• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilar - Vad sportar ni för bil?

laketwig

Patek
2-Faktor
Efter en tvådagars resa om ca 65 mil såg fronten ut såhär:
BMW 420 GC 2023-05-25 (flugor).jpg


Tur att det finns sånt här: ;)
IWC DT 2023-05-25 (flaska).jpg


Betydligt bättre: :cigar:
BMW 420 GC 2023-05-25 (inga flugor).jpg


Då den hade stått ute under natten passade jag på att spola bort allt frömjöl som lagt sig på den. Den såg väldigt nationalistisk ut innan eller möjligen ukrainsk, då den var gul och blå. :)
BMW 420 GC 2023-05-25 (blöt).jpg
 
Senast ändrad:

Tre333

Omega
Hej,
Kanske lite OT men testar :)
Någon som beställt ny bil och sen signat avtal och sedan valt att avbryta det? Hur mycket får man betala som "straff" eller som jag tror den mer korrekta benämningen är för återförsäljarens omkostnader? Bilen ifråga är byggd men ännu fast i Halmstad :( sen i början av maj
 

Shake&Bake

Omega
2-Faktor
Hej,
Kanske lite OT men testar :)
Någon som beställt ny bil och sen signat avtal och sedan valt att avbryta det? Hur mycket får man betala som "straff" eller som jag tror den mer korrekta benämningen är för återförsäljarens omkostnader? Bilen ifråga är byggd men ännu fast i Halmstad :( sen i början av maj
Borde det inte finnas specificerat i ett köpekontrakt?
 

Tre333

Omega
Borde det inte finnas specificerat i ett köpekontrakt?
Jo absolut liksom leverans datum. Men det har säljaren vart ”smart” nog att inte ange.

Som sagt undrar bara om någon har hävt ett köp av ny bil. Och då fått betala något för detta och då hur mkt? Säg 1% eller 5000kr? Ingen aning så därför jag frågar.

Säljaren kommer ju bara sälja bilen vidare till någon annan så egentligen ingen belastning tänker jag?
 
Senast ändrad:

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Jo absolut liksom leverans datum. Men det har säljaren vart ”smart” nog att inte ange.

Som sagt undrar bara om någon har hävt ett köp av ny bil. Och då fått betala något för detta och då hur mkt? Säg 1% eller 5000kr? Ingen aning så därför jag frågar.

Säljaren kommer ju bara sälja bilen vidare till någon annan så egentligen ingen belastning tänker jag?
 

Tapiren

Cartier
Detta är väl lika mycket en fråga för företagar-tråden som för bil-tråden, men jag chansar...

Hur skulle ni resonera med följande situation?

Aktiebolag med fyra anställda och fyra bilar (servicebilar, skåpbilar) som tyvärr bråkar mer och mer. Vi äger dem utan finansiering.

Nu har jag tröttnat på att finansiera verkstäder och kanske framförallt på allt strul som gamla bilar innebär, vi lägger enormt mycket debiterbar tid på att åka runt mellan verkstäder och serviceinrättningar.

I alla fall två av dem skall säljas och ersättas med... ja, vad? Och hur ska dessa inköp finansieras? Vi kan nog betala dem kontant men det känns väl inte som det mest prisvärda alternativet? Operationell leasing, finansiell leasing? Vi måste inte heller köpa fabriksnytt utan funderar på bilar som är runt 1-2 år gamla, med låga mil.

Och hur hanteras momsen, vad jag förstår är momsreglerna mer fördelaktiga på bilar med separat flak (pickisar), eller har jag missat något?
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Detta är väl lika mycket en fråga för företagar-tråden som för bil-tråden, men jag chansar...

Hur skulle ni resonera med följande situation?

Aktiebolag med fyra anställda och fyra bilar (servicebilar, skåpbilar) som tyvärr bråkar mer och mer. Vi äger dem utan finansiering.

Nu har jag tröttnat på att finansiera verkstäder och kanske framförallt på allt strul som gamla bilar innebär, vi lägger enormt mycket debiterbar tid på att åka runt mellan verkstäder och serviceinrättningar.

I alla fall två av dem skall säljas och ersättas med... ja, vad? Och hur ska dessa inköp finansieras? Vi kan nog betala dem kontant men det känns väl inte som det mest prisvärda alternativet? Operationell leasing, finansiell leasing? Vi måste inte heller köpa fabriksnytt utan funderar på bilar som är runt 1-2 år gamla, med låga mil.

Och hur hanteras momsen, vad jag förstår är momsreglerna mer fördelaktiga på bilar med separat flak (pickisar), eller har jag missat något?
Normalt sett leasar man för att man då kan dra av halva momsen på leasingen. Det kan man inte vid ägande (om inte bilen är en del i verksamheten såsom taxi, körskola mm). Jag måste säga att jag inte kan reglerna runt just pickisar men om man inte faktiskt behöver pickis så är det normalt sett ett ganska dåligt val eftersom de är dyra, törstiga, har höga förmånsvärden (vid privatanvändning). Så länge ni inte har en verksamhet som just behöver pickisar finns gott om billigare alternativ så även om momsen inte är avdragsgill kanske det blir billigare ändå.

Vad är det ni ska använda bilarna till?
 

Tapiren

Cartier
Normalt sett leasar man för att man då kan dra av halva momsen på leasingen. Det kan man inte vid ägande (om inte bilen är en del i verksamheten såsom taxi, körskola mm). Jag måste säga att jag inte kan reglerna runt just pickisar men om man inte faktiskt behöver pickis så är det normalt sett ett ganska dåligt val eftersom de är dyra, törstiga, har höga förmånsvärden (vid privatanvändning). Så länge ni inte har en verksamhet som just behöver pickisar finns gott om billigare alternativ så även om momsen inte är avdragsgill kanske det blir billigare ändå.

Vad är det ni ska använda bilarna till?
Vi har fastigheter / fastighetsservice så bästa bilen är nog en skåpbil, dels för att hålla verktygen torra men också för att de rymmer vitvaror på ett vettigt sätt. Nu kanske jag har fel men jag har fått för mig att exempelvis Hilux / Navara är något mer personbilslika än skåpbilar som ofta är ganska trånga.

Vi kör dock en del snöröjning så 4x4 är ett krav, och det begränsar ju valet en helt del och de skåpbilar som trots allt är 4x4 är ganska dyra.
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Testa igen, någon som har erfarenhet av Hyrdon? Hittar inte så mycket info. Men de har några dåliga reviews på google. Samtidigt har de massa kändisar som ambassadörer.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Vi har fastigheter / fastighetsservice så bästa bilen är nog en skåpbil, dels för att hålla verktygen torra men också för att de rymmer vitvaror på ett vettigt sätt. Nu kanske jag har fel men jag har fått för mig att exempelvis Hilux / Navara är något mer personbilslika än skåpbilar som ofta är ganska trånga.

Vi kör dock en del snöröjning så 4x4 är ett krav, och det begränsar ju valet en helt del och de skåpbilar som trots allt är 4x4 är ganska dyra.
100% att jag hade gått på vanliga skåpbilar med den användningen. Det finns plogplad till Transporter också ;)
 
Senast ändrad:

alfgren

Rolex
2-Faktor
Testa igen, någon som har erfarenhet av Hyrdon? Hittar inte så mycket info. Men de har några dåliga reviews på google. Samtidigt har de massa kändisar som ambassadörer.
Det finns inga konstigheter vad jag vet för själva användaren. Däremot ställer de till en del stök hos återförsäljarna men det behöver man inte bry sig om som förare. Spontant tycker jag priserna inte ser så attraktiva ut längre dock.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Vi har fastigheter / fastighetsservice så bästa bilen är nog en skåpbil, dels för att hålla verktygen torra men också för att de rymmer vitvaror på ett vettigt sätt. Nu kanske jag har fel men jag har fått för mig att exempelvis Hilux / Navara är något mer personbilslika än skåpbilar som ofta är ganska trånga.

Vi kör dock en del snöröjning så 4x4 är ett krav, och det begränsar ju valet en helt del och de skåpbilar som trots allt är 4x4 är ganska dyra.
Måste alla vara 4wd?
 

Hoarz

Cartier
2-Faktor
Det finns inga konstigheter vad jag vet för själva användaren. Däremot ställer de till en del stök hos återförsäljarna men det behöver man inte bry sig om som förare. Spontant tycker jag priserna inte ser så attraktiva ut längre dock.
Tack! Det dyker upp bensinare/hybrider då och för 5000-6000kr/månad. Typ Ford Focus Kombi och VW Taigo. Vill bara ha en bill 3 månader under sommaren när vi är bostadslösa. Vet du några bättre alternativ än detta tar jag gärna tips. Sneglade på Lynk Co också, men de verkar helt oförmögna att leverera bilar.
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Här kommer en luddig fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med :)

Min sambo föreslog igår att vi borde köpa en äldre cabriolet för att ta oss ut på en två veckors semester dit solen skiner. När jag växte upp köpte en granne en ny Saab 900 cab och var “tuffast i stan” enligt mig så den modellen står överst på önskelistan.

Jag har inte koll på begagnatmarknaden, särskilt för cabriolet-modeller, så jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter även om jag förstår att man inte kan se in i framtiden.
I och med Covid steg ju bilpriser och det i kombination med en lågkonjunktur känns sisådär. Vår plan är att använda bilen under soliga dagar, ta en två veckors bilsemester, vinterförvara den (vi har garage) för att nästa vår sälja den och förhoppningsvis få tillbaka pengarna vi investerade - helt enkelt ha pengar bundna i en bil istället för på banken.

Så, vad tror ni? Kommer priserna hålla i sig till nästa år, eller kommer äldre cab-bilar kanske bli iskalla på marknaden när 5% ränta på huset ska betalas? Förlora ett par tusen är OK men vi vill helst inte bli stående med en bil alt. förlora 50k. Ska vi glömma denna ide och boka en flyg till ett varm land istället? :)

Vänligen,
Martin
 

Marli

Cartier
Här kommer en luddig fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med :)

Min sambo föreslog igår att vi borde köpa en äldre cabriolet för att ta oss ut på en två veckors semester dit solen skiner. När jag växte upp köpte en granne en ny Saab 900 cab och var “tuffast i stan” enligt mig så den modellen står överst på önskelistan.

Jag har inte koll på begagnatmarknaden, särskilt för cabriolet-modeller, så jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter även om jag förstår att man inte kan se in i framtiden.
I och med Covid steg ju bilpriser och det i kombination med en lågkonjunktur känns sisådär. Vår plan är att använda bilen under soliga dagar, ta en två veckors bilsemester, vinterförvara den (vi har garage) för att nästa vår sälja den och förhoppningsvis få tillbaka pengarna vi investerade - helt enkelt ha pengar bundna i en bil istället för på banken.

Så, vad tror ni? Kommer priserna hålla i sig till nästa år, eller kommer äldre cab-bilar kanske bli iskalla på marknaden när 5% ränta på huset ska betalas? Förlora ett par tusen är OK men vi vill helst inte bli stående med en bil alt. förlora 50k. Ska vi glömma denna ide och boka en flyg till ett varm land istället? :)

Vänligen,
Martin
Nyinköpt äldre entusiastbil och driftsäkerhet för roadtrip rimmar inte - hyr en istället Sixt har t.ex. BMW!
 

Martin.

Omega
2-Faktor
Nyinköpt äldre entusiastbil och driftsäkerhet för roadtrip rimmar inte - hyr en istället Sixt har t.ex. BMW!
Jag förstår dig till 100% och jag kan låna en ny cab från en vän som är MB återförsäljare så där klämmer inte skon. Idén var just att glida runt i en äldre bil och händer något, vilket jag inte hoppas, är det en del av äventyret. När jag skriver detta förstår jag hur det låter och jag (vi..) borde tänka om men ändå.
 

Tapiren

Cartier
Måste alla vara 4wd?
Ja, jag tror det, vi pratade om det idag och det rankades högre än alla andra möjliga tillval så det är i alla fall ett stort plus, även om det ju såklart enbart är en belastning 99 av 100 dagar på året.
100% att jag hade gått på vanliga skåpbilar med den användningen. Det finns plogplad till Transporter också ;)

Ja, det är väl så, Transporter är ju bekväm men finns tyvärr nästan aldrig med dubbla säten, bara säte+soffa och det är en nackdel. Plus att jag är lite rädd för deras varierande kvalitet.
 

Strindberg

Patek
2-Faktor
Jag förstår dig till 100% och jag kan låna en ny cab från en vän som är MB återförsäljare så där klämmer inte skon. Idén var just att glida runt i en äldre bil och händer något, vilket jag inte hoppas, är det en del av äventyret. När jag skriver detta förstår jag hur det låter och jag (vi..) borde tänka om men ändå.
Jag propagerar alltid för att köpa en välskött BMw e36-cab (men har inte gjort det själv).
Min spaning är att de aldrig blir billigare än nu.
Finfina bilar är det också.
Risken att tappa stora pengar tror jag är liten, om man inte har maximalt oflyt.
 

alfgren

Rolex
2-Faktor
Tack! Det dyker upp bensinare/hybrider då och för 5000-6000kr/månad. Typ Ford Focus Kombi och VW Taigo. Vill bara ha en bill 3 månader under sommaren när vi är bostadslösa. Vet du några bättre alternativ än detta tar jag gärna tips. Sneglade på Lynk Co också, men de verkar helt oförmögna att leverera bilar.
Ok, då låter det som ett bra alternativ. Lägsta jag såg igår var Cupra Born men nu finns en Taigo för 4500kr. Hugg den direkt ;) https://www.hyrdon.se/bilar/fpe35h64708db41d7b0
Här kommer en luddig fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med :)

Min sambo föreslog igår att vi borde köpa en äldre cabriolet för att ta oss ut på en två veckors semester dit solen skiner. När jag växte upp köpte en granne en ny Saab 900 cab och var “tuffast i stan” enligt mig så den modellen står överst på önskelistan.

Jag har inte koll på begagnatmarknaden, särskilt för cabriolet-modeller, så jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter även om jag förstår att man inte kan se in i framtiden.
I och med Covid steg ju bilpriser och det i kombination med en lågkonjunktur känns sisådär. Vår plan är att använda bilen under soliga dagar, ta en två veckors bilsemester, vinterförvara den (vi har garage) för att nästa vår sälja den och förhoppningsvis få tillbaka pengarna vi investerade - helt enkelt ha pengar bundna i en bil istället för på banken.

Så, vad tror ni? Kommer priserna hålla i sig till nästa år, eller kommer äldre cab-bilar kanske bli iskalla på marknaden när 5% ränta på huset ska betalas? Förlora ett par tusen är OK men vi vill helst inte bli stående med en bil alt. förlora 50k. Ska vi glömma denna ide och boka en flyg till ett varm land istället? :)

Vänligen,
Martin
Ekonomiskt har jag gjort samma sak flera gånger, alltså köpa cab senare på säsongen och sen sälja den på våren. Alla gånger har det gått bra, har tjänat pengar eller åtminstone fått tillbaka dem. Just nu är det för tidigt dock att köpa, det är högsäsong för cab nu.
Ja, det är väl så, Transporter är ju bekväm men finns tyvärr nästan aldrig med dubbla säten, bara säte+soffa och det är en nackdel. Plus att jag är lite rädd för deras varierande kvalitet.
Ok, så de ska vara begagnade?
 

Tapiren

Cartier
Ok, så de ska vara begagnade?
De måste inte vara begagnade men jag var väl sett framför mig att man spar ganska mycket på en bil som gått 5000 mil och är ett eller ett par år gammal. Förvisso inte nu senaste åren när marknaden varit helt knasig men under ”normala” omständigheter borde det ju vara så.

Sen stressas det lite av att vi behöver en bil inom ett par veckor, eftersom minst en av de nuvarande håller på att ge upp totalt
 

Marli

Cartier
Jag propagerar alltid för att köpa en välskött BMw e36-cab (men har inte gjort det själv).
Min spaning är att de aldrig blir billigare än nu.
Finfina bilar är det också.
Risken att tappa stora pengar tror jag är liten, om man inte har maximalt oflyt.
Absolut, har haft E30/36/46 cab och nu just nu E88 135i. De är bra cabbar allihop. Vad gäller E36 - kolla efter rost, NOGA….
 
Här kommer en luddig fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med :)

Min sambo föreslog igår att vi borde köpa en äldre cabriolet för att ta oss ut på en två veckors semester dit solen skiner. När jag växte upp köpte en granne en ny Saab 900 cab och var “tuffast i stan” enligt mig så den modellen står överst på önskelistan.

Jag har inte koll på begagnatmarknaden, särskilt för cabriolet-modeller, så jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter även om jag förstår att man inte kan se in i framtiden.
I och med Covid steg ju bilpriser och det i kombination med en lågkonjunktur känns sisådär. Vår plan är att använda bilen under soliga dagar, ta en två veckors bilsemester, vinterförvara den (vi har garage) för att nästa vår sälja den och förhoppningsvis få tillbaka pengarna vi investerade - helt enkelt ha pengar bundna i en bil istället för på banken.

Så, vad tror ni? Kommer priserna hålla i sig till nästa år, eller kommer äldre cab-bilar kanske bli iskalla på marknaden när 5% ränta på huset ska betalas? Förlora ett par tusen är OK men vi vill helst inte bli stående med en bil alt. förlora 50k. Ska vi glömma denna ide och boka en flyg till ett varm land istället? :)

Vänligen,
Martin

Vad har ni räknat med att lägga för budget på en cabriolet? Ska den vara två eller fyrsitsig? Hur modern och komfortabel ska den vara? Tänker ni köra ner till Sydeuropa med bilen eller hålla er inom landets gränser?
 

Tapiren

Cartier
Ja då blir det som minst lagerbil. Fördel med beggad är ju också att du slipper den ganska brutala Malusskatten på nya lätta lastbilar.
Ja, det är såklart ett stort plus samtidigt som det också är en del av förklaringen till att tre år gamla bilar fortfarande kostar ungefär lika mycket som en fabriksny gör.
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Tråkigt och höra men jag är inte förvånad, mitt intryck är att de flesta nya Mercedes är relativt plastiga, i alla fall sett till inredningen. Körde en E-klass några veckor förra sommaren och det var absolut en trevlig bil, men inredningen kändes inte alls speciellt förtroendeingivande.
Har en E-klass och du måste ha AMG-inredningen för f lyxkänslan.
Otroligt fin inne
 

sportbilsentusiasten

Panerai
2-Faktor
Här kommer en luddig fråga jag hoppas någon kan hjälpa mig med :)

Min sambo föreslog igår att vi borde köpa en äldre cabriolet för att ta oss ut på en två veckors semester dit solen skiner. När jag växte upp köpte en granne en ny Saab 900 cab och var “tuffast i stan” enligt mig så den modellen står överst på önskelistan.

Jag har inte koll på begagnatmarknaden, särskilt för cabriolet-modeller, så jag skulle verkligen uppskatta några råd och insikter även om jag förstår att man inte kan se in i framtiden.
I och med Covid steg ju bilpriser och det i kombination med en lågkonjunktur känns sisådär. Vår plan är att använda bilen under soliga dagar, ta en två veckors bilsemester, vinterförvara den (vi har garage) för att nästa vår sälja den och förhoppningsvis få tillbaka pengarna vi investerade - helt enkelt ha pengar bundna i en bil istället för på banken.

Så, vad tror ni? Kommer priserna hålla i sig till nästa år, eller kommer äldre cab-bilar kanske bli iskalla på marknaden när 5% ränta på huset ska betalas? Förlora ett par tusen är OK men vi vill helst inte bli stående med en bil alt. förlora 50k. Ska vi glömma denna ide och boka en flyg till ett varm land istället? :)

Vänligen,
Martin
Ja äger em Miata sedan några år, kör den året runt nästan. Skitkul bil !
IMG_6428.jpeg
 
Topp