• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Betalning med PayPal mellan privatpersoner

Henkan

Cartier
Jag har letat som en galning men hittar inte riktigt svar.
Fungerar Paypals betal/köpskydd om jag som köpare inte får mitt paket/klocka när jag handlar av en privatperson?
Eller gäller det bara när man handlar via typ ebay Tradera osv?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Väldigt begränsat skydd om man betalar som ”friend”. Asbra för säljaren, kass för köparen.
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Jag har uppfattat det som att det funkar mellan privatpersoner, men som @yonsson säger, kör du som friend är du torsk om det går åt skogen.
Börjar du "krångla" och vill öppna någon form av reklamationsärende, var då jävligt noga med vad du gör då du har ETT försök. Blåser du det så är du rökt igen. Även om du inte kört med friend eller liknande. Jag obstruerade vid ett tillfälle och insåg efteråt att jag valt fel ärenderubrik, kan man väl säga. Så jag stängde det och tänkte öppna det som var mer rätt. Det gick inte...
Så tänk dig för innan du ev gör ditt drag
 

Bondegatan

Cartier
2-Faktor
Någon med koll,

Om en köpare vill betala mig via PayPal.
Är jag säker att pengarna inte kan stoppas?
Enda minuset är avgiften?

Tacksam för hjälp.
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
Hej hallå!
Vi ska sälja en bil på företaget där jag jobbar och fick frågan om jag kan starta ett Paypal-konto då köparen vill använda den betalfunktionen.
Men jag anar oråd då det lät rätt fishy...
Köparen är en kille i Belgien som vill betala via Paypal, alternativt "ET överföring till bankkonto", och ska sedan använda sitt "privata transportföretag PARCEL 2GO".
Vad tror ni, är det som jag tror en bedragare?
Vad jag läst om Paypal är det ett jäkla skitföretag som inte går att lita på i någon bemärkelse.
Vad finns det annars för betalmetoder att lita på? Hur funkar det med en vanlig banköverföring? Då det är överföring mellan två länder - är risken då att råka ut för klassikern: Han avbryter köpet och tar tillbaka sina pengar när affären är gjord... ?

Paypal.jpg
 

hankok

Omega
Hej hallå!
Vi ska sälja en bil på företaget där jag jobbar och fick frågan om jag kan starta ett Paypal-konto då köparen vill använda den betalfunktionen.
Men jag anar oråd då det lät rätt fishy...
Köparen är en kille i Belgien som vill betala via Paypal, alternativt "ET överföring till bankkonto", och ska sedan använda sitt "privata transportföretag PARCEL 2GO".
Vad tror ni, är det som jag tror en bedragare?
Vad jag läst om Paypal är det ett jäkla skitföretag som inte går att lita på i någon
 

Compiss

Patek
2-Faktor
Hej hallå!
Vi ska sälja en bil på företaget där jag jobbar och fick frågan om jag kan starta ett Paypal-konto då köparen vill använda den betalfunktionen.
Men jag anar oråd då det lät rätt fishy...
Köparen är en kille i Belgien som vill betala via Paypal, alternativt "ET överföring till bankkonto", och ska sedan använda sitt "privata transportföretag PARCEL 2GO".
Vad tror ni, är det som jag tror en bedragare?
Vad jag läst om Paypal är det ett jäkla skitföretag som inte går att lita på i någon bemärkelse.
Vad finns det annars för betalmetoder att lita på? Hur funkar det med en vanlig banköverföring? Då det är överföring mellan två länder - är risken då att råka ut för klassikern: Han avbryter köpet och tar tillbaka sina pengar när affären är gjord... ?

Paypal.jpg
Han skriver konstigt. Skulle inte göra affär.
 

hankok

Omega
Hej hallå!
Vi ska sälja en bil på företaget där jag jobbar och fick frågan om jag kan starta ett Paypal-konto då köparen vill använda den betalfunktionen.
Men jag anar oråd då det lät rätt fishy...
Köparen är en kille i Belgien som vill betala via Paypal, alternativt "ET överföring till bankkonto", och ska sedan använda sitt "privata transportföretag PARCEL 2GO".
Vad tror ni, är det som jag tror en bedragare?
Vad jag läst om Paypal är det ett jäkla skitföretag som inte går att lita på i någon bemärkelse.
Vad finns det annars för betalmetoder att lita på? Hur funkar det med en vanlig banköverföring? Då det är överföring mellan två länder - är risken då att råka ut för klassikern: Han avbryter köpet och tar tillbaka sina pengar när affären är gjord... ?

Paypal.jpg

var med om en liknande incident i somras. Då var det en snubbe från polen som ville köpa min drönare. Han skulle också fixa frakten sådär enkelt och smidigt som dem beskriver det. Han ville att transaktionen skulle ske genom paypal, trots att jag i annonsen skrivit att endast Swish accepteras. Såhär såg Mailkonversationen ut:

84A9BA6B-7250-45D6-978E-2A3815CE9F66.png

60ECEF4F-64BC-44DF-9111-51BBFD7EFAED.png
 

Triumf

Rolex
2-Faktor
var med om en liknande incident i somras. Då var det en snubbe från polen som ville köpa min drönare. Han skulle också fixa frakten sådär enkelt och smidigt som dem beskriver det. Han ville att transaktionen skulle ske genom paypal, trots att jag i annonsen skrivit att endast Swish accepteras. Såhär såg Mailkonversationen ut:

84A9BA6B-7250-45D6-978E-2A3815CE9F66.png

60ECEF4F-64BC-44DF-9111-51BBFD7EFAED.png
Gissar att du inte genomförde affären? Ja, liknande mailkonversation som vår.
Jag har avrått från att göra affären via Paypal till kollegan men vet ni hur det funkar med vanlig banköverföring?
Är det samma sak där, bör man inte göra det heller? Varför, isf?
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
När ni har pengarna på kontot kan han förstås inte dra tillbaka pengarna. Men lita inte på en screendump från hans internetbank eller liknande.
 

JPS33

Cartier
2-Faktor
Inom EU finns numera SEPA-betalning som ska vara snabbare än den vanliga utlandsbetalningen mellan banker. Kolla med er bank.
 

hankok

Omega
Gissar att du inte genomförde affären? Ja, liknande mailkonversation som vår.
Jag har avrått från att göra affären via Paypal till kollegan men vet ni hur det funkar med vanlig banköverföring?
Är det samma sak där, bör man inte göra det heller? Varför, isf?
Nix genomförde inte affären, magkänslan sa att det inte skulle sluta bra alls. Vet att jag snackade om banköverföring med en nära vän som jobbar på Banken, han avrådde från det. Kan dock inte säga varför men det sa han iallafall.
 

jamesfranco

Audemars
Friends Of KS
Jag hade avstått. Skulle inte göra en affär som känns minsta sketchy.
Må så vara att det är legit, fortfarande omständigt.
 

Golle_std

Rolex
2-Faktor
Hej hallå!
Vi ska sälja en bil på företaget där jag jobbar och fick frågan om jag kan starta ett Paypal-konto då köparen vill använda den betalfunktionen.
Men jag anar oråd då det lät rätt fishy...
Köparen är en kille i Belgien som vill betala via Paypal, alternativt "ET överföring till bankkonto", och ska sedan använda sitt "privata transportföretag PARCEL 2GO".
Vad tror ni, är det som jag tror en bedragare?
Vad jag läst om Paypal är det ett jäkla skitföretag som inte går att lita på i någon bemärkelse.
Vad finns det annars för betalmetoder att lita på? Hur funkar det med en vanlig banköverföring? Då det är överföring mellan två länder - är risken då att råka ut för klassikern: Han avbryter köpet och tar tillbaka sina pengar när affären är gjord... ?

Paypal.jpg
Solklart och imo dåligt scam-försök. Bara att släpp den ”köparen” och vänta på nästa.
 

FlipSwede

Rolex
Hej hallå!
Vi ska sälja en bil på företaget där jag jobbar och fick frågan om jag kan starta ett Paypal-konto då köparen vill använda den betalfunktionen.
Men jag anar oråd då det lät rätt fishy...
Köparen är en kille i Belgien som vill betala via Paypal, alternativt "ET överföring till bankkonto", och ska sedan använda sitt "privata transportföretag PARCEL 2GO".
Vad tror ni, är det som jag tror en bedragare?
Vad jag läst om Paypal är det ett jäkla skitföretag som inte går att lita på i någon bemärkelse.
Vad finns det annars för betalmetoder att lita på? Hur funkar det med en vanlig banköverföring? Då det är överföring mellan två länder - är risken då att råka ut för klassikern: Han avbryter köpet och tar tillbaka sina pengar när affären är gjord... ?

Paypal.jpg
Urgammal scam.
Be honom skicka cash med transportforetaget nar det handlar om sadana smapengar. Det kommer han inte vara sugen pa alls...och sa slipper du hora fran honom igen.


Ar det en utlands kopare sa galler enbart Bank-Bank overforing. Nar pengarna sitter pa ditt konto (verifierat av din bank) sa flyttar du dem till annat konto.
Jag skulle vanta ytterligare 5bankdagar innan koparen far hamta varan.

Alla seriosa utlandskopare som inte kan hamta varan sjalv kommer bade forsta och acceptera dett enka krav.
 
Topp