• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Beträffande bandstift

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Ett bandstift i min ägo har knäckts och flera borde efter lång tjänstgöring få pensioneras. Därför hade jag tänkt beställa några stycken, men efter att ha spanat lite på cousinsuk.com så kom jag fram till att denna till synes enkla uppgift fordrar spetskunskaper som jag hoppas och tror att ni KS:are besitter.

Bandstiften jag söker är alla av samma typ och sitter på klockor med 18 mm mellan hornen. Medelst ett måttband har jag uppskattat längden på dessa till 21 mm, men risken finns att någon millimeter har tillkommit eller haft semester under mätningen.
Diametern vågar jag inte ens gissa, men alla klockor som behöver nya lemmar är gamla seamasters.
Är det måttet mellan bandhornen eller stiftets längd som anges på Cousins?

Slutligen har jag lite funderingar angående de olika modellerna. Jag är ute efter ett par raka stift, men tydligen måste man också fatta det ångestfyllda beslutet gällande antalet axlar på bandstift.
"En eller två? Två eller en?"; frågorna kretsar i min skalle och är en börda på mina egna axlar.
Är axeln på ett stift med en axel dubbelt så lång? I så fall torde valet vara simpelt, enaxlade är obetvingade segrare i bandbytesgrenen. ELLER?!
 

Nexus

Panerai
Min senaste fyllebeställning på ebay resulterade i fler bandstift i blandade storlekar än vad en relativt normal människa kan förbruka under en livstid, så om du (eller någon annan sympatisk medlem) behöver stift är det bara att dra ett PM.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Min senaste fyllebeställning på ebay resulterade i fler bandstift i blandade storlekar än vad en relativt normal människa kan förbruka under en livstid, så om du (eller någon annan sympatisk medlem) behöver stift är det bara att dra ett PM.

Har du ens besökt ebay nykter? Jag vill minnas att jag t.o.m gjorde en avskräckande bakgrundsbild till datorn för att du skulle tänka två gånger. ;)
(Fast sluta inte, jag älskar dina fylleköp!)
 

Nexus

Panerai
Har du ens besökt ebay nykter? Jag vill minnas att jag t.o.m gjorde en avskräckande bakgrundsbild till datorn för att du skulle tänka två gånger. ;)
(Fast sluta inte, jag älskar dina fylleköp!)
Jag har en app för den där jävla avgrunden, så är jag där och lallar runt under arbetstid så brukar jag vara nykter :)
Å andra sidan brukar jag göra de bästa köpen efter några glas vin. Bland dessa kan nämnas en nyproducerad pickelhuva som numera bor på kontoret samt en 2 meter bred poster på en blodig gasmask som jag till min flickväns stora "lycka" monterat över sängen.
Jag räknar dock stenhårt med att börja buda hem konstiga klockprylar igen så fort den här förbannade julhandeln är avklarat.
Edit :jag är just nu drängfull efter en lätt urspårad företagsgrej, så agerar jag märkligare än vanligt kan jag be om ursäkt i PM under morgondagen.
 
Topp