• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Chuck

Patek
2-Faktor
Det börjar bli bortåt löjligt, känns som att myndigheten skulle behöva någon som har erfarenhet av vagnparker i privat sektor. Amarok hundbilar? Tuffa, men en Caddy 4 motion hade väl gjort typ samma jobb med bättre väghållning till halva priset och en lite annan TCO.

I Chamonix körde polisen utryckning med en manuell diesel-Kangoo med en stackars saftblandare på taket. Fångade säkert nån tjuv någon gång ibland :)
Beaktande på våra versus Chamonix polisens utryckningsfordon är framförallt säkerheten :angel:
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Jag väljer att tro att dom bara var avis på hantverkarna med småföretag som duckar moms med en Amarok ;)

Nej, långt dyrare väl färdiga. Polisbilar är löjligt dyra. Erfarenheten sträcker sig mest till Norge, men svårt att tro att skillnaden är jättestor bortsett från lokal skatt på liknande spec från samma leverantörer. Anpassningarna är dyra, blir endel mantimmar särskilt på sådant som inte byggs på linan hos tillverkaren. Men grundbilen har ju endel att säga, speciellt på driftskostnadssidan.

Hoppas inte att upphandlingarna är lika vinklade som när nya satsningen på kranlastbil skulle upphandlas. Styckaffär, så inte hela världen kostnadsmässigt, men det var ganska tydligt i underlaget exakt vilken leverantör Polisen önskade. Där har vi fyra-fem miljoner (grovt killgissat) skattekronor med låg utnyttjandegrad. Men en tuff Volvo blev det!
Jag väljer att tro det bästa. Men vet också att V90 valdes framför Passat pga att nån dörröppningsvinkel i baksätet inte var lika hög. Känns nog lite som att man ville puffa upphandlingen åt ett visst håll för hur viktigt kan det måttet vara...
 

demondave

Rolex
Jag väljer att tro det bästa. Men vet också att V90 valdes framför Passat pga att nån dörrvinkel i baksätet inte var lika hög. Känns lite som att man ville puffa upphandlingen åt ett visst håll för hur viktigt kan det måttet vara?

Jag har ju krånglat lite motvilligt folk både in och ur baksäten, då är det klart att allt utrymme man kan få är bra. Bäst var Hiace med stor bur i hela skåpet..

Jag nöjer mig att konstatera att andra länder löser fordonsfrågan på andra vis. Jag förstår att man på många ställen behöver ett multivertyg till V90XC som kan göra ALLT, men jag vägrar tro att det inte på många ställen skulle gå att effektivisera vagnparken rejält med lite nytänk och en något nyktrare kravspec. Ganska lite uppoffring i kraven kan spara rejäla pengar, det vet ju alla som pysslar med fordon yrkesmässigt. Rätt verktyg till rätt jobb osv.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
Jag väljer att tro det bästa. Men vet också att V90 valdes framför Passat pga att nån dörröppningsvinkel i baksätet inte var lika hög. Känns nog lite som att man ville puffa upphandlingen åt ett visst håll för hur viktigt kan det måttet vara...
V90 är kass som polisbil. Passaten är okej men inte heller särklit bra. Bästa polisbilen är xc70.
Jag har ju krånglat lite motvilligt folk både in och ur baksäten, då är det klart att allt utrymme man kan få är bra. Bäst var Hiace med stor bur i hela skåpet..

Jag nöjer mig att konstatera att andra länder löser fordonsfrågan på andra vis. Jag förstår att man på många ställen behöver ett multivertyg till V90XC som kan göra ALLT, men jag vägrar tro att det inte på många ställen skulle gå att effektivisera vagnparken rejält med lite nytänk och en något nyktrare kravspec. Ganska lite uppoffring i kraven kan spara rejäla pengar, det vet ju alla som pysslar med fordon yrkesmässigt. Rätt verktyg till rätt jobb osv.
Just nu tar man fram polisbil 2020 som ska vara mer anpassad till dagens verklighet. Jag tror inte det blir Volvo nästa gång. http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/100-poliser-blir-testpiloter-i-framtidens-polisbilar
 

Hangarhunden

Cartier

meo_swe

Audemars
V90 är kass som polisbil. Passaten är okej men inte heller särklit bra. Bästa polisbilen är xc70.

Just nu tar man fram polisbil 2020 som ska vara mer anpassad till dagens verklighet. Jag tror inte det blir Volvo nästa gång. http://www.blaljus.nu/nyhetsartikel/100-poliser-blir-testpiloter-i-framtidens-polisbilar
De snautar jag känner gillar v90xc mer än xc70.
Servot är tydligen mycket trevligare vid högre hastigheter än i äldre bilar...

En fågel har viskat i mitt öra att försvaret beställt v90 i samma utförande som polisen till MP också.. så helt värdelösa är de nog inte..
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
De snautar jag känner gillar v90xc mer än xc70.
Servot är tydligen mycket trevligare vid högre hastigheter än i äldre bilar...

En fågel har viskat i mitt öra att försvaret beställt v90 i samma utförande som polisen till MP också.. så helt värdelösa är de nog inte..
Svenskt är alltid att föredra också inom sådan verksamhet tycker jag om möjligt. (ja, jag vet om ägandet ) men tillverkningen osv, samt massa jobb skapas i Sverige pga Volvo, speciellt på landsbygden.
 

Pojken från Götet

Rolex
2-Faktor
De snautar jag känner gillar v90xc mer än xc70.
Servot är tydligen mycket trevligare vid högre hastigheter än i äldre bilar...

En fågel har viskat i mitt öra att försvaret beställt v90 i samma utförande som polisen till MP också.. så helt värdelösa är de nog inte..
Köregenskaper är det inget fel på. Men bagaget är litet pga linjerna på bilen. Därför blir det svårt att få plats med väskor och diverse prylar. Den upplevs även låg.
 

SBOSS

Omega
CLA 45 AMG
 

Bilagor

  • 20190820_181114.jpg
    20190820_181114.jpg
    893.9 KB · Visningar: 7

alfgren

Rolex
2-Faktor
Stockholmare: Har ni börjat köra med vinterdäck? Tycker fortfarande det inte är halt trots relativt låga temperaturer stundtals.
 

Edin

Panerai
Stockholmare: Har ni börjat köra med vinterdäck? Tycker fortfarande det inte är halt trots relativt låga temperaturer stundtals.

Bytte däck på lilla mammas bil (dubbfritt) och min (dubbat) igår men det var mest för att jag har typ inte tid framöver. Har dock inte kört min bil på två veckor men ska ta den på tjänsteresa nästa vecka då jag vill köra lite. :)
 

BadkarsPiraten

Vacheron
Stockholmare: Har ni börjat köra med vinterdäck? Tycker fortfarande det inte är halt trots relativt låga temperaturer stundtals.

Inte riktigt stockholmare men ja, flera veckor sedan.
Svär varje dag på jobbet om dessa jävla idioter som kör i 70 på 100 väg för dom har sina jävla sommardäck på fortfarande, och detta gör jag för att få mina kollegor som gör densamma att BYT FÖR I HELVETE!
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Inte riktigt stockholmare men ja, flera veckor sedan.
Svär varje dag på jobbet om dessa jävla idioter som kör i 70 på 100 väg för dom har sina jävla sommardäck på fortfarande, och detta gör jag för att få mina kollegor som gör densamma att BYT FÖR I HELVETE!
Fast det här är inte vinterväder. Skulle ju lika gärna kunna vara april.
upload_2019-11-14_20-50-53.png
 
Senast ändrad:

Bottega

Cartier
Gällande V90 CC var det den enda lämpliga som gick in, få bilar som klarar köra upp en vägkant i över 30 km/h utan att skada något. Samma gäller en Amarok. Nu säger jag inte att alla polisbilar är så men ett av kraven ”skall” vara det.
 

Heinrich.a

Rolex
2-Faktor
Köpte en Saab som förstabil för ca två veckor sedan. Blev första meckdagen idag.. blinkersläcker vatten och en plast arm till luftblandingspjället har gått av.. har insett att man vill ha bil men inte äga..
IMG_20191116_134830.jpg
IMG_20191116_133035.jpg
 
Senast ändrad:

Birkhel

Rolex
2-Faktor
Det var väl nåt om utrymmeskrav från Jordbruksverket, borde gå att lösa i en Caddy rimligtvis. Svårt att tro att Jordbruksverket bestämde typen av kåpa. Tycker lite synd om stackarna som ska köra blått i Amaroker.

I alla fall sett några nyare civila Golf med blåljus. Osportsligt, men ett vettigt val. Kan inte riktigt köpa att en så stor del av en vagnpark tvunget måste vara V90 och liknande.
Amaroken är riktigt trevlig att åka blått med, vi har den i ambulansversion, med betydligt större skåp på. Betydligt mer fartstabil och mer motorkraft än sprinterbussarna..

7829BE30-5044-488B-9713-3CEA1164A678.jpeg
 

LI0N

Panerai
Ska köpa en vinterbil, vilken av E90, E91 & E92 tror ni man får lättast såld? Målet är att säljs till en 18-åring så man slipper inbyte!
 
Topp