• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Ha, kool. Bilden är tagen utanför vårt hus i frankrike. Inte för att någon bör bry sig men kan tillägga att det är rätt kul att se sportbilar med kortege dra förbi utanför.
Häftigt!!! Tog den första googlebilden eftersom jag inte hade någon bra bild på den, hade endast på plåtskador som min sambo lyckades med förra året haha:D
 

Simon.x

Rolex
Ni som kan bilar!
Besiktigade precis mitt härke till bil.
Fick nedslag på 4 punkter (varav två lampor) och måste ombesiktiga inom en månad.
Ojämn bromsverkan samt yttre styrled Höger och vänster.
fått KF hos mek på ca 5000 (och någon hundring extra för besiktning), är det rimligt?
Lämnar bilen på onsdag i sådana fall

Vad är det för bil ?
Vad ska dom byta ?

//Simon
 

Tapiren

Cartier
Ni som kan bilar!
Besiktigade precis mitt härke till bil.
Fick nedslag på 4 punkter (varav två lampor) och måste ombesiktiga inom en månad.
Ojämn bromsverkan samt yttre styrled Höger och vänster.
fått KF hos mek på ca 5000 (och någon hundring extra för besiktning), är det rimligt?
Lämnar bilen på onsdag i sådana fall

Det beror väl lite på vad de ska göra men spontant känns det i vart fall inte helt uppåt väggarna fel.

Men har de tittat på den? Ojämn bromsverkan = kan behöva byta bromsok, har de räknat med det?
 

meo_swe

Audemars
Vad är det för bil ?
Vad ska dom byta ?

//Simon
Peugeot 605 från 96.
Byte bromsbelägg bak
Styrled båda sidorna (och framvagnsjustering)
Samt två positionsljus
Det beror väl lite på vad de ska göra men spontant känns det i vart fall inte helt uppåt väggarna fel.

Men har de tittat på den? Ojämn bromsverkan = kan behöva byta bromsok, har de räknat med det?

De har inte kollat på bilen alls. Utan bara pratat i tele med några verkstäder.
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag skall försöka ringa runt lite. Vill få tag på en ny 18 som är reggad innan juli så jag slipper den högre skatten.

Tack för input.
Den känns inte lite för "digital"? Typ point and shoot?

Jag säger kör!
Är egentligen BMW-fanboy från början men efter 4st var det dags att vidga mina vyer :) (velade dock och funderade faktiskt på en M2 innan det blev Rs3an)
Men den har levt upp till förväntningarna än så länge, väldigt nöjd!
Det är en perfekt daily-driver om du frågar mig... Quattron i kombination med effekten och det underbara ljudet ifrån 5an är allt man behöver :D
Och den är ruggigt snabb...
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Ja i mitten av bilen lär bli söligt. Får ser hur mycket, får kanske tänka om.

Då vi har brunn i garaget så har vi därmed fall mot den så jag hoppas vattnet rinner inåt i alla fall :)

Det kommer helt klart bli mycket bättre. Jag hade något liknande tidigare, men det jag störde mig på är att det även droppar mitt under bilen där inte mattan ligger.
Jag hade inte räfflade mattor tidigare och det borde hindra smältvatten att rinna utanför mattan, iaf om det är lite vatten.

Jag har sådana mattor och minsta ojämnhet så tyvärr rinner det utanför dem. Säkert bättre än utan men ingen toppenlösning.
 

Tapiren

Cartier
Peugeot 605 från 96.
Byte bromsbelägg bak
Styrled båda sidorna (och framvagnsjustering)
Samt två positionsljus
De har inte kollat på bilen alls. Utan bara pratat i tele med några verkstäder.
Ok, det är ju jättesvårt att säga men magkänslan är väl att det känns helt ok.

Risken är väl att det inte räcker med beläggen bak utan att de måste byta oket, det kan ju vara ganska dåligt på en så gammal bil. Eller så räcker det med att smörja upp det, antar att det är så de tänkt göra. Svårt att säga.
 

Simon.x

Rolex
Peugeot 605 från 96.
Byte bromsbelägg bak
Styrled båda sidorna (och framvagnsjustering)
Samt två positionsljus

De har inte kollat på bilen alls. Utan bara pratat i tele med några verkstäder.

Hej
Låter rimligt; Men om det är Broms ok som ska bytas då kommer det att kosta mera.
Vissa verkstäder tar 1250 kr i timme för felsökning.
Framvagnsjustering går loss då en del. på den bilen är det inte 4 hjuls justering i alla fall ;)
Vet inte vart du nu har frågat men hopps det löser sig.

//Simon
 
Nä.
Skröna, dubbat ger alltid bättre grepp än dubbfritt vid vinterväglag.

Källa på det?
Jag säger inte att du har fel.
Men det låter osannolikt.

Personligen upplever jag att bromssträckan blir längre med dubb i flera olika väglag under vintern.
Känns som bilen kasar mer (Snabbare ABS-inverkan) än med friktion (Kör både friktion eller dubb av liknande prestanda, så inga skräpdäck vs test-vinnare)
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kanske har de flesta här inne sett den redan, men värt att posta för de som kanske inte haft turen att göra det!
Osäker om jag sett denna. Den är helt klart sevärd!!
Självsäkerheten ökar med promillehalten, det borde vara tvärtom. Men det vet vi alla som prövat på starkt att man inte alltid tar de rätta besluten när man är påverkad.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Kanske lite dömande av mig.
Men känns spontant som det var Carlos själv som körde?
Bilen blev väl aldrig stannad?
Ifall länken dör så bifogar jag bilder.
Men det var inte Carols som körde.
40D7834B-DA68-413A-8ADA-B5B26F7EE4EB.png
387F6DED-F0F1-467F-9663-74AF06822488.png
6976AB53-3638-49AC-ABB1-563D20BC1FD2.png
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Källa på det?
Jag säger inte att du har fel.
Men det låter osannolikt.

Personligen upplever jag att bromssträckan blir längre med dubb i flera olika väglag under vintern.
Känns som bilen kasar mer (Snabbare ABS-inverkan) än med friktion (Kör både friktion eller dubb av liknande prestanda, så inga skräpdäck vs test-vinnare)
Beror på förutsättningarna, lite som allt.
Bara för en viss typ av bil är perfekt på autobahn så är den kanske inte den bästa vid Sharaöken.

Står ganska bra tips här hur man kan tänka.
https://www.nokiantyres.se/innovativt-arbete/sakerhet/dubbar-eller-dubbfria-vinterdack/
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag skall försöka ringa runt lite. Vill få tag på en ny 18 som är reggad innan juli så jag slipper den högre skatten.

Tack för input.
Den känns inte lite för "digital"? Typ point and shoot?
Min är inregistrerad 28/6 ;)

Alltså du menar att den skulle sakna känsla och bli lite "tvspels-enkel"? eller? Inte riktigt säker på vad du menar med digital..
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Haha precis, väcker den några känslor. Utöver att den är snabb som ett skållat :D

(Sorry för otydlighet)
Det är ju ingen stor V8 med bakhjulsdrift som man allt som oftast ser sitta i diverse räcken ;)

Nej men det där är väl rätt individuellt, personligen får jag alltid ett leende på läpparna vid en omkörning och man överstiger 3500rpm så spjällen öppnas, eller avgasknallarna vid växlingarna.

Sen kan jag ju rent spontant misstänka att en Mustang eller M2/M3/M4 är "roligare" och busigare, Rs3an är ju mer förutsägbar (ingen bakände som kommer på sidan vid gaspådrag typ) men samtidigt så kan det vara rätt skönt, givetvis beroende på hur man tänkt använda bilen, men för mig som kör den som daily så :)

Richie, MaziK undrar om man får ”myspinne” av motorljudet och att den får en att känna sig som fem år igen. :D

(Tar skydd för eventuella motattacker... ;) )

Är ju ganska individuellt med tycke och smak, avgör själv :D :
 
Senast ändrad:

MaziK

Rolex
2-Faktor
Tack för input
Skall se om det finns någon för provkörning någonstans....

Det är ju ingen stor V8 med bakhjulsdrift som man allt som oftast ser sitta i diverse räcken ;)

Nej men det där är väl rätt individuellt, personligen får jag alltid ett leende på läpparna vid en omkörning och man överstiger 3500rpm så spjällen öppnas, eller avgasknallarna vid växlingarna.

Sen kan jag ju rent spontant misstänka att en Mustang eller M2/M3/M4 är "roligare" och busigare, Rs3an är ju mer förutsägbar (ingen bakände som kommer på sidan vid gaspådrag typ) men samtidigt så kan det vara rätt skönt, givetvis beroende på hur man tänkt använda bilen, men för mig som kör den som daily så :)



Är ju ganska individuellt med tycke och smak, avgör själv :D :
 

meo_swe

Audemars
Hej
Låter rimligt; Men om det är Broms ok som ska bytas då kommer det att kosta mera.
Vissa verkstäder tar 1250 kr i timme för felsökning.
Framvagnsjustering går loss då en del. på den bilen är det inte 4 hjuls justering i alla fall ;)
Vet inte vart du nu har frågat men hopps det löser sig.

//Simon
Fast pris på felsökningen, så lämnar in aset idag så får vi se vad de säger:)

Hoppas på det bästa. Peggan är gammal och risig. Men en kär ägodel:)
 
Topp