• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

pankhurst

Omega
Godkväll, ska hämta ut min nya bil på tisdag(Tiguan Allspace). Fick tidigt preliminär leverans v12 nu till min fråga, hur hård kan man vara på handlaren på grund av så pass lång försening?
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Måste köpa något bättre att åka i..
Jag har ju alltid haft åsikter och tyckande i denna tråd, kanske för att jag haft en hel del bilar och provkört det mesta... Men nu börjar jag bli less på mig själv i allt "velande". Var på G att slå till på en A6 Allroad -15 med all utrustning men inser att de 250k kanske är lite väl onödiga.. så nu lutar det åt nått mindre istället för kanske 150-170k. Bmw 320d x-drive -14 eller möjligen en Audi A4 från typ 14-15... Inser också att 4wd kan bli något onödigt då jag ser ut att flytta söderut. Är så jävla less på dyra verkstadsbesök ska tilläggas.. så man kanske ska kolla på en Kia eller nått istället ... Input?!:angel:
Japaner skall ju vara problemfria. Är så nöjd med min Subaru Legacy att jag funderar på att köpa en Impreza som andrabil. Honda har ju även nöjda ägare, eller Lexus som tidigare nämnts.
 

Joakim

Sugen
2-Faktor
Precis hämtat ut en A6 2,0 Q, diesel, avant. Väldigt nöjd så här långt. Ingen sportbil, men känns bra både i tjänsten och inför sommarens tur till Frankrike
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Min xc70 bullrade mer än min v90 helt klart. Visst spelar däcken o akustikrutor in osv. Men jag upplever den som en mycket bättre bil rakt igenom på alla punkter förutom bagaget men föredrar större baksäte än bagage.
Även om v70 är en riktigt skottsäker och vettig bil. Tråkig men en fullträff för barnfamiljer. Står sig fortfarande i designen tycker jag.

Ja v70 är verkligen skittråkig på exakt varje punkt.
Men helt okej ändå. :)
 

Räven

Cartier
Måste köpa något bättre att åka i..
Jag har ju alltid haft åsikter och tyckande i denna tråd, kanske för att jag haft en hel del bilar och provkört det mesta... Men nu börjar jag bli less på mig själv i allt "velande". Var på G att slå till på en A6 Allroad -15 med all utrustning men inser att de 250k kanske är lite väl onödiga.. så nu lutar det åt nått mindre istället för kanske 150-170k. Bmw 320d x-drive -14 eller möjligen en Audi A4 från typ 14-15... Inser också att 4wd kan bli något onödigt då jag ser ut att flytta söderut. Är så jävla less på dyra verkstadsbesök ska tilläggas.. så man kanske ska kolla på en Kia eller nått istället ... Input?!:angel:
Blicka österut.
D339F358-23E5-4D5D-8AE3-A40E4DCEE604.gif
 

joca

Patek
2-Faktor
Pros & Cons med Porsche Cayman S 2009 med PDK/319hp?
Mycket intresserad men svåra att hitta..

Hur är skillnaden mot Cayman R?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Japaner skall ju vara problemfria. Är så nöjd med min Subaru Legacy att jag funderar på att köpa en Impreza som andrabil. Honda har ju även nöjda ägare, eller Lexus som tidigare nämnts.
Det är ju inte så att det drar i baguetten så att säga... Är ute efter nått med god driftsekonomi men som ändå kan vara lite rolig att köra, därav att 3-serien låg väl till pass. Hittar inte så mycket kul och som inte gått över jävligt långt och är hyfsat nytt för 150-170k så det känns ju som att man får gå upp lite..
Kombi btw, är ett krav.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Lexus kanske kan vara något? ingen aning vad man ska kolla på eller hur de är att leva med. Misstänker dock att det är skapligt problemfritt med tanke på Ägarna av Lexus...
Finns få Lexus kombi att välja på :/ Då hamnar man på suven och med de pengar jag tänkt att lägga så får man en gammal suv och det är inte aktuellt :/
 

Räven

Cartier
Det är ju inte så att det drar i baguetten så att säga... Är ute efter nått med god driftsekonomi men som ändå kan vara lite rolig att köra, därav att 3-serien låg väl till pass. Hittar inte så mycket kul och som inte gått över jävligt långt och är hyfsat nytt för 150-170k så det känns ju som att man får gå upp lite..
Kombi btw, är ett krav.
Honda Accord.
 

Tapiren

Cartier
Privatleasa. Bra eller anus? Tips?
Småbarnsfamilj
Generellt sätt är det väl förvånansvärt bra, ofta kostar det ju lite mer än att köpa motsvarande bil men det finns ju fördelar, man behöver inte oroa sig över andrahandsvärdet eller oförutsedda kostnader. Men med småttingar som kanske sliter och drar i saker... det finns ju en risk att man får betala för eventuellt överslitage när bilen lämnas tillbaka.

Min hustrus bil är snart två år gammal och det finns inte en rak panel på karossen, alla fälgar är kantstötta och allt inom en armlängds avstånd från förarplatsen har fläckar av nagellack i olika nyanser. Hade det varit en privaleasad bil hade det antagligen slutat med att vi fått sälja huset den dagen den lämnades tillbaka.

Måste köpa något bättre att åka i..
Jag har ju alltid haft åsikter och tyckande i denna tråd, kanske för att jag haft en hel del bilar och provkört det mesta... Men nu börjar jag bli less på mig själv i allt "velande". Var på G att slå till på en A6 Allroad -15 med all utrustning men inser att de 250k kanske är lite väl onödiga.. så nu lutar det åt nått mindre istället för kanske 150-170k. Bmw 320d x-drive -14 eller möjligen en Audi A4 från typ 14-15... Inser också att 4wd kan bli något onödigt då jag ser ut att flytta söderut. Är så jävla less på dyra verkstadsbesök ska tilläggas.. så man kanske ska kolla på en Kia eller nått istället ... Input?!:angel:
Lexus RX kanske? Jag har flera bekanta som köpt sådana på min inrådan, när kvalitet varit deras främsta önskemål.
 

Räven

Cartier
Type S...mkt bra bil med trevligt utseende med tycker jag. Men visst impar väl inte på grannarna på samma sätt som en BMW gör vilket väl bör vara typ enda anledningen att välja den....alt möjligen rwd
Det kanske är en utav de mest väldesignade karosser som någonsin har gjorts. Underbara former och vinklar.

Att grannar i regel har dålig smak är något som de själva får leva med. Jag väljer definitivt Accord före 3-serien.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Känns som man får mer för pengarna på 5 serie. Därför jag själv köpte 5 serie.
Det är större efterfrågan på 3 serie (mindre bil) så då känns priserna högre.
Sant!
Känns iofs dumt att köpa en 3 serie då det är dags för unge inom ett år eller så . Allroaden har ju en fördel där, likväl en 5 serie.

Kan nån svara på om det finns någon fördel/nackdel med att köra 36mån med 50% rest kontra att lägga det på 72mån?

Prislappen på Audi Allroaden är 249k.. Tänker att lägger man 80k cash och 36mån på resterande med 50% rest så landar månadskostnaden på styva 1500kr. Får man avgöra om 3år om man vill behålla eller köpa?!
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Det är ju inte så att det drar i baguetten så att säga... Är ute efter nått med god driftsekonomi men som ändå kan vara lite rolig att köra, därav att 3-serien låg väl till pass. Hittar inte så mycket kul och som inte gått över jävligt långt och är hyfsat nytt för 150-170k så det känns ju som att man får gå upp lite..
Kombi btw, är ett krav.
Q
Sant!
Känns iofs dumt att köpa en 3 serie då det är dags för unge inom ett år eller så . Allroaden har ju en fördel där, likväl en 5 serie.

Kan nån svara på om det finns någon fördel/nackdel med att köra 36mån med 50% rest kontra att lägga det på 72mån?

Prislappen på Audi Allroaden är 249k.. Tänker att lägger man 80k cash och 36mån på resterande med 50% rest så landar månadskostnaden på styva 1500kr. Får man avgöra om 3år om man vill behålla eller köpa?!

Köpte en långmilad 325ix e91 för 2 veckor sedan, hade en lit nyare Passat innan som jag köpte inför första barnet, för att det kändes mest "sunt". Passaten var väl skitbra som färdmedel men så jävla hemsk att köra, stod inte ut längre! Onödigt stor också för vår familj. Nej, nu en 8 år äldre bil som är extremt mkt roligare att köra till litet billigare peng. Testade 5 serien också men inte lika rolig körning
Hehe, lutar åt en 3-serie trots allt.

Köpte en 325ix e91 för 2 veckor sedan, hade en i princip fullsmetad Passat -13 innan, som jag köpte för att jag tkte det kändes "sunt/rätt" när flickan kom. Passaten var mkt bra åkdon men förjävla tråkig att köra OCH onödigt stor! Så, nu en 7-8 år äldre mindre bil med en tredjedel av utrustningen, så jäkla glad. Vet inte on du får första barnet eller om du har fler sefan tidigare. Men för 1 barn, tänk inte för stort. Fan vi bilade ner till Portugal i en Talbot när jag var barn, no problem.

Mina 5 cent var väl att en 3-serie sväljer barnvagn plus annat och är kul att svänga med, i värsta fall är dom ju rätt snygga med takbox.
 
D

Deleted member 5780

Guest
Q


Köpte en långmilad 325ix e91 för 2 veckor sedan, hade en lit nyare Passat innan som jag köpte inför första barnet, för att det kändes mest "sunt". Passaten var väl skitbra som färdmedel men så jävla hemsk att köra, stod inte ut längre! Onödigt stor också för vår familj. Nej, nu en 8 år äldre bil som är extremt mkt roligare att köra till litet billigare peng. Testade 5 serien också men inte lika rolig körning


Köpte en 325ix e91 för 2 veckor sedan, hade en i princip fullsmetad Passat -13 innan, som jag köpte för att jag tkte det kändes "sunt/rätt" när flickan kom. Passaten var mkt bra åkdon men förjävla tråkig att köra OCH onödigt stor! Så, nu en 7-8 år äldre mindre bil med en tredjedel av utrustningen, så jäkla glad. Vet inte on du får första barnet eller om du har fler sefan tidigare. Men för 1 barn, tänk inte för stort. Fan vi bilade ner till Portugal i en Talbot när jag var barn, no problem.

Mina 5 cent var väl att en 3-serie sväljer barnvagn plus annat och är kul att svänga med, i värsta fall är dom ju rätt snygga med takbox.
3-serie är sjukt trevlig men riktigt trång om man har mer än ett barn och/eller bakåtvända stolar. Den är ju mindre än en Golf i bak ju. Förstår inte varför alla har sån strävan att "inte köra för stor bil"?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Privatleasa. Bra eller anus? Tips?
Småbarnsfamilj
Har man för vana att se bilen som en förbrukningsartikel är det ingen jättebra idé. Samma sak om man inte riktigt har bestämt sig hur länge man vill ha bilen. Att överlåta leasingkontrakt är lika lätt som att sälja sand i Sahara. Efterfrågan är 0 eftersom risken är så stor att man får betala för andras slitage.

Dock kör VW gruppen oerhört starka kampanjer på privatleasing, så det är faktiskt svårt att köpa bilen till lägre pengar. Volvo helt överprissatta som privatleasing eftersom låtsas att det är en premiumtjänst. BMW har vissa bra erbjudanden.

Godkväll, ska hämta ut min nya bil på tisdag(Tiguan Allspace). Fick tidigt preliminär leverans v12 nu till min fråga, hur hård kan man vara på handlaren på grund av så pass lång försening?
Det är inte lätt att få kompensation eftersom avtalen brukar vara skrivna just mot ett preliminärt leveransdatum. Hela poängen med preliminärt är att det kan flyttas hela tiden ;) I många avtal står det också att "förseningen måste vara av väsentlig betydelse". Om man exempelvis har en inbytesbil att åka i under tiden brukar det gå på ett ut eftersom den sjunker i värde under tiden så att säga.

Kan nån svara på om det finns någon fördel/nackdel med att köra 36mån med 50% rest kontra att lägga det på 72mån?
Eftersom man alltid kan lösa lånet i förtid finns ingen poäng med restvärde egentligen. Handlarna gör så för att locka in dig i hallen efter 36 mån eftersom "det är dags att byta" då...
 

Ruben

Rolex
Är merca w204 nåt att ha?
Vad finns det för andra bilar runt 100 strecket?
Sedan räcker gott o väl (kombi funkar la).
Ligger runt 700-1000mil/år.
Automat är ett krav.
Från 2007ish och framåt.
Dra under milen.
 
Senast ändrad:

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
3-serie är sjukt trevlig men riktigt trång om man har mer än ett barn och/eller bakåtvända stolar. Den är ju mindre än en Golf i bak ju. Förstår inte varför alla har sån strävan att "inte köra för stor bil"?

För vår swl
3-serie är sjukt trevlig men riktigt trång om man har mer än ett barn och/eller bakåtvända stolar. Den är ju mindre än en Golf i bak ju. Förstår inte varför alla har sån strävan att "inte köra för stor bil"?

Nää det förstår jag, har endast ett barn så det går utmärkt. Personligen tkr jag mindre bilar är mycket roligare att köra än stora, den enkla anledningen för mig.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Q


Köpte en långmilad 325ix e91 för 2 veckor sedan, hade en lit nyare Passat innan som jag köpte inför första barnet, för att det kändes mest "sunt". Passaten var väl skitbra som färdmedel men så jävla hemsk att köra, stod inte ut längre! Onödigt stor också för vår familj. Nej, nu en 8 år äldre bil som är extremt mkt roligare att köra till litet billigare peng. Testade 5 serien också men inte lika rolig körning


Köpte en 325ix e91 för 2 veckor sedan, hade en i princip fullsmetad Passat -13 innan, som jag köpte för att jag tkte det kändes "sunt/rätt" när flickan kom. Passaten var mkt bra åkdon men förjävla tråkig att köra OCH onödigt stor! Så, nu en 7-8 år äldre mindre bil med en tredjedel av utrustningen, så jäkla glad. Vet inte on du får första barnet eller om du har fler sefan tidigare. Men för 1 barn, tänk inte för stort. Fan vi bilade ner till Portugal i en Talbot när jag var barn, no problem.

Mina 5 cent var väl att en 3-serie sväljer barnvagn plus annat och är kul att svänga med, i värsta fall är dom ju rätt snygga med takbox.

Agreed. Hade en 330i för nått tag sedan, fantastiskt trevlig med Logic7 ljud, tv osv.. Men, den var så låg och med RWD här uppe så hängde jag fast mig ute på minsta plogkant och vid nysnö fick man lägga i D och springa bak och putta på medans däcken spann för att ta sig iväg... :dead:

Men, har spanat in en 320d X-drive nu för rimlig peng som känns klart intressant. Återkommer :)
 

Norda

Panerai
Godkväll, ska hämta ut min nya bil på tisdag(Tiguan Allspace). Fick tidigt preliminär leverans v12 nu till min fråga, hur hård kan man vara på handlaren på grund av så pass lång försening?

Skulle du hämta den imorgon men fick besked så sent på att leveransen blir försenad nästan ett år?
Eller förstod jag inte rätt..? :)
 
Topp