• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Betraktas klocksamlande som nördigt/avtändande?

Arcticreef

Panerai
Själv har jag varit gift sedan Eldkvarn brann och på den tiden jag var singel hade jag knappt råd med en klocka så jag har ingen egen erfarenhet. Men hur är det? Betraktas klocksamlare som kufar på samma sätt som män som bygger modelltåg, rollspelare osv?
Just curious
 
Jag tror det handlar lite om moderation. Lite som i USA med deras nästintill fanatiska intresse av Amerikansk fotboll.
Anses det nördigt att ha koll på hur serien ser ut och gå på ett gäng matcher varje år?
Knappast.
Men att vara i ett Fantasy League-lag och diskutera frenetiskt om det varje vaken sekund, så ja det anses nog avtändande.

Men det handlar nog om personen också. De flesta damer är väl inte särskilt förtjusta i idén av att dejta en datanörd. Tills de får reda på att mannen i fråga heter Henry Cavill. Då ska du nog se att de har helt andra tankar om det! :D
 

David71

Rolex
2-Faktor
Tänker att det beror på vad det är man samlar. Att samla Rolex, AP och PP är nog inga problem, är väl jämförbart med väskor från LV, Gucci, Hermès mfl.

"Okända" märken och loppisfynd kanske ses mer som att samla märklin och frimärken..
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Själv har jag varit gift sedan Eldkvarn brann och på den tiden jag var singel hade jag knappt råd med en klocka så jag har ingen egen erfarenhet. Men hur är det? Betraktas klocksamlare som kufar på samma sätt som män som bygger modelltåg, rollspelare osv?
Just curious
Har aldrig nämnt klockintresse för andra än familj och vänner.
Hade velat dekorera min lägenhet med klock-posters (typ gamla rolex ads), men undviker detta pga att det kan uppfattas som knäppt / töntigt haha.

Egentligen ska man kanske vara sig själv, fan vet jag, men ligger lågt just när det kommer till detta intresse. Speciellt på dejt eller när jag träffar folk jag inte känner väl. Skulle exempelvis aldrig i första taget få för mig att säga att jag har över 2000 inlägg på klockforum eller att jag prenumerera på typ 30 olika klockrelaterade YouTube-kanaler :hilarious:

Tillsist tror jag också det beror på vad man samlar på. Som @David71 nämner tror jag man lättare kommer undan med Rolex / Omega än obskyrt vintage-mögel
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
1. Det är inne att vara nörd
2. Klockor är alltid koolt
3. Klockor är typ ett smycke så lättare att relatera till än modelltåg

Min erfarenhet kan dock handla om att de herruren jag gillar ofta ses som just damur...
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Själv har jag varit gift sedan Eldkvarn brann och på den tiden jag var singel hade jag knappt råd med en klocka så jag har ingen egen erfarenhet. Men hur är det? Betraktas klocksamlare som kufar på samma sätt som män som bygger modelltåg, rollspelare osv?
Just curious
Jag började snöa in på riktigt när jag var föräldraledig med vårt första barn 2017. Det trillade in minst ett par klockor i månaden, plus alla prylar runt omkring. Frun förstod inte omfattningen av galenskapen förrän hon öppnade "fel" byrålåda.

Jag är dock någorlunda normal i övrigt och idag har hon vant sig.

I övrigt tror jag inte att särskilt många reagerar negativt på att en dejt har en hobby. Och om allt man gör när man träffar en person man är intresserad av är att prata om sin hobby så är det inte hobbyn det är fel på. Snarare är det du själv som är ett rövhål :)
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Samla på klockor bara för att samla känns knepigt. Att man gillar klockor är något annat. Folk brukar ha överseende med sådant.
Själv är jag ingen samlare av någonting
 

PatrikT

Omega
Personligen så väljer jag att omfamna mina nördigheter. Vilka för all del är flertalet. Har märkt att det ofta väcker förrundran och ibland även respekt.
Samma här, har även märkt att de har lite att göra med hur man "bär upp" sina nördigheter. Sen så skulle jag inte vilja vara med någon som såg ner/blir avtänd på min nördighet.
 

Lord_tito88

Patek
2-Faktor
Själv har jag varit gift sedan Eldkvarn brann och på den tiden jag var singel hade jag knappt råd med en klocka så jag har ingen egen erfarenhet. Men hur är det? Betraktas klocksamlare som kufar på samma sätt som män som bygger modelltåg, rollspelare osv?
Just curious

Ska jag vara helt ärlig så tror jag att alla män är "kufar" på ett eller annat sätt. Så länge båda parter känner varandra och trivs med varandra så har jag svårt att tro att en nördighobby (som inte går över styr) skulle sätta käppar i hjulet.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kan bli nördigt om det upptar för mycket av ens tid. Så länge man har en distans till sina intressen förblir de intressen. Jag har tvärtom, fått kommentarer från kvinnor som säger att de är avundsjuka på mig för att jag har en hobby som är så diametralt annorlunda mot vad jag annars gör och är. Jag tror man mår bra av att röra sig i olika kretsar, vad det än gäller.
 
Senast ändrad:

G.Clooney

Cartier
Min spontana reaktion är att det mesta kan uppfattas som nördigt. Frimärken, bilar, modelltåg eller klockor. Det beror på hur pass frenetiskt insnöad man är.

Men om man bjuder på sig själv, med hjälp av lite självinsikt och ödmjukhet, och man kan erkänna för sin omgivning att man har en svaghet, samt kan stå för den - då brukar nördstämpeln försvinna ganska fort och man kan bli lite fascinerande istället.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Min spontana reaktion är att det mesta kan uppfattas som nördigt. Frimärken, bilar, modelltåg eller klockor. Det beror på hur pass frenetiskt insnöad man är.

Men om man bjuder på sig själv, med hjälp av lite självinsikt och ödmjukhet, och man kan erkänna för sin omgivning att man har en svaghet, samt kan stå för den - då brukar nördstämpeln försvinna ganska fort och man kan bli lite fascinerande istället.

Rabbla Ref's till höger och vänster som om det vore något allmänt känt, där går nog gränsen.
Jag hade en polare som snöade in på musikteori. Han var inte direkt duktig på att spela gitarr, men han babblade E Maj7 med kvinten i basen och C# Dim19 med kvantruppeltryffel som spökton.
Sedan när gitarren kom i handen på idioten så lät det bara skit.
 

Andreas. G

Breitling
Rabbla Ref's till höger och vänster som om det vore något allmänt känt, där går nog gränsen.
Jag hade en polare som snöade in på musikteori. Han var inte direkt duktig på att spela gitarr, men han babblade E Maj7 med kvinten i basen och C# Dim19 med kvantruppeltryffel som spökton.
Sedan när gitarren kom i handen på idioten så lät det bara skit.
Nördighet i kombination med bristande social intelligens brukar ofta resultera i det. Fanns en kille på mitt gym, som gärna upplyste folk om hur man tränade "rätt". Om personen i fråga var villig att lyssna till hans tips spelade mindre roll. Gick oblygt fram till betydligt mer erfarna och vältränade personer...
 

Cosmo

Audemars
2-Faktor
Jag älskar nörderi. Finns en anledning till att Big Bang Theory serien är så populär för igenkänningsfaktorn i att vara nörd.
För min del så mår jag bra utav att ha något som bara jag kan grotta in mig i och som är utanför min familj och övriga vänner.
Har inget större behov att prata klockor med mina polare och dom flesta i mitt umgänge skulle aldrig ens lägga 5000 kr på en klocka.
Men summa summarum så tror jag man ska nörda in i något som man mår bra av och sen stå för det rakryggad :)
182ac0243111f936e0d0dcccd40f155c.png
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Min erfarenhet är att damerna tycker det är gulligt med klockintresse.
Min erfarenhet är att även damer gillar klockor även om dom inte snöar in sig och snackar "fackspråk" med både kreti och pleti.
Frun min gillar klockor och helst dyra sådana (billigt och bra då man inte kastar ut pengar 2ggr i månaden).
Dock så vet hon inte helt vad hon vill ha. Ja, hon vill ha alla möjliga, men inser att de ekonomiska begränsningarna inte tillåter sådant och således blir det ingenting innan hon verkligen har bestämt sig.
 

Dj0

Omega
Min spontana reaktion är: skulle du ens vilja leva med någon som inte accepterar hela dig? Släpp den sargen och embrace your inner nerd..
Om det bara är en tur i sänghalmen du är ute efter så är det ju en annan femma däremot..
 

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
1. Det är inne att vara nörd
2. Klockor är alltid koolt
3. Klockor är typ ett smycke så lättare att relatera till än modelltåg

Min erfarenhet kan dock handla om att de herruren jag gillar ofta ses som just damur...
Det är för att det just är damur du samlar på😉
Skämt & sido, det är väl just det som kännetecknar en samlare när man gräver ner sig i ibland obskyra modeller och storlekar.
Men jag sätter hellre på mig en Rolex eller ngn annan rejälare klocka före en 29mm tvåtons Santos när jag går på dejt. Men de bästa klockorna tycker jag är när det finns antingen en personlig historia bakom eller att klockan i sig har en historisk koppling av ngt slag.
 

Göteborgare

Cartier
Bortsett från min fru (som däremot blev väldigt glad för en Constellation) så uppfattar jag det som positivt från de närmaste. Inget som övriga behöver veta. När man får kommentarer om klockan vet man direkt om det beror på intresset eller något annat.
 

Professor S

Panerai
2-Faktor
Klockor är porrigt. I allmänhetens syn förstår nog inte många att det kan vara en hobby varpå jag tror att vi duckar kufstämpeln rätt duktigt.
 

Bezelman

Audemars
2-Faktor
Sedan som någon ovan mycket riktigt påpekade... Det är ju inte såå många av osa som faktiskt samlar på klockor. Jag har fler skjortor än jag har klockor och jag säger inte att jag samlar på skjortor! Sedan finns det såklart ett gäng som verkligen gör det men kanske inte merparten av oss.
 
Senast ändrad:

MariaE

Panerai
Klockintresset kommer sällan på tal då jag tillhör de lightintresserade. Men de kvinnor jag dejtat har tyckt det varit intressant och frågat en del. De män jag dejtat har sett småskrämda ut.

Jag tycker det är betydligt mer intressant med en person som har en hobby än någon som bara gillar strandpromenader och Netflix.
 
Topp