• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Betalning av klocka över swishgräns

PJZ

Silver
Hejsan hallå folket,

Tänkte höra med er om hur ni går tillväga vid försäljning av en klocka på mer 150.000 kronor mellan två privatpersoner?

Taket för swish är så vitt jag vet 150.000 så om du tex. säljer en klocka för 200.000 finns ju ett restbelopp på 50.000? Banköverföring går ju att avbryta i efterhand samt att du inte kan se pengarna på ditt konto direkt.

Väl mött,

Hejsan hallå folket,

Tänkte höra med er om hur ni går tillväga vid försäljning av en klocka på mer 150.000 kronor mellan två privatpersoner?

Taket för swish är så vitt jag vet 150.000 så om du tex. säljer en klocka för 200.000 finns ju ett restbelopp på 50.000? Banköverföring går ju att avbryta i efterhand samt att du inte kan se pengarna på ditt konto direkt.

Väl mött,
Går in på bankkontor ihop och får kvitto på transaktionen. Den överföringen går såvitt jag vet inte att stoppa på nåt sätt.

Hejsan hallå folket,

Väl mött,
En vän kanske kan hjälpa till med 50k swishen så är det löst. :)

Kan ta med dig flickvännens telefon, alternativt så har swisha 100k innan. Är ju inga problem om det är en vettig person du dealar med. :)

• Like
Reactions: PJZ
Ett tips är att själv swisha 150 k och be flickvän/fru/pojkvän/kompis att swisha resten. Personen behöver inte ens vara med vid affären så länge personen är tillgänglig på telefonen. Så har jag löst det vid köp på över 150k (det var dock ingen klocka).

• Like
Vilken bank har så högt maxbelopp på Swish numera? Failing Nordea har numera 50k oavsett om man ringer in o försöker höja eller hur man än gör.

• Like
Det gick tidigare att swisha för varje maxgräns med Swedbank. Alltså: Maxgräns 10tkr, swisha det. Maxgräns 20tkr, swisha det osv. Ni fattar! Omständigt men degen kom fram.

Kanske är en bugg som är fixad nu, men värt att testa!

• Like
Så vid en försäljning ber man personen i fråga swisha 150k sen förslagsvis en fru/flickvän swisha resterande? Kung.

Och ja via swedbank är maxbeloppet 150.000 men de måste man ställa in som ett engångsbelopp.

Tack för all feedback :)

Om ni har samma bank kan man göra en direktöverföring som går genom direkt och det går att flytta till ett annan konto än du har anslutet till swish. Jag kan inte svära på att det inte går att dra tillbaka då man själv kan flytta pengarna direkt så någon får gärna rätta mig om jag har fel.
Vet inte hur det fungerar med bank eller postväxel idag men annars kan det vara en idé att köparen har en bankväxel och så gör ni upp affären på banken samtidigt som ni löser in den och du får pengarna på kontot.

• Like
Tillbaka
Topp