• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Betyder ATM olika..?

BosseJ

Breitling
Jag blir inte riktigt klok på det här med vattenskydd. Enligt gängse regler så är ju 3ATM inget att hänga i julgranen.
Lätt spray, duggregn, svett - Ja
Dusch - Nej
Simning - Nej
Dykning - Nej

Men när t.ex. en Bergeon 5555/98 används för att testa om klockan är vattentät så rekommenderas man inte gå till mer än 3ATM (även om den är graderad till 6ATM).
Om en klocka klarar det testet utan minsta lilla luftbubbla visar sig, borde den inte klara mer än lätt spray och duggregn? Kanske inte dykning, men vanligt bad vid playan eller poolen borde väl inte utsätta klockan för mer tryck en det testet gör?

Vad har jag missat?

Här en video på Youtube (jag hade aldrig vågat göra testet utan att plocka ut urverket först!):

 

BosseJ

Breitling
Tack så mycket!
(anar jag ett litet tonfall av RTFM..? :))

Jag HAR läst och googlat. Och vet att det finns standarder för klassificering av ATM.
Men det besvarar inte min fråga. Kanske jag ställde den fel.

Standarden säger att en 3ATM-klocka inte klarar att utsättas för väta.
Men i den där Bergeon testas klockan i vatten under ett tryck på 3ATM.

Jag förstår inte varför jag inte ska kunna ligga och plaska i poolen med en klocka som klarat det testet.

Därav frågan i trådens rubrik.
 

Makkanxd

Rolex
Tack så mycket!
(anar jag ett litet tonfall av RTFM..? :))

Jag HAR läst och googlat. Och vet att det finns standarder för klassificering av ATM.
Men det besvarar inte min fråga. Kanske jag ställde den fel.

Standarden säger att en 3ATM-klocka inte klarar att utsättas för väta.
Men i den där Bergeon testas klockan i vatten under ett tryck på 3ATM.

Jag förstår inte varför jag inte ska kunna ligga och plaska i poolen med en klocka som klarat det testet.

Därav frågan i trådens rubrik.
Ofta finns det väl en liten säkerhetsmarginal. Men att bada med en 3atm känns verkligen onödigt enligt mig :)
 

Psykel

Patek
Tack så mycket!
(anar jag ett litet tonfall av RTFM..? :))

Jag HAR läst och googlat. Och vet att det finns standarder för klassificering av ATM.
Men det besvarar inte min fråga. Kanske jag ställde den fel.

Standarden säger att en 3ATM-klocka inte klarar att utsättas för väta.
Men i den där Bergeon testas klockan i vatten under ett tryck på 3ATM.

Jag förstår inte varför jag inte ska kunna ligga och plaska i poolen med en klocka som klarat det testet.

Därav frågan i trådens rubrik.
3 ATM betyder ju ändå att klockan utsätts för ett tryck, då 1 ATM är normaltryck på landbacken. Så vatten + klocka vid 1 ATM borde ju inte vara nåt problem, dvs att den endast blir blöt. Om du är ute och ytsimmar och klockan nåt ett djup på max 1 meter så borde ju en 3 ATM-klocka greja det, eftersom vattentrycket inte borde vara jättelångt över 1 ATM på 1 meters djup. I teorin.
 

BosseJ

Breitling
Nödig eller inte, frågan kvarstår...:)

Låt mig ge ett praktiskt exempel:
Låt säga att jag köpt en 30 år gammal dykare som ursprungligen klarade 20ATM. Jag byter packningar och smörjer in. Men shit can ha hänt med godset på 30 år, en smäll eller nåt som skapat en microliten förändring. Så för att vara säker på att jag åtminstone kan bada i poolen eller när jag är på semester, så vill jag veta om den klarar det.
När jag nu av en ren händelse såg videon om Bergeon blev jag förvirrad. 3ATM ska ju inte klara vatten. Och där ligger väl en klocka i vatten, under 3ATM tryck, och den räknas som vattentät efter det.

Därav min fråga.

(nu kommer jag inte att köpa en Bergeon. Att lämna in för trycktest är fanken så mycket billigare)
 
Senast ändrad:

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Nödig eller inte, frågan kvarstår...:)

Låt mig ge ett praktiskt exempel:
Låt säga att jag köpt en 30 år gammal dykare som ursprungligen klarade 20ATM. Jag byter packningar och smörjer in. Men shit can ha hänt med godset på 30 år, en smäll eller nåt som skapat en microliten förändring. Så för att vara säker på att jag åtminstone kan bada i poolen eller när jag är på semester, så vill jag veta om den klarar det.
När jag nu av en ren händelse såg videon om Bergeon blev jag förvirrad. 3ATM ska ju inte klara vatten. Och där ligger väl en klocka i vatten, under 3ATM tryck, och den räknas som vattentät efter det.

Därav min fråga.

(nu kommer jag inte att köpa en Bergeon. Att lämna in för trycktest är fanken så mycket billigare)
Om du läser rätt inlägg på forumet så förstår du snabbt. Ett ur från seriös tillverkare som är märkt 3 atm klarar ett vattendjup på 30 m, inte ofta du är djupare? Detta förutsätter dock att alla packningar är rätt och att du inte rör kronan.

En bra boett som tex är specad till 20 atm läcker lättast om du bara blöter ned den i duschen. Vid högre tryck blir den bara tätare till trycket spräcker glaset eller deformerar boettlocket. Seriösa klockor klarar ofta dubbla angivna djupet. Mao räcker det att trycka till 3atm. Få utrustningar kan trycka djupare än 10 atm idag.
 
Topp