• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bilder vid försäljning

16610

Patek
2-Faktor
Jag undrar vad ni tycker är bra att ha bild på vid en klockförsäljning?

Vilka detaljer och vilka vinklar?

Är det viktigt med bilder eller litar ni mer på säljaren?

Vill höra eran synpunkt. Min är att ju fler bilder med hög upplösning gör det lättare för mig som köpare.
 

plattfot

Rolex
Bilder är bra, en film är ännu bättre IMO.
Brukar spela in en kort film på klockan ur så många vinklar som möjligt för att göra det möjligt för köparen att spotta eventuella tveksamheter.
 

Bojke

Wicket Wystri Warrick
2-Faktor
Min är att ju fler bilder med hög upplösning gör det lättare för mig som köpare.


Det sista tor jag att alla håller med om. Frågan om detaljer och vinklar är lite klurigare. Först och främst måste du tänka på vad du vill förmedla. Är det klockans fina skick överlag? Eller är det den icke ommålade tavlan? Eller kanske den oputsade boetten?

Om det är en modern klocka så är det väl helt enkelt skicket överlag som man vill visa för köparen. Då kan t.ex. bilder på clasp, glas och eventuella dings eller repor vara av intresse.
Om man är en hyfsat duktig fotograf kan man också försöka sälja in klockan genom bilderna. Inte endast genom att visa det förhoppningsvis fina skicket, utan även genom att visa fina detaljer på urtavlan eller förmedla en viss känsla. Jag tolkar dig dock som att det inte är detta du är ute efter, och jag har ingen som helst kunskap inom det ämnet, utöver att själv ha blivit hänförd av bilder.
Kom ihåg att inte få klockan att framstå som mer än vad den är, det blir bara jobbigt för båda parter! :)
 

maxmol

Panerai
Om man säger blid eller inte bild så håller jag med om att det är ett krav. Särskilt när det är så enkelt att lägga upp en bild.
Bilder är ju viktigare när det är vintage eller en klocka med några år på nacken. Men tycker att man ska ha med den även om det är en helt nyuttagen och oanvänd klocka med fullset.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Annonser UTAN bilder är totalt värdelösa... Finns säkert säljare som tycker att "fan det är ju en vanlig sub, alla vet ju hur en sån ser ut". Ja det gör vi, men vi vill veta exakt hur DIN ser ut. Ska man sälja till köpare som är relativt informerade så krävs bra bilder.

Ju fler bilder desto bättre. Gärna inzoomat om det går. Fota i alla möjliga vinklar. Fota alla tillbehören. Se till att det är fokus på klockan - ej bakgrunden. Fota eventuella defekter som du nämnt i din text
 

Maro

Audemars
Jag gillar plattfot idé med video. Gjort en till en köpare en gång och fick en av plattfot nyss.. Ger en bra bild av klockan.

I annonsen bör det finnas bilder annars tappar jag intresset snabbt.
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Framsidan. Baksidan. Från varje sida. Bandhorn bak/fram. Repor/dings. Länk. Lås fram/bak. Stretch i länk. Boxar. Cert. Instruktionsböcker. Chronometerbevis. Hangtags. Extra länkbitar. Lume.

Inte mer än så :)
 

JayJay

Rolex
Bilder är ett måste. Annars tappar jag intresset direkt. Hur bilderna ska se ut tycker jag beror mycket på vilken klocka det är som säljs. Det som emellertid alltid bör framgå är eventuella fel eller brister. Är det en ovanlig modell blir det viktigare att få bilder där modellens särpräglade design framgår, t ex fasningar på bandhorn etc. Naturligtvis kan det som säljare vara listigt att ta en "stämningsbild" där man försöker förmedla en känsla.
 

MJ24

Patek
2-Faktor
Bilder på klockan som visar dess verkliga skick. Finns det en repa o s v så försök gärna fånga den på bild och var så ärligt som möjligt i din beskrivning.
Jag vill även se bilder på tillbehör till klockan, d v s allt som medföljer vid försäljning som boxar, cert, manualer, extra länkbitar, hangtags o s v.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Om man vill ha sålt, så lägger man upp bra bilder och vill man ha en nöjd köpare, så beskriver man ALLT. Svårare än så är det inte.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Intressant ämne :)
Bra bilder är ett måste, finns inte det så traskar jag vidare. Vissa kanske nöjer sig med mobilbilder men tyvärr så håller de flesta mobilbilder ganska låg standard då många tenderar att ta bilder i varierande ljus.

De klockor jag fotar sätter jag i en fotolåda som är lite egenhändigt gjord för att på så sätt försöka få bort så mycket reflektioner som möjligt så att ingenting döljs. Med rätt bilder så har man allt att vinna och på så sätt ser också köparen exakt vad dem får.

Sen får man ta hänsyn till att alla inte kan eller vet hur man går tillväga för att ta en bra bild så att säga..

Länken nedan är från en tidigare säljannons, jag tar gärna emot kritik från er så jag kan göra det bättre till nästa gång.
https://klocksnack.se/threads/fs-ft-tag-heuer-carrera-cv2010-mycket-bilder.9163/

Mvh.
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Läst igenom allt ni skrivit och håller med.
Verkar som det stämmer. En bild säger mer än tusen ord;)

Ett ord kan också omkullkasta ett väl fotograferat objekt.
Har köpt begagnade klockor som beskrivits både med ord och bilder som mint, men när de dyker upp kan det finns dings i kristallen, läder/gummiband som är så inrökta att de knappt går att bära.. osv.

Bilder kan mao dölja väldigt mycket om säljaren är oärlig
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Har man tillbehör så fota dem.. Värsta jag vet är folk som har en bild på klockan och skriver alla tillbehör finns.. Hur fan ska jag veta att du som säljare har koll på allt som ska finnas med?!

Varit med om det över 10 gånger, ett "fullset" som inte varit fullset!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Han inte skriva det själv, så jag hakar på Asplunds inlägg. 4-5 bilder minst bara på klockan,tycker att bra skärpa på bilderna är ett måste. Finns inget värre än när bilderna är suddiga så man knappt ser vad det är för klocka, och så några bilder på tillbehören ifall klockan har några sådana, gärna på certet. Är det klockor av dyrare art så är det inte nödvändigtvis behov att skylta med hela serienr osv.
 

16610

Patek
2-Faktor
Ni inser att jag måste skaffa en kamera nu va!?
Nä men vet ju själv när jag köper klockor hur irriterande det är utan bilder. Bl.a. Jag Byte ut min bytes annons och la till bilder och lite mer info.

Sen det här med att fota serienr och lägga upp det. Va gör det!? Jag har ändå inte mina klockor i div så att någon kan sno det. Klockor har jag hemma och papper i valvet.

Om jag hinner och får ska jag snickra ihop med sälj annons som jag hoppas ska vara ett prakt exemplar;)

Skål på er! Jäkla klocktokar!
 
Topp