• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på din SKX !

Brogin

Rolex
TGIF!
20210212_100754.jpg
 

WatchM

Panerai
2-Faktor
Postade samma fråga i Seiko tråden men kanske mer passande att ställa frågan här.
Har någon haft både skx009J ock K och kan bekräfta om det finns skillnad i den blåa färgen på bezel insert ? Fler skillnader som ni kanske uppmärksammat ? Jag har själv enbart haft K varianten.
 

edlundd

Cartier
Postade samma fråga i Seiko tråden men kanske mer passande att ställa frågan här.
Har någon haft både skx009J ock K och kan bekräfta om det finns skillnad i den blåa färgen på bezel insert ? Fler skillnader som ni kanske uppmärksammat ? Jag har själv enbart haft K varianten.

Ska ej vara någon skillnad mellan K och J per default. Men beteckningarna indikerar produktion i olika länder, eller i alla fall olika fabriker. Så mindre avvikelser i ex. färg mellan fabriker är väl inte helt omöjligt... men överlag nej.
 

Jodisalt

Rolex
Postade samma fråga i Seiko tråden men kanske mer passande att ställa frågan här.
Har någon haft både skx009J ock K och kan bekräfta om det finns skillnad i den blåa färgen på bezel insert ? Fler skillnader som ni kanske uppmärksammat ? Jag har själv enbart haft K varianten.

Jag har ägt både K och J och jag upplever att J-modellen har djupare färg än K. Jag såg det tydligt när jag hade klockorna bredvid varandra.
 

Jodisalt

Rolex
Jag har också sett att 009:eek:rna kan ha ljusare eller mörkare blått på vridringsinlägget men som jag har förstått det så handlar det bara om variationer mellan olika "batchar" och inte skillnader mellan j och k.

Okej, det har jag inte tänkt på faktiskt! Låter mer rimligt. Vad tycker du/ni om alla dessa videos därute där de går igenom ”finishing”? Att J har bättre/vassare/snyggare slipning än K versionen (boetten)? Mitt öga ser dock inte skillnaden :)
 

Mikko Luiro

Audemars
2-Faktor
Okej, det har jag inte tänkt på faktiskt! Låter mer rimligt. Vad tycker du/ni om alla dessa videos därute där de går igenom ”finishing”? Att J har bättre/vassare/snyggare slipning än K versionen (boetten)? Mitt öga ser dock inte skillnaden :)
Confirmation bias! Man "hittar" det man letar efter. Finns inga skillnader i finish enligt min erfarenhet. Faktum är att jag tror att de tillverkats i samma fabrik men för olika marknader med olika krav på ursprungsmärkning.

Edit; märk väl att detta inte kommer från seiko själva för de är knapphändiga med den här typen av information. Det här är en uppfattning jag fått av den information jag har kunnat samla litet här och där. Eller som man också kan kalla det - en killgissning! 🤣
 
Senast ändrad:

Bruset

Panerai
Snyggt! Vad är det för gummiband? Hur får man tag på ett?
Tack! Vill minnas att det var ett gruppköp för ett par år sedan. Minns tyvärr inte alls varifrån. Har dock sett det hos andra till och från så jag är rätt säker på att det finns andra som vet.
Både bandet och spännet är helt omärkta för övrigt.
 

edlundd

Cartier
Confirmation bias! Man "hittar" det man letar efter. Finns inga skillnader i finish enligt min erfarenhet. Faktum är att jag tror att de tillverkats i samma fabrik men för olika marknader med olika krav på ursprungsmärkning.

Edit; märk väl att detta inte kommer från seiko själva för de är knapphändiga med den här typen av information. Det här är en uppfattning jag fått av den information jag har kunnat samla litet här och där. Eller som man också kan kalla det - en killgissning! 🤣

Också hört om det där. Att J-modellerna skulle kunna produceras i Singapore/Malaysia(?) precis som K, men att en japansk tillsynsman på plats räcker för J-märkning. Vem vet haha
 
Topp