• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hugger69

Patek
2-Faktor
Har lite bilder från vår väldigt lyckade och vad jag vet första (?) GTG i Norrlands riktiga huvudstad, Umeå!

Vi började med en liten föreläsning på Olofsfors Bruk om klockor, speciellt balansen och dess funktion och vad de ytter detaljerna på en klocka egentligen heter på svenska!
Föreläsare var vår eminente och otroligt kunnige urmakarmästare Per-Erik, på Olofsfors Urmakeri och Hantverk.

IMG_8163.jpg


Olofsfors Urmakeri inhyser även Sveriges urmakareförbunds urmakerimuseum som vi fick en rundtur i med mycket fascinerande saker från förr.

IMG_8169.JPG


Även en liten tur i Oloffors Bruks lokaler hann vi med:
IMG_8168.JPG


På väg tillbaka till Umeå så blev jag och @mrseamaster69 inbjudna till en av deltagarna för ett litet stopp och besök i en av de mest unika man caves jag sett på länge!
Enligt uppgift inhyser denna cave förmodligen en av Europas största privata samlingar av Oakley när det kommer till glasögon, klockor och annat tillhörande från denna kända tillverkare.
Över 700 par glasögon i egna montrar , snygga monterat och där vissa bara finns i ett eller två exemplar och aldrig blev serieproducerat, bla ett par till Ferrari!

IMG_8170.JPG
IMG_8171.JPG
IMG_8172.JPG
IMG_8175.JPG
IMG_8174.JPG


Oakley var en tid även tillverkare av spektakulär klockor vilket var helt okänt för mig!
IMG_8179.JPG


Ägaren samlade även på Star Wars samt LEGO i olika former, förutom en ansenlig mängd av vanliga klockor med!

IMG_8173.JPG


Väl tillbaka i Umeå så anlände vi till SLIQHAQ där vi möttes upp för inskrivning, shopping av manliga produkter och exponering av de medhavda klockorna!

IMG_8185.JPG
IMG_8178.JPG
IMG_8186.JPG
IMG_8187.JPG
IMG_8188.JPG


Vi disponerade hela byggnaden så här efter stängning på lördag em så vi hade en hel restaurang under SLIQHAQ för vår GTG och middag, mycket trevligt!

Här snackades det klockor och mättes i Time Grapher till sena kvällen då vi avrundade som planerat. Priser för bästa och sämsta gång delades ut samt utlottning av en klocklåda från det kommande och nya märket HWC.

IMG_8181.JPG
IMG_8183.JPG
IMG_8184.JPG

Hann tyvärr inte fota så mycket mer än så här då det var fullt upp med trevliga dialoger med alla deltagare!

Kraftigt tack till alla och vi tror på att detta ska kunna bli en återkommande träff i någon form! 🤗
 
Senast ändrad:
Topp