• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

Jag har haft en. Mina barn är 6 och 8 så något praktiskt problem var inte utrymmet men det är klart mindre än den Passat 2017 jag hade innan. Även bagaget är mindre, framförallt kortare. Men visst är det TILLRÄCKLIGT stort. Man får inte glömma att dagens A4 är lika stor som A6 var för några generationer sedan.

A4 har bättre ljudkomfort, växellåda, fjädringskomfort och vägegenskaper än Passat+Superb om det är några du funderar på också. Det är inte samma bilar bara för att motorerna är det.Låter bra, har 2 i samma ålder och den största plats tjuven har ju varit frun men eftersom hon är avvecklad så ska det nog bli kanon!😂 Av dom alternativen som finns så känns den som den klart ”roligaste” bilen
Jag har haft en. Mina barn är 6 och 8 så något praktiskt problem var inte utrymmet men det är klart mindre än den Passat 2017 jag hade innan. Även bagaget är mindre, framförallt kortare. Men visst är det TILLRÄCKLIGT stort. Man får inte glömma att dagens A4 är lika stor som A6 var för några generationer sedan.

A4 har bättre ljudkomfort, växellåda, fjädringskomfort och vägegenskaper än Passat+Superb om det är några du funderar på också. Det är inte samma bilar bara för att motorerna är det.
Tack!

Har två barn i samma ålder och den största plats tjuven har varit frun men eftersom hon är avvecklad ska det nog gå galant!😂 av dom alternativen som står till bjuds är den nog den klart ”roligaste” bilen
 

parasec

Rolex
2-Faktor
Ta det inte för att jag vill bråka, men läser man inte alla inläggen först? Annars kommer man ju in på fel ställe i diskussionerna?
Jag vill heller inte bråka men det kan rimligtvis inte vara ett krav på ett forum på internetz att man måste läsa alla diskussioner innan man svarar på en specifik fråga?

Såg inget fel i mitt inlägg utan fokuserade på att svara om Audi (och la även märke till att bilen i annonsen var en 2-dörrars coupé). Ser heller inte att jag bryter mot några regler eller är otrevlig.
Tycker vi lämnar diskussionen här.
 

-SC-

Omega
Pledge Member
Lite OT men hur lyckas man stava "Mercedes" fel två gånger?!
 

Bilagor

  • 45B34DAD-E94A-49F8-9432-68BE48380509.png
    45B34DAD-E94A-49F8-9432-68BE48380509.png
    185.9 KB · Visningar: 28

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Tack!

Har två barn i samma ålder och den största plats tjuven har varit frun men eftersom hon är avvecklad ska det nog gå galant!😂 av dom alternativen som står till bjuds är den nog den klart ”roligaste” bilen
Kör samma vagn med två kidz...6/10 år.....fru och hund! Funkar galant och kör takbox för vissa tillfällen då xtra utrymme krävs....190HK med diesel och turbo är riktigt bra ihop med quattron......tar sig fram überalles.....
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Hittils är avtalet uppsagt, det är inte riktigt samma sak som att Bilia ska sluta sälja Volvo. Att säga upp avtal för omförhandling är inte helt ovanligt i den här branschen. Det lär inte resultera i bättre villkor för Bilia dock...
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Hittils är avtalet uppsagt, det är inte riktigt samma sak som att Bilia ska sluta sälja Volvo. Att säga upp avtal för omförhandling är inte helt ovanligt i den här branschen. Det lär inte resultera i bättre villkor för Bilia dock...
Gissning är att Volvo sneglar mot Tesla och Mercedes - de äger alla bilar och säljer direkt till kund till fasta priser. Återförsäljare om de behövs blir bara ett skyltfönster och service verkstad. Så avtalen måste omförhandlas
 

Anders Forsberg

Audemars
2-Faktor
Gissning är att Volvo sneglar mot Tesla och Mercedes - de äger alla bilar och säljer direkt till kund till fasta priser. Återförsäljare om de behövs blir bara ett skyltfönster och service verkstad. Så avtalen måste omförhandlas

Det får nog anses vara en rimligt kvalificerad gissning. :)
Generalagenter/Tillverkare har försökt tvinga återförsäljare att sälja till fasta priser tidigare. Då har det aldrig fallit särskilt väl ut, men frågan är om tiden kanske inte är mogen nu(?).
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Gissning är att Volvo sneglar mot Tesla och Mercedes - de äger alla bilar och säljer direkt till kund till fasta priser. Återförsäljare om de behövs blir bara ett skyltfönster och service verkstad. Så avtalen måste omförhandlas
Dock omöjligt att konfigurera en bil från De flesta märken utan en ÅF just nu. Är så rörigt med alla paket o kampanjer.

Sen skiljer sig rabatten ändå från ÅF på tex mercerdes trots att det ska va lika.

Jag skulle aldrig köpa en bil utan en säljare att prata med osv.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Dock omöjligt att konfigurera en bil från De flesta märken utan en ÅF just nu. Är så rörigt med alla paket o kampanjer.

Sen skiljer sig rabatten ändå från ÅF på tex mercerdes trots att det ska va lika.

Jag skulle aldrig köpa en bil utan en säljare att prata med osv.
Stämmer ja. Men inom en snar framtid så kommer nog alla paket vara ”strömlinjeformade” a la Tesla. Beställde en ny Mercedes i september och det skiljer inget hos de olika ÅF på nya bilar, beställningen görs direkt av agenten i Malmö.

Handla och förhandla med en person kommer du kunna göra i framtiden med - dock bara på begagnade bilar. En kvalificerad gissning är att Volkswagen gruppen kommer köra förhandling ett tag till - men resten rättar sig i ledet snarast.
 

sevdah

Omega
2-Faktor
Stämmer ja. Men inom en snar framtid så kommer nog alla paket vara ”strömlinjeformade” a la Tesla. Beställde en ny Mercedes i september och det skiljer inget hos de olika ÅF på nya bilar, beställningen görs direkt av agenten i Malmö.

Handla och förhandla med en person kommer du kunna göra i framtiden med - dock bara på begagnade bilar. En kvalificerad gissning är att Volkswagen gruppen kommer köra förhandling ett tag till - men resten rättar sig i ledet snarast.
För att förtydliga.

Framtiden handlar inte om att sälja hårdvaran( bilen) utan teknologi.
Bilar kommer nog komma ”fullt utrustade” från fabriken. Det som ska säljas är uppgraderingar/uppdateringar - upplåsning av funktioner och informations data. Därav av de tyska märkena har svårt att jobba med Google som Volvo gör = de vill ha kontroll av prissättningen av data.

Nästa generation kunder är inte intresserade av att äga heller - de vill ha ”on demand” när de behöver bil så vill dom betala för tiden de använder den. Lite som Netflix. Du behöver inte köpa hela VHS/DVD bandet bara för att se filmen en gång.

När bilen blir 100% autonom så kommer folk kunna gå in på en app och bara beställa hem en bil när de behöver.

Jag tror att detta är inom en 10 års period. Bara se alla el scootrar runt om oss.

Visst detta låter helt otänkbart för oss men det tänkte våra äldre med om bank på en app/ telefon när de fortfarande vill besöka banken för att ta ut pengar och prata med någon.

Men det sagt - marknaden för den äldre generationen som vill äga kommer alltid vara där i form av begagnad bil. Även marknaden för entusiasm fordon kommer alltid vara där.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Handla och förhandla med en person kommer du kunna göra i framtiden med - dock bara på begagnade bilar. En kvalificerad gissning är att Volkswagen gruppen kommer köra förhandling ett tag till - men resten rättar sig i ledet snarast.
Det är inte särskilt mycket förhandlande där heller. Den enskilda säljaren kan inte göra mer än ett par tusenlappar från ÅF-marginalen. Allt annat kommer från centrala kampanjer och ramavtal.

Det är främst värdering av inbyte där det finns ett stort manöverutrymme numera.

Dock omöjligt att konfigurera en bil från De flesta märken utan en ÅF just nu. Är så rörigt med alla paket o kampanjer.
Det kommer inte vara så framöver, ingen vill/orkar med det längre. Titta exempelvis på VW ID-serien (och Tesla förstås) som är de som alla bilfabriker i Europa pratar om för tillfället. Välj variant, välj färg, välj utlämningsställe. Mer än så kan man inte ändra. ÅF marginalen är extremt liten så nån prisförhandling kommer det inte finnas utrymme för heller. (Nu går >95% på leasing, antingen privat eller ftg, ändå dock)
 

Bally

Cartier
Ny bil på ingång.
M2 competition, går allt som det ska har jag den i slutet av nästa vecka. Så satans taggad, hur ska man ens kunna vänta så länge?

Måste knipa ett par vinterdäck till den nu bara, ni som haft en på vintern, har ni något att tipsa om? Vill minnas det var nån som hade problem med anti spin som kickade in hela tiden på nån däcktyp.
 

LI0N

Panerai
Ny bil på ingång.
M2 competition, går allt som det ska har jag den i slutet av nästa vecka. Så satans taggad, hur ska man ens kunna vänta så länge?

Måste knipa ett par vinterdäck till den nu bara, ni som haft en på vintern, har ni något att tipsa om? Vill minnas det var nån som hade problem med anti spin som kickade in hela tiden på nån däcktyp.

Mitt tips är att köpa en annan vinterbil :D nej men har ni mycket snö på vintrarna där du bor?
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Måste knipa ett par vinterdäck till den nu bara, ni som haft en på vintern, har ni något att tipsa om? Vill minnas det var nån som hade problem med anti spin som kickade in hela tiden på nån däcktyp.

BMW själva hävdar att nordiska friktionsdäck är för mjuka i gummit så antispinsystemet kan uppfatta det som att du har tappat fästet. Vill man köra dubbfritt så förordar dom europeiska friktionsdäck, som är betydligt hårdare i gummit.

När jag köpte min förra BMW (3-serie) prutade jag till mig kompletta vinterdäck och fick europeiska friktionsdäck av bästa sort (Continental). Otroligt bra på tort och blött underlag och helt värdelösa på snö eller is. En morgon när det hade kommit 10cm nysnö backade jag ut bilen ur garaget, stängde garagedörren och skulle köra iväg. Kom inte ur fläcken. Stod och spann i 5 minuter innan jag lyckades hitta fäste. Sa jag att dom är värdelösa vid vinterväglag ...? :banghead:

Till min nuvarande 4-serie Gran Coupé såg jag till att få med riktiga nordiska friktionsdäck, Nokian R3. Går hur bra som helst oavsett väglag och jag har aldrig haft ett omotiverat ingrepp av antispinsystemet, men det beror kanske på hur man kör ... ;)
 
Senast ändrad:
Topp