• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Martin.

Omega
2-Faktor
Ska köpa en vinterbil, vilken av E90, E91 & E92 tror ni man får lättast såld? Målet är att säljs till en 18-åring så man slipper inbyte!

Jag sålde min då ~4år gamla E91 på Blocket och kan fortfarande bli matt i kroppen när jag tänker på alla meddelande jag fick. Jag la mig mer eller mindre billigast med hopp om för en snabb affär men jag fick sjukt mycket mail (innan meddelande funktion på blocket) med "spännande" erbjudanden. Så bara en varning - den må vara lättsåld men förbered dig mentalt :)

Ett axplock:
bmw1.png

bmw3.png

(Oklart överlag)

bmw2.png


Vänligen,
Martin
 

demondave

Rolex
Ska köpa en vinterbil, vilken av E90, E91 & E92 tror ni man får lättast såld? Målet är att säljs till en 18-åring så man slipper inbyte!

Några år sedan ny, men min E91 325xi var löjligt lättsåld för mer än vad jag köpte den för. Xdrive känns som ett säkert kort om det ska vara lättflippat. Kan inte minnas att den var direkt orimligt törstig heller.
 

Edin

Panerai
Blir utan tvekan en 320, tankar tillräckligt mycket på sommaren :D

Kör en 325 e92 nu och den drar under litern. Kör låååångt ifrån eco driving. 120-150 på motorvägen, varvar mer eller mindre ut motorn på varannan växel på småvägarna påväg ut till landet (det är typ varje helg) så jag är happy. Tror kanske inte den är den lättaste att sälja när det är dags. Då tror jag som Richie att e91 är enklare att bli av med. Samtidigt går det nog tio e91 på en e92...
 
Senast ändrad:

LI0N

Panerai
Kör en 325 e92 nu och den drar under litern. Kör låååångt ifrån eco driving. 120-150 på motorvägen, varvar mer eller mindre ut motorn på varannan växel på småvägarna påväg ut till landet det är typ varje helg) så jag är happy. ror kanske inte den är den lättaste att sälja när det är dags. Då tror jag som Richie att e91 är enklare att bli av med. Samtidigt går det nog tio e91 på en e92...

E92 är mest intressant men är orolig över att den kan vara svår att få bort sen! E91 verkar skumt nog vara populärt bland kidsen idag
 

Edin

Panerai
E92 är mest intressant men är orolig över att den kan vara svår att få bort sen! E91 verkar skumt nog vara populärt bland kidsen idag

Är lite fundersam på det jag med. Tror jag kommer byta till sommaren, om inte prova i vart fall. Var rätt hård när jag letade bil då jag villa ha manuell rak sexa utan i drive. Finns inte så många som då inte gått 20k mil så kanske klarar mig...
förstår inte heller hur kids vill ha en kombi.. Jag vägrar praktiskt så länge jag bara kan.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Kör en 325 e92 nu och den drar under litern. Kör låååångt ifrån eco driving. 120-150 på motorvägen, varvar mer eller mindre ut motorn på varannan växel på småvägarna påväg ut till landet det är typ varje helg) så jag är happy. ror kanske inte den är den lättaste att sälja när det är dags. Då tror jag som Richie att e91 är enklare att bli av med. Samtidigt går det nog tio e91 på en e92...
Så ska en BMW avnjutas. Precis så:D
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
E92 är mest intressant men är orolig över att den kan vara svår att få bort sen! E91 verkar skumt nog vara populärt bland kidsen idag

Älskade min tungstyrda e91xi men det gjorde inte plånboken. 1 privat brukare innan mig, 17k mil med all historik och mycket nytt och bytt. Hade den i 9 månader och 400 mil med över 40k i verkstadsräkningar. Vanos balla ur, topplock Och ventilkåpspackningarna gav upp, lambda paja, de 2 år gamla stabilistatorstagen och fjäderbenslagren rök, actuatorn till låsmekanismen... Osv...
När den fungerade Älskade jag den.

Har kvar en bild på den.
bmw.jpeg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Älskade min tungstyrda e91xi men det gjorde inte plånboken. 1 privat brukare innan mig, 17k mil med all historik och mycket nytt och bytt. Hade den i 9 månader och 400 mil med över 40k i verkstadsräkningar. Vanos balla ur, topplock Och ventilkåpspackningarna gav upp, lambda paja, de 2 år gamla stabilistatorstagen och fjäderbenslagren rök, actuatorn till låsmekanismen... Osv...
När den fungerade Älskade jag den.

Har kvar en bild på den.
bmw.jpeg
Skönt att spara den typen av bilder. :D Det förlänger det ljuvliga lidandet.
 

llesurk

Vacheron
2-Faktor
Var och provkörde lite bilar med min mor som ska byta bil. Är inne på Toyota till henne. Rav4 hybrid och Toyota LC 150 stod upptöade till oss, hon gillade bägge. Hybriden är kanske ett bättre köp för henne men en Land Cruiser är aldrig fel...Farsgubben var också med. Han var väldigt skeptisk på hybriden, han åker gärna V8... men efter ett par mil så började även han gilla bilen. Tillräckligt för att den kan få stå på uppfarten i alla fall ;)
Han blev även själv sugen på att byta. Vi satt och kollade lite bilar. Hittade någon med en V8 på 360 hk. Men man måste gilla när en herre född mitten på 40 talet anser att 360 hk i en V8 är inte så mycket. Man bör ha över 400 hk anser han för att det ska ge något i bruksbilen när man drar släp eller så.
Älskar det resonemanget!!
 

sjodan

Omega
Älskade min tungstyrda e91xi men det gjorde inte plånboken. 1 privat brukare innan mig, 17k mil med all historik och mycket nytt och bytt. Hade den i 9 månader och 400 mil med över 40k i verkstadsräkningar. Vanos balla ur, topplock Och ventilkåpspackningarna gav upp, lambda paja, de 2 år gamla stabilistatorstagen och fjäderbenslagren rök, actuatorn till låsmekanismen... Osv...
När den fungerade Älskade jag den.

Har kvar en bild på den.
bmw.jpeg
Jo, är nog så. Själv vill jag väldigt gärna ha en 320 x-drive men tvekar att köpa en ny. Lite för mycket pengar för mig. Två bekanta som är bilmek menar att BMW är bilar man äger nya och sen max fem år, efter det blir dom ändlösa svarta hål man öser pengar i. Underligt konstruerade, mycket plastdetaljer som man måste plocka bort halva motorn för att byta ut. Begagnat, menar dom, finns egentligen bara två märken man ska köpa; Toyota och Honda. Men hur roligt är det? Å andra sidan.. hur roligt ska man ha egentligen. Funderar på att provköra en Lexus IS 250 (2010-2013) någon som har erfarenhet av dom?

Vänligen.
 

Tripeiro.

Rolex
2-Faktor
Jo, är nog så. Själv vill jag väldigt gärna ha en 320 x-drive men tvekar att köpa en ny. Lite för mycket pengar för mig. Två bekanta som är bilmek menar att BMW är bilar man äger nya och sen max fem år, efter det blir dom ändlösa svarta hål man öser pengar i. Underligt konstruerade, mycket plastdetaljer som man måste plocka bort halva motorn för att byta ut. Begagnat, menar dom, finns egentligen bara två märken man ska köpa; Toyota och Honda. Men hur roligt är det? Å andra sidan.. hur roligt ska man ha egentligen. Funderar på att provköra en Lexus IS 250 (2010-2013) någon som har erfarenhet av dom?

Vänligen.

Kanske hade jag bara otur, orkade bara inte med att inte veta om den skulle klara nästa mil eller inte utan problem! Köpte nya Polo GTI efter den och hade under några månader, sålde den för 2k mindre än jag betalade och mkt lägre försäkring än på BMW (båda halvföräkring). Meen, dör inombords av att ha en ny bil i Stockholm, då speciellt på vintern.
Nu kör jag sedan 2 månader en Subaru Forester XT '06. Tickar snart över på 32k mil. Har nog aldrig känt mig så LUGN i en bil, sjukt bra runt-om-sikt, klarar omkörningar utan problem, spelar ingen roll om ngn slår upp dörren i den, kastar in saker i bagaget utan att vidare bry mig... Känns som att inget kan stoppa den. Älskar den!
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Funderar på att provköra en Lexus IS 250 (2010-2013) någon som har erfarenhet av dom?.

Hade en 2007'a Luxury automat i knappt sex år. Utöver service varje år byttes innerbackspegeln på garanti då något skramlade inne i den och en zenonlampa gick sönder (dyrt!). Men det var allt. Tyvärr drog den rätt mycket soppa, men det är nog det enda negativa jag kan komma på. Fantastiskt trevlig bil för övrig, inte minst invändigt.

OBS, vinterfälgar på:
Lexus IS 250 - sida.jpg

Lexus IS 250 - insida 1.jpg

Lexus IS 250 - insida 2.jpg

Lexus IS 250 - insida 3.jpg
 

Tapiren

Cartier
Jaguarprojektet jag postat tidigare fortsätter...

10 års stillestånd har tagit ut sin rätt men nu startar den i alla fall, jag har sköljt igenom bränslesystemet ett antal gånger och skickat spridarna på ultraljudstvätt, det gjorde susen.

Nästa problem att tackla är generatorn, som inte laddar, därav att fläkten är demonterad på bilden. Sen ska bromsarna vidgöras, och alla vätskor bytas...

Med facit i hand skulle jag ha provkört den mer när jag väl fått igång motorn, nu kommer jag byta generator och bromsar på en bil jag inte vet om växellåda / bakaxel är friska på, men det ska nog ordna sig...
7BF2B526-507D-4F94-9CEC-64835071D7B7.jpeg
 

Bjoerlin76

Audemars
2-Faktor
Jaguarprojektet jag postat tidigare fortsätter...

10 års stillestånd har tagit ut sin rätt men nu startar den i alla fall, jag har sköljt igenom bränslesystemet ett antal gånger och skickat spridarna på ultraljudstvätt, det gjorde susen.

Nästa problem att tackla är generatorn, som inte laddar, därav att fläkten är demonterad på bilden. Sen ska bromsarna vidgöras, och alla vätskor bytas...

Med facit i hand skulle jag ha provkört den mer när jag väl fått igång motorn, nu kommer jag byta generator och bromsar på en bil jag inte vet om växellåda / bakaxel är friska på, men det ska nog ordna sig...
7BF2B526-507D-4F94-9CEC-64835071D7B7.jpeg
Kul att följa, fortsätt gärna med dessa uppdateringar! Lycka till.
 

MrIzoard

Panerai
2-Faktor
Och Volvo äterkallar 86,000 bilar... :)
Det blev taget lite ur ett större sammanhang känns det som om man skall jämföra återkallelser.
"I fjol tvingades BMW återkalla 1,6 miljoner bilar varav 35.000 i Sverige för att åtgärda problemet. Även Volvo har haft liknande problem som BMW och återkallade i somras över en halv miljon dieselbilar, de flesta tillverkade mellan 2013 och 2018.

Nu visar det sig att ännu fler BMW-bilar behöver kontrollera och eventuellt åtgärda problemen i avgassystemet. Den tyska biltillverkaren återkallar ytterligare 12.942 dieselbilar, skriver Dagens Nyheter. "

Volvos 86 000 är hur många som finns i Sverige av de 500 000 som nämns ovan.
Vet egentligen inte vad jag vill säga mer än att det känns som mer rättvis jämförelse
 

Norda

Panerai
Det blev taget lite ur ett större sammanhang känns det som om man skall jämföra återkallelser.
"I fjol tvingades BMW återkalla 1,6 miljoner bilar varav 35.000 i Sverige för att åtgärda problemet. Även Volvo har haft liknande problem som BMW och återkallade i somras över en halv miljon dieselbilar, de flesta tillverkade mellan 2013 och 2018.

Nu visar det sig att ännu fler BMW-bilar behöver kontrollera och eventuellt åtgärda problemen i avgassystemet. Den tyska biltillverkaren återkallar ytterligare 12.942 dieselbilar, skriver Dagens Nyheter. "

Volvos 86 000 är hur många som finns i Sverige av de 500 000 som nämns ovan.
Vet egentligen inte vad jag vill säga mer än att det känns som mer rättvis jämförelse

Hur som så är det nästan dubbelt så många Volvo bilar som är kallade för garantiåtgärd men det är BMW som hamnar i fokus ;)
 

Edin

Panerai
Ingen sann bilentausiast bryr sig om vare sig BMWs eller Volvos återkallelse av dieselbilar MrIzoard och Norda. Det är ju M bilarna och polestar i Volvos fall som man drömmer om.
Absolut, det är med stor sannolikhet de brinnande bilarna som står för merparten av inkomsterna för båda bolagen men vem fan drömmer om en dieselbil innerst inne?
 

Norda

Panerai
Ingen sann bilentausiast bryr sig om vare sig BMWs eller Volvos återkallelse av dieselbilar MrIzoard och Norda. Det är ju M bilarna och polestar i Volvos fall som man drömmer om.
Absolut, det är med stor sannolikhet de brinnande bilarna som står för merparten av inkomsterna för båda bolagen men vem fan drömmer om en dieselbil innerst inne?

Bra där. Sjukt tråkig diskussion med brinnande Volvo... ( ;) )
Jag bjuder på bild på en riktig bil istället :cool:
40117D66-3F66-4040-91AB-134C991AB84E.jpeg
 
Topp