• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder på Seiko SPB143 & Co

lofgreno

Audemars
Kan definitivt rekommendera uncle Seiko waffle till SPB14x.
20220116_083229.jpg
 

Pseikologen

Breitling
Alltså... Jag har en SPB143. Det är en klocka som jag tycker är vacker, och det var därför jag köpte den. Verkligen, verkligen vacker. Bland de vackraste klockor jag vet. Men så blir jag så förtörnad när jag, efter att ha haft den på mig hela förmiddagen, lägger av mig den på sidobordet vid lunchtid. När jag sedan tar på mig den sju timmar senare så har den sackat 5 minuter. Och då drog jag upp den så sent som i går kväll!

Funderar allvarligt på att lägga den i byrålådan och köpa något annat och glömma bort den. Sen ska vi inte prata om den här "70 hour power reserve". Det har jag aldrig upplevt att den har. Om jag inte bär den på en hel dag så har den stannat helt nästa dag. Ska det vara på det här viset?

Väldigt besviken på min älskling. :(
 

KandreasF

Rolex
2-Faktor
Alltså... Jag har en SPB143. Det är en klocka som jag tycker är vacker, och det var därför jag köpte den. Verkligen, verkligen vacker. Bland de vackraste klockor jag vet. Men så blir jag så förtörnad när jag, efter att ha haft den på mig hela förmiddagen, lägger av mig den på sidobordet vid lunchtid. När jag sedan tar på mig den sju timmar senare så har den sackat 5 minuter. Och då drog jag upp den så sent som i går kväll!

Funderar allvarligt på att lägga den i byrålådan och köpa något annat och glömma bort den. Sen ska vi inte prata om den här "70 hour power reserve". Det har jag aldrig upplevt att den har. Om jag inte bär den på en hel dag så har den stannat helt nästa dag. Ska det vara på det här viset?

Väldigt besviken på min älskling. :(
Men det låter inte rätt. Du har väl garanti kvar?
 

Pseikologen

Breitling
Men det låter inte rätt. Du har väl garanti kvar?
Hur långe har man garanti? 1-2 år? Jag köpte den för ungefär ett år sedan. Nån gång i januari-februari, av Klockia. Har ju så klart funderat på att göra ett garantiärende av det men jag vill inte ha den nya versionen med den där fula lysmassan vid kl.3 om jag skulle få en ny klocka.
 

ybey

Omega
Alltså... Jag har en SPB143. Det är en klocka som jag tycker är vacker, och det var därför jag köpte den. Verkligen, verkligen vacker. Bland de vackraste klockor jag vet. Men så blir jag så förtörnad när jag, efter att ha haft den på mig hela förmiddagen, lägger av mig den på sidobordet vid lunchtid. När jag sedan tar på mig den sju timmar senare så har den sackat 5 minuter. Och då drog jag upp den så sent som i går kväll!

Funderar allvarligt på att lägga den i byrålådan och köpa något annat och glömma bort den. Sen ska vi inte prata om den här "70 hour power reserve". Det har jag aldrig upplevt att den har. Om jag inte bär den på en hel dag så har den stannat helt nästa dag. Ska det vara på det här viset?

Väldigt besviken på min älskling. :(
Låter som att något är galet med den! Min diffar med några sekunder om jag låter den ligga i byrån ett dygn. Upplever inga problem vid två dagars vila t.ex. så lämna in och få den fixad.
 

BorisTheSpider

Cartier
2-Faktor
Alltså... Jag har en SPB143. Det är en klocka som jag tycker är vacker, och det var därför jag köpte den. Verkligen, verkligen vacker. Bland de vackraste klockor jag vet. Men så blir jag så förtörnad när jag, efter att ha haft den på mig hela förmiddagen, lägger av mig den på sidobordet vid lunchtid. När jag sedan tar på mig den sju timmar senare så har den sackat 5 minuter. Och då drog jag upp den så sent som i går kväll!

Funderar allvarligt på att lägga den i byrålådan och köpa något annat och glömma bort den. Sen ska vi inte prata om den här "70 hour power reserve". Det har jag aldrig upplevt att den har. Om jag inte bär den på en hel dag så har den stannat helt nästa dag. Ska det vara på det här viset?

Väldigt besviken på min älskling. :(
Då behöver den nog lite service, min power reserve är lång som faen och diffar bara nån sek per dag.
 

Buddhaliscious

Panerai
2-Faktor
Hur långe har man garanti? 1-2 år? Jag köpte den för ungefär ett år sedan. Nån gång i januari-februari, av Klockia. Har ju så klart funderat på att göra ett garantiärende av det men jag vill inte ha den nya versionen med den där fula lysmassan vid kl.3 om jag skulle få en ny klocka.
Killgissar på två år från Seiko, men det borde framgå av garantikort/papper som följde med klockan vid köp. Därutöver har du tre års reklamationsrätt enl lag. Jag har samma urverk i min Willard och den diffade typ 1,5 minuter som ny, men efter en ruckning så ligger den på +2-3 sek/dygn. Gångreserven håller utlovade 72 timmar.
 

Kursten

Omega
2-Faktor
Killgissar på två år från Seiko, men det borde framgå av garantikort/papper som följde med klockan vid köp. Därutöver har du tre års reklamationsrätt enl lag. Jag har samma urverk i min Willard och den diffade typ 1,5 minuter som ny, men efter en ruckning så ligger den på +2-3 sek/dygn. Gångreserven håller utlovade 72 timmar.
Klockia har 2års garanti på Seiko.
Varit sugen på en SPB147 ett tag nu. Hur skiljer dem sig i storlek från en SKX007? Dem är typ samma tjocklek va? men något större lug to lug på SPB147? Är rädd att den ska kännas för stor :)
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Klockia har 2års garanti på Seiko.
Varit sugen på en SPB147 ett tag nu. Hur skiljer dem sig i storlek från en SKX007? Dem är typ samma tjocklek va? men något större lug to lug på SPB147? Är rädd att den ska kännas för stor :)
Jag och brorsan köpte varsin (jag 147 och brorsan 239) jag har 17 cm handled och brorsan 16-16,5 och båda är supernöjda 😊

och lite bilder
Min bror :
CAB06209-5FFF-489F-9310-F5580D5F64C3.jpeg

Och min 😊
BC29E16B-33B9-46BA-B488-855FCB3FFD8F.jpeg

ABA5B578-F550-4CD3-B8CC-518CE393587B.jpeg
 

Defreud

Panerai
2-Faktor
Blev helt förälskad i SpB 147 efter jag testade den hos ad 😊Båda är på strapcode länk 😊 lite bökig att få på men tycker den är trevlig i övrigt 😁 låset är lite högre än jag önskat om jag ska klaga på något (Har låset med dykarförlängning)
Tycker du att det blir någon färgskillnad mellan länk och boett?
 

JohanRe

Cartier
Alltså... Jag har en SPB143. Det är en klocka som jag tycker är vacker, och det var därför jag köpte den. Verkligen, verkligen vacker. Bland de vackraste klockor jag vet. Men så blir jag så förtörnad när jag, efter att ha haft den på mig hela förmiddagen, lägger av mig den på sidobordet vid lunchtid. När jag sedan tar på mig den sju timmar senare så har den sackat 5 minuter. Och då drog jag upp den så sent som i går kväll!

Funderar allvarligt på att lägga den i byrålådan och köpa något annat och glömma bort den. Sen ska vi inte prata om den här "70 hour power reserve". Det har jag aldrig upplevt att den har. Om jag inte bär den på en hel dag så har den stannat helt nästa dag. Ska det vara på det här viset?

Väldigt besviken på min älskling. :(
Hade min inne på "spa" då den började tappa ca 45sek/dag. Lämnade in den till min närmsta seiko AD (köpte den 2020-08 när den släpptes) då den kommer med 2år garanti. Fick tillbaka med samma tavla som jag skickade in den med.
Optura(distributören för SE/NO) byter nog bara verket rätt av och kör ett snabb test/trycktest av klockan innan den skickas tillbaka till AD.
 

LeManiac

Panerai
2-Faktor
Satt på ett tropic från Watchwear. Levererades med quick realease bandstift som jag tog bort och ersatte med fat springsbars - 2,5 mm. Gick att pressa in eftersom hålen i banden är extra stora. Så nu sitter det utan att glappa runt.
20220122_175223-01.jpeg
 

Pseikologen

Breitling
Men det låter inte rätt. Du har väl garanti kvar?
Fick så många repliker på mitt inlägg så jag vet inte vilket jag ska svara på, men jag hoppas det här går ut till alla.

Nu har jag bestämt mig för att kontakta Klockia och se vad dom kan göra.

I går lade jag av mig klockan 23:00. Tog inte på mig den i dag på morgonen. När jag kom hem vid 13:00 satte jag den på armen. Började läsa en bok och efter ett tag slängde jag ett öga på klockan, den visade 14:00. Jag tog upp telefonen för att läsa ett mejl. Klockan på telefonen visade 15:36!

Då hade jag ändå ställt klockan samma kväll som jag lade av mig den. :(

Hur fungerar det om jag lämnar in den till Klockia. Jag vill absolut INTE ha en ny klocka med den där förfärliga lysmassan vid kl.3. Eller kommer dom bara "rucka den"? Då tar jag hellre pengar tillbaka än extra lysmassa. Till och med 20% mindre än vad jag betalade om det skulle vara så. Så mycket avskyr jag den nya lysmassan vid kl.3.
 

Agsa

Omega
2-Faktor
Fick så många repliker på mitt inlägg så jag vet inte vilket jag ska svara på, men jag hoppas det här går ut till alla.

Nu har jag bestämt mig för att kontakta Klockia och se vad dom kan göra.

I går lade jag av mig klockan 23:00. Tog inte på mig den i dag på morgonen. När jag kom hem vid 13:00 satte jag den på armen. Började läsa en bok och efter ett tag slängde jag ett öga på klockan, den visade 14:00. Jag tog upp telefonen för att läsa ett mejl. Klockan på telefonen visade 15:36!

Då hade jag ändå ställt klockan samma kväll som jag lade av mig den. :(

Hur fungerar det om jag lämnar in den till Klockia. Jag vill absolut INTE ha en ny klocka med den där förfärliga lysmassan vid kl.3. Eller kommer dom bara "rucka den"? Då tar jag hellre pengar tillbaka än extra lysmassa. Till och med 20% mindre än vad jag betalade om det skulle vara så. Så mycket avskyr jag den nya lysmassan vid kl.3.
Är ju extremt ovanligt att något urverk ballar ur så mycket, såvida det inte handlar om att urverket blivit magnetiserat, skulle gå till någon lokal urmakare för att kolla detta, handlar det om att den blivit magnetiserat så brukar det inte vara märkvärdigt dyrt att få det fixat. 😬
 

JohLan

Omega
Riktigt bra kvalitet, gediget. Ganska mycket material, gummit är tjockt. Jag föredrar följsamheten hos nato eller silikon.
Jag har exakt samma uppsättning. Tycker tvärt om, att tjockleken med Zulu waffle ger robusthet som känns gediget. Har försökt mig på Nato. Tycker det är skitsnyggt men gillar inte alls att bära det. Önskar att jag gjorde det 😏
 

Tagonite

Omega
2-Faktor
Är det någon som har tips på riktigt bra bandstift till SPB143? Jag använder originalstiften nu men de knakar en del när jag inte använder länken.
 
Topp