• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

BadkarsPiraten

Vacheron
Men alltså...
http://www.pingens.se/p/interior-22/interior-clean-5l.html
Spädes 1:200, 1000 liter kostar alltså 485:-

https://www.apoteket.se/produkt/apoteket-babytval-250-ml-239926/
Spädes ej, kostar 156:-/litern, alltså 156 000:- för 1000 liter.

Detta innebär att barntvålen är 321,6 gånger dyrare än tex Interior clean.
Nästan all interiör-rengöring är alkalisk och du kan köpa mer eller mindre vad du vill. Men du har inte överlistat systemet genom att använda felaktiga produkter för ändamålet. I en barntvål har du ofta tex jordnötsolja och jag kan för mitt liv inte förstå varför man smetar in sin inredning med jordnötsolja eller annan fet och smetig komponent.

Aurums inredning behöver rengöras för att bli fin igen. Jag har själv ägt flera bilar med samma läder samt rekondat säkert ett tiotal genom åren, så jag kan med säkerhet säga att jag vet vad jag pratar om. Bmws Merino blir inte blankare än något annat när det nöts, det ser blankt ut för att någon har använt felaktiga produkter vid underhållet. Det ser man tydligt då även sätets sidor och andra delar som aldrig utsätts för slitage är precis lika hala som sittdel och insteg.

Du måste använda en svag alkalisk rengöring och en interiörsvamp/multisvamp samt en mjuk borste. Du ska inte använda något annat än detta, det är det enda rätta sättet att underhålla alla skinninredningar i modern tid. Jag vet att det har diskuterats lite tidigare angående multisvampen, men den är helt klart överlägsen och branschstandard hos alla seriösa rekondare sen typ tio år tillbaka, så att den skulle vara för aggressiv eller något annat är bara fel.

Fast tittar du bakåt ganska många sidor så ser du min inredning.
Barntvål och hård borste. Fungerade perfekt!
Samt att jämföra stor dunk jämfört med liten behållare är som att jämföra olja på 1 liters dunk och 200L fat. Det går inte.
Jag köpte vanlig tvål (ej flytade) och täljde upp och hade ned i vatten. För en hel inredning gick 1/4 tvål åt, ett 4 pack kostade 20kr eller så på lokala butiken.
Så tekniskt sett 16 inredningar på 20kr.

Du säger att det är fel. Att det är olämpligt.
Men kom gärna förbi och känn på inredningen och sedab säg det en gång till.
Nu tror du bara. Nu tycker du bara. Notera det.
Jag förstår att det är din hobby. Det är inte min hobby. Rengöra inredning är skittråkigt.
Men jag tycker mitt sätt fungerade fantastiskt bra, mycket bättre än t.ex en meguiars flaska för 150kr. Så varför är det så himla fel?
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Svänger runt med denna :angel:
42559FF1-19BF-462A-9FDC-44E3FE3ED2E6.jpeg

Det sista 100% rätt BMW gjorde. Och en av 3 fullträffar dom någonsin gjort.
Fantastisk!
 
Fast tittar du bakåt ganska många sidor så ser du min inredning.
Barntvål och hård borste. Fungerade perfekt!
Samt att jämföra stor dunk jämfört med liten behållare är som att jämföra olja på 1 liters dunk och 200L fat. Det går inte.
Jag köpte vanlig tvål (ej flytade) och täljde upp och hade ned i vatten. För en hel inredning gick 1/4 tvål åt, ett 4 pack kostade 20kr eller så på lokala butiken.
Så tekniskt sett 16 inredningar på 20kr.

Du säger att det är fel. Att det är olämpligt.
Men kom gärna förbi och känn på inredningen och sedab säg det en gång till.
Nu tror du bara. Nu tycker du bara. Notera det.
Jag förstår att det är din hobby. Det är inte min hobby. Rengöra inredning är skittråkigt.
Men jag tycker mitt sätt fungerade fantastiskt bra, mycket bättre än t.ex en meguiars flaska för 150kr. Så varför är det så himla fel?

För att Meguiars är precis lika fel då det är en mackprodukt som kommer att göra större skada än nytta. Ofta innehåller den silikon med syftet att göra ytan blank och fet. Det är ett otyg som finns kvar sedan 80-talet och hör inte hemma i moderna tider.

Jag tror och tycker ingenting i den här frågan. Jag har full koll och vet vad det är som gäller, och om ni eller andra som läser i tråden vill ha en ren och fin inredning så finns det bara ett sätt att göra det på. :)
 
Senast ändrad:

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Dvs leasing är att föredra? :)
Skulle vilja påsta att det är helt avgörande beroende på hur mycket man tjänar samt hur mkt man åker.
Leasing är kass om du åker mkt, privatfinansiering är i regel bättre än förmånsbil med en lägre inkomst men kan vara förmånligt för höginkomsttagare.
Oftast bäst är väl att casha.
 

15202

Omega
Jag har precis köpt en BMW x5 å är mkt nöjd...

Dock gjorde jag en tabbe å förhandlade inte till mej vinterdäck å fälg å nu när jag kollar på nätet inser jag att de kommer bli ”svindyrr” hehe..

Min fråga:: jag har jättefina 19” dälgar på... när de är dags att byta till vinterdäck, är de möjligt att låta fälgarna sitta kvar å låta däckfirman vara byta sommarsäcken till vinterdäcken? eé d dyrt att höra så?

För så slipper ja köpa svindyra nya fälgar å ännu en uppsättning tpms-sensorer.... utan behöver bara köpa vinterdäck som monteras på befintliga fälgar
 

Chattras

Cartier
Jag har precis köpt en BMW x5 å är mkt nöjd...

Dock gjorde jag en tabbe å förhandlade inte till mej vinterdäck å fälg å nu när jag kollar på nätet inser jag att de kommer bli ”svindyrr” hehe..

Min fråga:: jag har jättefina 19” dälgar på... när de är dags att byta till vinterdäck, är de möjligt att låta fälgarna sitta kvar å låta däckfirman vara byta sommarsäcken till vinterdäcken? eé d dyrt att höra så?

För så slipper ja köpa svindyra nya fälgar å ännu en uppsättning tpms-sensorer.... utan behöver bara köpa vinterdäck som monteras på befintliga fälgar
Är väl ganska vanligt att folk har en uppsättning fälgar och sedan byter däck. Googla lite på "kränga däck" och din ort så hittar du säkert lite info.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Vintrar sliter hårt på bil och fälg.
Fundera på om du vill köra med dina fina fälgar på vintern. Försök i alla fall behandla dem med något mer permanent i sådant fall.

Brukar ligga på 1000-1500 att skifta däck, vilket du får betala 2ggr/år

Sen beroende på bredden på fälgen så kanske suv-anpassade vinterdäck kan bli svårt att hitta/alt dyrt.

Jag har precis köpt en BMW x5 å är mkt nöjd...

Dock gjorde jag en tabbe å förhandlade inte till mej vinterdäck å fälg å nu när jag kollar på nätet inser jag att de kommer bli ”svindyrr” hehe..

Min fråga:: jag har jättefina 19” dälgar på... när de är dags att byta till vinterdäck, är de möjligt att låta fälgarna sitta kvar å låta däckfirman vara byta sommarsäcken till vinterdäcken? eé d dyrt att höra så?

För så slipper ja köpa svindyra nya fälgar å ännu en uppsättning tpms-sensorer.... utan behöver bara köpa vinterdäck som monteras på befintliga fälgar
 

Ejnork

Cartier
Skulle vilja påsta att det är helt avgörande beroende på hur mycket man tjänar samt hur mkt man åker.
Leasing är kass om du åker mkt, privatfinansiering är i regel bättre än förmånsbil med en lägre inkomst men kan vara förmånligt för höginkomsttagare.
Oftast bäst är väl att casha.

Det där har jag koll på men frågan avsåg inte privatfinansiering utan företag : )
 
D

Deleted member 5780

Guest
Jag har precis köpt en BMW x5 å är mkt nöjd...

Dock gjorde jag en tabbe å förhandlade inte till mej vinterdäck å fälg å nu när jag kollar på nätet inser jag att de kommer bli ”svindyrr” hehe..

Min fråga:: jag har jättefina 19” dälgar på... när de är dags att byta till vinterdäck, är de möjligt att låta fälgarna sitta kvar å låta däckfirman vara byta sommarsäcken till vinterdäcken? eé d dyrt att höra så?

För så slipper ja köpa svindyra nya fälgar å ännu en uppsättning tpms-sensorer.... utan behöver bara köpa vinterdäck som monteras på befintliga fälgar
Oh the irony när du dissat mig för att jag kör Passat "och inte Audi el BMW", för att sen knappt ha råd med kompletta hjul till din megaSUV ;)
On topic: om du känner dig ok med att dina fina 19" blir grisiga av salt och slask så kör på. Det kommer kosta nån tusing extra att kränga däck varje säsong dock.
 

Exekys

Cartier
Jag har precis köpt en BMW x5 å är mkt nöjd...

Dock gjorde jag en tabbe å förhandlade inte till mej vinterdäck å fälg å nu när jag kollar på nätet inser jag att de kommer bli ”svindyrr” hehe..

Min fråga:: jag har jättefina 19” dälgar på... när de är dags att byta till vinterdäck, är de möjligt att låta fälgarna sitta kvar å låta däckfirman vara byta sommarsäcken till vinterdäcken? eé d dyrt att höra så?

För så slipper ja köpa svindyra nya fälgar å ännu en uppsättning tpms-sensorer.... utan behöver bara köpa vinterdäck som monteras på befintliga fälgar
Jag höll på sådär ett par år, och krängde på och av sulorna. Jag ruttnade ganska fort på det, framförallt för att det ALLTID tog en massa extra tid som jag aldrig hade när däckhelvetena skulle gullas med.
Mina 5 cent är att det känns rationellt att byta bara däcken, men det blir ett sabla meck i praktiken.
 

hook

Prince Philip
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Jag har precis köpt en BMW x5 å är mkt nöjd...

Dock gjorde jag en tabbe å förhandlade inte till mej vinterdäck å fälg å nu när jag kollar på nätet inser jag att de kommer bli ”svindyrr” hehe..

Min fråga:: jag har jättefina 19” dälgar på... när de är dags att byta till vinterdäck, är de möjligt att låta fälgarna sitta kvar å låta däckfirman vara byta sommarsäcken till vinterdäcken? eé d dyrt att höra så?

För så slipper ja köpa svindyra nya fälgar å ännu en uppsättning tpms-sensorer.... utan behöver bara köpa vinterdäck som monteras på befintliga fälgar

Gjort samma sak själv till min FD X5 - 17.
Köpte Nokian R2 suv RUN Flat, kostade 35k på fälg. Köper alltid med vinterdäck efter den missen :-(

20” såg små ut med.

5445C96B-2FB4-4EC2-8044-32EAF3B0FD91.png
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Måste köpa något bättre att åka i..
Jag har ju alltid haft åsikter och tyckande i denna tråd, kanske för att jag haft en hel del bilar och provkört det mesta... Men nu börjar jag bli less på mig själv i allt "velande". Var på G att slå till på en A6 Allroad -15 med all utrustning men inser att de 250k kanske är lite väl onödiga.. så nu lutar det åt nått mindre istället för kanske 150-170k. Bmw 320d x-drive -14 eller möjligen en Audi A4 från typ 14-15... Inser också att 4wd kan bli något onödigt då jag ser ut att flytta söderut. Är så jävla less på dyra verkstadsbesök ska tilläggas.. så man kanske ska kolla på en Kia eller nått istället ... Input?!:angel:
 
Senast ändrad:

15202

Omega
Tack för era tips om däck p fälg... kommer köpa dedikerade vinerfälgar efter era tips...

å @Carlf sunfpr lära dig skilja oå äpplen å päron... minns inte vad jag skrev men jag lessnade väll efter alla dina tråkiga kommentarer å ditt ständiga framhävande av din passat?? Aja i vilket fall tror jag de inte finns nån som gillar att betala 35k.... har inget att göra med att ha råd eller ej... bara sunt ekonomiskt tänkande..... Lite ”nyrikt” att inte våga/vilja erkänna att 35k faktiskt é en kostnad.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Tack för era tips om däck p fälg... kommer köpa dedikerade vinerfälgar efter era tips...

å @Carlf sunfpr lära dig skilja oå äpplen å päron... minns inte vad jag skrev men jag lessnade väll efter alla dina tråkiga kommentarer å ditt ständiga framhävande av din passat?? Aja i vilket fall tror jag de inte finns nån som gillar att betala 35k.... har inget att göra med att ha råd eller ej... bara sunt ekonomiskt tänkande..... Lite ”nyrikt” att inte våga/vilja erkänna att 35k faktiskt é en kostnad.
Nyrikt är att köpa en X5:a och inte ha cash över till vinterhjulen... :cigar:
 
Topp