• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
resize.png



I den lite roligare (i bemärkelsen att bilen ska införskaffas för ändamål som är ganska långt ifrån bruks) änden av skalan...
Kommer att försöka delta i Baltic Sea Circle 2019 tillsammans med ett par vänner.
http://balticrally.superlative-adventure.com/bsc-home-en.html

Således är jag alltså på jakt efter en bil som egentligen bara har två (officiella) kriterier: Måste vara tillverkad 1999 eller tidigare. Värde som understiger €2 500.

Vidare så finns lite egna kriterier...
Eftersom 750 mil (~50 per dygn) ska avverkas så bör bilen vara bekväm att åka i.
Eftersom 750 mil ska avverkas så är det också en fördel om bilen inte drar två liter milen.
Sannolikt blir vi fyra stycken, vilket gör ett baksäte ganska nödvändigt.
Mekaniskt frisk är givetvis viktigast, men man vill ändå anlända till Hamburg i någon slags stil, varför rosthinkar går bort.

95% av deltagarna är tyskar, resten är fördelade över Benelux-länderna. Förra året var det inga svenskar med.
Av den enkla anledningen hade det så klart varit roligt att köra svenskt (även om det så klart är svenska bilar med i vanliga fall också). Volvo 960/V90 alternativt Saab 9000 som är närmaste aspiranter om man kör "svensk-kortet".

...men så kollar man Blocket och hittar 7-serie, S-klass, XJ och A8.
Klart roligare, klart bekvämare och klart bättre baksäte. Men kommer man bli stående i nån slags sorglig "pöl" av bekymmer mitt i mörkaste Ryssland om man köper tokbillig lyxbil?
Värt det ändå? Kanske...

Om man tittar rent objektivt på det så kanske nåt sånt här (förutsatt vettig ägarlängd o.s.v.) är att föredra:
- Volvo 940
- MB E-klass
- Audi 100
- BMW 5-serie
...alla manuellt växlade och kanske med inte alltför mycket över 20 000 mil på mätaren.

Samtidigt blir det ju en "Top Gear-resa" och i likhet med deras reportage så är sannolikheten stor att man kanske kommer kära ner sig i bilen och behålla skiten.
Då är det ju roligare om det är en modell som man inte behöver skämmas för innan man dragit hela historien om varför man har just den bilen.

Oavsett vilket val det nu faller på så är tanken att försöka ha tag i en bil innan årsskiftet för att, på så vis, hinna se så att den är hyggligt tillförlitlig åtminstone.

Någon som har något att bidra med? Ville mest försöka dra igång mina egna tankar lite.

Missade att vi snackade e32 och inte e65!

Citerar mig själv. ;)
Ska'ru me'?
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Fan vad coolt!!
Haha, hade varit skoj!

Ang val av bil. Hur kan paddan inte vara ett alternativ?!:woot:
Komfortabel, frän, enkel att byta hjul utan domkraft (om det skulle behövas), där den faller skulle väl vara pålitlighet och pris! :hilarious:
119101FF-36B5-4C21-B541-BBCFB7C6BED6.jpeg

Hrm...
Jag känner att idén behöver renodlas.

Har någon någonsin kört sjuhundrafemtio mil i sträck med en 2CV? ;)

Klart att någon har, för övrigt. Det behöver jag inte ens googla för att förstå att nån gjort. Idioter finns det gått om, och frekvensen är säkert högre bland Cittra-ägare! :D
 

Norda

Panerai
Citerar mig själv. ;)
Ska'ru me'?

Fan vad coolt!!
Haha, hade varit skoj!

Ang val av bil. Hur kan paddan inte vara ett alternativ?
Hrm...
Jag känner att idén behöver renodlas.

Har någon någonsin kört sjuhundrafemtio mil i sträck med en 2CV? ;)

Klart att någon har, för övrigt. Det behöver jag inte ens googla för att förstå att nån gjort. Idioter finns det gått om, och frekvensen är säkert högre bland Cittra-ägare! :D
Hahah! :hilarious:

Kul grej dock! Spontant känns ju typ en 850 som den ultimata bilen? Vet inte vad det är för motor men tror det är en 2,5l 5-cylindrig. Låter hur gött som helst och håller ju i all evighet! :pirate:
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Anderstorp Raceway, svänger förbi där lördag. Är det alltid någon eller några ute och kör på helgerna? Evenemangskalender tom men vet inte hur banan funkar.
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Anderstorp Raceway, svänger förbi där lördag. Är det alltid någon eller några ute och kör på helgerna? Evenemangskalender tom men vet inte hur banan funkar.

Att bara glida in för lite allmänt gasande tänker du?

Brukar ingen funka så. Alla svenska banor är strikt reglerade med bullerdagar etc. vet ingen bana som är helt öppen när som, brukar vara banträffar med extern arrangör som gäller.

Det närmsta man kommer ’allmänhetens körning’ som på typ NS är väl Gotland Ring och Sviestad (som brukar köra öppet rätt ofta).

Skulle kolla upp att det verkligen är ett arrangemang och boka in mig om jag ville gasa så att du inte blir besviken när du kommer dit.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Rejsa.nu har bra kalender på istort sett alla körningar på Sveriges banor.
Blev lite förvånad i våras när vi var på rudskogen för carrera cup race. Bankörning på fredagen innan för privatpersoner höll på till 2200!. Toleransen för motorsport är lite högre där kan man säga.
Flertalet av grannar som klagar på buller från svenska banor har flyttat dit när banan redan är byggd och används också...
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Att bara glida in för lite allmänt gasande tänker du?

Brukar ingen funka så. Alla svenska banor är strikt reglerade med bullerdagar etc. vet ingen bana som är helt öppen när som, brukar vara banträffar med extern arrangör som gäller.

Det närmsta man kommer ’allmänhetens körning’ som på typ NS är väl Gotland Ring och Sviestad (som brukar köra öppet rätt ofta).

Skulle kolla upp att det verkligen är ett arrangemang och boka in mig om jag ville gasa så att du inte blir besviken när du kommer dit.

Nejnej inte gasa för egen del, tänkte stanna till med dottern på 1.5 år. Generellt om det brukar finnas bilar på banan eller om den faktiskt står oanvänd då och då.

Tack för svaren boys!
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Nejnej inte gasa för egen del, tänkte stanna till med dottern på 1.5 år. Generellt om det brukar finnas bilar på banan eller om den faktiskt står oanvänd då och då.

Tack för svaren boys!

Ah!

Står nog tomt ibland - men passa på att svänga in. Ibland har man tur.

Har ju även funnits möjlighet att provköra/hyra formelbilar etc på just Anderstorp av nåt eventföretag så nåt kan nog vara ute och rulla. :)
 
Senast ändrad:
Flertalet av grannar som klagar på buller från svenska banor har flyttat dit när banan redan är byggd och används också...
Får mig att tänka på snubben som var ute och krigade mot verksamheten vid Arlanda Test Track. Hur synd det var om hans barn osv. Visade sig att liraren bodde fyra mil bort och hans barn var i fyrtioårsåldern. Dessutom ligger banan vid sveriges största flygplats.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
lite info om 2cv:
https://www.topgear.com/car-news/top-gear-series-25/everything-you-need-know-about-citroen-2cv
kanske lite slö i moderna mått.

paddan däremot är ju kunglig. en av få bilar som verkligen står ut från mängden, alla har nåt att säga om den.

Hrm...
Jag känner att idén behöver renodlas.

Har någon någonsin kört sjuhundrafemtio mil i sträck med en 2CV? ;)

Klart att någon har, för övrigt. Det behöver jag inte ens googla för att förstå att nån gjort. Idioter finns det gått om, och frekvensen är säkert högre bland Cittra-ägare! :D
 

OddD

Panerai
2-Faktor
För 750milatrippen så får man väl se realistiskt och föreslå någon tråkig svårförstörbar bil typ
Toyota Avensis, BMW 5serien typ 523 (E39), VW Passat (den nya från -98) med 1,8T, Volvo V70,S80, 945
dvs hederliga familjebilar som var storsäljare 95-99.
Om ni känner er lite alternativ intelligenta så är mina förslag:
Alfa 156, Peugot 605, Mercedes S-klass, Cadillac SLS (runt årsmodell -94:a)
Mitt vettiga (?) förslag får bli bakhjulsdrift och mittmotor (som en riktig sportbil) dvs "Ägget" (Previa) från Toyota. Driftsäker som en Toyota, lite egen/ovanlig, bra med plats för folk och fä. Problemet är att dom få som finns är rätt så hårt körda och halvdåligt skötta. Men om ni hittar en riktigt fin så är det mitt tips.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
lite info om 2cv:
https://www.topgear.com/car-news/top-gear-series-25/everything-you-need-know-about-citroen-2cv
kanske lite slö i moderna mått.

paddan däremot är ju kunglig. en av få bilar som verkligen står ut från mängden, alla har nåt att säga om den.

Yeahnosorry... Nån Cittra blir det inte.
Gillar dem, för all del, men jag tänker inte råplugga gashydrauliska fjädringssystem innan jag ger mig iväg.

För 750milatrippen så får man väl se realistiskt och föreslå någon tråkig svårförstörbar bil typ
Toyota Avensis, BMW 5serien typ 523 (E39), VW Passat (den nya från -98) med 1,8T, Volvo V70,S80, 945
dvs hederliga familjebilar som var storsäljare 95-99.
Om ni känner er lite alternativ intelligenta så är mina förslag:
Alfa 156, Peugot 605, Mercedes S-klass, Cadillac SLS (runt årsmodell -94:a)
Mitt vettiga (?) förslag får bli bakhjulsdrift och mittmotor (som en riktig sportbil) dvs "Ägget" (Previa) från Toyota. Driftsäker som en Toyota, lite egen/ovanlig, bra med plats för folk och fä. Problemet är att dom få som finns är rätt så hårt körda och halvdåligt skötta. Men om ni hittar en riktigt fin så är det mitt tips.

Jag tror egentligen att det är större chans att hitta någon bil som faktiskt tar sig hyggligt genom alla milen än tvärtom.
Men visst - att köpa den allra billigaste S-klassen på Blocket eller att slå till på en Cadillac som "ryker lite vitt vid gaspådrag" är väl kanske att be om problem.
Lite mer äventyrlig än en Avensis tänker jag nog vara, däremot! ;)

Säkert en bra bil som klarar sig långt över kommungränsen, men frågan är om jag inte också somnar i förarsätet innan gränsen.
 
Senast ändrad:

Norda

Panerai
Yeahnosorry... Nån Cittra blir det inte.
Gillar dem, för all del, men jag tänker inte råplugga gashydrauliska fjädringssystem innan jag ger mig iväg.


Jag tror egentligen att det är större chans att hitta någon bil som faktiskt tar sig hyggligt genom alla milen än tvärtom.
Men visst - att köpa den allra billigaste S-klassen på Blocket eller att slå till på en Cadillac som "ryker lite vitt vid gaspådrag" är väl kanske att be om problem.
Lite mer äventyrlig än en Avensis tänker jag nog vara däremot! ;)

Säkert en bra bil som klarar sig långt över kommungränsen, men frågan är om jag inte också somnar i förarsätet innan gränsen.

Vad är det för typ av vägar som ska köras?
Off road? Landsväg? Autobahn?
Några förslag på bilar som är helrätt, men på olika sätt!:woot:

A0D0597C-39DB-455D-99CC-DE805895E2DB.jpeg
BF13F9FC-67B3-4C1F-AF23-5638449952A8.jpeg
CDC86291-B4F8-4E76-BD15-54FE24D72056.jpeg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Vad är det för typ av vägar som ska köras?
Off road? Landsväg? Autobahn?
Några förslag på bilar som är helrätt, men på olika sätt!:woot:

A0D0597C-39DB-455D-99CC-DE805895E2DB.jpeg
BF13F9FC-67B3-4C1F-AF23-5638449952A8.jpeg
CDC86291-B4F8-4E76-BD15-54FE24D72056.jpeg

Inga motorvägar - så mycket är klart från arrangören.
Tänker att det blir mycket landsväg, men att man kanske ser lite annorlunda på vad som räknas som landsväg längs resan. Norska, oljebekostade, perfekta landsvägar med säkerhetsräcken klädda i bomull så att bilen inte ska repas om man råkar köra av är väl kanske inte att jämföras med valda delar av de ryska sträckorna.
Arrangören benämner ju det senare som "Russian slalom pothole roulette". :)

Så... Nånting mellan 745:an och 242:an kanske? ;)
Maxvärde på ca 30k dock. Svårt att ens få med 242:ans BBS i den budgeten! :D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Skulle kört på klassisk Saab 900 eller bmw e34/e39 skulle jag säga.

E34 är dessutom en rakt igenom förbannat bra bil. Inte riktigt e39, men likväl mycket fin än idag.

Alltid gillat E39:an (och för all del E34:an).
Problemet är att det är lite svårare att hitta en bra BMW än t.ex. en Saab.

https://www.blocket.se/blekinge/Saab_9000i_i_extremt_fint_skick__ingen_rost_80183036.htm?sa=1

...jag menar - Det är svårt nog att hitta en E34/39:a som inte är sönderpimpad på ett eller annat sätt, än mindre att hitta en som har haft tre brukare (alla i övre medelåldern) och levt hela sitt liv i en och samma kommun.
 
Topp