• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Bila till Italien

Kamp

Basic
Har som plan att bila till Italien i juni och skulle gärna ta emot tips och erfarenheter från någon som gjort en liknande resa. Planen är att ta färjan till Rostock så att vi är där på onsdag morgon och nå vår slutdestination i Arezzo på lördagen - således 3 övernattningar längs vägen.
Vi är två vuxna och två barn (1 respektive 2.5 år) så de blir antagligen lite styrande i hur många mil vi kan pressa per dag, vi har även tänkt att ta med ett tält för att vid behov kunna sova i det någon natt om vi hittar en schysst camping.

Mottar gärna tips på ställen att övernatta på, sevärdheter, eventuella avstickare som är värda att genomföra etc. Eller annat som man behöver tänka på, t.ex. vägtullar och annat som kan ställa till problem om man inte är förberedd.

Bilagor

• karta.jpg
    karta.jpg
    402.4 KB · Visningar: 170
En grej som aldrig blir gammalt för mig är att köra Stelviopasset.

Mycket för att jag är bilintresserad och att man, i de svängarna, blivit inpräntad att det ska vara så fantastiskt.
Och jag är benägen att hålla med. Roligt att köra och fantastiska utsikter. En minst lika stor behållning som själva körningen är dock att med jämna mellanrum slänga ett getöga på fruns panikslagna ansiktsuttryck. ;)
Kommer helt säkert inte att vara den snabbaste vägen (risken är dessutom att hamna bakom en långsamtnavigerande husbil - då blir det riktigt segt), men det är ju inte heller världens avstickare för er del.

Lätt värt det!

Det låter som en härlig tripp.
Vi gjorde en liknade förra sommaren.
Stannade endast för mat och bensin. Tog första natten i ett Gasthaus utanför Motten i närheten av Fulda. Dag två körde vi bara ner till Turin, och dag tre vidare till Toscana. Men ni kommer ju att köra rakt söderut från Milano.
Då vi inte visste om det skulle bli förseningar så bokade vi boende bara ett par timmar i förväg på Booking.
Vägtullarna är dyrare än man tror i Italien.
Räkna med lite knappt 10 Euro per timme.
Passa er för zoner som kräver specialtillstånd inne i städerna. Kan bli dyrt.
Längtar verkligen tillbaka till Italien nu.
Kör försiktigt!

Gjorde denna resa många gånger i min barndom. Nu är ju barnen väldigt små, men vi åkte ofta längs floderna i Tyskland. Rhen, Mosel. Vackra vägar och fina slott och gruvor/grottor man kunde besöka om jag minns rätt. Som Anders nämnde, så är det värt att åka genom ett pass. De minns jag än idag drygt 40 år senare.
Har eventuellt planer på att göra en likadan resa själv i sommar, så också öppen för tips på nedfarten. Två barn, 7 och 3 år.

Innan covid körde jag två roadtrips till Italien och stannade borta 3- 4 veckor per gång och bodde en till ett par nätter maximalt på olika ställen. Bokade via Booking.com appen i sista minuten.

Första resan körde jag hela vägen ner. Första övernattningen var vid Lugano sjön på italienska sida som jag bokade någonstans i Österrike sent på kvällen och tänkte att det gick bra att köra någon timme till. Det är kanske inte är att rekommendera med barn. Stannade bara för att tanka och få i mig längst autobahn.

Glöm inte lösa vägskatt i Österrike (och Schweiz om ni kör in där på vägen dit eller hem). Nackdelen med ett köra som jag gjorde var att man blir sliten oavsett biltyp. Jag körde i en Porsche Boxster. Fick ta en extra natt vid hotellet i Lugano sjön och chilla en dag vid Como sjön. Därifrån besökte jag Bergsmo, italienska rivieran, Elba, Toscana (runt Siena), Korsika och franska rivieran och hem igen i ett svep 220 mil. Inget jag rekommenderar heller. Svårt att ta någon längre powernap i en Boxster när väghotellen är fulla längst vägen.

Andra rundan tog jag biltåg från Hamburg till München och det är något jag kan rekommendera. Det blir inga sträckkörningar. Man sparar en övernattning på hotell och 80 mils körning enkel väg och kommer fram hyfsat utvilad både innan tågresan eftersom det inte är så långt från gränsen och det är bara någon timmes väg till norra Italien om man tar snabbaste vägen ner till en tänkbar övernattning om man väljer en omväg över de många bergspassen. Personligen tycker jag Stelvio är överskattat. Det är devis väldigt vackert, men vägarna dit på italienska sidan är inte särskilt bra.

Vägtullar i Italien. De fungerar smidigt. Men jag kan rekommendera att ställa in GPSen så att man undviker dem. Man missar rätt mycket genom att bara hålla sig på Autostradan. Sedan får man som påpekats vara uppmärksam på tullar i städerna. Annars får man lite böter hemskickade till sig vilket är onödigt.

På Elba bokade jag ett hotell som låg i en bilfri zon kvällstid. Eftersom jag bodde på hotellet i zonen blev man undantagen. Hotellet registrerade bilen. Det har aldrig varit enklare att hitta en ledig plats. Ett tips att kolla upp.

Nu är det skrämmande länge sedan jag bilade ner så mina tankar är kanske inte så aktuella.
Att bila så långt med en 1-åring och 2,5-åring känns riskabelt men du känner ju dina barn. Själv skulle jag inte göra det med mina ens nu när de är 4 och 8 år gamla.
Att ta biltåg från Hamburg till München låter som en no-brainer om man inte är sugen på att uppleva Tyskland.. Det finns inte jättemycket att se i form av natur förrän du kommer ner till gamla Bayern.

När jag åkte så tog vi färjan till Puttgarden, övernattade i Nordtyskland första kvällen. Sen bilade vi ner till Lindau vid Bodensee som är en väldigt fin gammal stad där min sambo tyvärr ådrog sig ordentligt ryggskott på morgonen.
Efter ett besök hos den lokala läkaren tog vi vägen mot Österrike via Garmich-Partenkirchen där vi övernattade, tittade förbi Neuschanwstein i regnet..
Vi tog sedan vägen över Grossglockner via Grossglockner-Hochalpenstrasse och det var otroligt fin natur, jag tycker det var värt vägavgiften..

Vi spenderade nästa natt i Liege tror jag och bilade sedan ner till Italien via Dolomiterna för att sedan vända tillbaka och ta Stelviopasset mot Schweiz där vi övernattade för vidare färd mot Frankrike.

Det är svårt att beskriva hur vackert det är i Bayern, Österrike och Schweiz.. Vi var lite bundna till bilen pga sambons ryggskott men jag hade gärna spenderat mer tid i Alperna och vandrat runt lite. Eftersom ni har små barn har ni motsvarande utmaning.
Kan inte uttala mig så mycket om Norditalien eftersom vi egentligen bara åkte igenom.

Stelviopasset var ju häftigt men eftersom vi redan hade åkt över Grossglockner och andra delar av Österrike var det inte lika häftigt som jag hade förväntat mig. Det var dels en massa trafik och som @Harmon Rabb påpekade så är vägarna dit från Italienska sidan inte så roliga.

Skulle jag bila till Italien igen med barn skulle jag göra så här:
Bila till Hamburg
Ta biltåg till München
Bila över Grossglockner och sen ta vägen via Dolomiterna igen, alternativt över Stelvio om jag vill ta mig mot Milano eller Toscana.
Sen ta den andra vägen hemåt för att få lite variation (Stelvio resp Dolomiterna)
Det finns förvisso andra vägar också, men jag skulle försöka pricka in både Österrike och Schweiz på något vis.

Detta kanske inte är så mycket till hjälp, i synnerhet då det var 13 år sedan jag bilade.. men häftig resa oavsett.

Något att tänka på vad gäller biltåget är att boka i tid. Jag bokade vägen ner men höll hemresa öppen. Åkte sent ner när det fortfarande var turistsäsong och tog sista något av de biltågen om inte det sista för för säsongen norrut i början på oktober. Ytterligare ett tips där är att ha något betalmedel som som snabbt för över pengar till tågbolaget. Jag använde transferwise (trot de bytt name). Gick inte att betala med kort. Om inte tyskarna/österrikarna har rättat till det vid det här laget. Jag tvivlar.

Avser man köra runt i Italien och Alpländerna hade jag personligen försökt hålla nere långa transportsträckor. Väl nere kan man ju hålla nere distanserna mellan det man vill besöka.

En grej som aldrig blir gammalt för mig är att köra Stelviopasset.
Tack för tipset! Ska definitivt kolla upp, även om jag redan nu känner att jag ogärna vill utöka antalet timmar i bil givet barnen.

Det låter som en härlig tripp.
Tack för tipsen, känner att jag måste läsa in mig på hur tullar m.m. fungerar - är det något speciellt att tänka på när det kommer till Italien? Kan man bara blippa kortet när man passerar eller är det cash som gäller?
Gjorde denna resa många gånger i min barndom.
Kan tänka mig att Tyskland har mycket fint, men givet vår slutdestination blir det mest att kötta motorväg i Tyskland, utöver den lilla avstickare vi gör till där vi ska övernatta. Kanske får fokusera på Tyskland nästa gång (om det nu blir någon eller om denna resa kommer lämna avsmak pga. skrikande barn i bil).
Innan covid körde jag två roadtrips till Italien och stannade borta 3- 4 veckor per gång och bodde en till ett par nätter maximalt på olika ställen. Bokade via Booking.com appen i sista minuten.
Tack för tipsen, även om din resa känns bra mycket annorlunda med såväl Porsche istället för en Volvo samt friheten utan barn :) Biltåg känns som en bra reservplan ifall att man känner sig helt knäckt inför hemresan.
Nu är det skrämmande länge sedan jag bilade ner så mina tankar är kanske inte så aktuella.
Att bila så långt med en 1-åring och 2,5-åring känns riskabelt men du känner ju dina barn. Själv skulle jag inte göra det med mina ens nu när de är 4 och 8 år gamla.
Att ta biltåg från Hamburg till München låter som en no-brainer om man inte är sugen på att uppleva Tyskland.. Det finns inte jättemycket att se i form av natur förrän du kommer ner till gamla Bayern.
Tro mig när jag säger att jag funderat både en och två gånger om detta är galenskap med så små barn. Samtidigt hade jag och min sambo som mantra att vi inte skulle avstå från att göra saker bara för att vi fick barn. Det kan bli riktigt bedrövligt om ungarna inte är nöjda men finns också en chans att det går helt okej... :)

Igår fick vi äntligen tummen ur och satte oss ner och bokade färja till Rostock samt boende i Woppenrieth och Innsbruck. Utöver sträckan från Stockholm till Trelleborg (för att ta nattfärjan till Rostock) så känns det som relativt överkomliga etapper, givet att vi är vana att bila upp till Norrland. Såhär ser det ut att bli:
Tisdag: Stockholm - Trelleborg (cirka 6 timmar bil)
Tisdagsnatt: Trelleborg - Rostock
Onsdag: - Rostock - Woppenrieth (cirka 6 timmar bil)
Torsdag: Woppenrieth - Innsbruck (cirka 4 timmar bil)
Fredag: Innsbruck - Garda/Verona (cirka 3 timmar bil)
Lördag: Garda/Verona - Arezzo slutdestination ( cirka 3.30 timmar i bil)
346173242_2022887824709370_5731321686314559837_n.jpg

Om någon har tips på något område kring Garda/Verona som är värt att leta boende i så mottages dessa tacksamt.

Igår fick vi äntligen tummen ur och satte oss ner och bokade färja till Rostock samt boende i Woppenrieth och Innsbruck. Utöver sträckan från Stockholm till Trelleborg (för att ta nattfärjan till Rostock) så känns det som relativt överkomliga etapper, givet att vi är vana att bila upp till Norrland. Såhär ser det ut att bli:

Om någon har tips på något område kring Garda/Verona som är värt att leta boende i så mottages dessa tacksamt.

Nice.
Jag tyckte staden Lazise vid Gardasjön var fantastiskt nice när jag var där för 2-3 år sedan. Och inte speciellt dyrt heller.

Det är en annan resa att köra solo genom Europa och åka med fru och barn. Tycker du verkar ha hittat rätt rimliga dagsetapper mot den bakgrunden.

Tog in på ett hotell på östra sidan av Garda sjön när det började skymma på en av mina resor ner. Byn heter Malcesine. Det var en trevlig liten by. Stannade bara en natt och körde vidare dagen efter, men han strosa runt en kväll och en förmiddag.

Det många trevliga små byar runt sjön så kolla på Booking.com och kartor och titta efter något som verkar bra för ert ändamål.

Lago Di Garda hette hotellet jag bodde på. Man fick gå en liten bit från parkeringen till hotellet som jag minns det. Tog bara med det nödvändigaste till hotellet.

Om ni ska resa vidare och ha Arezzo som slutdestination skulle jag nog ta in på ett hotell längst Garda sjön. Tror det är smidigare än att åka in i Verona.

På samma resa tog jag in på ett B&B i Verona så jag spenderade några timmar där en eftermiddag/kväll och åkte vidare dagen efter mot nya destinationer. Såg Aida på den gamla Amfiteatern. Det är ett måste om man är där. Men med små barn kanske det inte är att rekommendera. Det är nog väldigt långtråkigt för dem.

Drick vin i Verona! Valpolicella, Ripasso och Amarone! Besök Gardasjön! Gå på Opera i Verona om ni lyckas timea det!

Tro mig när jag säger att jag funderat både en och två gånger om detta är galenskap med så små barn. Samtidigt hade jag och min sambo som mantra att vi inte skulle avstå från att göra saker bara för att vi fick barn. Det kan bli riktigt bedrövligt om ungarna inte är nöjda men finns också en chans att det går helt okej... :)
Det är ju bara ta med en massa snacks, dryck osv samt emellanåt kanske en vuxen får hoppa bak, klappa lite, visa greta gris i mobilen osv. Har aldrig varit något problem för oss att åka längre sträckor. Barnen är nu 3 och 5. Man får ta en bensträckare och en glass emellanåt.
Låter som en grym resa! Sugen på liknande själv men får vänta till nästa år pga uppbokad sommar.

Ang Garda. Bodde i Malcesine ett par nätter. Trevligt. Åkte runt sjön ett par gånger och fick en bra feeling för "Riva del Garda" där det kändes som att det hängde ett annat klientel med lite vindsurfare, sup:are osv. Kolla upp det! I norra delen av sjön. Edit: Det kan vara Torbole jag menar. Blir lite osäker. Båda ligger i norra delen och växer ihop liksom. Edit igen: Efter lite googlande verkar det trots allt vara Riva del Garda jag menar. :D

Det man framför allt får göra avkall på när man reser med barn är "vuxengrejer" typ opera-förslaget ovan. Sånt tröttnar de ju på efter tre sekunder. :)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp