• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Bildtråden för podcast avsnitt 4 - VINTAGE!

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tack för ett riktigt bra avsnitt. En sak som jag reflekterade över vid diskussionen var när ni diskuterade vad som ska/får bytas ut på en klocka.

Sitter inne på en Breitling Navitimer 2008. För ordningens skulle så har den servats en gång hittills och tänkte försöka göra det med regelbundna intervall. Ber om att skippa posering men märkte vid första servicen att de båtar ut bl.a. Sekundvisaren samt även chronografvisaren (med ankarsymbolen+vingar). Är det då ur vintagesynvinkel negativt för en eventuella framtida försäljning?
(Från en extrem novis avseende gamla klockor)
Problemet är inte att delar byts vilket de görs ganska ofta. Jag ser det som ett problem om:

  • Om man byter mellan olika paradigmskiften, alltså om radium byts mot tritium, om tritium byts mot luminova etcetera.
  • Om man byter bort patina mot nyskick.
  • Om man byter till en del som inte ser ut som den ursprungliga delen.
En klassiker är servicevisare. På vissa modeller tog visarna slut efter ett tag och urmakaren/tillverkaren bytte därför till en snarlik från en likadan eller liknande klockmodell. Inte exakt likadan del men tillräckligt lik för att ägaren 1975 inte skulle märka någon skillnad. Idag märker vi dock skillnad.

Sen kan man inte riktigt förvänta sig att en klocka ska åldras exakt likadant på alla delar och ibland måste delar bytas vid service, exempelvis om en kronografvisare inte fäster som den ska längre och det inte går att åtgärda.
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Problemet är inte att delar byts vilket de görs ganska ofta. Jag ser det som ett problem om:

  • Om man byter mellan olika paradigmskiften, alltså om radium byts mot tritium, om tritium byts mot luminova etcetera.
  • Om man byter bort patina mot nyskick.
  • Om man byter till en del som inte ser ut som den ursprungliga delen.
En klassiker är servicevisare. På vissa modeller tog visarna slut efter ett tag och urmakaren/tillverkaren bytte därför till en snarlik från en likadan eller liknande klockmodell. Inte exakt likadan del men tillräckligt lik för att ägaren 1975 inte skulle märka någon skillnad. Idag märker vi dock skillnad.

Sen kan man inte riktigt förvänta sig att en klocka ska åldras exakt likadant på alla delar och ibland måste delar bytas vid service, exempelvis om en kronografvisare inte fäster som den ska längre och det inte går att åtgärda.
Gällande t.ex. servicevisare, så är det kanske inte riktigt så enkelt jämt, då ingen verkar veta exakt hur saker och ting åldras beroende på omständigheter, vilket togs upp i podden, samt att de som fixar till patina på de utbytta delarna, åt endera håll, blir mer och mer skickliga... T.ex. Hur ska original servicevisare som blivit ditsatta för flera år sedan, se ut, jämfört med de ursprungliga originalvisarna?
 

Espresso

Cartier
År 2038 så är din Breitling vintage:) Om de bytt ut visare till exakt likadana originalvisare kommer det troligen påverka värdet av klockan väldigt lite om tjugo år.

Problemet är inte att delar byts vilket de görs ganska ofta. Jag ser det som ett problem om:

  • Om man byter mellan olika paradigmskiften, alltså om radium byts mot tritium, om tritium byts mot luminova etcetera.
  • Om man byter bort patina mot nyskick.
  • Om man byter till en del som inte ser ut som den ursprungliga delen.
En klassiker är servicevisare. På vissa modeller tog visarna slut efter ett tag och urmakaren/tillverkaren bytte därför till en snarlik från en likadan eller liknande klockmodell. Inte exakt likadan del men tillräckligt lik för att ägaren 1975 inte skulle märka någon skillnad. Idag märker vi dock skillnad.

Sen kan man inte riktigt förvänta sig att en klocka ska åldras exakt likadant på alla delar och ibland måste delar bytas vid service, exempelvis om en kronografvisare inte fäster som den ska längre och det inte går att åtgärda.

Tack för era svar. Jag har iofs ingen intention att sälja klockan varken nu eller senare men vill gärna att den i framtiden klassas i så långt som möjligt originalskick. Det enda jag hittills gjort vid service är att jag inte vill polera utan leva med de små skavanker där finns. Men då tolkar jag som att det är lugnt med service men att man ska undvika specifika servicevisare då?
 

Fredrik (Swe)

Rolex
2-Faktor
Denna snackade vi om:

http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1204258
image.png
Jag mötte Lassie-känsla!
IMG_20160524_094126.jpg
 

midikem

Cartier
När ska ni prata om penna? Inget snack än om penna på 4 pods!

Tycker det var ett bra avsnitt detta. Riktigt intressant faktiskt. Speciellt styckerna om moddning av vintage! Är det till exempel ok att byta band på vintage? På de vintage jag har haft i min ägo så sitter det engångsstift. För att byta band måste ju dessa klippas bort, alltså en orginal del som då försvinner. Är det då en värdeminskning för klockan? Klockan kan ju exempelvis. sakna band men enbart ha dessa engångsstiften. Att byta en trasig del uppfattade jag det som att det var ok. Så länge detta meddelas vid en eventuell försäljning.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Mycket bra avsnitt, @Denke @NiklasArvid och @Gummo !

Blev dagens sällskap på mitt långpass på cykeln. Hade inte haft något emot ett tretimmarsavsnitt, då passet var just tre timmar. Å andra sidan var motvinden som värst första halvan, så era röster fungerade som en tröst, liksom.

Hade för övrigt en Omega Speedmaster (Mk 2, för all del). Uppfattar att den sanktionerades väl avseende cykling av NA.
 

BCKSTRM

Rolex
@Denke
Era podcasts är grymma! Tack för trevlig lyssning :)

Jag skulle uppskatta om det, likt denna tråd kom upp en tråd med bilder/länkar/kort info om de klockor ni pratar om i huvudsak. Tex när ni pratar om Ronex i ett avsnitt kan ni lägga in en länk till den tråden samt ett par bilder. Det nämns många klockor och det kan vara kul att kunna enkelt kolla upp dem utan att behöva komma ihåg namnen. Ibland (främst i Vintageavsnittet) ger ni tips på märken/modeller och då försöker jag pausa för att googla, men om man hade kunnat gå in i tråden och få den infon direkt hade det varit nice.

Som sagt gillar jag verkligen poddarna, så detta är verkligen bara en detalj jag tänkt på som jag hade uppskattat :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Några av klockorna vi snackar om:

Från Kaplans kvalitét:
Viggen
0



TG 195 (chokladmums!)
5


Omega Flieger 1932
0





Homeplate Tudor
0


Heuer tre register
0


Speedmaster 2915
2915-2-Groot.jpg


Speedmaster 105.003 "Straight Lug"
28848-e17ec2941efa1b1477d427f2c4e63ef2.jpg


Speedmaster 105.012 "Curved Lug"/"Professional" med kronskydd
speedy.jpg


Elgin A17
W23.jpg


Datejust fyrsiffer med Alpha-visare!
Rolex_Datejust_1603_AS00825_Culture1.jpg
Tack för fint bidrag i podden och tack för bilderna så att man slapp söka! Superbra!
 

Arvis

Cartier
2-Faktor
Briljant avsnitt åter igen! Tackar!
Kanske fel plats men måste bara få flika in med lite bakgrundsfakta angående Tudorn som det snackats om både här och där. Visade sig nämligen att det var min arbetskamrats far som lämnade in dinkan. Hon berättade att familjen i slutet av 60, början på 70-talet ofta semestrade i Italien, mycket på grund av att svågern var Italiensk byggpamp i Rimini.
En dag ville han byta sin klocka (Tudorn) mot hennes fars (en Seiko av mindre nogräknad modell) eftersom han inte riktigt gillade sin. (Möjligen var det även en medveten generös vänskaplig gest). Fadern kände sig tvingad att gå med på bytet men gillade själv aldrig riktigt den nya Tudorn. Flera somrar efteråt försökte han byta tilllbaka sin älskade Seiko utan framgång och Tudorn blev istället liggandes i en låda. Idag bär han en guldklocka från jobbet och när familjen skulle åka på kryssning och han råkade få syn på Tudorn som han ändå aldrig använde tyckte han att den kunde få bli ett litet resebidrag. Han hade själv absolut ingen aning om värdet och hade varit glad och nöjd med de 30' som var satt som minimipris. :) Vad säger man?..
 
Topp