• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Forumbugg Bilder läses inte in

HSK

Patek
2-Faktor
Jag vet inte om det är en bugg eller (kanske mer troligt) ett designval men jag upplever det som ganska irriterande att bilder inte läses in förrän man når inlägget eftersom det hela tiden blir en fördröjning när bilderna ska laddas om man scrollar i en längre tråd som t.ex. vad gör du och din klocka.
 

HSK

Patek
2-Faktor
I suspected that it might be by design and I understand the purpose but perhaps it's possible to increase the limitation a bit to load some more images than the system currently does to avoid lag (in lack of a better word) when scrolling?
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
För att spinna vidare på bilder så har jag märkt att det i mycket större utsträckning nu är innan laddas upp små bilder. Det gör att upplevelsen på forumet blir rejält sämre när man måste klicka in sig på bilderna för att se dem i full upplösning.

Jag tror dessutom att många inte har förstått att de ska trycka på vidare på ”Infoga” för att publicera bilden i full storlek. Tidigare var det väldigt tydligt när någon lagt in en liten bild, men nu så blir de så pass stora som miniatyrer att det missas.
 

HSK

Patek
2-Faktor
För att spinna vidare på bilder så har jag märkt att det i mycket större utsträckning nu är innan laddas upp små bilder. Det gör att upplevelsen på forumet blir rejält sämre när man måste klicka in sig på bilderna för att se dem i full upplösning.

Jag tror dessutom att många inte har förstått att de ska trycka på vidare på ”Infoga” för att publicera bilden i full storlek. Tidigare var det väldigt tydligt när någon lagt in en liten bild, men nu så blir de så pass stora som miniatyrer att det missas.
Maybe the default could be to post full sized images and thumbnails/small images could be an additional option for those few cases where you don't want the full size.
Det är olidligt att scrolla igenom bildtunga trådar som dagens, fredagstråden etc. Går inte. Bilderna läses in väldigt långsamt, påminner om internet på slutet av 90-talet. Det är märkligt för i övrigt känns forumet snabbare.
@MattWServices I agree with JensBP. Lazy loading might be great for people with slow connections but last time I checked Sweden was ranked as #2 in a poll regarding the world's fastest internet connections and I'm pretty sure that it's not an issue at all except for a very, very small number of users who might be located in the countryside, are browsing from abroad etc. and even then I suspect it's still a very rare issue.Perhaps lazy loading could be an optional choice under your profile settings? The current default is horrible when scrolling through image heavy threads and considering that this is a very image heavy forum in general it leads to a rather unpleasant user experience. :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Seems like it does the opposite for me. The whole Klocksnack feels really sluggish. Takes me back to when you where on a modem, and not in a nostalgic and good way.

My usage of the site has dropped since this update so far due to the fact it is so slow
 

HSK

Patek
2-Faktor
Seems like it does the opposite for me. The whole Klocksnack feels really sluggish. Takes me back to when you where on a modem, and not in a nostalgic and good way.

My usage of the site has dropped since this update so far due to the fact it is so slow
The forum itself is pretty snappy, it's just the lazy loading of images that makes it feel sluggish at least in my experience.
 

Simon.x

Rolex
Seems like it does the opposite for me. The whole Klocksnack feels really sluggish. Takes me back to when you where on a modem, and not in a nostalgic and good way.

My usage of the site has dropped since this update so far due to the fact it is so slow
Jag får samma problem med Pc med det nya sidan :banghead: (Surfar inte med mobilen på denna sida)
Dom laddats då man skrollar ner lite som pop-up o_O

//Simon
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Det här händer mig ganska ofta. Jag tror inte det har med lazy loading att göra?

För att se bilden behöver jag klicka på den för att visa i popup, och när jag klickar bort popupen så visas hela i flödet.

1602832914227.png
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Would it be possible to close images by clicking outside of them? I've never been a big fan of this type of image display which requires you to manually press the tiny close button.

Skickar den här virituella chokladasken för att du lägger mycket tid på att komma med bra förslag, stora som små, och som i allra högsta grad förbättrar forumet :)
Du får dela den med @MattWServices som är ruskigt snabb på att göra ändringarna.

 

HSK

Patek
2-Faktor
Du kan stänga genom att swipe:a upp eller ner.
Tack för tipset! Jag skulle fortfarande gärna se att det blir möjligt att stänga dem genom att trycka utanför bilden men att swipa är så klart hundra gånger smidigare än att fippla med den lilla knappen. :)

Edit: Stryk det, att swipa fungerar alldeles utmärkt och efter lite funderande så känns det bara onödigt att gå in och peta på en funktion som ändå fungerar bra.
 
Senast ändrad:

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Är det här verkligen åtgärdat?

Nu när jag gick in i Dagens Vintageur-tråden var det som att kastas tillbaka till internets linda och man skulle surfa naket. Dvs man sitter som på halster och en rad i taget avslöjades. I nutida ”valuta” blev belöningen till sist en Candino. Det här är nytt för mig sedan efter uppdateringen. Jäklar vad jag önskar att man kunde välja att surfa vidare på den gamla plattformen.
 

daniel svensson

Audemars
2-Faktor
Är det här verkligen åtgärdat?

Nu när jag gick in i Dagens Vintageur-tråden var det som att kastas tillbaka till internets linda och man skulle surfa naket. Dvs man sitter som på halster och en rad i taget avslöjades. I nutida ”valuta” blev belöningen till sist en Candino. Det här är nytt för mig sedan efter uppdateringen. Jäklar vad jag önskar att man kunde välja att surfa vidare på den gamla plattformen.
Samma här. Väldigt segt att ta sig igenom en sida och flera ggr så blir bilderna till en bildlänk som inte går att öppna, förmodligen pga för långsam inläsning.
 

McNulty

KS Explorers Club
Friends Of KS
2-Faktor
Någon mer som får så här i långt högre utsträcknig än innan uppdateringen gjordes? Tradigt som bara den.

Skärmavbild 2020-11-02 kl. 13.27.34.png
Skärmavbild 2020-11-02 kl. 13.27.10.png
Ja, samma för mig. Skedde i princip aldrig förr, och om det hände hjälpte det att ladda om sidan. Nu blir det så här ganska ofta när man surfar runt. Det hjälper inte längre att bara ladda om sidan som jag nyss skrev, utan bilden laddas in som ditt exempel ovan på nytt. Sjukt irriterande, och tråkigt då man faktiskt missar en hel del bilder.
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor

Jag tycker tyvärr att det är så pass mycket som inte fungerar som det ska att det sänker upplevelsen att surfa runt på KS markant. Vissa saker verkar vara inställningar, men vissa som till exempel att man måste uppdatera sidan manuellt för att kunna se nya aviseringar och PM är sådant som inte går att göra något åt vad jag förstår.

Upprepar även denna fråga. Finns det verkligen inget tredjepartsprogram som kan lösa problemet med aviseringarna?
 
Topp