Robbie
Basic
Tänkte jag skulle slänga ihop en liten tråd om hur min första erfarenhet kring import var..
Såg att frågor dykt upp nyligen i "OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?"
Eftersom jag tidigare har noll erfarenhet kring import så tänkte jag att jag slänger ihop en tråd om hur jag upplevde allt.
Kl. 06.00 - Fredag 26/2 :
Jag och en vän sätter oss på tåget mot CPH Airport.
Anländer till flygplatsen, lite kaffe osv för att bli människa...
Kl. 08.55
Flyget lyfter mot vår destination München
(Plats vid exit utgången, skönt att kunna sträcka på benen )
Kl. 10.30
Anländer till München
Hoppar av flyget och sätter oss på tåget på flygplatsen och rör oss in mot München...
Kl. 11.15
45 minuter senare så hoppar vi av vid stationen Olympiazentrum. Och vad ligger vid den stationen mer för kul...
Bmw museum samt deras fabrik (Tyvärr hann vi inte besöka)
Kl. 11.25
5 minuters promenad ifrån tågstationen, Olympiazentrum, kommer vi fram till bilhandlaren.
Avalon Premium Cars (Land Rover och Jaguar auktoriserad handlare)
Man blev inte lite sugen på att gå in hos handlarna som låg bredvid... Porsche Center och Bentley!
När vi kommer fram så tas vi emot väl, säljaren som vi fick hjälp av och som vi haft kontakt med innan resan talade god engelska.
Går igenom bilen, provkör, känner och klämmer lite. Allt var fint och över förväntan. Skicket var precis som beskrivit av säljaren så man blev inte besviken.
Kl. 13.00
Ringer upp banken i Sverige och berättar att allt är grönt och att dom kan göra överföringen till bilhandlaren.
En expressbetalning som gör att pengarna syns efter endast ett par minuter hos den tyska banken.
Pengarna är överförda och bilhandlaren ringer till den tyska skyltmakaren och berättar att han behöver exportskyltar.
Vi sätter oss ner i "vänthallen" hos handlaren och tar en god kopp kaffe och tuggar i oss lite Milka choklad och väntar på att skyltarna skall dyka upp.
Cirka en timme senare är dom levererade, på med skyltarna och iväg.
Då är klockan 15.00 och vi sitter i bilen påväg hemåt igen.
Vad blev det för bil då?
En Range Rover Evoque SD4 -2015.
Autobahn
Vad kostade kalaset runt omkring då?
Flyg/Transport/Mat: Cirka 1500kr
Diesel: 1000kr
Båt: 1000kr
Försäkring på bilen i Tyskland /1mån i Sverige: 3000kr
Ursprungskontroll: 600kr
Registrerings - Kontrollbesiktning: 2300kr
= 9.400kr
Bilens pris i Tyskland jämfört med Sverige, cirka 20 % billigare + mer utrustning.
Allting gick mycket smidigt och jag kommer absolut göra om det.
Jag har tidigare tänkt att det var mycket omständigt och hade höga kostnader runtom, men så är inte fallet.
Det känns tryggt att bilen är inköpt hos auktoriserad Land Rover handlare samt har nybilsgaranti till 2018.
Hoppas att denna tråd kan vara till eventuell framtida hjälp hos andra bil och import intresserade.
Såg att frågor dykt upp nyligen i "OT: Bilar - Vad sportar ni för bil?"
Eftersom jag tidigare har noll erfarenhet kring import så tänkte jag att jag slänger ihop en tråd om hur jag upplevde allt.
Kl. 06.00 - Fredag 26/2 :
Jag och en vän sätter oss på tåget mot CPH Airport.
Anländer till flygplatsen, lite kaffe osv för att bli människa...
Kl. 08.55
Flyget lyfter mot vår destination München
(Plats vid exit utgången, skönt att kunna sträcka på benen )
Kl. 10.30
Anländer till München
Hoppar av flyget och sätter oss på tåget på flygplatsen och rör oss in mot München...
Kl. 11.15
45 minuter senare så hoppar vi av vid stationen Olympiazentrum. Och vad ligger vid den stationen mer för kul...
Bmw museum samt deras fabrik (Tyvärr hann vi inte besöka)
Kl. 11.25
5 minuters promenad ifrån tågstationen, Olympiazentrum, kommer vi fram till bilhandlaren.
Avalon Premium Cars (Land Rover och Jaguar auktoriserad handlare)
Man blev inte lite sugen på att gå in hos handlarna som låg bredvid... Porsche Center och Bentley!
När vi kommer fram så tas vi emot väl, säljaren som vi fick hjälp av och som vi haft kontakt med innan resan talade god engelska.
Går igenom bilen, provkör, känner och klämmer lite. Allt var fint och över förväntan. Skicket var precis som beskrivit av säljaren så man blev inte besviken.
Kl. 13.00
Ringer upp banken i Sverige och berättar att allt är grönt och att dom kan göra överföringen till bilhandlaren.
En expressbetalning som gör att pengarna syns efter endast ett par minuter hos den tyska banken.
Pengarna är överförda och bilhandlaren ringer till den tyska skyltmakaren och berättar att han behöver exportskyltar.
Vi sätter oss ner i "vänthallen" hos handlaren och tar en god kopp kaffe och tuggar i oss lite Milka choklad och väntar på att skyltarna skall dyka upp.
Cirka en timme senare är dom levererade, på med skyltarna och iväg.
Då är klockan 15.00 och vi sitter i bilen påväg hemåt igen.
Vad blev det för bil då?
En Range Rover Evoque SD4 -2015.
Autobahn
Vad kostade kalaset runt omkring då?
Flyg/Transport/Mat: Cirka 1500kr
Diesel: 1000kr
Båt: 1000kr
Försäkring på bilen i Tyskland /1mån i Sverige: 3000kr
Ursprungskontroll: 600kr
Registrerings - Kontrollbesiktning: 2300kr
= 9.400kr
Bilens pris i Tyskland jämfört med Sverige, cirka 20 % billigare + mer utrustning.
Allting gick mycket smidigt och jag kommer absolut göra om det.
Jag har tidigare tänkt att det var mycket omständigt och hade höga kostnader runtom, men så är inte fallet.
Det känns tryggt att bilen är inköpt hos auktoriserad Land Rover handlare samt har nybilsgaranti till 2018.
Hoppas att denna tråd kan vara till eventuell framtida hjälp hos andra bil och import intresserade.
Senast ändrad: