslags växlingsavgift även via kortet.
 

HSK

Patek
2-Faktor
Jag befinner mig i Milano just. Ser att 1 Euro har kostat mig 10.61kr med MasterCard. Detta innebär att en klocka för 10 000 Euro hade kostat 106 100kr. Växelkursen är 10.41 vilket hade medfört en avgift på 2000kr. Hur står det sig mot avgiften för banköverföring?
10,4877 just nu hos Handelsbanken = 104.877kr exkl. eventuella avgifter.
https://www.handelsbanken.se/sv/privat/konton-kort-och-betala/betala/betalkurs

Hos MasterCard anges 10,45226 = 104.522kr plus 1.65% i avgift vilket motsvarar 1.724kr och ger en total på 106.246kr så visst verkar det gå att spara någon tusenlapp vid sexsiffrigt.

Värt att tänka på är att det tycks finnas en begränsning på 150k/dag vilket inte verkar gå att ändra så gäller det högre belopp än så verkar det som att man i så fall får dela upp betalningen över flera dagar och då betala eventuell avgift ovanpå varje överföring (inom EU/EES verkar det dock vara 0kr).

https://www.mastercard.us/en-us/consumers/get-support/convert-currency.html
 

Willur

Cartier
Där ser man! Tackar för ditt utförliga svar. Beloppsgränsen blir inget problem för övrigt.

I slutändan är skillnaden inte jättestor m.a.o. Kan nästan vara värt att dra kortet om man har bråttom och inte har möjlighet att vänta på en överföring.
 

HSK

Patek
2-Faktor
I slutändan är skillnaden inte jättestor m.a.o. Kan nästan vara värt att dra kortet om man har bråttom och inte har möjlighet att vänta på en överföring.
Ja, så länge det gäller typ 50k eller under är det hundralappar vi talar om och då känns det betydligt smidigare att bara dra kortet istället för att hålla på med överföringar. Dessutom har man en större trygghet ifall problem skulle uppstå, åtminstone om man betalar med kreditkort och kan bestrida debiteringen osv.
 
Topp