• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder i datorn - tips på program?

egbert

Panerai
Fick min MacBook Pro stulen i förra veckan och nu har jag skaffat en dator med Windows 10.
Nu söker jag tips på program för organisering och redigering av bilder. Hur gör ni klocksnackare?

Just nu ligger alla mina bilder på en extern hårddisk, väldigt oorganiserat efter olika perioder av användande av Photoshop Elements, iPhoto, Aperture m.fl. program. (Finns det något program som få ordning på katalogstrukturen på disken?) Jag har för mig att iPhoto skapar en riktigt rörig fil/mappstruktur.

Mina vanor/behov ser ut ungefär så här:
- Fotar och filmar mest med min telefon (iPhone 7)
- Alla iPhone-bilder/filmer sedan Dackefejden ligger uppe i iCloud
- Redigerar enstaka bilder i Snapseed på iPhone eller IPad
- Fotar med systemkamera eller kompaktkamera lite då och då
- Kamerabilder har importerats till datorn via bildbehandlingsprogram
- Emellanåt redigerar jag bilder i datorn inför utskrift
- Lite då och då går jag in i filsystemet och samlar ihop alla bildmappar och säkerhetskopierar dem till extern disk.

Så, hjälp en gammal man med lite tips, hur jobbar ni?
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Du anar inte vilket enormt jobb du har framför dig. Bara att reda ut iphotos bilder är ett rent helvete. Jag satt hela semestern med att försöka strukturera upp mina bilder . Jag hann mycket men det är mycket kvar. Jag föredrar den klassiska mappstrukturen med döpta mappar. Jag använder Nikons egna redigeringsprogram och jag försöker beskära och snygga till, radera och strukturera i samma takt som bilder kommer in, men jag ligger ständigt efter. Jag har Apple Capsule på 3 terabyte som ständigt säkerhetskopierar allt på mina datorer. Duplicate Detective är ett bra program för att leta upp dubletter. Det kan vara en bra start kanske.
 

egbert

Panerai
Jag kör Lightroom när det kommer till redigering och kategorisering av foton. Kompletterar med Photoshop när det behövs.
Tack för tips. Lightroom har jag aldrig jobbat i, men det verkar motsvara behoven ganska väl. Kan man köpa med "engångsavgift" eller är det prenumeration som gäller, de verkar ju ha gått över till den modellen för många produkter?
 

egbert

Panerai
Du anar inte vilket enormt jobb du har framför dig. Bara att reda ut iphotos bilder är ett rent helvete. Jag satt hela semestern med att försöka strukturera upp mina bilder . Jag hann mycket men det är mycket kvar. Jag föredrar den klassiska mappstrukturen med döpta mappar. Jag använder Nikons egna redigeringsprogram och jag försöker beskära och snygga till, radera och strukturera i samma takt som bilder kommer in, men jag ligger ständigt efter. Jag har Apple Capsule på 3 terabyte som ständigt säkerhetskopierar allt på mina datorer. Duplicate Detective är ett bra program för att leta upp dubletter. Det kan vara en bra start kanske.
Äh, fy det där ser jag inte fram emot, att manuellt sortera upp iPhotos bilder. Hade hoppats att det finns något program som kan importera och strukturera upp dem på bättre sätt. Tack för att du delar, det är intresant att se hur andra jobbar!
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack för tips. Lightroom har jag aldrig jobbat i, men det verkar motsvara behoven ganska väl. Kan man köpa med "engångsavgift" eller är det prenumeration som gäller, de verkar ju ha gått över till den modellen för många produkter?
Du kan köpa det som en engångsavgift, billigast är då att skapa ett Adobe ID och köpa det direkt från deras hemsida.
Har använt Lightroom i många år och ser ingen anledning att byta. Det funkar riktigt bra både för sortering och redigering. En stor fördel är att man kan jobba med flera kataloger, jag har en separat katalog för fotojobb och en för privata bilder.
 

vonhall

Rolex
Lightroom alla dagar i veckan! Tror jag betalar 99 kr eller liknande för Photoshop och Lightroom varje månad. Tar ett tag att sätta sig in i, men det lönar sig i längden!
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Super-OT, men är det någon som är bra på Photoshop eller liknande som kan hjälpa mig, (mot ersättning), att ändra en flygbild över ett landskap där jag vill "återställa" skog där det i nuläget är draget en väg. Skulle bli oerhört tacksam för hjälp :)

EDIT: Slutresultatet behöver inte bli fotografiskt korrekt, utan det är helheten jag är ute efter för att kunna dra nya sträckningar.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Det är den här bilden om någon känner sig hugad och det jag är ute efter är att trolla bort hela Förbifart Stockholm, samt att återställa området i gult till skog.

fullsizeoutput_afa.jpeg
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Då har KS-andan visat sig från sin bästa sida :)

Fick precis PM från @Martin. med en perfekt photoshoppad bild. Han har inte tillräckligt med inlägg för att svara i Lifestyle men trots det fixar han bilden och skickar.
Det är sådant som man blir riktigt glad över och som bör uppmärksammas...en riktig goodguy helt enkelt.
 
Topp