• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

LS

Panerai
2-Faktor
Hehe, det är taget! Meddela färg på Land Rovern bara - så att jag vet vem jag ska flagga ned! ;)

16 dagar är helt klart i överkant. Men med min frus goda minne gick det att få igenom.
Fortfarande en del som behöver falla på plats, så klart.

Vad bör man räkna på när det gäller förbrukning på en XJ40 V6?
Landsvägskörning är ju grejen hela rallyt, vilket så klart gör underverk för förbrukningen. Är det rimligt att tro att man kan komma ner runt litern? Enkommatvå, kanske?

https://www.blocket.se/kristianstad/Jaguar_XJ_R_3_2___17000_mil___203_HK_78767301.htm?ca=23_11&w=3
Rätt färgkombination och helrätt "gubbsport" med runda strålkastarna och R-fälgar.
Det enda som talar emot den är väl eventuellt försäljaren. :rolleyes:
Hade helst sluppit handla av skumma bilhandlare.
Menar du att namnet ”Quality bilar” inte inger förtroende? Där de dessutom mosat in ett B i Q:et så det ser ut som ”B Quality bilar” :D

625C9005-947B-49C8-9B79-86667D8096F6.jpeg


Låter för övrigt som ett väldigt kul event. Lycka till!
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Mitt i sommarvärmen har min AC givetvis lagt av. Hade inne den för kontroll idag och det konstaterades att kondensatorn var sönder (sliten) och behöver bytas. Fick pris på 5000 kr dock inte förrän vecka 33 pga semester.

Känns priset rimligt för en Hyundai i30 CW från 2010? Har ingen möjlighet att fixa det här själv tyvärr men tar gärna emot tips på verkstäder eller hemmapulare som håller till kring området Stockholm/Södertälje.

Tanken är att sälja bilen om en månad så är surt att slanta upp 5000 kr nu precis innan...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Mitt i sommarvärmen har min AC givetvis lagt av. Hade inne den för kontroll idag och det konstaterades att kondensatorn var sönder (sliten) och behöver bytas. Fick pris på 5000 kr dock inte förrän vecka 33 pga semester.

Känns priset rimligt för en Hyundai i30 CW från 2010? Har ingen möjlighet att fixa det här själv tyvärr men tar gärna emot tips på verkstäder eller hemmapulare som håller till kring området Stockholm/Södertälje.

Tanken är att sälja bilen om en månad så är surt att slanta upp 5000 kr nu precis innan...
Lägg in jobbet på autobutler.se, så får du lite prisexempel på arbetet och vad andra verkstäder vill ha. Kanske hittar du ngn bättre.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Mitt i sommarvärmen har min AC givetvis lagt av. Hade inne den för kontroll idag och det konstaterades att kondensatorn var sönder (sliten) och behöver bytas. Fick pris på 5000 kr dock inte förrän vecka 33 pga semester.

Känns priset rimligt för en Hyundai i30 CW från 2010? Har ingen möjlighet att fixa det här själv tyvärr men tar gärna emot tips på verkstäder eller hemmapulare som håller till kring området Stockholm/Södertälje.

Tanken är att sälja bilen om en månad så är surt att slanta upp 5000 kr nu precis innan...
Priset är rimligt
 

Tapiren

Cartier
Mitt i sommarvärmen har min AC givetvis lagt av. Hade inne den för kontroll idag och det konstaterades att kondensatorn var sönder (sliten) och behöver bytas. Fick pris på 5000 kr dock inte förrän vecka 33 pga semester.

Känns priset rimligt för en Hyundai i30 CW från 2010? Har ingen möjlighet att fixa det här själv tyvärr men tar gärna emot tips på verkstäder eller hemmapulare som håller till kring området Stockholm/Södertälje.

Tanken är att sälja bilen om en månad så är surt att slanta upp 5000 kr nu precis innan...
Kondensor, inte kondensator;)

Priset verkar rimligt, kondensorn är som en kylare och den sitter längst fram i nosen, troligen har du fått ett olyckligt stenskott som punkterat den.
 

Robbie

Omega
Vad tror ni om att chiptrimma en 420D - lönt eller helt meningslöst?

0FE8A0F3-E93B-4A2F-A8A5-201FE43142F3.jpeg
Nu vet jag inte vart du bor, men jag bor i Skåne och kör en Bmw 520 D, F10. Lämnade in min på GDM Performance i Vallåkra för cirka ett år sen, gick ifrån 184 HK -> 230 HK, 380NM -> 480NM. Jag märker stor skillnad och går superfint i låda. 4.000SEK. Ett tips om du bor i "närheten" :)
 

Xandyr91

Omega
2-Faktor
Lägg in jobbet på autobutler.se, så får du lite prisexempel på arbetet och vad andra verkstäder vill ha. Kanske hittar du ngn bättre.
Ska testa, tack för tipset!
Tack!
Kondensor, inte kondensator;)

Priset verkar rimligt, kondensorn är som en kylare och den sitter längst fram i nosen, troligen har du fått ett olyckligt stenskott som punkterat den.
Ajdå, tack för rättelsen ;) Ja antagligen är det väl ett stenskott. Lite otur med timingen bara, men så är det ibland!

Tack för er hjälp :)
 

Johanw

Cartier
Nu vet jag inte vart du bor, men jag bor i Skåne och kör en Bmw 520 D, F10. Lämnade in min på GDM Performance i Vallåkra för cirka ett år sen, gick ifrån 184 HK -> 230 HK, 380NM -> 480NM. Jag märker stor skillnad och går superfint i låda. 4.000SEK. Ett tips om du bor i "närheten" :)

Vet du om dom mappa den eller bara la på ett generiskt program?
 

Nygren

Audemars
2-Faktor
Hehe, det är taget! Meddela färg på Land Rovern bara - så att jag vet vem jag ska flagga ned! ;)

16 dagar är helt klart i överkant. Men med min frus goda minne gick det att få igenom.
Fortfarande en del som behöver falla på plats, så klart.

Vad bör man räkna på när det gäller förbrukning på en XJ40 V6?
Landsvägskörning är ju grejen hela rallyt, vilket så klart gör underverk för förbrukningen. Är det rimligt att tro att man kan komma ner runt litern? Enkommatvå, kanske?

https://www.blocket.se/kristianstad/Jaguar_XJ_R_3_2___17000_mil___203_HK_78767301.htm?ca=23_11&w=3
Rätt färgkombination och helrätt "gubbsport" med runda strålkastarna och R-fälgar.
Det enda som talar emot den är väl eventuellt försäljaren. :rolleyes:
Hade helst sluppit handla av skumma bilhandlare.
Denna är tyvärr avslutad. Hade nog varit klockren annars.
https://klocksnack.se/threads/mercedes-300se-w126-gärna-byte-med-klocka-helgprisbump.84667/

En S-type kanske? Inte en ”klassisk” Jaguar, men hyfsat modern konstruktion och bra priser.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Denna är tyvärr avslutad. Hade nog varit klockren annars.
https://klocksnack.se/threads/mercedes-300se-w126-gärna-byte-med-klocka-helgprisbump.84667/

En S-type kanske? Inte en ”klassisk” Jaguar, men hyfsat modern konstruktion och bra priser.

Ja, Mercan hade säkert varit riktigt bra!
Säkert den bästa motorn att välja, dessutom. Även om reptilhjärnan hellre sett en 500/560. ;)
Trist att man missade!

S-Type känner jag inte så mycket för, om jag ska vara ärlig.
Lite för lite Jagga, lite för mycket Ford.
Var den inte också ganska problemförföljd? Men visst - ju närmre 1999 man kan hålla sig borde förmodligen vara bättre. Men också lite tråkigare.
Åttiotalsbilar är mer min melodi!
 
Ja, Mercan hade säkert varit riktigt bra!
Säkert den bästa motorn att välja, dessutom. Även om reptilhjärnan hellre sett en 500/560. ;)
Trist att man missade!

S-Type känner jag inte så mycket för, om jag ska vara ärlig.
Lite för lite Jagga, lite för mycket Ford.
Var den inte också ganska problemförföljd? Men visst - ju närmre 1999 man kan hålla sig borde förmodligen vara bättre. Men också lite tråkigare.
Åttiotalsbilar är mer min melodi!

9556EBFD-0F7C-49D2-8257-83D71F79166B.jpeg
CAA3C46C-2658-447F-B4C9-45265102BD13.jpeg


Subaru XT
4-cyl turbo, GT, AWD, luftfjädring m.m
Ta dig tiden att studera interiören i denna bil, den är något alldeles extra. Kommer ut med jämna mellanrum för 10-15k.

Har haft syskonmodellen Subaru Leone som isbil, och jag kan intyga att den inte går att köra sönder ens om man försöker!
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
9556EBFD-0F7C-49D2-8257-83D71F79166B.jpeg
CAA3C46C-2658-447F-B4C9-45265102BD13.jpeg


Subaru XT
4-cyl turbo, GT, AWD, luftfjädring m.m
Ta dig tiden att studera interiören i denna bil, den är något alldeles extra. Kommer ut med jämna mellanrum för 10-15k.

Har haft syskonmodellen Subaru Leone som isbil, och jag kan intyga att den inte går att köra sönder ens om man försöker!

Vilken jävla instrumentpanel, och ratt! Fantastico!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
9556EBFD-0F7C-49D2-8257-83D71F79166B.jpeg
CAA3C46C-2658-447F-B4C9-45265102BD13.jpeg


Subaru XT
4-cyl turbo, GT, AWD, luftfjädring m.m
Ta dig tiden att studera interiören i denna bil, den är något alldeles extra. Kommer ut med jämna mellanrum för 10-15k.

Har haft syskonmodellen Subaru Leone som isbil, och jag kan intyga att den inte går att köra sönder ens om man försöker!

Hehe, sjukt cool!
Tror att det var någon av Klassiker-magasinen som hade en sån som projektbil ett tag.

Kollat på "efterföljaren" SVX nån gång. Långtifrån lika excentrisk, men ändå klart udda.
Vet att det finns någon handlare uppåt landet som har haft en (SVX) i lager sedan 2003. Vet inte om det beror på dåligt affärssinne eller att man bara "kärat ner sig" i bilen.

Bortsett från att de inte dyker upp till försäljning jätteofta så tror jag knappt att jag är man nog att köpa något riktigt sååå udda för att köra mig 750 mil genom Europa.
Dessutom är det väl tveksamt realistiskt att åka fyra pers i en sån bil nån längre sträcka?
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
På plats i Ungern. Idag drar tävlingen igång och på söndag är vi klara. På lördag o söndag blir det acceleration, skidpad, autocross och endurance. :) I några stall bredvid finns ett team som kör på el. Fyrhjulsdrift, torque-vectoring etc etc. En riktigt avancerad apparat. Som tur är tävlar vi inte mot dem då vi kör på etanol. Det var också dem som gjorde 0-100 på 1,51 sekunder...
036B002B-341F-40E4-AA25-F3BBF732FCD2.jpeg

FDB5E5E6-E7B4-4D67-8298-B04B8A091C2D.jpeg
 
Senast ändrad:

Bjoerling

Cartier
På plats i Ungern. Idag drar tävlingen igång och på söndag är vi klara. På lördag o söndag blir det acceleration, skidpad, autocross och endurance. :) I några stall bredvid finns ett team som kör på el. Fyrhjulsdrift, torque-vectoring etc etc. En riktigt avancerad apparat. Som tur är tävlar vi inte mot dem då vi kör på etanol. Det var också dem som gjorde 0-100 på 1,51 sekunder...
036B002B-341F-40E4-AA25-F3BBF732FCD2.jpeg

FDB5E5E6-E7B4-4D67-8298-B04B8A091C2D.jpeg
Coolt, lycka till! Vad sitter det för motor i er bil? Gissar att det var ni som var ute och provkörde i förra veckan/helgen? Varvstoppet verkade funka iaf... :rolleyes::D
 

Tapiren

Cartier
Ja, Mercan hade säkert varit riktigt bra!
Säkert den bästa motorn att välja, dessutom. Även om reptilhjärnan hellre sett en 500/560. ;)
Trist att man missade!

S-Type känner jag inte så mycket för, om jag ska vara ärlig.
Lite för lite Jagga, lite för mycket Ford.
Var den inte också ganska problemförföljd? Men visst - ju närmre 1999 man kan hålla sig borde förmodligen vara bättre. Men också lite tråkigare.
Åttiotalsbilar är mer min melodi!
XJ med raka sexan ligger ofta kring litern per mil, vissa ex lite mindre och vissa strax över. Kör man försiktigt går det att ligga på 0.8x men över länge sträckor är det nog inte realistiskt.

S-typen är faktiskt inte så dålig, automaterna är klena men generellt är de ganska pålitliga.

Lexus LS är förstås också ett bra alternativ, liksom Lexus GS.

Det vanligaste ”felet” vi råkade ut för med Jaguar-tävlingarna var bromsbelägg som tog slut, och några remmar gick.

Men jag håller med, 80-talet är kung!
 

OddD

Panerai
2-Faktor
Om jag skulle åka halva Europa runt så hade min reptilhjärna sagt BMW's Tjocka Berta (dvs 7-serien sent 80tal) och gärna med tolvan, tyvärr börjar dom bli dyra och kanske inte helt billiga att underhålla men svårt att åka mer kungligt än så.
Sen kanske bränsleekonomin inte är så ekonomisk :cigar: om man har 300hk i en hederlig 12:a.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Om jag skulle åka halva Europa runt så hade min reptilhjärna sagt BMW's Tjocka Berta (dvs 7-serien sent 80tal) och gärna med tolvan, tyvärr börjar dom bli dyra och kanske inte helt billiga att underhålla men svårt att åka mer kungligt än så.
Sen kanske bränsleekonomin inte är så ekonomisk :cigar: om man har 300hk i en hederlig 12:a.
Om jag skulle åka halva Europa runt så hade min reptilhjärna sagt BMW's Tjocka Berta (dvs 7-serien sent 80tal) och gärna med tolvan, tyvärr börjar dom bli dyra och kanske inte helt billiga att underhålla men svårt att åka mer kungligt än så.
Sen kanske bränsleekonomin inte är så ekonomisk :cigar: om man har 300hk i en hederlig 12:a.

Hehe... Ja, varför inte.
Har en e24:a, så en e32:a hade inte skadat! Men att välja en 750 måste vara att be om bekymmer!
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
D78AFE9B-6FAF-42F2-822C-76F47340D011.jpeg


G30n är den bästa bil jag har haft, och jag har haft många fina bilar.
Det är en bil helt utan svagheter, och äntligen har Bmw hittat tillbaks till kvaliteten från e46/e39, så ni kan ju tänka er. Det är som en e39 fullmatad med all fin teknik som finns tillgänglig idag.

Jag ska köpa en uppsättning nya sommardäck nu, och jag kikar bara på icke-RFT med lägsta db-märkningen. Men jag tror inte att det kommer att bli någon skillnad, den är knäpptyst redan nu liksom. Sett till totalen så undrar jag om det finns någon bil som är bättre idag än G30n? Tänk alltså en bil för vardagligt bruk.
Skulle vara v90 då;)
 

MrJazze

Panerai
2-Faktor
Jo tack, det har jag märkt. Varför väljer inte folk specs på sina bilar så som jag vill ha dem? Konstiga människor..

Den där har jag som en potentiell kandidat faktiskt!
Exakt! Jag köpte en färdig bil och den hade parkeringsassistans men saknade tex keyless. Vem fan vill ha parkassist? Kan man inte parkera borde man fan inte köra bil!:eek:
 
Topp