• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

FlipSwede

Rolex
Inte varje dag man springer pa en sadan bakom macken.....
 

Bilagor

  • 20220727_132036.jpg
    20220727_132036.jpg
    1.4 MB · Visningar: 13

FlipSwede

Rolex
Den har ju faktiskt luft i bakdäcket så den kommer renoveras så småningom.

-Bill, 86 år, sagt så i 35 år.
Ja dom gubbarna borjar do bort,om de inte redan gjort sa. Och da aker allt till Stena Fragmentering for att bli kinesbilar....
For barnen har NOLL intresse av pappas samling av rostigt skrot. Hellre $350 per bil an att se skiten ytterligare en dag.

Kan inte rakna hur manga ganger jag fragat om nagot som faktiskt varit raddningsbart/bra reservdelar for nagon varit tillsalu och fatt svaret...

"My grandkids might want to restore 'em sum day .." och nu 10ar senare star de kvar pa samma plats men har sjunkit ytterligare 10cm ner i marken...
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor

Vet inget om just den nya men hade väldigt gärna haft en Multivan. För dyr som andrabil för mig så vi åker runt i en gammal Caravelle extra long av enklaste sort som är sjukt trist men löjligt praktisk. Kört badkar, moped, 6 st mountainbikes osv osv i den, det är svårt i en suv.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Vet inget om just den nya men hade väldigt gärna haft en Multivan. För dyr som andrabil för mig så vi åker runt i en gammal Caravelle extra long av enklaste sort som är sjukt trist men löjligt praktisk. Kört badkar, moped, 6 st mountainbikes osv osv i den, det är svårt i en suv.
Ja den verkar sjukt praktisk
Är ju numera baserad på passats plattform så mer personbilslik.

Provkörde en och blev positivt överraskad.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor

BadkarsPiraten

Vacheron
Ja dom gubbarna borjar do bort,om de inte redan gjort sa. Och da aker allt till Stena Fragmentering for att bli kinesbilar....
For barnen har NOLL intresse av pappas samling av rostigt skrot. Hellre $350 per bil an att se skiten ytterligare en dag.

Kan inte rakna hur manga ganger jag fragat om nagot som faktiskt varit raddningsbart/bra reservdelar for nagon varit tillsalu och fatt svaret...

"My grandkids might want to restore 'em sum day .." och nu 10ar senare star de kvar pa samma plats men har sjunkit ytterligare 10cm ner i marken...
Tyvärr är det så.
De bästa är de som faktiskt insett att de aldrig kommer göra något åt skiten och skickar det till en entusiast för en liten summa pengar.
Fyfan vad jag avskyr drömmarna som sitter på ett bra renoveringsobjekt och så sitter dom bara och tittar på Fotboll på TV hela dagarna och pillar rent naveln istället för att renovera objektet.
Så många gånger man sett bilar med otrolig räddningspotential gå från bra objekt till en skilsmässo-renovering på bara några år pga sådant folk…
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
En (Svensson) SUV är ju pytteliten jämfört med en V70 så självklart är den pytteliten jämfört med en buss :D
och svaret är ju att man köper den för att den är ball men skyller på att man behöver en till sätesrad...

Mm var faktiskt jäkligt tyst o bekväm också.
En style med lite tillval hamnat ju på 7-800K så förstår att dom inte är helt vanliga
Kalas-andrahandsvärde dock så det blir inte så farligt ändå om man kan ordna vettig ränta. En kompis köpte precis en 6 år gammal beggad Multivan för 412k. Det var flera som i princip slogs om den...
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
och svaret är ju att man köper den för att den är ball men skyller på att man behöver en till sätesrad...


Kalas-andrahandsvärde dock så det blir inte så farligt ändå om man kan ordna vettig ränta. En kompis köpte precis en 6 år gammal beggad Multivan för 412k. Det var flera som i princip slogs om den...
Jag gillar min suv men är kassa utrymmen i bagaget pga fetingbatteriet till hybriden
490 L ca.

Har två hundar nu så GLEn måste lämna r valpen växt upp.

Dock oslagbar hybrid.. kommer Uppsala-Arlanda ToR på bara el i motorvägsfart runt 120-130

Man sitter ju lika högt i Multivanen så ingen fara. Det enda dåliga är att det inte finns fyrhjulsdrift på hybriden samt att den har kass räckvidd o liten bensintank
 

M3a

Cartier
2-Faktor
Jag jobbar med Volkswagen och har precis kört 50mil ner till Västkusten med nya Volkswagen multivan. Praktiskt och rymlig men känns väldigt plastig jämförbart med gamla multivan. Ekonomin däremot är galet bra! Vi åkte 6 pers med packning och startade utan el i batteriet och med en snittfart på 87km/h så lyckades jag köra bilen på 0.67/l vilket jag tror är mindre än vad som är angivet i bränsledeklarstionen på ren bensin körning. Schysst bil men hade gärna önskat en större bensinmotor vid omkörning men pigg med el.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag jobbar med Volkswagen och har precis kört 50mil ner till Västkusten med nya Volkswagen multivan. Praktiskt och rymlig men känns väldigt plastig jämförbart med gamla multivan. Ekonomin däremot är galet bra! Vi åkte 6 pers med packning och startade utan el i batteriet och med en snittfart på 87km/h så lyckades jag köra bilen på 0.67/l vilket jag tror är mindre än vad som är angivet i bränsledeklarstionen på ren bensin körning. Schysst bil men hade gärna önskat en större bensinmotor vid omkörning men pigg med el.
Låter ju kanon.
Jag har ingen gammal att jämföra med men jämför man med transporter o caddy känns det som rena lyxen.

Dock byter jag ner från merca men upp när det gäller plats
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
990AEE6F-DF64-42BF-BF19-9A52E47075AA.jpeg

Tvättat bilen vilket sker allt för sällan. Tyvärr syns massa smårepor och stenskott när den är tvättad… :(

Nästa bil ska ha annan färg… Är det grå/silver metallic som är bäst ur aspekten att slippa se skiten?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Lite trist färg men roligare än att se repor och stenskott:) Misstänker att svart är bland de sämsta färgerna… snygg men opraktisk
Silver eller mörkgrå metallic är allra bäst.

Svart funkar aldrig. Är det blött blir den smutsig och är det torrt blir den dammig. Finns inget väder utomhus som inte smutsar ner svart….
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Silver eller mörkgrå metallic är allra bäst.

Svart funkar aldrig. Är det blött blir den smutsig och är det torrt blir den dammig. Finns inget väder utomhus som inte smutsar ner svart….
Svart är så snyggt när den är ren och skadefri men om barnen drar med fingret (och bilen inte är nytvättad) ser man ju små repor efteråt. Känns så oerhört känslig. Och som du säger. Den är nästan aldrig ren… :D

Silver är väldigt tråkig på de flesta bilar, men om gråmetallic funkar är iaf det snyggt :)
 

Admm

KS Explorers Club
Tjena!
Jag har som ambition att köpa min första bil nu till hösten/vintern.
Är livrädd för alla servicekostnader och reperationer som jag har hört om för vissa bilar, och utifrån det så letar jag efter en bil som "har ryktet" att bara "gå och gå", ifall ni förstår vad jag menar 😅

Gärna en bil som platsar i prisspannet 40-100tkr.
Är det någon som har en rekommendation på antingen bilmärke eller bilmodell som jag bör titta närmare på så tar jag tacksamt emot varje input jag kan få 🙏
Tack så mycket på förhand!
 
Topp