• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Norda

Panerai
Inga motorvägar - så mycket är klart från arrangören.
Tänker att det blir mycket landsväg, men att man kanske ser lite annorlunda på vad som räknas som landsväg längs resan. Norska, oljebekostade, perfekta landsvägar med säkerhetsräcken klädda i bomull så att bilen inte ska repas om man råkar köra av är väl kanske inte att jämföras med valda delar av de ryska sträckorna.
Arrangören benämner ju det senare som "Russian slalom pothole roulette". :)

Så... Nånting mellan 745:an och 242:an kanske? ;)
Maxvärde på ca 30k dock. Svårt att ens få med 242:ans BBS i den budgeten! :D

jag har slut på idéer... kör med din röda BMW!! :woot::D
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
jag har slut på idéer... kör med din röda BMW!! :woot::D

Haha, det är lugnt.
Det landar i vad det landar i! Mest sannolikt är "svenskspåret" eller "BMW-spåret".

Den röda får nog stanna hemma, men risken är väl att man kärar ner sig i den nya och att den också får stanna.
Idén är ju annars köpa/köra/sälja. Men om man tittar på Top Gears roadtrips så brukar de ofta falla för sina bilar.
 

Tapiren

Cartier

Norda

Panerai
Haha, det är lugnt.
Det landar i vad det landar i! Mest sannolikt är "svenskspåret" eller "BMW-spåret".

Den röda får nog stanna hemma, men risken är väl att man kärar ner sig i den nya och att den också får stanna.
Idén är ju annars köpa/köra/sälja. Men om man tittar på Top Gears roadtrips så brukar de ofta falla för sina bilar.

Om jag hittar bilen till er. Kommer mitt namn då stå på taket under resan?? :cool:
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor

Euhm. Nja.
Rost är inte riktigt min grej.
Gillar också att han helt glömmer att nämna att bakre lilla rutan numera består av tunn plast och silvertejp. Fördelarna med dubbelt glas motverkas nog lite grann av detta faktum. ;)

Annars finns också föregångaren.
https://www.blocket.se/jokkmokk/Veteranklassad_Mercedes_300_SE_80280525.htm?ca=23_11&w=3
Här i den klassiska färgkoden E506 "Deutches taxi" ;)

Om jag hittar bilen till er. Kommer mitt namn då stå på taket under resan?? :cool:

Tycker jag!
Hittar du bilen med stort B så får du ett taknamn!
 

demondave

Rolex
Haha, det är lugnt.
Det landar i vad det landar i! Mest sannolikt är "svenskspåret" eller "BMW-spåret".

Den röda får nog stanna hemma, men risken är väl att man kärar ner sig i den nya och att den också får stanna.
Idén är ju annars köpa/köra/sälja. Men om man tittar på Top Gears roadtrips så brukar de ofta falla för sina bilar.

Givet! https://www.blocket.se/vasternorrland/Audi_A8_4_2_Quattro_ev_byte_79997169.htm?ca=15&w=3

Kollade äldre V8 quattro, men dom är antingen för häckiga eller dyra. A8 är fortfarande totalt oönskade på begagnatmarknaden, så kan vara ett kap.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Föregångaren är väl bara att klippa till på, den nästan hallonbåtsröda inredningen är ju pricken över i.
Nya däck med lite grövre mönster och hög profil så har du en tank.
Euhm. Nja.
Rost är inte riktigt min grej.
Gillar också att han helt glömmer att nämna att bakre lilla rutan numera består av tunn plast och silvertejp. Fördelarna med dubbelt glas motverkas nog lite grann av detta faktum. ;)

Annars finns också föregångaren.
https://www.blocket.se/jokkmokk/Veteranklassad_Mercedes_300_SE_80280525.htm?ca=23_11&w=3
Här i den klassiska färgkoden E506 "Deutches taxi" ;)



Tycker jag!
Hittar du bilen med stort B så får du ett taknamn!
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Givet! https://www.blocket.se/vasternorrland/Audi_A8_4_2_Quattro_ev_byte_79997169.htm?ca=15&w=3

Kollade äldre V8 quattro, men dom är antingen för häckiga eller dyra. A8 är fortfarande totalt oönskade på begagnatmarknaden, så kan vara ett kap.

Håller med!
Har kollat V8 Quattro tidigare (vill ha en sån av diverse nostalgiska anledningar).
Väldigt coola, men numera ofta häckiga! Original reservdelar är dessutom helt bisarrt dyra, lyckades jag läsa mig till nånstans.

A8 är nog inte helt dumt (men kanske lite intetsägande jämfört S och 7). Men vad är rimligt att tro att man kan köra en sån här på? 2l/mil?

Den du länkar ser ganska trevlig ut (den är inte silver - som aaaaalla andra), men den har lite sketchy ägarlängd.
Senaste ägare:

feb 2012 - sept 2016
sept 2016 - nov 2016
nov 2016 - nov 2016
nov 2016 - dec 2016
dec 2016 - maj 2017
maj 2017 - nov 2017
nov 2017 - jun 2018

Alla privatpersoner (eller enskilda firmor, för all del).
Nästan som att den har något dyrt problem som ingen riktigt vill åta sig att fixa.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Har vi någon som har erfarenhet av Porsche Cayman årsmodell mellan 05-13(dvs 987c)?

Jag börjar spåna på köp tills nästa sommar och hittar en del med bra historik och hygglig utrustning för under 300". Är det något speciellt en ska tänka på? Hur är servicekostnaderna?
 

hollow123

Rolex
Har vi någon som har erfarenhet av Porsche Cayman årsmodell mellan 05-13(dvs 987c)?

Jag börjar spåna på köp tills nästa sommar och hittar en del med bra historik och hygglig utrustning för under 300". Är det något speciellt en ska tänka på? Hur är servicekostnaderna?
Inne på samma spår. Insett att faceliften från -09 gör den till en mycket modernare bil än tex -07/08
Vill minnas att jag sett liten och stor service för runt 5500:- respektive 7500:- i runda slängar (minns dock ej om det var på porsche-center eller ej). Hittar inte länken just nu...
Två faktorer som jag letar efter är <12 000 mil samt <10 år för att kunna teckna motorgaranti på försäkringen.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Inne på samma spår. Insett att faceliften från -09 gör den till en mycket modernare bil än tex -07/08
Vill minnas att jag sett liten och stor service för runt 5500:- respektive 7500:- i runda slängar (minns dock ej om det var på porsche-center eller ej). Hittar inte länken just nu...
Två faktorer som jag letar efter är <12 000 mil samt <10 år för att kunna teckna motorgaranti på försäkringen.

Tack! Ja, den känns som en bra instegsporsche. Ska kika på årsmodeller efter 09 lite mer noggrant. Kanske kan vara värt att kika i Tyskland för ett lite större utbud.

Varken jag eller någon i min närhet har någon större erfarenhet av att äga prestandabilar och det vore ju tråkigt att handla ett vrak.
 

demondave

Rolex
Håller med!
Har kollat V8 Quattro tidigare (vill ha en sån av diverse nostalgiska anledningar).
Väldigt coola, men numera ofta häckiga! Original reservdelar är dessutom helt bisarrt dyra, lyckades jag läsa mig till nånstans.

A8 är nog inte helt dumt (men kanske lite intetsägande jämfört S och 7). Men vad är rimligt att tro att man kan köra en sån här på? 2l/mil?

Den du länkar ser ganska trevlig ut (den är inte silver - som aaaaalla andra), men den har lite sketchy ägarlängd.
Senaste ägare:

feb 2012 - sept 2016
sept 2016 - nov 2016
nov 2016 - nov 2016
nov 2016 - dec 2016
dec 2016 - maj 2017
maj 2017 - nov 2017
nov 2017 - jun 2018

Alla privatpersoner (eller enskilda firmor, för all del).
Nästan som att den har något dyrt problem som ingen riktigt vill åta sig att fixa.

Hade en ruggigt fin V8 quattro som tyvärr tanken rostade hål på. En sak att bilen drog mycket när man körde, men när det började förbruka bensin parkerad också fick den lämna. Precis när jag startade företag, så hade inte tid eller ork att bråka med en projektbil. Synd, för den var rostfri i övrigt och överlag välbehållen.

Jaa, verkar lite sketchy. Ska man tro annonsen är ju iaf kamremmen fixad, och dom helt sinnessjukt dyra Ufo-bromsarna fram försvann väl redan på V8-modellen. Är ju lite skillnad på att köpa som bruksare och köpa för ett äventyr.
 

Tapiren

Cartier
Håller med!
Har kollat V8 Quattro tidigare (vill ha en sån av diverse nostalgiska anledningar).
Väldigt coola, men numera ofta häckiga! Original reservdelar är dessutom helt bisarrt dyra, lyckades jag läsa mig till nånstans.

A8 är nog inte helt dumt (men kanske lite intetsägande jämfört S och 7). Men vad är rimligt att tro att man kan köra en sån här på? 2l/mil?

Den du länkar ser ganska trevlig ut (den är inte silver - som aaaaalla andra), men den har lite sketchy ägarlängd.
Senaste ägare:

feb 2012 - sept 2016
sept 2016 - nov 2016
nov 2016 - nov 2016
nov 2016 - dec 2016
dec 2016 - maj 2017
maj 2017 - nov 2017
nov 2017 - jun 2018

Alla privatpersoner (eller enskilda firmor, för all del).
Nästan som att den har något dyrt problem som ingen riktigt vill åta sig att fixa.
Det är förvisso bara anekdotisk bevisföring men jag har fått en ganska dålig bild av A8 från de kompisar som ägt dem, mycket konstiga fel, både allvarliga och mindre allvarliga. Jag hade nog inte vågat ge mig ut på långresa med en sådan...

Men jag håller verkligen med om att föregångaren V8 är ball, riktigt fräcka bilar.
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Hade en ruggigt fin V8 quattro som tyvärr tanken rostade hål på. En sak att bilen drog mycket när man körde, men när det började förbruka bensin parkerad också fick den lämna. Precis när jag startade företag, så hade inte tid eller ork att bråka med en projektbil. Synd, för den var rostfri i övrigt och överlag välbehållen.

Jaa, verkar lite sketchy. Ska man tro annonsen är ju iaf kamremmen fixad, och dom helt sinnessjukt dyra Ufo-bromsarna fram försvann väl redan på V8-modellen. Är ju lite skillnad på att köpa som bruksare och köpa för ett äventyr.

Just det...
Bromsarna var det som var så sinnessjukt dyra! Nånstans runt 40' för skivor och ok runtom, tror jag.

Min plan är som sagt att köpa den i relativt god tid till rallyt. På så sätt kan man köra den lite grann innan och sortera bort en del av det uppenbara.
Men som sagt - det är ju dumt att köpa sig problem.
Man får ju fokusera på att börja med en så bra bil som möjligt.
 

Hallis

Panerai
2-Faktor
Just det...
Bromsarna var det som var så sinnessjukt dyra! Nånstans runt 40' för skivor och ok runtom, tror jag.

Min plan är som sagt att köpa den i relativt god tid till rallyt. På så sätt kan man köra den lite grann innan och sortera bort en del av det uppenbara.
Men som sagt - det är ju dumt att köpa sig problem.
Man får ju fokusera på att börja med en så bra bil som möjligt.

Om du vill vara lite lokalpatriotisk finns ju godingar som denna;

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna/volvo_760_gle/78879185

Min far hade en med liknande spec i början av 90-talet. Den var helt onödig redan då, känns dock lite kult.
 

DaKa

Cartier
Kör en Volvo V90 D4 samt en Merca C220D AMG (kombi)
20180410_142740.jpg
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Om du vill vara lite lokalpatriotisk finns ju godingar som denna;

https://mobil.blocket.se/annons/dalarna/volvo_760_gle/78879185

Min far hade en med liknande spec i början av 90-talet. Den var helt onödig redan då, känns dock lite kult.


Absolut, är inte alls avigt inställd till detta.
Det finns som sagt ett par huvudspår. Vilket det faller på beror väl lite grann på vilka vettiga bilar som dyker upp i det relativa närområdet.

Lyxspåret
Mercedes S-Klass
BMW 7-serie
Audi A8
Jaguar XJ
Lexus LS400

Svenskspåret
Volvo 760/960/V90
Volvo 240 (Men då måste den va' fiiiiin)
Saab 900OG

Tråkspåret
BMW 5-serie
Volvo 850
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Absolut, är inte alls avigt inställd till detta.
Det finns som sagt ett par huvudspår. Vilket det faller på beror väl lite grann på vilka vettiga bilar som dyker upp i det relativa närområdet.

Lyxspåret
Mercedes S-Klass
BMW 7-serie
Audi A8
Jaguar XJ
Lexus LS400

Svenskspåret
Volvo 760/960/V90
Volvo 240 (Men då måste den va' fiiiiin)
Saab 900OG

Tråkspåret
BMW 5-serie
Volvo 850
Kläm in en utan tak också.
 

Fredde76

Omega
Absolut, är inte alls avigt inställd till detta.
Det finns som sagt ett par huvudspår. Vilket det faller på beror väl lite grann på vilka vettiga bilar som dyker upp i det relativa närområdet.

Lyxspåret
Mercedes S-Klass
BMW 7-serie
Audi A8
Jaguar XJ
Lexus LS400

Svenskspåret
Volvo 760/960/V90
Volvo 240 (Men då måste den va' fiiiiin)
Saab 900OG

Tråkspåret
BMW 5-serie
Volvo 850


Lite inspiration......
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Några här som var i Smygehuk idag? Sköna bilar. Bland Ferraris, Maseratis o Porschar så var det denna som fångade mitt hjärta mest. Tom framför M4 CS som också fanns där...
Alltid tyckt Alpinor är jävligt sexiga.

20180720_205852.jpg
 
Topp