Laddar...
Nymans Ur 1851

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Diskussion i 'Lifestyle' startad av Chuck, 3 november 2012.

1. Bjoerlin76

Bjoerlin76 X-Wing Pilot

Från:
    Sigtuna, Stockholm
  2. par

par AT-AT driver

Det kommer garanterat, blir magiskt

krämbulle gillar detta.
  3. Bjoerlin76

Bjoerlin76 X-Wing Pilot

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Jag vill gifta mig med honom. Det känns som vi är bästa kompisar. Och så älskar han 911or. Som han sa om motorplaceringen: "How can it be wrong, when it feels just so right?"

Veratio och par gillar detta.
  4. steffe

steffe AT-ST driver

Hämtade denna skönhet idag, är mycket nöjd och glad! :)
    IMG_2702.JPG

Update: Har tagit bort bilden på bilen då regnumret syntes (med tanke på ökad säkerhet efter @Niklas tråkiga tråd..).
    Bild med redigerat reg nr på G, men det är en svart A-klass med AMG Night :)

Senast ändrad: 17 juli 2017
    Jimpa, Empa, RBJSWE och 21 andra gillar detta.
  5. Götlaborg

Götlaborg Tie Fighter pilot

Från:
    The sky
    Ska bli kul att se vad Nissan hittar på. Eller de kanske inte ens behöver hitta på något. :D

6. Rookie

Rookie Y-Wing pilot

@mmh Jag är rädd att @alfgren har rätt här. Jag köpte en 530i -08 förra året. Den hade fått allt möjligt utbytt runt 2010/2011. Efter att ha läst på diverse forum osv. trodde jag att problemet skulle vara löst, men oj vad fel jag hade.

Jag åkte ganska snabbt på att byta spridare + NOX-sensor. Knappast kul att bränna 27k direkt. NOX-sensorn verkar fortfarande ha problem, men vad jag har förstått, behöver den inte fungera. Den hjälper bara till att sänka förbrukningen, som redan är mer än acceptabel. Drar lätt runt på 0,8-0,9, med delvis inspirerad körning och mycket stadskörning.

Om jag skulle göra valet idag, skulle jag definitivt inte köpa en N53. Nu sitter jag dock med en, som jag dessutom lassat in massvis med pengar i. Försöker intala mig att så mycket är gjort och att den bör hålla nu, men det är endå en konstant oro över vad som ska gå åt h-e härnäst. På måndag ska den in och få ny olja i diffen - 4k. Knappast något som har med N53 att göra, men ändå tråkigt. Hade inte spridarna osv. gett sig och slukat 27k, hade oljan i diffen varit "roligare" och lättare att betala.

alfgren gillar detta.
  7. rdianat

rdianat Rebel soldier

Första gången jag besökte Porschemuséet blev jag riktigt besviken. De hade en tillfällig utställning för just transaxelbilarna, och även om de är coola kändes det måttligt intressant. Svor då lite över att borde ha valt Mercedesmuséet istället (hade begränsat med tid den dagen). Efter det besökte jag BMW i München, och det var lite blandade känslor. Rätt mycket fokus på nyförsäljning (coolt att glo lite på RR), men tyckte ändå muséet var bra. Gillade framförallt hur de hade ställt fram motorerna, och den gamla 7-serien som stod nonchalant parkerad på bottenvåningen. Sen var det dags för Mercedes i Stuttgart, la pièce de resistance! Tyckte det var riktigt jävla bra! De har verkligen fått med precis de bilar man vill se, och så lite till. Testade även simulatorn vilket var rätt skoj. Eftersom polaren jag var med inte hade besökt Porschemuséet klämde vi in en blixtvisit där också, men jag hade redan skruvat ner hans förväntningar rejält. Döm till min förvåning om det inte var mycket bättre rond 2! Den här gången hade de ingen tillfällig utställning, så jag tror det gjorde susen. Blev lite förvånad över att se Alain Prosts Honda McLaren där. Någon som vet om det fanns en Porschekoppling med den bilen? Det vi missade var att parkera i p-huset. Tydligen står det ett antal riktigt feta Porsche i garaget...

Summa summarum, om man gillar bilar är alla tre ställen värda ett besök! Kvar på listan är Ingolstadt och Zuffenhausen! @krämbulle har AMG ett riktigt museum där eller är det mer fråga om att vallfärda till en helig plats?

krämbulle och Chuck gillar detta.
  8. Chuck
    Trådstartare

Chuck AT-AT driver

Wolfsburgs fabriksrunda var ascoll!
    Ingolstadt ingen super höjdare

Bild från wolfsburg 10 år sen typ IMG_7153.JPG

rdianat gillar detta.
  9. rdianat

rdianat Rebel soldier

Ok, tack för info! Är det alltså en runda i själva fakbriken / tillverkningsområdet? Vore ju jävligt coolt att se. Det här med automation är ju sjukt fascinerande. Då ska jag lägga om prioriteringarna lite. ;)

Chuck gillar detta.
  10. Chuck
    Trådstartare

Chuck AT-AT driver

När jag var där så stod man på en station inne på området så hoppa man på ett tåg med lambo dörrar :D

Sen åkte man in genom fabriken och stannade till då&då så berättade guiden om olika processerna. Minns jag var mäkta imponerad!

BMW welts fabrikstur var rätt lång och inte lika genomtänkt.

rdianat gillar detta.
  11. Chuck
    Trådstartare

Chuck AT-AT driver

"Tåget" till höger :D IMG_7154.JPG

80s och rdianat gillar detta.
  12. mmh

mmh Stormtrooper

Tack för att du delar med dig av dina erfarenheter gällande denna modell. Det uppskattas, även om det inte var det jag ville höra;)

13. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

AMG, med museum, ligger väl i Affalterbach? Något norr om Stuttgart. Har dock inte varit där.

rdianat gillar detta.
  14. 80s

80s AT-ST driver

Från:
    Sveriges ursprung
    +1 hysterisk stajling. Säkert grym att köra men deisgnen på denna tror jag inte ens jag kommer gilla efter att tid passerat.
    Jag har för mig att även förra gt2rs rätt hysteriskt utseende.
    Gt2 "räcker"
    Haha :)

krämbulle gillar detta.
  15. krämbulle

krämbulle Tie Fighter pilot

Känner precis samma.

GT2 RS blir lite mycket 'Fast & The Furious'. Nya GT3 är perfekt i sin framtoning.

Säger dock inte att jag inte skulle vilja ha en RS! :D

rdianat och 80s gillar detta.
  16. hedbrg

hedbrg Y-Wing pilot

Hade 325xi coupe -12.
    Trevlig bil, lite slö i känslan men det hör till sugmotorn. Jag hade inga problem under året jag ägde den direkt men knackandet fanns bitvis där.

mmh gillar detta.
  17. jistanes

jistanes Rebel soldier

Apropå Porsche och fyrhjulsdrivna BMW...
    sitter och kollar på begagnade V70. ;) Nån som har erfarenhet av med vs utan laminerade rutor? Värt? Och hände det nåt värt att betala extra för i och med årsmodell 2014? Tack för att ni finns och trevlig lördagkväll på er alla.

Rearden gillar detta.
  18. par

par AT-AT driver

Sluta nu, ni låter som gamla kärringar :D

Laurentius, Fryken, 80s och 2 andra gillar detta.
  19. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Ja det sänker ljudnivån, dessutom är det trevligt att en tjuv inte kan ta sig in om man råkar glömma något inuti bilen.

Men avgörande på en begagnad bil? Tja, om du har en identisk med och en utan så kanske. Oftast brukar det ju inte vara så utan mera skillnder.

jistanes och krämbulle gillar detta.
  20. Aurum

Aurum Jag är så arg, så väldigt arg!

Tramshatt på att blanda klarlackad posörkolfiber med vanlig lack.

21. Kugghjul

Kugghjul Y-Wing pilot

ja
    ja
    ja
    du får bort vindljudet från fönstren = ökad lyxbilskänsla :)

precis, bara att köra vidare efter stöldförsök
    för mig var det avgörande
    bra även exakt i krockögonblicket, även om man blir mer svårräddad efteråt
    notera diskussion kring nyare volvos, vissa har ej laminerad bakruta? = sämre stöldskydd men en escape route

jistanes gillar detta.
  22. jistanes

jistanes Rebel soldier

Låter bra, det är maximal tystma™ jag vill ha :) tack!

23. Kugghjul

Kugghjul Y-Wing pilot

Ja, V70:n är rätt tyst, men välj hellre en Lexus LS om du inte behöver lastutrymmet. Rätt rimliga i pris runt 15 000 mil, kolla Tyskland!

jistanes gillar detta.
  24. 80s

80s AT-ST driver

Från:
    Sveriges ursprung
    Nu när gt2rs kommit ut rear de ut den gamla gt3häcken.. IMG_2282.jpg

krämbulle och par gillar detta.
  25. Bjoerlin76

Bjoerlin76 X-Wing Pilot

Från:
    Sigtuna, Stockholm
    Äääh..! Det blir ju lättare! :D Håller med till viss del, lite överdrivet/posörigt - men kanske ändå ger ett bruksvärde i lackade kolfiberdelar?

26. Sputniq

Sputniq Y-Wing pilot

Från:
    Göteborg
    Jag var nyligen på Hyundais fabrik i St Petersburg. Mycket modern och facinerande att se alla processerna och inte minst hela fabrikslayouten. Imponerande vad maskiner kan göra... :)

rdianat gillar detta.
  27. Kugghjul

Kugghjul Y-Wing pilot

28. Alexander

Alexander Rebel soldier

Från:
    Stockholm
    IMG_4032.JPG
    Polo atm. Hade dock inte sagt nej till att sporta bilen framför mig

cheesebrickz och Kugghjul gillar detta.
  29. rdianat

rdianat Rebel soldier

Någon här som har erfarenhet av E32 735i? Har hittat en lågmilad i riktigt fint skick, med endast en tidigare ägare. Manuell låda! :) Har googlat lite på vanliga fel osv., och konsensus verkar vara att M30-motorn är tämligen pålitlig, men det skadar ju inte att fråga här också.

30. alfgren

alfgren X-Wing Pilot

Främst rosten du ska se upp med. Allt annat går att byta hyffsat billigt. Motorer och dylikt är samma som i 3 och 5-serie. Är bilen fin ska du nästan köpa den oavsett :)

rdianat gillar detta.