• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.

Har läst om det där förut - tycker det verkar så jäkla skitkul!
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.
Saab 9-5?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Har läst om det där förut - tycker det verkar så jäkla skitkul!
Det är förhoppningen! :)
Har väl sakta men säkert insett att Gumball inte kommer att hända. Nu när jag kommit upp lite i åren (nåja) så tycker jag dessutom att detta verkar ganska mycket roligare! ;)

Absolut! Säkert bland de "bästa" valen man kan göra.
Men dra åt helvete vad tråkigt! ;)

Skämt åsido. En av anledningarna att de har begränsningen på "äldre än nittionio" är så klart att det ska bli lite annorlunda bilar än vad man i vanliga fall ser i trafiken.
Bor man i Sverige så är Saab 9-5 fortfarande så pass vanlig att man blir lite mätt på den.
Om så bara för den enkla anledningen så går en 9000 före alla dagar i veckan.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Seat Ibiza privatleasing 1795kr/mån. Billigare blir det inte.

https://www.olofssonbil.se/l/nya-se...Gb-ZP71XPZkmEqAkvZm0W0Sx3uPytRRRoC7wkQAvD_BwE
Nu blir det tråkiga bruksfunderingar igen. Trist.

Läget är som följer:
Jag har i nuläget en passat och en bil att köra tunga stenar med.
Vi pendlar 3,5 mil enkel resa med Passaten, 5 dagar i veckan.
Nu till hösten kommer vi att börja jobba mer, och lägga till tre dagars arbete i veckan. Dock kommer vi att jobba lite olika tider, så det är nästan ogörligt att slippa åka bil tre dagar till i veckan, alltså 21 mil.

Stenskjutsarbilen drar minst 1,75 l/mil, vilket gör det minst sagt dyrt att pendla med den.
Det blir i rent bränsle 147 liter i månaden, alltså i alla fall 2200 kr/mån.
Sedan tillkommer så klart slitage på stora däck, samt att den har gått 38k mil, vilket lär kosta en del i delar om jag ska börja åka så mycket med den.

Hur fasen löser jag det här? Om man tänker sig en pendlarbil som drar typ 0,5 l/mil (är det rimligt?) så blir det typ 1500 i bränslekostnad mindre än Chevan.
Kan man klämma in något pendlarvänligt i 1500 kr/mån, exklusive service? Inga krav på prestige eller superkomfort. Behöver inte vara sprillans, men inget gammalt som håller på att falla isär.
Har inte möjlighet att casha en bra bil, så abis på en del av beloppet, eller någon typ av lease-lösning är nödvändig.

Ideér?[/QUOTE
 

LongCon

Miss Softie
2-Faktor
Nu blir det tråkiga bruksfunderingar igen. Trist.

Läget är som följer:
Jag har i nuläget en passat och en bil att köra tunga stenar med.
Vi pendlar 3,5 mil enkel resa med Passaten, 5 dagar i veckan.
Nu till hösten kommer vi att börja jobba mer, och lägga till tre dagars arbete i veckan. Dock kommer vi att jobba lite olika tider, så det är nästan ogörligt att slippa åka bil tre dagar till i veckan, alltså 21 mil.

Stenskjutsarbilen drar minst 1,75 l/mil, vilket gör det minst sagt dyrt att pendla med den.
Det blir i rent bränsle 147 liter i månaden, alltså i alla fall 2200 kr/mån.
Sedan tillkommer så klart slitage på stora däck, samt att den har gått 38k mil, vilket lär kosta en del i delar om jag ska börja åka så mycket med den.

Hur fasen löser jag det här? Om man tänker sig en pendlarbil som drar typ 0,5 l/mil (är det rimligt?) så blir det typ 1500 i bränslekostnad mindre än Chevan.
Kan man klämma in något pendlarvänligt i 1500 kr/mån, exklusive service? Inga krav på prestige eller superkomfort. Behöver inte vara sprillans, men inget gammalt som håller på att falla isär.
Har inte möjlighet att casha en bra bil, så abis på en del av beloppet, eller någon typ av lease-lösning är nödvändig.

Ideér?
Köpte Golf i veckan. Väldigt skönt med adaptiv farthållare och annat lull lull när man pendlar. Mycket bil för pengarna, pigg och bekväm. Sub 5K mil, -15 ca 150K:-.
20180716_183227.jpg
 
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.
Shit så häftigt! Skulle jag gärna göra någon gång, söker efter ett "äventyr" på lagom nivå som egen tid och då inte innebär för stora risker, för lång tid eller stora kostnader som småbarnsförälder. Detta är ju perfekt!

@krämbulle när drar vi :D
Äntligen hämtat bilen från bromsbyte och omlackering!
EE75432B-8085-4CA2-ADE1-383D5218E77E.jpeg
Såå grym!!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Shit så häftigt! Skulle jag gärna göra någon gång, söker efter ett "äventyr" på lagom nivå som egen tid och då inte innebär för stora risker, för lång tid eller stora kostnader som småbarnsförälder. Detta är ju perfekt!

@krämbulle när drar vi :D

Såå grym!!

Jo, det är rätt många grejer som är attraktivt med detta!

Jaga rätt på en ny bil.
Kolla om samma bil har 750 mil i sig.
Och om inte - försöka hantera eventuella fel som uppstår tillsammans med andra deltagare/ryska hobbymekaniker.
Bila genom Ryssland.

Och allt för ganska små summor (åtminstone på förhand). Särskilt om man är ett gäng.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jo, det är rätt många grejer som är attraktivt med detta!

Jaga rätt på en ny bil.
Kolla om samma bil har 750 mil i sig.
Och om inte - försöka hantera eventuella fel som uppstår tillsammans med andra deltagare/ryska hobbymekaniker.
Bila genom Ryssland.

Och allt för ganska små summor (åtminstone på förhand). Särskilt om man är ett gäng.
Gör det spännande.
Köp en gammal lyxbil med v12 :)
 

Thunell

Panerai
2-Faktor
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.

Fasen vad coolt!! Har inga invändningar än ett stort lycka till!! :)
 

Tapiren

Cartier
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.

Svenska Jaguarklubben har faktiskt arrangerat liknande resor, det har varit 15-30 bilar som har kört från England till Sverige genom Europa, med stopp vid diverse sevärdheter. Gemensamt boende och aktiviteter på kvällen. Bilarna har då haft krav på sig att vara inköpta specifikt för den resan, och maxpriset för deltagande har varit runt 20.000sek.

Jag har varit med fyra eller fem gånger och det har varit helt oroligt roligt och minnesvärt. Förvånande nog har alla fordon, totalt kanske runt 100 st, kommit i mål på utsatt tid och det har varit extremt få driftsproblem, och då i princip uteslutande har det rört gamla v12:eek:r som köpts för noll och ingenting.

2017 var vi runt 100 personer i 30 bilar och det var magiskt, att gå runt i en liten tysk by och inse att varje uteservering är full av jaguargalningar från Sverige som vill ta en öl och snacka om bilar och äventyr.

Det är förvånande, om inte annat för att många av bilarna har kostat motsvarande 10.000kr, eller mindre. Många galningar har dessutom pressat sina bilar på diverse tävlingsbanor, Ringen och Zandvoort är de jag kommer ihåg sådär rent spontant.

”Vinnaren” koras genom ett beräkningssystem där bilens inköpspris viktas mot skick, eventuella haverier och reparationer.

Igår var jag helt övertygad om att jag skulle dra ihop ett lag till Baltic-racet men det är verkligen en stor nackdel att resan är så lång, Jaguarklubbens resa är söndag-lördag och det är rätt så lagom med en veckas semester, plus att det ger tid för resa/bilköp på fredagen och lördagen innan tävling. 16 dagar blir rätt så krävande, många potentiella deltagare kommer få svårt att vara lediga från jobb och familj i mer än två veckor och resan blir dessutom ganska dyr (visst, man kan bo i tält eller i bilen, men vem orkar göra det...). Det var en liten besvikelse, faktiskt.

19894584_10154936515784601_4846296358470794465_n.jpg
19989550_10210811432455017_8587539573593315242_n.jpg
20024054_10203669752982095_3441321395685402716_o.jpg
20139809_10203729806721927_2551801221852131280_n.jpg
11802660_10207385006209957_3745724879965865345_o (1).jpg
 
Senast ändrad:

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Svenska Jaguarklubben har faktiskt arrangerat liknande resor, det har varit 15-30 bilar som har kört från England till Sverige genom Europa, med stopp vid diverse sevärdheter. Gemensamt boende och aktiviteter på kvällen. Bilarna har då haft krav på sig att vara inköpta specifikt för den resan, och maxpriset för deltagande har varit runt 20.000sek.

Jag har varit med fyra eller fem gånger och det har varit helt oroligt roligt och minnesvärt. Förvånande nog har alla fordon, totalt kanske runt 100 st, kommit i mål på utsatt tid och det har varit extremt få driftsproblem, och då i princip uteslutande har det rört gamla v12:eek:r som köpts för noll och ingenting.

2017 var vi runt 100 personer i 30 bilar och det var magiskt, att gå runt i en liten tysk by och inse att varje uteservering är full av jaguargalningar från Sverige som vill ta en öl och snacka om bilar och äventyr.

Det är förvånande, om inte annat för att många av bilarna har kostat motsvarande 10.000kr, eller mindre. Många galningar har dessutom pressat sina bilar på diverse tävlingsbanor, Ringen och Zandvoort är de jag kommer ihåg sådär rent spontant.

”Vinnaren” koras genom ett beräkningssystem där bilens inköpspris viktas mot skick, eventuella haverier och reparationer.
19894584_10154936515784601_4846296358470794465_n.jpg
19989550_10210811432455017_8587539573593315242_n.jpg
20024054_10203669752982095_3441321395685402716_o.jpg
20139809_10203729806721927_2551801221852131280_n.jpg
11802660_10207385006209957_3745724879965865345_o (1).jpg

Har varit ganska sugen på detta också.
Fick dock för mig att idén var att man skulle ta sig över till England och köpa sin bil där. Stämmer inte?
Kändes annars som den biten drog ner det lite grann - en högerstyrd Jagga väl tillbaka på hemmaplan är kanske inte lika skoj.

...vad jag läser ut av ditt meddelande är annars - Köp en billig XJ. Den kommer lätt att klara 750 mil genom Skandinavien och Östeuropa.
Stämmer det? ;)
 

par

Patek
2-Faktor
Svenska Jaguarklubben har faktiskt arrangerat liknande resor, det har varit 15-30 bilar som har kört från England till Sverige genom Europa, med stopp vid diverse sevärdheter. Gemensamt boende och aktiviteter på kvällen. Bilarna har då haft krav på sig att vara inköpta specifikt för den resan, och maxpriset för deltagande har varit runt 20.000sek.

Jag har varit med fyra eller fem gånger och det har varit helt oroligt roligt och minnesvärt. Förvånande nog har alla fordon, totalt kanske runt 100 st, kommit i mål på utsatt tid och det har varit extremt få driftsproblem, och då i princip uteslutande har det rört gamla v12:eek:r som köpts för noll och ingenting.

2017 var vi runt 100 personer i 30 bilar och det var magiskt, att gå runt i en liten tysk by och inse att varje uteservering är full av jaguargalningar från Sverige som vill ta en öl och snacka om bilar och äventyr.

Det är förvånande, om inte annat för att många av bilarna har kostat motsvarande 10.000kr, eller mindre. Många galningar har dessutom pressat sina bilar på diverse tävlingsbanor, Ringen och Zandvoort är de jag kommer ihåg sådär rent spontant.

”Vinnaren” koras genom ett beräkningssystem där bilens inköpspris viktas mot skick, eventuella haverier och reparationer.

Igår var jag helt övertygad om att jag skulle dra ihop ett lag till Baltic-racet men det är verkligen en stor nackdel att resan är så lång, Jaguarklubbens resa är söndag-lördag och det är rätt så lagom med en veckas semester, plus att det ger tid för resa/bilköp på fredagen och lördagen innan tävling. 16 dagar blir rätt så krävande, många potentiella deltagare kommer få svårt att vara lediga från jobb och familj i mer än två veckor och resan blir dessutom ganska dyr (visst, man kan bo i tält eller i bilen, men vem orkar göra det...). Det var en liten besvikelse, faktiskt.

19894584_10154936515784601_4846296358470794465_n.jpg
19989550_10210811432455017_8587539573593315242_n.jpg
20024054_10203669752982095_3441321395685402716_o.jpg
20139809_10203729806721927_2551801221852131280_n.jpg
11802660_10207385006209957_3745724879965865345_o (1).jpg

En XJS för 20k? Kändes spontant som budgeten är rätt tight eller?
 

Tapiren

Cartier
Har varit ganska sugen på detta också.
Fick dock för mig att idén var att man skulle ta sig över till England och köpa sin bil där. Stämmer inte?
Kändes annars som den biten drog ner det lite grann - en högerstyrd Jagga väl tillbaka på hemmaplan är kanske inte lika skoj.

...vad jag läser ut av ditt meddelande är annars - Köp en billig XJ. Den kommer lätt att klara 750 mil genom Skandinavien och Östeuropa.
Stämmer det? ;)

Det har varit varierande, första gången var bilen tvungen att köpas i UK om jag minns rätt, sedan lättades reglerna men starten skedde ändå vid Jaguarfabriken så de flesta handlade ändå i närområdet. Senaste åren har man startat i Tyskland om jag minns rätt, så då har de flesta bilarna inhandlats på fastlandet.

Men jag håller med om högerstyrt, jag har köpt sådana bilar bara för resan men sen sålt dem direkt på hemmaplan.

Det är ju svårt att lova något men vissa årsmodeller är otroligt slitstarka, de tål nästan hur mycket stryk som helst. Jag hade inte tvekat en sekund!

En XJS för 20k? Kändes spontant som budgeten är rätt tight eller?

Senaste åren har XJS i princip varit omöjliga att ta med, men runt 2010 fick man en riktigt fin bil för runt 1500pund i England. Jag tror jag betalade 1200 pund för båda mina, en -86:a och en -92:a. Den sistnämnda var faktiskt riktigt, riktigt fin.

Men absolut, ett problem för den resan är att XJ och XJS blivit dyrare, så nu är det jättesvårt att hitta vettiga exemplar för små pengar. I synnerhet de där riktigt små pengarna, runt 5000-10000kr, som är en bra riktlinje om man absolut vill vara med i tätstriden. Då är det nog gamla X-type eller S-type som gäller och de är inte lika populära som XJ/XJS.
 
  • Like
Reactions: par

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Det är ju svårt att lova något men vissa årsmodeller är otroligt slitstarka, de tål nästan hur mycket stryk som helst. Jag hade inte tvekat en sekund!

Jojo, nu får du stå för ditt ord.
Jag litar helt och fullt på dig och kommer att slå till på en häckig Jagga! ;)

Skämt åsido.
Har alltid velat ha en XJ40 - det är kanske nu eller aldrig?
Komfortabelt lär man ju åka. Spontant så känns det också, deras rykte till trots, lite säkrare än dess tekniktyngda tyska kusiner.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
https://www.blocket.se/orebro/Bmw_728_ia_Nybes_extremt_pakostad__80341276.htm?ca=13&w=2
https://www.blocket.se/goteborg/Lexus_LS_400_80324539.htm?ca=13&w=2
https://www.blocket.se/varmland/Mercedes_280_Se_80120858.htm?ca=13&w=2
jag hade köpt något sånthär.


QUOTE="Anders Forsberg, post: 2406680, member: 6827"]
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.[/QUOTE]
 

Tapiren

Cartier
Jojo, nu får du stå för ditt ord.
Jag litar helt och fullt på dig och kommer att slå till på en häckig Jagga! ;)

Skämt åsido.
Har alltid velat ha en XJ40 - det är kanske nu eller aldrig?
Komfortabelt lär man ju åka. Spontant så känns det också, deras rykte till trots, lite säkrare än dess tekniktyngda tyska kusiner.

Ok, ok ok.... havererar den kommer jag direkt med Land Rover och bogserlina ;)

XJ40 är en av mina favoriter, de börjar bli svåra att hitta för de pengarna men det bör absolut gå. De är inte supersnåla men inte heller jättetörstiga, kör man så långt så blir det ju lite skillnad om bilen drar 1.0l/mil eller 1.8l/mil. Jag såg att det tidigare år körts med bland annat en Range Rover V8, där snackar vi bensinbolagens bästa vän. Jag har brukskört XJ40 för 15-20´ flera tusen mil här hemma, så de borde ju klara av en sådan resa tycker jag.

F-n vad sur jag blir över att jag själv inte kan vara med. 16 dagar blir bara för mycket, tyvärr.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Ok, ok ok.... havererar den kommer jag direkt med Land Rover och bogserlina ;)

XJ40 är en av mina favoriter, de börjar bli svåra att hitta för de pengarna men det bör absolut gå. De är inte supersnåla men inte heller jättetörstiga, kör man så långt så blir det ju lite skillnad om bilen drar 1.0l/mil eller 1.8l/mil. Jag såg att det tidigare år körts med bland annat en Range Rover V8, där snackar vi bensinbolagens bästa vän. Jag har brukskört XJ40 för 15-20´ flera tusen mil här hemma, så de borde ju klara av en sådan resa tycker jag.

F-n vad sur jag blir över att jag själv inte kan vara med. 16 dagar blir bara för mycket, tyvärr.

Hehe, det är taget! Meddela färg på Land Rovern bara - så att jag vet vem jag ska flagga ned! ;)

16 dagar är helt klart i överkant. Men med min frus goda minne gick det att få igenom.
Fortfarande en del som behöver falla på plats, så klart.

Vad bör man räkna på när det gäller förbrukning på en XJ40 V6?
Landsvägskörning är ju grejen hela rallyt, vilket så klart gör underverk för förbrukningen. Är det rimligt att tro att man kan komma ner runt litern? Enkommatvå, kanske?

https://www.blocket.se/kristianstad/Jaguar_XJ_R_3_2___17000_mil___203_HK_78767301.htm?ca=23_11&w=3
Rätt färgkombination och helrätt "gubbsport" med runda strålkastarna och R-fälgar.
Det enda som talar emot den är väl eventuellt försäljaren. :rolleyes:
Hade helst sluppit handla av skumma bilhandlare.
 
Topp