• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Biatec Corsair 01 - Video & Text

TobiasD

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Lägger in min videorecension av Slovakiska Biatec Corsair 01

Recensionen nedan är tagen från min artikel på Klockrent: https://klockrent.org/2018/04/03/biatec-corsair-01/

Om du är ute efter en särpräglad klocka, från ett ovanligt varumärke, men samtidigt vill ha något med stil, klass och en seriös känsla, kanske det är här något för dig.

Biatec grundades år 2016 och har sedan starten utvecklat två serier med olika färger i vardera, Corsair och Majestic. Vi ska i den här recensionen titta närmare på Corsair och kommer inom ett par veckor också recensera dressklockan Majestic.

Första intryck
0367a4ea1fa3f1bec00c09fda0960746.png


Klockan kommer i en rektangulär förpackning av papp som från början inte ser ut att vara något speciellt, förutom att den väger märkvärdigt mycket.

7d9ce6577c5007b8269efce040cf9953.png


Innanför den hittar du dock en av de trevligaste lådorna jag sett på länge. Det är en lackad, pianosvart trälåda med en guldfärgad logotyp i mitten.

b8ac6a2f87f5e8528d2b95e452cf1d18.png


På insidan finner du en gul läderfinish där klockan ligger prydligt längs med lådan, horisontellt. Eftersom att detta är ett testexemplar fick vi inte med något certifikat eller någon manual. Men skulle du köpa en egen Corsair, skulle du hitta dem under klockan.

Design och materialval
P1080757.jpg


Urtavlan är en lackerad sådan, med en väldigt djup svart färg som jag verkligen älskar. Timmarkeringarna är väldigt tredimensionella, och har berikats med lysmassa. Samma sak gäller visarna.

Sekundvisaren har sin egen undertavla, och då urverket vibrerar 28 800 gånger per timme, samt att visaren är så liten så ser det ut som att visaren rör sig precis som hos en Grand Seiko Spring Drive. En kul touch.

P1080765.jpg

En annan rolig touch är serienumret bakom läderbandet.
P1080756.jpg

Med sina 40mm i diameter och 48mm från bandhorn till bandhorn ser klockan varken liten eller stor ut.

Kronan är handgjord och passar designen för klockan mycket väl. Den är också skruvad vilket hjälper med vattenresistansen som på denna klocka är hela 100 meter. Uppvridningen för urverket och på/avskruvningen för kronan ger dessutom en mycket mjuk känsla, som kan jämföras med min Omega Seamaster.

Boettens sida är borstad, och ringen runt glaset är polerad. Verket är dessutom fint dekorerat.

P1080758.jpg

Glaset på baksidan som visar Eterna-verket är av Safir, och är AR-behandlat.
Under huven
P1080754.jpg


Under huven sitter ett Eterna Calibre 3901A. Under min testperiod gick urverket +2 sekunder per dag vilket är inom COSC-ramen, även om verket inte är certifierat. Det är väldigt kul att se ett lite ovanligare urverk som samtidigt sportar bättre specifikationer än konkurrenterna (ETA 2824, 2892, Sellita SW-200, SW-300 osv) Däremot är dessa verk inte lika billiga att få servade, jag skulle kunna tänka mig att kostnaden ligger någonstans mellan ett ETA 2892 och ett in-house Omega-verk. Med 65 timmar gångreserv får man även en (nästan) dubbelt så stor reserv som ett 2824 eller cirka 40% mer än ett 2892 – schysst!

På handleden
1520840104388509483401.jpg


Från början känns lädret ganska hårt, och med sin tjocka ”padding” på 6,8mm kan bandet klämma åt ganska hårt om du vill att det sitter fast. Efter ett par dagar av konstant bärande går detta dock bort. På handleden är klockan skön, och känns proportionell till sin design. Jag gillar hur ”Corsair”-loggan vid klockan 6 reflekterar så fint och likaså med sekundvisarens tavla. Klockan kan dock se lite tjock ut från en sidoprofil då den är helt platt.

Tjockleken är faktiskt den samma som på min SMPc, men på grund av sin platta profil kan den se lite tjockare ut än hur den faktiskt känns på handleden. Det är dock inget som störde mig en enda gång under testperioden. (se bild nedan)

P1080762.jpg


Omdöme

Positivt:

  • Unik design
  • Grymt urverk
  • Högkvalitativt läderband
  • 100m WR
  • Fantastiskt fin presentation
Negativt:

  • Kan se tjock ut från sidan
  • Relativt okänt märke
Kan jag rekommendera den? Ja! Absolut. Vill du ha något unikt som inte alla har, men ändå något som är av riktigt hög klass är Corsair 01 ett fantastiskt bra alternativ.


Specifikationer

  • 40 mm i diameter
  • 48 mm från bandhorn till bandhorn
  • 20 mm bandhornsbredd
  • 12,8 mm tjock
  • Safirglas på båda sidor med AR-beläggning på båda sidor av dessa glas
  • Vattentät till 100 meter
  • Lysmassa på samtliga markeringar och visare
  • Tillverkad i Slovakien
Urverk

  • Eterna 3901A bas
  • Custom rotordesign
  • 29 juveler
  • 65h gångreserv
  • 28 800 vph
  • ca +2 sek/dag

Läs mer på Biatecs hemsida
 
Senast ändrad:
Topp