• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bilägande Spanien.

D..S..

Silver
Hej

Är det någon som har erfarenhet av att äga en bil i Spanien och bo större delen av året i Sverige?

Spontana frågor är om det är bäst att köpa där eller i swe? Ha spansk eller svensk försäkring?

Tips, fallgropar, upplägg?

Jag har egentligen ingen aning, men av det jag kan minnas av dom få svenskarna jag vet som bor där mer eller mindre permanent så har dom ändå svenskreggade bilar 🤔

Detta gäller alltså även nya bilar inköpta efter flytten dit.

Om du ändå ska vara här mestadelen av tiden kanske det är smidigare att ha en svenskreggad? Om bilen ska vara här med dig alltså.

Jag har egentligen ingen aning, men av det jag kan minnas av dom få svenskarna jag vet som bor där mer eller mindre permanent så har dom ändå svenskreggade bilar 🤔

Detta gäller alltså även nya bilar inköpta efter flytten dit.

Om du ändå ska vara här mestadelen av tiden kanske det är smidigare att ha en svenskreggad? Om bilen ska vara här med dig alltså.
Tanken är att den ska stå i Spanien. Kommer sannolikt aldrig att köras utanför Spanien.

Vet att det förr var peson man försäkrade på bilen. Sen var skattereglerna annorlunda så skatt på motorstarkare bilar var högre men det lär inte vara samma idag om man räknar bonus malus som jämför nivå.

Mormor och morfar bodde där hela min uppväxt men körde alltid spansk bil där. Do. Hade dock vänner som körde svensk bil och då hade bilprovningen station där så man kunde besiktiga nån gång om året.

Vi har boende där. Har spanskreggad bil köpt i Spanien.
Enda ”kruxet” som jag spontant ser är att de som skall köra bilen måste ha NIE-nummer och vara registrerade som förare.

Vi har boende där. Har spanskreggad bil köpt i Spanien.
Enda ”kruxet” som jag spontant ser är att de som skall köra bilen måste ha NIE-nummer och vara registrerade som förare.
Tack. Farsan som köpte huset har skaffat NIE. Men om jag åker dit, har jag inte rätt att köra hans bil?

Vet du hur det funkar med olycksfall- och trafikförsäkring?

Har liknande situation dvs min far köpte huset. Dock var detta ca 8 år sedan, och så såg reglerna ut vid den tidpunkten och vårt försäkringsbolag.

Jag skaffade ett NIE även jag därefter var det inga problem.

Inte speciellt insatt i försäkringarna tyvärr

Tillbaka
Topp