• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar ner till Nice i sommar, behöver tips!

jamesfranco

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Familjen har hus i Nice, Frankrike.
I sommar så blir det första gången som jag och min sambo tar cabben och bilar ner.

Ska bli riktigt spännande och hoppas få se lite fina platser på vägen dit och hem.
Tänkte be er som rest neråt i Europa om tips, tips på platser som bör besökas, kanske vägar som bör upplevas etc.
Vi planerar att vara runt 5-6 nätter i Nice men kommer åka över till norra Italien iallafall ett par nätter.
Vi har två veckor som vi tänkt spendera på denna resa.


Kom med era bästa tips :)
Tack på förhand!
 

Tokka

Silver
2-Faktor
När vi körde ned senast så stannade vi i Gruyères för att sen ta oss ned till Antibes via Turin.

Jag hade inga förväntningar alls på Gruyères, då det var frun som valt resmål. Men riktigt trevligt ställe med ost, choklad, medeltid och Alien. Sen var det trevlig körning därifrån ned till rivieran.
 

Bally

Basic
Gjorde en resa förra sommaren med tjejen.

Våra highlights var:
Grossglockner passet - sjukt fin väg, otroliga vyer. Vi stannade till i byn som låg precis nedanför passet för en natt (körandes från Österike mot Italien), otroligt vacker by. Besök gärna Zell am see samtidigt.

Lucca: gammal vacker italiensk stad. Inte alls så turistigt som Pisa. Pisa var kul för tornet men inget mer, man är klar på 30 min.

Annecy: Mycket vacker stad som ligger på vägen från Nice upp mot Geneve

Stuttgart: Porsche museum. Galet bra om man gillar bilar.


Stört besvikelse var Verona. Riktig jävla turistfälla.
 

jamesfranco

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
När vi körde ned senast så stannade vi i Gruyères för att sen ta oss ned till Antibes via Turin.

Jag hade inga förväntningar alls på Gruyères, då det var frun som valt resmål. Men riktigt trevligt ställe med ost, choklad, medeltid och Alien. Sen var det trevlig körning därifrån ned till rivieran.
Ska absolut skrivas upp. Ligger nära Geneve som vi även vill till, tack!
 

jamesfranco

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Gjorde en resa förra sommaren med tjejen.

Våra highlights var:
Grossglockner passet - sjukt fin väg, otroliga vyer. Vi stannade till i byn som låg precis nedanför passet för en natt (körandes från Österike mot Italien), otroligt vacker by. Besök gärna Zell am see samtidigt.

Lucca: gammal vacker italiensk stad. Inte alls så turistigt som Pisa. Pisa var kul för tornet men inget mer, man är klar på 30 min.

Annecy: Mycket vacker stad som ligger på vägen från Nice upp mot Geneve

Stuttgart: Porsche museum. Galet bra om man gillar bilar.


Stört besvikelse var Verona. Riktig jävla turistfälla.
Tack för tipsen! Ska kolla upp allt! 🙏
Hunnit kolla upp grosslockner passet som jag gärna kör, Zell am såg också magiskt ut!
 

Marli

Basic
Sjöarna i norra Italien (Como, Garda, Maggiore) är trevliga områden, finns såklart hur många ställen som helst att besöka. Byn Stresa vid Maggiore har några riktigt fina hotell.

Vindistriktet Franciacorta norr om Milano är fint, här görs mousserande enligt traditionell metod (Champagne). Bo på Locanda Dossello, aldossello.com
 

jamesfranco

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Sjöarna i norra Italien (Como, Garda, Maggiore) är trevliga områden, finns såklart hur många ställen som helst att besöka. Byn Stresa vid Maggiore har några riktigt fina hotell.

Vindistriktet Franciacorta norr om Milano är fint, här görs mousserande enligt traditionell metod (Champagne). Bo på Locanda Dossello, aldossello.com
Tack för tipsen!
Vi ska sätta oss på söndag och gå igenom dom alla 🙏
 
Hade undvikit Toscana och inlandet sommartid. Det är bara olidligt varmt. Mitt fokus hade varit franska och italienska kusten med undantag för sjöarna i norra Italien och kanske någon avstickare vid sämre väderlek eller utforska inlandsområden vid hem eller ditresa. Hade t ex hellre bilar runt Toscana på hösten än under sommartid.

Utforska Korsika, Sardinien och Elba från italienska eller franska sidan. Antingen över från Nice, Genua eller Livorno (Piombino -Elba).

Kör ner till Italien via sjöarna från Österrike/Schweiz eller hem den vägen.

Gör bara en grov plan och ta dagarna som de kommer. Stanna någon dag extra om ni hittar något ställe som ni trivs på.

Skulle inte lägga flera timmars bilkörning för att köra via något specifikt välkänt bergspass. De är ofta väldigt överreklamerade och stör resans flow många gånger med mat och övernattningar.

Överväg biltåg ner om ni tänkt köra runt mycket i dagsetapper. Sedan kör ni hem eller boka hemresa. T ex Hamburg- München. Ta en övernattning på tåget och slipp köra 80 mil autobahn enkel väg med bränsle och mat. Kom ner mer utvilad.

Från München kan ni välja väg ner mot Italien och Frankrike beroende på hur bråttom ni har. På ett par timmar är man nere i Verona trakten och några timmar senare når man Genua via autostradan från Milano och sedan ligger hela italienska och franska rivieran öppen.
 

Roxen

Basic
Hade undvikit Toscana och inlandet sommartid. Det är bara olidligt varmt. Mitt fokus hade varit franska och italienska kusten med undantag för sjöarna i norra Italien och kanske någon avstickare vid sämre väderlek eller utforska inlandsområden vid hem eller ditresa. Hade t ex hellre bilar runt Toscana på hösten än under sommartid.

Utforska Korsika, Sardinien och Elba från italienska eller franska sidan. Antingen över från Nice, Genua eller Livorno (Piombino -Elba).

Kör ner till Italien via sjöarna från Österrike/Schweiz eller hem den vägen.

Gör bara en grov plan och ta dagarna som de kommer. Stanna någon dag extra om ni hittar något ställe som ni trivs på.

Skulle inte lägga flera timmars bilkörning för att köra via något specifikt välkänt bergspass. De är ofta väldigt överreklamerade och stör resans flow många gånger med mat och övernattningar.

Överväg biltåg ner om ni tänkt köra runt mycket i dagsetapper. Sedan kör ni hem eller boka hemresa. T ex Hamburg- München. Ta en övernattning på tåget och slipp köra 80 mil autobahn enkel väg med bränsle och mat. Kom ner mer utvilad.

Från München kan ni välja väg ner mot Italien och Frankrike beroende på hur bråttom ni har. På ett par timmar är man nere i Verona trakten och några timmar senare når man Genua via autostradan från Milano och sedan ligger hela italienska och franska rivieran öppen.
Kan bara instämma, riktigt vassa tips. Är själv nere en sväng just nu :)
 
Hade undvikit Toscana och inlandet sommartid. Det är bara olidligt varmt. Mitt fokus hade varit franska och italienska kusten med undantag för sjöarna i norra Italien och kanske någon avstickare vid sämre väderlek eller utforska inlandsområden vid hem eller ditresa. Hade t ex hellre bilar runt Toscana på hösten än under sommartid.

Utforska Korsika, Sardinien och Elba från italienska eller franska sidan. Antingen över från Nice, Genua eller Livorno (Piombino -Elba).

Kör ner till Italien via sjöarna från Österrike/Schweiz eller hem den vägen.

Gör bara en grov plan och ta dagarna som de kommer. Stanna någon dag extra om ni hittar något ställe som ni trivs på.

Skulle inte lägga flera timmars bilkörning för att köra via något specifikt välkänt bergspass. De är ofta väldigt överreklamerade och stör resans flow många gånger med mat och övernattningar.

Överväg biltåg ner om ni tänkt köra runt mycket i dagsetapper. Sedan kör ni hem eller boka hemresa. T ex Hamburg- München. Ta en övernattning på tåget och slipp köra 80 mil autobahn enkel väg med bränsle och mat. Kom ner mer utvilad.

Från München kan ni välja väg ner mot Italien och Frankrike beroende på hur bråttom ni har. På ett par timmar är man nere i Verona trakten och några timmar senare når man Genua via autostradan från Milano och sedan ligger hela italienska och franska rivieran öppen.

Vad kostar biltåget Hamburg-Verona med en normal bil och två personer i sov vagn? Jag försökte kolla online men fick inte fram ett pris. Brukar bila hela vägen till Italien men kan tänka mig slippa Tyskland i år.
 
Vad kostar biltåget Hamburg-Verona med en normal bil och två personer i sov vagn? Jag försökte kolla online men fick inte fram ett pris. Brukar bila hela vägen till Italien men kan tänka mig slippa Tyskland i år.

Betalade 278 Euro München- Hamburg slutet av September för hemresan på några av de sista om inte sista biltåget för säsongen. Bokade sista minuten. Resan ner var planerad och där var priset runt 230- 240 Euro. Hittar inte uppgifterna på det senare i mailen tyvärr. Delad sovkupé och en person sensommar hösten innan Covid.

Man delar kupé med fyra andra. Kort beskrivet checkar man in på tågstationen och kör igenom en biljettlucka. Från incheckningsområdet kör man sedan in på själva tågstationen och dirigeras upp på bilvagnarna. Rekommenderar att inte ta med något in på tåget mer än tandborsten i fickan och kläderna man har på sig. I själva kupén finns fyra sittplatser som man relativt kort efter avgång bäddar om till sovbritsar. Tågvagnarna är gamla så de är en återblick till tåg på gamla tiden. Man sover helt ok, men det är långt ifrån lyx. Finns ingen restaurangvagn ombord och det behövs inte eller på den sträckan.

Nu ser jag att man har stängt bokningen för första delen av sommaren och kölistorna fulla, vilket inte är särskilt förvånande, med tanke på flygkaoset, höga priser på flygbiljetter etc.

Man får bevaka det där lite. Jag har än så länge inte gjort upp några planer. Det är fel tid att vara spontan verkar det som. Worst case kör man bara ner bilen och hem igen om man kan vara borta tillräckligt länge sammanhängande. Det ser ut att vara svårt ta en flygbiljett spontant hem och tillbaka igen om det skulle behövas. Pre covid var det inget bekymmer. Det är bara att acceptera att det är nya tider och anpassa sig.

Bilturism kan nog få ett uppsving 2022 trots höga bränslekostnader.

"Dear customers,

the Urlaubs-Express is currently experiencing the biggest rush of customer enquiries in its history. Numerous trains for the summer season are fully booked. The waiting lists are also full. We are very pleased about the great interest and thank all our guests and interested parties for their trust! Due to the huge interest, we can no longer accept new bookings from June 11th until at least June 25th. Should capacities become available afterwards, we will of course offer them online again. Thank you for your understanding."

 

jamesfranco

Guld
Friends Of KS
2-Faktor
Hade undvikit Toscana och inlandet sommartid. Det är bara olidligt varmt. Mitt fokus hade varit franska och italienska kusten med undantag för sjöarna i norra Italien och kanske någon avstickare vid sämre väderlek eller utforska inlandsområden vid hem eller ditresa. Hade t ex hellre bilar runt Toscana på hösten än under sommartid.

Utforska Korsika, Sardinien och Elba från italienska eller franska sidan. Antingen över från Nice, Genua eller Livorno (Piombino -Elba).

Kör ner till Italien via sjöarna från Österrike/Schweiz eller hem den vägen.

Gör bara en grov plan och ta dagarna som de kommer. Stanna någon dag extra om ni hittar något ställe som ni trivs på.

Skulle inte lägga flera timmars bilkörning för att köra via något specifikt välkänt bergspass. De är ofta väldigt överreklamerade och stör resans flow många gånger med mat och övernattningar.

Överväg biltåg ner om ni tänkt köra runt mycket i dagsetapper. Sedan kör ni hem eller boka hemresa. T ex Hamburg- München. Ta en övernattning på tåget och slipp köra 80 mil autobahn enkel väg med bränsle och mat. Kom ner mer utvilad.

Från München kan ni välja väg ner mot Italien och Frankrike beroende på hur bråttom ni har. På ett par timmar är man nere i Verona trakten och några timmar senare når man Genua via autostradan från Milano och sedan ligger hela italienska och franska rivieran öppen.
Tack!
Ska kolla ikväll, biltåget lät intressant men synd på fullbokningen.
 
Tack!
Ska kolla ikväll, biltåget lät intressant men synd på fullbokningen.

Ser faktiskt ut att finnas platser i juni den 15:e och 29:e och sedan i början på augusti (6:e) och framåt.

Testade att göra en bokning utan att gå hela vägen så det är igen bekräftelse på att platser finns.

För två personer strax 600 euro nu i juni. Juli gick inte att boka alls. Det är nog bekräftat fullt helt enkelt.

Testade även boka en hemresa sent på säsongen i slutet av september och det var strax över 300 euro för en person.

Dra av eller lägg till drygt 100- 130 euro per person från priserna ovan.

Var noga att sätta mått som accepteras i bokningssystemet på bilen och välj rätt destination där biltåget stannar. Annars kommer ni inte vidare.

Jag betalde med appen transferwise. Enkelt, snabbt och smidigt.

Tyskarna ligger lite efter med betalningslösningar.

Har nästan lust att köra ner bilen och lämna den där över sommaren. Nästa problem är då att lösa en säker parkering där bilen skyddas från vädrets element nära någon strategiskt bra flygplats på olika destinationer. Sedan kör man hem bilen till hösten. Pre covid hade jag gjort det. Nu vet jag inte med tanke på allt strul med flyg man läser om nu.
 
Senast ändrad:
Topp